Věda
kontra alternativní medicína ?
4. ARGUMENTACE PROTI HOMEOPATII
4.1
Úvod
Nejprve
je nutno říci, že homeopatie je především praktická léčebná metoda,
jejíž zásady a principy jsou získány a ověřovány empiricky. Naprosto však
zatím postrádá solidní teorii, která by působení homeopatik vysvětlovala.
Již tato charakteristika poněkud zpochybňuje jednoznačnost přísně
teoretických argumentů používaných proti ní. Označí-li tedy někdo
homeopatii za iracionální (jak lze také často vidět), buď chápe termín
"iracionální" poněkud nesprávně nebo prostě neví, co a na jakém
stupni poznání vlastně homeopatie je. Já osobně bych homeopatii nazval přírodní
vědou s převládajícím praktickým výstupem a se značným významem, nicméně
dosud v počátečním období, kdy se shromažďují fakta a zatím chybí
solidnější vysvětlující hypotézy. Fází shromažďování dat a hledáním
prvních teorií nutně prošly všechny mně známé přírodní vědy. Nechci
však polemizovat o nálepce věda či nevěda, neboť, jak mi ukázali
sisyfovci, pojem věda lze chápat i značně rozdílně. Základní rysy přírodní
vědy však rozhodně má: vychází jednoznačně z pozorování, empirie je
zobecňována podle pravidel logiky, směřuje k výsostně užitečným aplikacím,
její studium je pro vážné zájemce náročné, "nikdy nekončící",
nevyžaduje žádnou víru apod. Podívejme se nyní na některé konkrétní
argumenty, pseudoargumenty a případně i způsoby vyjadřování ve výpadech
odpůrců homeopatie. Úmyslně jsem použil slov výpad a odpůrce, neboť jsem
se zatím nikdy nesetkal s projevem nesouhlasu s homeopatií, který bych mohl
označit jako kritiku či diskusní příspěvek a jehož autor by si zasloužil
označení oponent nebo kritik. Naprosto však nevylučuji jejich existenci a
takových případných příspěvků a jejich autorů se mé výtky a příkrá
slova nikterak netýkají.
4.2
Neprokázanost homeopatie
Nejzávažnějším
argumentem odpůrců homeopatie je tvrzení, že účinnost homeopatik nebyla
nikdy prokázána. Podívejme se blíže na jeho oprávněnost a pravdivost. V
našem státě jsou v současnosti již stovky uznaných praktických homeopatů
a jejich počet stále roste (mezi ně ale nepočítám blíže neurčený počet
takéhomeopatů, kteří vlastně homeopatie užívají jen jako zástěrky pro
zvýšení atraktivnosti své jiné výdělečné činnosti). Většinou to jsou
původním vzděláním lékaři a ti také zhusta svou původní lékařskou
profesi dále souběžně provozují. Těžko je tedy můžeme podezřívat z
nedostatku odbornosti a schopnosti posoudit zdravotní stav většiny svých
pacientů. Zdá se mi proto více než nepravděpodobné, že by takovéto velké
množství odborně vzdělaných lidí homeopatii trvale užívalo a neustále dále
studovalo (a vědomě tak ztrácelo cenný čas, energii a nemalé částky za
kurzovné, literaturu apod.), kdyby o účinnosti dané metody nebylo naprosto přesvědčeno.
Také jsem se ještě nikdy nesetkal s případem homeopata-odpadlíka - tedy lékaře,
který homeopatii opravdu studoval a nějaký čas se jí prakticky věnoval,
ale po poznání její neúčinnosti se stal jejím kritikem. Pokud by tedy odpůrci
měli pravdu, očekával bych z onoho množství současných homeopatů velký
počet (desítky až stovky) takových odpadlíků. Ve skutečnosti se však
setkávám s případy opačnými. Např. nynější gen. tajemník Mezinár. lékařské
homeopat. organizace Dr. J.B. Crapanne v rozhovoru pro Lidové noviny uvedl:
"Musím říci, že na začátku své kariéry jsem patřil k oponentům
homeopatie. Když jsem však viděl u svých chemicky neúspěšně léčených
pacientů pozitivní výsledky, s kterými se vraceli od lékaře - homeopata,
změnil jsem názor. Vlastní klinická zkušenost je nejlepším argumentem pro
obhájení jakéhokoli terapeutického postupu." (E. Maraulasová, Byl jsem
před časem oponentem homeopatie..., Česká a slovenská homeopatie (ČSHom),
říjen 1994). Totéž nebo něco podobného by asi mohla říci většina nynějších
homeopatů. Někdy předkládaný "skeptický" argument výdělečnosti
homeopatie "vysvětlující" množství aktivních homeopatů je silně
přitažený za vlasy. Na poctivé homeopatické praxi se totiž zbohatnout nedá
a existuje mnoho daleko výnosnějších a především snadnějších způsobů
obživy. Nebo že by všichni naši skuteční homeopaté žili v nějakém
hromadně hypnotickém bludu a byli trvale řízeni jakousi vyšší mocí? To
bychom ale museli zavést další vědecky neprokázaný jev
"skepticky" jistě napadnutelný, neboť by odporoval Occamově břitvě.
