Věda
kontra alternativní medicína ?
6. BOJ PROTI "PAVĚDĚ"
6.1
Vyloučení HS z ČLS JEP
Výše
uvedený článek z MS však, bohužel, není ojedinělou aktivitou předsedy naší
AV na poli boje za odstranění homeopatie a dalších "iracionalit".
Na sjezdu České lékařské společnosti JEP konaném ke konci loňského roku
(1996) byla za velice podivných podmínek (což bude mít asi soudní dohru!)
vyloučena homeopatická společnost, která do té doby byla členem ČLS. Jedním
z "odborných" řečníků před hlasováním byl i prof. Zahradník,
přičemž k veřejné obhajobě homeopatie nebyl nikdo z přítomných homeopatů
připuštěn. Protihomeopatický obsah řeči prof. Zahradníka ovšem opět nic
nového v argumentaci nepřinesl a tak k němu již nemám co dodat. Co mě však
zásadně zajímá: z jakého titulu pan profesor vlastně na shromáždění lékařů
hovořil a prakticky tak mohl ovlivňovat konečné hlasování? Domnívám se,
že těžko by mluvil tak jak mluvil a těžko by vůbec byl přizván k projevu
na lékařské téma, kdyby byl pouhým řadovým fyzikálním chemikem. Nabízí
se proto otázka, zda vlastně při prosazování svých osobních (a jak je
diskutováno výše i nepodložených) názorů nešlo o zneužití postavení předsedy
AV ČR a zda je pan profesor vůbec schopen uvědomit si svou obrovskou zodpovědnost
za budoucí rozvoj české vědy a za její další hodnocení veřejností.
6.2
Boj o ovlivnění studentů
Další
konkrétní případ boje proti AM. Již od roku 1990 probíhá na Lékařské
fakultě UK v Hradci Králové výuka předmětu nazvaného Základy komplementární
medicíny, seznamujícího zájemce s principy některých neklasických metod léčby
a diagnostiky (např. akupunktury a jejích modifikací, fytoterapie,
homeopatie, jógy atd.). Předmět je určen pro studenty 4. ročníku a je
nepovinně volitelný, což znamená, že jej mohou studenti zcela ignorovat.
Proto mne doslova šokovalo a nesmírně rozhořčilo, když jsem se dozvěděl,
že tato výuka byla v roce 1995 odsouzena komisí zřízenou pro evaluaci
fakulty v rámci UK a následně odsouzena i některými dalšími vysoce
postavenými osobami naší vědy a výuky (mj. především prý Dr. Grygarem -
astrofyzikem!). Z této informace na mne dýchl středověk. Považuji za nepřípustnou
snahu lidí s mocí rozhodovat o směrech dalšího vývoje vědy učinit z důležitých
orgánů jednoho z hlavních garantů české vědy inkviziční komise určující,
co se studenti smějí nebo nesmějí dozvědět. I kdyby totiž nakrásně byly
přednášené disciplíny komplementární medicíny šarlatánské, je podle mého
více než vhodné, aby se s nimi budoucí lékaři měli možnost seznámit, měli
o nich lepší přehled než jejich příští pacienti a případně je potom i
odsoudili. Ovšem na základě vlastních, alespoň základních vědomostí o
nich. Přitom tyto vědomosti jim musí předat lidé těmito disciplínami se
zabývající. Je otřesné, že např. na lékařské fakultě v Plzni
seznamoval několik let studenty s homeopatií a jinými metodami AM prof. Heřt,
o jehož znalostech, objektivitě, schopnosti logického úsudku a snad i
pravdomluvnosti si můžete udělat představu po přečtení jednoho výše
uvedeného odstavce a především pak dalšího mého příspěvku /AM-MRA/. V
této souvislosti upozorňuji také na velice výmluvný soubor dopisů a písemných
stanovisek uveřejněných v oddíle Homeopatie na fakultní půdě v ČSHom,
duben 1995. Je vysoce pravděpodobné, že lidé tak nekompromisně brojící
proti zmíněné volitelné výuce na LF UK v Hradci Králové budou podle svých
možností proti komplementární (alternativní) medicíně ve všech jejích
směrech hlasitě vystupovat a stejné názory budou požadovat i od svých žáků.
