Věda
kontra alternativní medicína ?
5. PŘÍKLADY
5.1
Léčitelství
Je
na čase uvést několik konkrétních příkladů dokládajících má tvrzení.
Ten nejobsažnější z nich si zasloužil samostatný příspěvek (/AM-MRA/) a
o dalším se zmiňuji také jinde (/NT/). Nejprve bych se však trochu věnoval
článku, který se nezabývá homeopatií ale tentokrát léčitelstvím.
Vykazuje totiž některé charakteristiky kritik sisyfovského typu, které stojí
za zvláštní zmínku. Dostal se mi do rukou opis příspěvku "Fyzikální
interakce a lidoví léčitelé", jehož autorem je fyzik L. Pekárek v FÚ
AV ČR. Nevím, komu byl článek původně určen, ale nemohu se zbavit dojmu,
že zhruba polovina textu je oním mnou výše uvedeným poněkud irrelevantním
odborným "mlžením" o fyzikálních interakcích. Omlouvám se za
onen výraz mlžení, ale opravdu mě výstižnější nenapadá. Fyzikálně
vzdělaným lidem totiž příslušná část článku nic nového nepřináší
a na učební text o fyzikálních interakcích je zase krátká a nesystematická.
Pro laiky je potom příliš odborná, málo srozumitelná a tím i zbytečná.
Ovšem jen ti první odhalí značnou irrelevantnost řady uvedených informací
jako argumentů proti objektivitě léčitelství. Uznávám však, že uvedená
vada na kráse je diskutabilní a těžko ji lze přisuzovat větší závažnost.
Konečně, já se tu také hodně rozpovídávám.
Za
podstatnější chybu považuji autorem několikrát uvedený výraz "léčitelé
(resp. senzibilové) a jejich manažeři". Autor se buď s běžnými lidovými
léčiteli nikdy nesetkal a vychází snad jen z informací o léčitelích typu
pana Kašpirovského (který pro své hromadné seance možná nějakého manažera
má) a nebo se snaží čtenáři vnutit dojem, že léčitelé jsou vlastně
jen jakousi odrůdou varietních umělců. Takovéto nečestné podsouvání
vlastního názoru je ale v příkrém rozporu nejen s vědeckou etikou, ale i s
výše diskutovanou snahou o odborný výklad fyzikálních interakcí.
Dále
jsem nabyl dojmu, že dr. Pekárek pro svou argumentaci proti objektivitě léčitelství
používá ve značné míře logickou smyčku. Tedy velmi zjednodušeně řečeno:
objektivní léčitelství nelze objasnit čtyřmi dosud známými základními
fyzikálními interakcemi - objasnění léčitelských úspěchů nutně nevyžaduje
zavedení páté interakce - a z toho tedy logicky vyplývá, že léčitelství
je šarlatánství (založené na placebu, psychoterapii atd.). A tak se
teoretický "kritik" šikovně vyhne nutnosti praktického ověřování
a náročných výzkumů.
Za
nejzávažnější chybu dr. Pekárka však považuji jeho zcela obecně řečené
tvrzení v závěru článku o tom, že léčitel k sobě psychicky a někdy i
sexuálně přiváže pacienta tak, "že se pacient bez dalšího styku s ním
často neobejde po celý zbytek svého života". To je zcela nehorázné a
nepravdivé nařčení a nedivil bych se, kdyby za tento výrok léčitelé pana
autora úspěšně zažalovali.
5.2
Sisyfovské stanovisko k homeopatii
Ve
zpravodaji Sisyfos (2. číslo, také (
http://www.fce.vutbr.cz/sisyfos/
sis02_01.htm)
vyšlo "skeptické" stanovisko k homeopatii. Nenašel jsem žádné
označení autora a tak soudím, že článek vyjadřuje obecné mínění všech
zainteresovaných sisyfovců. Bylo by vhodné, kdyby se k onomu stanovisku
podrobněji vyjádřili homeopaté. Já jen stručně uvedu své laické připomínky.
Především zde pisatelé kritizují tzv. teoretické principy homeopatie, které
uvádějí tři: léčení podobného podobným, potenciaci léků a princip
"psory".