Podívejme se ještě nyní na další zúčastněné - na homeopatické
pacienty. Jejich počet neustále roste a velké, ne-li rozhodující procento z
nich se na homeopaty obrací na doporučení svých úspěšně (vy)léčených
příbuzných či známých. Skutečnému kritikovi by tento fakt měl také stát
za úvahu a za příslušný průzkum.
Pokud
v diskutovaném argumentu zúžíme význam slova "prokázána" na
"vědecky prokázána" (jak to v některých výpadech je uvedeno),
tak při obecně přijatém významu tohoto termínu se pravdě nepatrně přiblížíme.
Skutečných experimentálních průkazů dle zásad vědecké metody bylo zatím
provedeno a publikováno nemnoho, zanedbatelné množství to však rozhodně
není. Tak např. metaanalýza Kleijnenova (odkaz v odst. 5.2, níže) je založena
na 105 vědecky publikovaných pracích a článek uvádí celkem 107 vědeckých
citací jen do roku 1990. Dr. J.B. Crapanne ve své přednášce "Výsledky
posledních výzkumů v homeopatii" (ČSHom, říjen 1994) zmiňuje 40 vědeckých
citací (do r. 1992, obvykle jiných, než uvádí Kleijnen), které se též částečně
věnují průkazům biologických účinků homeopaticky zředěných substancí.
Další zajímavé citace jsou uvedeny mezi 36 odkazy v článku B. Poitevina
"Mechanismus účinku homeopaticky ředěných léků" (Folia
Homeopathica Bohemica 1, 1993, 24-34), za pozornost stojí i článek
"Homeopatie - o krok blíž k uznání vědou?" (Hom.Links 3, 1995,
4-5), kde nalezneme odkazy na několik kvalitních prací publikovaných ve
velmi prestižních lékařských časopisech. A tak bychom asi mohli pokračovat
dále a do ještě novější doby. Na otázku, proč oněch průkazů není
vzhledem k rozšíření této metody mnoho, si osobně odpovídám následujícím
způsobem. Praktický homeopat žádný přísně vědecký průkaz účinnosti
homeopatie nepotřebuje, neboť ho o ní přesvědčuje každodenní praxe. Navíc,
vzhledem k množství časově a psychicky nesmírně náročné práce na nějaké
dokazování ani nemůže mít náladu. Je tedy na vědcích - kriticích či
nadšených vědeckých hledačích pravdy - aby poskytli nějaké objektivní výsledky
výzkumu svědčící pro nebo proti.
Dovolím
si nyní navrhnou schema takového v principu jednoduchého, časově a pracností
ale velmi náročného testu, jehož výpovědní hodnota by asi byla obrovská.