Nemohu zde nevzpomenou praktiky totality, kdy byly např. celé kolektivy nuceny
podepisovat různé Anticharty a jiné odsuzující pamflety, přičemž jim
nebylo dovoleno se s vlastním předmětem kritiky ani seznámit.
6.3
Nekompetence
Když
uvážím, jakých suverénních aktivit se proti homeopatii a dalším metodám
AM dopouští fyzikální chemik prof. Zahradník a s ním řada matematiků,
fyziků, chemiků apod. (ale i lékařů, kteří se neobtěžují seznámit se
ani s těmi nejzákladnějšími principy a konkrétními výsledky homeopatie),
napadá mne, zda v budoucnu nebude třeba rozhodovat o dalším vývoji fyziky nějaký
výše postavený lingvista, o matematice třeba botanik atp. Ostatně, naše
totalitní historie takové případy nekompetence dobře zná; např.
Mikrobiologický ústav ČSAV prý kdysi vedl bývalý bachař. Věc ale může
být opravdu vážná. Nepokládám sice za příliš pravděpodobné, že by se
podařilo mocným "skeptikům" oficiálně zakázat používání
homeopatie; to by bylo asi politicky neúnosné při našich snahách o vstup do
Evropy. Též velice účinný zákaz dovozu homeopatik i přes argumentaci o
zbytečném a naši neuspokojivou obchodní bilanci zatěžujícím dovozu
"neúčinných, lékuprostých a drahých" homeopatik by asi politicky
neprošel. Možný a velice nebezpečný zásah proti homeopatii a případně i
dalším metodám AM ale naznačuje prof. Zahradník ve své 7. odpovědi výše
diskutovaného rozhovoru. Co kdyby vyšlo např. nařízení Ministerstva
zdravotnictví, že lékaři zabývajícímu se homeopatií bude odebrán titul
MUDr. a svou původní lékařskou praxi tak již dále nebude moci provádět?
Výše uvedené vyloučení homeopatické společnosti z řad ČLS JEP může být
prvním krokem k takovému nařízení. To by bylo opravdu tragické. Jednak by
byla nucena řada schopných lékařů homeopatii (a případně i ostatní
"alternativy") opustit, neboť by je samotná homeopatie neuživila
(např. kvůli zadluženosti díky provozování své původní specializace).
Homeopatie by se tak navíc stala běžnou živností a otevřela by se skutečným
šarlatánům nemajícím o zdraví člověka a o medicíně mnohdy ani ponětí.
Ve svých důsledcích by potom mohlo docházet ke značnému zdravotnímu poškození
řady pacientů, následná diskreditace homeopatie (resp. AM celkově) by potom
vedla k dalšímu úpadku a naše současná medicína by tak zůstala v péči
o zdraví osamocená a v mnoha případech, jak známo, zcela bezmocná. Ovšem
zdraví člověka "skeptiky" asi příliš nepálí, i když se
starostí o pacienty často ohánějí. Jinak by se totiž zajímali o praktické
výsledky jednotlivých oborů AM, což zcela evidentně nečiní a praxi
opravdové AM zcela ignorují.