U
prvního z nich, které je opravdu základním filosofickým východiskem
homeopatie, autoři opět zcela opomíjejí praktické výsledky této metody,
které oprávněnost (přinejhorším alespoň částečnou, budu-li opatrný)
uvedeného principu prokazatelně a někdy i velmi názorně potvrzují. Škoda,
že pisatelé neuvádějí alespoň některý z "mnoha důkazů, které ho
vyvracejí". Nabízí se vysvětlení, že ony mnohé důkazy jsou asi
podobného charakteru jako výše zmíněné přírodní zákony, které
homeopatie údajně porušuje. Bližší argumenty ohledně zásady léčení
podobného podobným jsou uvedeny v příspěvku /AM-MRA/.
Problém
principu potenciace a dynamizace jsem již diskutoval výše. Zde bych však
citoval, dle mého, velice namyšlené a nesprávné tvrzení odporující skutečnosti
i samotné důkazové logice: jelikož prý nebyla nikdy prokázána existence předpokládané
léčivé síly uvolňující se při potenciaci a dynamizaci, "ani nemůže
existovat jakýkoli smysluplný důkaz významu potenciace a dynamizace". A
tak se snadno sisyfovskou logikou vyhneme pokušení provádět nějaké
experimenty, které by, nedej Bůh, mohly mít nepříjemné výsledky. Chyby se
však autoři dopouštějí i v následující větě, kde tvrdí, že uvedený
princip "je opakem základního, bezpečně prokázaného a všeobecně
akceptovaného farmakologického poznatku o přímé závislosti odpovědi na dávce".
Toto je příklad vědecky zcela nepřípustné interpolace a zobecnění !!! Vždyť
farmakologické studie potvrzující onu závislost jsou prováděny v úplně
jiném koncentračním oboru a s jinak připravovanými léky! Navíc i tam
existují výjimky, kdy nějaká látka v "rozumném" koncentračním
rozmezí vykazuje lokální maximum či minimum účinnosti. Také tedy jasná
ukázka objektivity, exaktnosti a logičnosti sisyfovské argumentace!
Za velmi nepřesné považuji uvedení termínu "psora" v souvislosti s třetím principem. Tomuto termínu se věnuji blíže v příspěvku /AM-MRA/, kde tvrdím, že pisatelé používající toto slovo v uvedeném významu se ani neseznámili s homeopatickou terminologií. Zdá se navíc, že právě v tomto odstavečku se zvláště výrazně projevuje zásadní nepochopení homeopatických principů pisateli, jinými slovy diletantismus autorů. Jinak by totiž mj. nemohli napsat, že onen třetí princip je v logickém rozporu s prvním. Na podrobnější vysvětlení by ale byla zapotřebí nejspíše celá přednáška o homeopatické "filosofii" vzniku a vývoje choroby a na to se rozhodně necítím. Zvláště zde prosím homeopaty, kteří jsou "teoreticky" a pedagogicky na vyšší úrovni, aby se k problému vyjádřili a jasně tak ukázali, že autoři příspěvku patrně ani netuší, o čem vlastně píší.
Za
absolutní vrchol vědecké otrlosti však považuji způsob uvedení jediné(!)
citace jako jednoho z důvodů k odmítnutí homeopatie (všechny ostatní konkrétní
důvody jsem již v tomto odstavečku diskutoval): "Podle dosud nejpodrobnější
metaanalýzy 107 kontrolovaných klinických experimentů z posledních let (Kleijnen
a kol.: Clinical trials of homeopathy, British Medical Journal 302, 1991) nejsou
důkazy, potvrzující účinnost homeopatie, přesvědčivé a jsou nutné další
studie. Ze všech těchto důvodů odmítáme homeopatii jako léčebnou metodu
a z hlediska medicíny ji pokládáme za postup non lege artis". Nedalo mi
to, citovanou publikaci jsem si vyhledal a zde velmi stručně uvádím její
hlavní závěry. Z celkově statisticky zpracovaných 105 (nikoli tedy 107)
klinických experimentů s interpretovatelnými výsledky (75 z nich bylo tzv.