Vzhledem k faktu, že u konstituční homeopatie (podstatné části této
disciplíny) prakticky nelze užít metody dvojitě slepého pokusu, bude vhodná
např. epidemiologická studie. Sestavme několik vícečlenných komisí lékařů
různých běžnějších specializací. Tito lékaři musí být, samozřejmě,
nezaujatí a naprosto nezávislí na výsledku šetření. Homeopatická společnost
by jim potom poskytla seznam alespoň stovky zkušenějších praktických
homeopatů, kteří by s těmito komisemi spolupracovali. U každého homeopata
by si komise zcela náhodně vybrala minimálně stovku případů (bez ohledu
na ukončenost a úspěšnost léčby) a každý z nich by odborně posoudila. Měla
by ovšem přitom mít i možnost přístupu k dokumentaci u klasických ošetřujících
lékařů oněch pacientů a též i možnost pacienty osobně navštívit a vyšetřit
je v případě pochybností. Činnost komisí by byla kontrolována oběma
stranami - tedy homeopaty i skeptiky. Výsledkem práce příslušných komisí
by potom byl soubor odborného a věrohodného zhodnocení nejméně 10 000
homeopatických případů. To je již dostatečné množství na zpracování
vhodnými statistickými metodami, které by tak poskytly cenné argumenty jedné
z diskutujících stran. Podle podrobnosti hodnocení případů by to navíc
mohlo být i z více úhlů pohledu, např. v závislosti na druhu použitého léku
(konstitučním typu pacienta), na druhu choroby, na osobě homeopata a délce
jeho praxe, na věku a pohlaví pacienta (resp. i na živočišném druhu u
veterinární hom.), na složení příslušné komise atp. Domnívám se, že
teprve po negativním či málo přesvědčivém výsledku takového šetření
by bylo na místě začít s teoretickými výtkami a veřejným zpochybňováním
homeopatie. A také teprve potom by nabyl argument o neprokázanosti účinnosti
homeopatie oprávněnosti a váhy. Nevím však o žádném šetření podobného
druhu a rozsahu, které by kdy bylo nějakými vědci provedeno. Zatím jsou
publikovány především studie akutních symptomatických účinků, kde lze v
podstatě použít metody dvojitě slepého pokusu. Samozřejmě, že je daleko
pohodlnější a jednodušší argument o neprokázanosti homeopatie jednoduše
a bez podkladů vyslovit, než namáhat se nějaký náročný výzkum nejprve
provést nebo alespoň udělat si rešerši a prostudovat odbornou literaturu.
Je to však vhodné a je to vědecké?
4.3
Ředění homeopatik
Zdaleka
nejklasičtějším argumentem čistě teoreticky "dokazujícím" neúčinnost
homeopatik je poukázání na výsledné ředění původní tzv. potencované
substance. Pro efekt jsou často uváděna přirovnání výsledných ředění
s obsahem několika molekul v hypotetických objemech planet až galaxií a v
textu se dostanete i k rádoby zasvěceným výpočtům konečných koncentrací
(často včetně uvedení Avogadrova čísla apod., viz např. příspěvek
"skeptického fyzika" S. Libovického na adrese (
http://www.fce.vutbr.cz/sisyfos/
sis00_08.htm).
Autoři se zde však dopouštějí vědecky nepřípustných zjednodušení. Především
nás chemie stop učí, že pro výpočet extrémně malých koncentrací nelze
použít jednoduchou matematickou abstrakci používanou oprávněně jen u
koncentrací běžných (viz můj další příspěvek /NT/). Ovšem k podobnému
názoru nutně musí dojít i člověk jednoduchou logickou úvahou na základě
současných základních představ o roztocích a teorie pravděpodobnosti.
Pokud ovšem na to má. A tak lidé ohánějící se vědou ignorují některé
vědecké poznatky. Zda to činí úmyslně kvůli většímu efektu na laiky či
zda to vyplývá z jejich neznalosti závěrů chemie stop nebo případně z
neschopnosti použít logiky, nemohu říci. Za pozornost stojí fakt, že na
tuto nepřesnost "exaktní" argumentace autory neupozorní ani jejich
"skeptičtí" kolegové z řad fyzikálních chemiků, do jejichž
kompetence chemie stop a nauka o roztocích patří.
Mnoho
autorů dále nerozlišuje termíny zředění, zřeďování a potenciace. Z
toho potom vyplývají jejich ironická tvrzení o běžné vodě jako o
homeopatiku či homeopatickém všeléku. Potenciace znamená postupné zřeďování
za průběžného intenzivního protřepávání (tzv. dynamizace, která je u
mnoha autorů obvykle důvodem k ironii až k nezakrytému výsměchu). Rovněž
tak zřeďování je nutno při potenciaci provádět postupně a tak i z tohoto
hlediska přirovnání k rozpuštění malého množství původní substance v
objemu galaxií značně pokulhává. "Skeptický" výsměch zde ale
patrně není na místě. Homeopaté tvrdí, že požadavek na postupnost zřeďování
a na intenzivní protřepávání je dán praxí. Opominete-li ony znevažované
a ironizované zásady, získáte opravdu jen naprosto bezcennou tekutinu bez
jakéhokoli prokazatelného léčebného účinku. Potenciací podle empirických
pravidel však obdržíte homeopatikum, jehož účinnost vám může přesvědčivě
ukázat vhodné praktické použití. Praxí ale oni "vědečtí
teoretici" patrně opovrhují.