6.4
Dogmatismus
Vědce
sisyfovského typu já osobně nazývám dogmatiky a viním je z toho, že vědě
kladou umělé a svévolně definované hranice a tím ji v dalším rozvoji
omezují a brzdí. Navíc skutečnou vědu v očích inteligentnější a zasvěcenější
veřejnosti značně diskreditují. Zdá se mi, že tito lidé se v podstatě
snaží (doufám nevědomky a s vírou ve vlastní pravdu a ve správnost svých
činů) dostat společnost myšlením do středověku, přičemž nahrazují některé
termíny - např. "Písmo svaté" za "vědu", "kacířský"
za "nevědecký" apod. Doufejme, že se neobnoví i některé praktické
metody argumentace jako je zákaz určitých směrů poznávání a pronásledování
jejich protagonistů, pálení knih, upalování kacířů, mučení a jiné vyhánění
ďábla - pavědy. Za totality byly středověké metody zmírněny na ukončení
kariéry, výpovědi ze zaměstnání, postižení potomků a občas i uvěznění,
měly však obvykle politický podtext. Obávám se, že i toto mírnější
"přesvědčování" by stále mohlo být velice účinné a značně
tak zbrzdit intelektuální rozvoj dalších generací. Vycházeje z formy některých
příspěvků a aktivit určitých zvláště nesmiřitelných "skeptiků"
bych se takovému neblahému vývoji ani příliš nedivil.
Sisyfovci
se rozhodli bránit vědu před "pavědou" (viz např. příspěvek
"Braňme vědu" od B. Vlachové, (
http://www.fce.vutbr.cz/sisyfos/
sis00_07.htm).
Podle mého však není největším nebezpečím pro vědu skutečná pavěda -
ta totiž vždy časem sama zajde na úbytě a rozvoj vědy nemůže dnes již
ohrozit ani krátkodobě. Též tzv. "nevědecké názory" nemohou
skutečné vědě ublížit. Naopak, některé z nich totiž, potvrdí-li se,
mohou vědu rozšířit o další dimenze mechanistickým přístupem
nepoznatelné. Hlavní nebezpečí pro vědu však vidím ve skutečně nevědeckém
myšlení, plným dogmatismu, přehnaného sebevědomí, konzervatismu, odborné
omezenosti, pocitu nadřazenosti vlastního oboru nad jinými a nezřídka i nenávistné
zaujatosti, zaklínajícím se vědou a přitom bránícím dalšímu rozvoji
objektivního poznávání.
Kdo
může (a nebo spíše musí) bojovat proti dogmatismu ve vědě? No především
skuteční vědci, vědci nejen svými tituly a případnou odbornou prací ale
vědci i svým duchem. Lidé, kteří ve vědě staví poznání pravdy vysoko
nad svou ješitnost, duševní pohodlnost či jiné osobní nedokonalosti. Přes
svou skromnost však tito lidé musí být v obraně vědy a pravdy mnohem
hlasitější než dosud a nesmí se nechat překřičet dogmatiky sisyfovského
typu. Jinak se stanou pouhými mlčenlivými nástroji "svaté vědecké
inkvizice" a historie je odsoudí jako tiché spoluviníky stagnace naší
vědy na přelomu tisíciletí.
Ing.
Pavel
Šiman
Obsah:
2.1
a 2.2
3.1
Programově vymezené metody
3.2
Ostatní praktické metody
3.3
Upřesnění autora
4. ARGUMENTACE PROTI HOMEOPATII
4.1
Úvod
4.2
Neprokázanost homeopatie
4.3
Ředění homeopatik
4.4
Více homeopatických škol
4.5
Nevědeckost homeopatů
4.6
Objektivita, přesnost a logika odpůrců
4.7
Diletantismus argumentace
4.8
...perlička
4.9
"Vědecká" vysvětlení homeopatie
4.10
Vědecká diskuse?
5.1
Léčitelství
5.2
Sisyfovské stanovisko k homeopatii
5.3
"Oficiální kritická vyjádření"
5.4
Ostudný rozhovor
6.1
Vyloučení HS z ČLS JEP
6.2
Boj o ovlivnění studentů
6.3
Nekompetence
6.4
Dogmatismus
V textu použité neběžné zkratky :
alternativní
(komplementární) medicína ....................AM
vědecká
(klasická) medicína ...................................VM
tento
příspěvek ...................................................../VkAM/
Autorovy
další příspěvky na této stránce:
"Alternativní
medicína - možnosti a rizika autorů"
...../AM-MRA/
"Úvaha
o vědecké kritice"............................................/ÚVK/
"Nezaujatost
tisku"
...................................................../NT/