dvojitě slepých!) vykázalo 81 (tj. cca 76% !) pozitivní účinek homeopatické
léčby ve srovnání s kontrolami (většinou s placebem) na hladině významnosti
p<=0.05. Z 22 nejlépe metodologicky zpracovaných studií bylo potom 15 (tj.
cca 68%) pozitivních. Autoři - rozhodně nepatřící podle některých
formulací mezi homeopatické nadšence a znalce - v diskusi opatrně (ale dle mého
správně, neboť setká-li se věda s něčím novým, nevyhovujícím zaběhnutým
představám, je na místě nejvyšší opatrnost a skepticismus) mj. uvádí,
že přes KLADNÝ výsledek zůstává v této oblasti ještě mnoho otázek a k
vyjádření DEFINITIVNÍHO závěru je nutno provést další studie, tentokrát
za přísně definovaných podmínek. Povšimněte si, prosím, zcela zásadního
rozdílu této formulace od formulace sisyfovské a porovnejte to s originálem
Kleijnenova článku. Tvrdím, že "skeptici" si v tomto případě
zcela nehorázně přizpůsobili závěry jedné solidní vědecké práce tak,
aby vyhovovaly jejich záměru a ukazovaly přesně naopak než původně - tedy
jako důkaz neúčinnosti homeopatie - neboť na základě také této publikace
docházejí k závěru, že homeopatie je postupem non lege artis. Nejspíše při
onom zcela zásadním překrucování závěrů cizí vědecké práce doufali,
že se nikdo neobtěžuje si Kleijnenův článek přečíst. Dr. Grygar v již
citovaném příspěvku o vědecké metodě (
http://www.fce.vutbr.cz/sisyfos/
vedmetod.htm)
říká, že vědec úmyslně upravující výsledky své práce spáchal
smrtelný hřích a je za to potrestán tvrdým absolutním trestem - trvalou
ztrátou důvěry. Jakým trestem by tedy měli být potrestáni autoři
diskutovaného stanoviska k homeopatii, když úmyslně převracejí výsledky
ne své, ale dokonce cizí vědecké práce? Toto byla, podle mne, zvláště výmluvná
ukázka sisyfovské "vědecké" argumentace a její objektivity. Takto
"čistě" tedy bojují naši ochránci čisté vědy, tedy vědy bez
"iracionalit, pověr a výmyslů"!
5.3
"Oficiální kritická vyjádření"
V
časopisu Česká a slovenská homeopatie (listopad, prosinec 1994) nalezneme v
polemice Homeopatie - pro a proti vyjádření Prof. MUDr. Jiřího Heřta,
DrSc., které bylo napsáno na žádost redakce. Autor tam uvádí "oficiální
kritická vyjádření k homeopatii". Tento článek rozhodně stojí za přečtení.
Myslím totiž, že je klasickým představitelem takových "vědeckých
kritik", které jsou založeny na neskrývaném přesvědčení, že dnes
již vše podstatné známe, příroda nás už nemůže překvapit a k vědeckému
odsouzení čehokoli stačí jen argumentace od zeleného stolu. Pokud nedošlo
ke zkreslení nebo k nepřiměřenému zkrácení citací a výroků, jde o neuvěřitelně
výmluvný příklad dogmatismu, demagogie a snad i bohorovnosti autorů oněch
"oficiálních kritik".