Nicméně
obecný závěr argumentace "skeptiků" ve smyslu konečné
koncentrace původní substance v léku je v podstatě správný - více
potencovaná homeopatika obvykle neobsahují ani jedinou molekulu pocházející
z původní látky v celém balení léku. Prokáže-li se tedy jejich účinnost,
znamená to, že ona potencovaná substance vlastně v daném případě neléčí
a že příčinu a mechanismus léčebného efektu musíme hledat jinde. Soudím,
že většina dosavadních pokusů některých příznivců homeopatie o vysvětlení
(např. trvalejší změnou vazebných úhlů v molekulách rozpouštědla
apod.) je prvními a, bohužel, nesprávnými kroky, odporujícími některým
našim zatím dobře potvrzeným představám o hmotě. Právě zde je na místě
skutečná vědecká kritika a diskuse především z řad fyziků a chemiků,
která by ukázala na pravděpodobné omyly nadšenců homeopatů-teoretiků.
Naneštěstí však, většina mě známých "skeptických" kritik zmiňujících
tyto nesrovnalosti ihned dané odborné nedostatky generalizuje a to je pro
autory často důvodem k odsouzení celé homeopatie a někdy i k nezakrytému výsměchu.
Opomíjejí tak zcela skutečnost, že homeopatie zatím žádné oficiálně a
všeobecně přijaté vysvětlující teorie nemá. Navíc, jak by mělo být všem
vědcům známo, chybných teorií bylo a jistě i je ve všech přírodních vědách
dostatek a tak bychom "skeptickým" postupem museli vlastně odmítnout
všechny přírodní vědy. Kromě toho "skeptici" obvykle zkritizují
jediný pokus o vysvětlení působení homeopatik a zcela ignorují existenci
dalších, které mohou být pro kritiku i poněkud tvrdším oříškem. Skutečným
vědeckým kritikům pro tuto oblast lze doporučit jako výchozí citaci např.
přehledný článek B. Poitevina "Mechanismus účinku homeopaticky ředěných
léků" (viz výše), kde navíc naleznou odkazy na 36 dalších prací.
4.4
Více homeopatických škol
Občas
se ve výpadech proti homeopatii objeví i upozornění na existenci více
homeopatických škol, které se od sebe v některých detailech a trochu i v
pojetí této léčebné metody liší. Takováto upozornění však, bohužel,
bývají spojena s výsměchem nebo alespoň s vyjádřením určitého "vědeckého
zadostiučinění", přičemž jsou zdůrazňované a zveličované s tím
související polemiky (někdy opravdu nevhodně zabarvené, opomíjející občas
i vlastní předmět a tak si zasluhující spíše označení hádky). Myslím
si ale, že tohle je pouze vnitřní záležitostí homeopatie a s různorodostí
názorů se může vyrovnat jen ona. Navíc je takovýto vývoj ve vědě zcela
normální a já jej považuji dokonce za zdravý - vždyť pokroku se obvykle
dosahuje s pomocí odborné diskuse. A opět skončím odstavec otázkou: ono
snad např. v nejrůznějších oborech klasické (vědecké) medicíny
neexistovalo (a neexistuje) více různých názorů a škol, představovaných
mnohdy značně agresivními a nesmiřitelnými zástupci a diskutéry, kteří
se také dokázali někdy nenávidět až do smrti? Odsoudíme snad proto VM?
4.5
"Nevědeckost" homeopatů
Někdy
se můžeme setkat s výrokem, že homeopatie odporuje přírodním zákonům.
Pro jistotu však autoři nespecifikují, kterým zákonům konkrétně. O bližším
vědeckém rozboru samozřejmě už nemůže být ani řeči. Občasná tvrzení
o tom, že homeopaté se staví do opozice vůči vědě, že ji odmítají nebo
dokonce popírají apod. jsou patrně čirou fantazií příslušných autorů.
Ještě jsem se nesetkal s homeopatem, který by vyčítal vědě (nebo lépe řečeno
určitým lidem ve vědě - oněm sebejistým "vědeckým kritikům")
něco jiného, než v tomto příspěvku diskutované násilné vymezování a
omezování vědeckého poznávání a diletantismus argumentace proti
homeopatii. To, že řada homeopatů poukazuje na "přechemizovanost"
praktické klasické medicíny jakož i na její stále vzrůstající odosobnění
a anonymitu vůči pacientovi je podle mne velice aktuální a rozhodně to
nelze chápat jako nepřátelský postoj ke vědě a k vědeckým základům
medicíny. Ale ani ony vědecké základy nemusí být vždy správné a tudíž
nedotknutelné. Pokud tedy lékař-homeopat zpochybňuje některé dosavadní zásady
VM, které jsou v rozporu se současnými zásadami homeopatie, musíme to brát
jako pokus o diskusi a ne jako akt nepřátelský celé vědě. Co když má
pravdu? Domnívám se, že je velmi chybné označit automaticky kohokoli, kdo
momentálně nesouhlasí s nějakými vědeckými závěry, za nepřítele či
odpůrce vědy. A není nic přirozenějšího, než že právě lékaři (i když
to zároveň třeba jsou homeopaté) chtějí o některých spornějších závěrech
medicíny diskutovat. Je ostatně zvláštní předpokládat, že by se homeopaté
- v naprosté většině vysokoškolsky vzdělaní a tedy vědou odkojení lidé
- automaticky stávali vědeckými odpadlíky. A tak jsou i zde svými nepřáteli
homeopaté svévolně před zraky veřejnosti deformováni a upravováni podle přání
"kritiků" za účelem získání dalších "pádných"
argumentů.
Hovoří-li
dnes někdo z homeopatů např. o duchovnu apod., nelze to také považovat za
akt nepřátelský vědě. Ono se totiž klidně může jednou stát, že se věda
o takové duchovno či jiné "iracionality" bude muset rozšířit
podobně, jako se např. musela rozšířit klasická mechanika o kvantovou
teorii a teorii relativity. Tyto teorie také byly zpočátku většinou fyziků
považovány za "iracionální", nesmyslné a vědě odporující.
4.6
Objektivita, přesnost a logika odpůrců
Někteří
homeopaté si stěžují, že jejich odpůrci jsou zarytými exaktními a přísně
logickými materialisty vytýkajícími homeopatii mj. idealistické základy. Já
s tímto názorem částečně nesouhlasím. Mám informace o tom, že někteří
z nepřátel homeopatie jsou věřícími lidmi a tak alespoň oni mohou mít těžko
přísně materialistické názory. Ještě však pár poznámek k onomu
materialismu. Vytýká-li někdo homeopatii idealistické základy (a to samo o
sobě je podle mne zatím nedořešená otázka), měl by totéž vytýkat víře.
Navíc spor materialismu s idealismem je neukončený a v případě
materialistického základu světa je dokonce nevyřešitelný, neboť negativní
důkaz jednoznačně svědčící proti idealismu je patrně zcela nemožný.
Netolerantní materialisté tuto svou nevýhodu kompenzují hlasitostí až
agresivitou argumentace a, mají-li k tomu příležitost a postavení, i použitím
nátlaku. V totalitě potom mohou zneužít i mocenských nástrojů, jak nás
naše nedávná historie důkladně poučila.
Co
se týká té exaktnosti a přísné logiky odpůrců, zde se příslušní
homeopaté mýlí zcela zásadně. Omlouvá je však jejich obecně velmi nízká
vzdělanost a erudovanost v exaktních vědách. Tak přehlédnou to, co je v
"kritikách" homeopatie někdy zcela zřetelné, jindy důmyslně
skryté - velice časté (a možná i úmyslné) nepřesnosti vyjadřování a
znásilňování logiky. O míře exaktnosti argumentace oněch "vědeckých
kritiků" svědčí i neustálé používání nepůvodních, překroucených
a hrubě zdeformovaných informací jako výchozích bodů svých výpadů,
stejně jako ignorování pro ně nepohodlných údajů. Tak se potom klidně může
použít (resp. zneužít) i přísná logika, aniž by se musela nějak zvláště
znásilňovat.