První
(a vlastně jedinou o homeopatii) z oněch "kritik" je usnesení
prezidentů a reprezentantů evropských společností pro farmakologii (tedy
lidí s velice pravděpodobným napojením na farmaceutický průmysl!) na setkání
v Belgirate r. 1992. Každá z oněch uvedených "několika zásadních
formulací" je takovou ukázkou středověkého myšlení a argumentace, že
by si zasloužila podrobný vědecký rozbor a širokou publikaci jako odstrašující
příklad. Zvláště pak při výuce na středních a vysokých školách, aby
studenti viděli, jak nikdy nemají uvažovat a činit závěry - pokud ovšem
nebudou případně na nějakém tom odsudku hmotně zainteresováni. Aby uvedené
argumentaci nasadil prof. Heřt korunu (i když to už podle mne ani nejde), použil
ke svým závěrům zaměřeným na zpochybnění homeopatie ještě výše
diskutovanou publikaci Kleijnenovu a říká: "Z obou uvedených dokumentů
je zřejmé, že dosud nebyl jednoznačně prokázán účinek homeopatických léčiv,
že nebyla nalezena vědecky přijatelná teorie, která by mohla vysvětlit
dynamizaci a účinek vysoce ředěných léků, a že proti výkladu homeopatů
lze vést jak věcné, tak logické námitky." Jak málo tedy stačí k vědecké
argumentaci a k obecným závěrům! Použiji tedy jeden pamflet a z jedné seriózní
práce si vyberu to, co se mi hodí a již mohu činit vědecké závěry. Ke
cti prof. Heřta je ale nutno říci, že Kleijnenův článek patrně skutečně
četl a jeho závěr uvedený jinde ve svém vyjádření v podstatě
nedeformuje. Potom mi ale zcela uniká jeho způsob myšlení a dedukce, když
onu publikaci svědčící značně PRO homeopatii použil jako jedno ze dvou
vyjádření zaměřených PROTI homeopatii a zdá se mu to navíc "zřejmé".
Druhá
v článečku uvedená "oficiální kritika" se týká clusterové
medicíny a pokud citát není příliš vytržen z kontextu, nezůstává za
první ukázkou svým dogmatismem vůbec pozadu. Jde o úryvek z odborného
posudku vypracovaného fyzikálním chemikem prof. R. Zahradníkem:
"Postupy, kterých se při zpracování biologických materiálů používá
(...) jsou bezpečnou zárukou, že z celé analýzy nelze získat jakoukoli
medicínsky interpretovatelnou informaci. Nepřísluší mi vyjádřit se k
tomu, zda jde spíše o šarlatánství či o výraz rozsáhlé a hluboké nevzdělanosti.
Co je na pováženou, je účast lékařů u praktik tohoto druhu". Co je,
dle mého, ve skutečnosti na pováženou, je bohorovnost autora uvedeného úryvku.
A
to je z oněch oficiálních kritik uvedených v článku prakticky vše. To
zase dostala homeopatie od vědy zastupované prof. Heřtem smrtelnou ránu!
5.4
Ostudný rozhovor
Podívejme
se nyní podrobněji na jeden z "nejzdařilejších" příspěvků do
diskuse o homeopatii. Jedná se o odpovědi předsedy AV ČR Prof. RNDr. Ing. R.
Zahradníka, DrSc. na otázky redaktorky Mladého Světa J. Bednářové, které
byly publikovány v článku nazvaném - dle mého velice příznačně -
"Triumf odborné negramotnosti" (Mladý svět 46/1995, str. 18). Zájemcům
o problematiku vědecké kritiky a diskuse a těm, kterým není lhostejný další
vývoj české vědy velice naléhavě doporučuji, aby si příslušný článek
přečetli. Na neuvěřitelně malém prostoru se totiž prof. Zahradníkovi
podařilo předvést řadu "vědeckých hříchů", které v tomto svém
příspěvku napadám. Navíc, všechna svá tvrzení týkající se homeopatie
a homeopatů tam předkládá scholasticky a dogmaticky, s naprostou jistotou,
že jeho slova jsou absolutní a nezpochybnitelnou pravdou.
Především
v uvedeném rozhovoru prof. Zahradník demonstruje své zásadní nepochopení
principů homeopatie. To je např. zvláště zřejmé z tvrzení, že
"voda tekoucí z pražského vodovodu je díky své kontaminaci homeopatický
všelék. Ale muselo by se jí tu desetkrát, tu sedmdesátkrát, tu stokrát
zatřepat. ...". Též zahrnutí živé a mrtvé vody do homeopatie naznačuje
úroveň autorových odborných znalostí. Hlavně však ironické uvedení citátu
z knihy paní E. Hubbart-Wrightové svědčí o naprostém nepochopení principu
homeopatického vyšetření pro určení konstitučního léku. Úplnému
laikovi bez sebemenších znalostí problematiky může uvedené tvrzení, navíc
takto poněkud vytržené z kontextu, připadat podivné až směšné, každý
homeopat (i já jako informovanější laik!) však v onom mistrně napsaném
citátu okamžitě vidí jednu ze základních charakteristik určitého hom. léku.
Autorovu nepochopení se ale nedivím. Vždyť on je přece fyzikální chemik a
původní homeopatickou literaturu patrně nikdy ani neviděl. Kde ale bere
odvahu(?) k té své veřejné ironii? Předkládaný vzorek argumentace
homeopatů (6. odpověď) je, dle mého, svévolným vkládáním slov do cizích
úst podle vlastních představ a přání a vnucuje otázku, s kolika homeopaty
asi pan profesor vůbec přišel do styku. Autorova nulová znalost hom. praxe a
jeho neschopnost odborného posouzení léčení je potom zcela zřetelná např.
v suverénním vysvětlení případných účinků homeopatie - placebem a
sugescí (4. odpověď). Díky 8. a 9. odpovědi se dozvídáme i rozhodující
příčinu rozvoje homeopatie - tou je, víceméně, "sprostý a nemilosrdný
kšeft". Za nejotřesnější část článku však považuji 7. odpověď.
Nejenže si tam fyzikální chemik činí nárok na rozhodování o tom, kdo má
a kdo nemá právo používat titul MUDr., ale navíc to dělá s pomocí urážlivého
přirovnání!
Celkově je článek laděn ironicky a cítím, že přímo oplývá arogancí a zlobou. Stojí za zamyšlení, zda je vhodné pro vědce a navíc předsedu AV ČR používat ve veřejně publikovaném názoru termíny jako "svět iracionálna, pověr a výmyslů, bludy, slabomyslný podvod, absurdní podvod, sprostý a nemilosrdný kšeft, žvanění s vlněním a zářením, blábolení, odborná negramotnost". Podle mne prof. Zahradník překročil ve svých odpovědích nejen hranice vědecké etiky, ale i hranice obecné lidské slušnosti. Na závěr tohoto odstavce uvedu ještě tři citáty z reakcí čtenářů na kritizovaný článek. "... máme proti sobě člověka problému naprosto neznalého, nelékaře a navíc předpojatého, který dal arogancí a vulgárností svého projevu zcela najevo, že mu o žádnou skutečně věcnou a vědeckou diskusi naprosto nejde" (MUDr. Miloš Rýc). "A dočkal jsem se víceméně žlučovitého útoku na nepřítele, kterého si pan profesor uzpůsobil tak, aby mohl dojít k závěrům učiněným předem" (PhDr. Vladimír Nezkusil, CSc., Praha). "Opět jsme tu dostali naservírovánu bohatou porci 'vědecké' intolerance, nadřazenosti a nevraživosti" (Luboš Votava, Praha).
Ing. Pavel Šiman
Obsah:
2.1
a 2.2
3.1
Programově vymezené metody
3.2
Ostatní praktické metody
3.3
Upřesnění autora
4. ARGUMENTACE PROTI HOMEOPATII
4.1
Úvod
4.2
Neprokázanost homeopatie
4.3
Ředění homeopatik
4.4
Více homeopatických škol
4.5
Nevědeckost homeopatů
4.6
Objektivita, přesnost a logika odpůrců
4.7
Diletantismus argumentace
4.8
...perlička
4.9
"Vědecká" vysvětlení homeopatie
4.10
Vědecká diskuse?
5.1
Léčitelství
5.2
Sisyfovské stanovisko k homeopatii
5.3
"Oficiální kritická vyjádření"
5.4
Ostudný rozhovor
6.1
Vyloučení HS z ČLS JEP
6.2
Boj o ovlivnění studentů
6.3
Nekompetence
6.4
Dogmatismus
V textu použité neběžné zkratky :
alternativní
(komplementární) medicína .................AM
vědecká
(klasická) medicína ...................................VM
tento
příspěvek ......................................................../VkAM/
Autorovy
další příspěvky na této stránce:
"Alternativní
medicína - možnosti a rizika autorů"
...../AM-MRA/
"Úvaha
o vědecké kritice".........................................../ÚVK/
"Nezaujatost
tisku"....................................................../NT/