Také
velice časté přisuzování iracionality homeopatii (a AM vůbec) a následné
její zásadní odsouzení svědčí buď o přetrvávajícím
marxisticko-leninském uvažování nebo o neznalosti s oblibou
"skeptiky" používaného termínu (viz /ÚVK/). Pokud bych tedy bral
ony "exaktní a logické" argumenty nepřátel homeopatie zcela vážně,
musel bych ve většině případů "kritik" pochybovat o původním
vzdělání a o duševních schopnostech oněch "skeptických"
matematiků, fyziků a chemiků. Nabízí se však jiné, dle mého mnohem pravděpodobnější
vysvětlení: základem výpadů proti homeopatii je účelovost a té je obětována
exaktnost, logika i vědecká čest. Nejspíše v naději, že si toho nikdo nevšimne.
4.7
Diletantismus argumentace
Naprosto
charakteristickým znakem všech "kritik" sisyfovského typu je malá
až téměř nulová znalost základů homeopatie a především homeopatické
kazuistiky. Zdá se, že "skeptikům" nestojí předmět jejich výpadů
ani za přečtení základních homeopatických učebnic a už vůbec ignorují
periodickou odbornou literaturu v této oblasti. A tak "skeptičtí"
matematici, fyzici a chemici napadají něco, co nikdy nestudovali a co je
jejich vzdělání a zkušenostem velmi vzdálené. Často potom vycházejí z
jediné informace - z onoho pověstného ředění původní substance. Navíc,
jak jsem naznačil v jednom minulém odstavci, i tuto informaci obvykle zkomolí.
I kdyby opravdu homeopatie patřila mezi pověry a výsledné argumenty
"skeptiků" se nakonec ukázaly správné, takovýto postup odsuzování
bych přesto považoval za projev ve vědě naprosto nepřijatelného
diletantismu. Jak by se třeba fyzikům zamlouvala ironická "kritika"
teorie relativity z pera např. veterináře, který by své veškeré informace
o napadané teorii čerpal z nějaké populárně vědecké knížky nebo z článků
autorů podobně "zasvěcených" jako je on sám?
Co
se týká vzdělání, nejblíže ke skutečné kritice homeopatie jako celku
mají nesporně lékaři. Bohužel, ani od nich jsem se dosud nesetkal s
kritikou vycházející z hlubších znalostí problematiky (viz můj další příspěvek
/AM-MRA/). Dovoluji si tedy položit několik otázek: kolik hlasitých nepřátel
homeopatie tuto disciplínu skutečně studovalo, kolika se tito lidé účastnili
odborných kurzů, seminářů a sympozií, zda důkladně prostudovali alespoň
desítky čísel odborných hom. časopisů, kolik homeopatických případů
podrobně znají a zda případně homeopatii někdy sami praktikovali? A pro ty
nepřátele, kteří mají "odvahu" odsuzovat navíc ještě morální
kvality homeopatů (a tak mě iritují ještě více), mám ještě jednu otázku:
s kolika skutečnými homeopaty se osobně seznámili?
4.8
...perlička
Jako
perličku a trochu mimo konspekt (neboť to se vědy opravdu netýká) uvedu
jeden - tentokrát nesisyfovský - "argument" proti homeopatii, který
je snad naštěstí ojedinělý. Dva farmaceuté Dr. V. Bíba a Mgr. A. Franc (a
kol.) uveřejnili článek "Poznámky k okultnímu pozadí homeopatie"
(Život víry 8, 1995), ve kterém dokazují, že homeopatie je vlastně dílem
Satanovým. Tedy i tak lze proti homeopatii bojovat! Mgr. Čehovský ve své
glose k tomuto článku (Homeopatie 8, 1995) vtipně dodává k tvrzení autorů
o tom, že homeopatie je hříšná a každý by měl tento hřích vyznat a
opustit: "Součástí pokání by mohl být i nákup antibiotik v lékárně
pana doktora Bíby".
4.9
"Vědecká" vysvětlení homeopatie
"Vědečtí
kritici" se však často nespokojují jen s výtkami. Jako správní vědci
se též pokoušejí i o vysvětlení účinků a údajné módnosti homeopatie,
neboť její velké rozšíření u nás i ve světě nemohou již ignorovat.
Zastavme se nyní u některých z oněch "vysvětlení" prý občasných
až zanedbatelných úspěchů homeopatie.
Za
základ úspěchů homeopatické léčby je "skeptiky" obecně považován
placebo-efekt. Takové "vysvětlení" svědčí buď o naprosté
neznalosti homeopatické kazuistiky., o neznalosti odborné literatury (i
nehomeopatické!) nebo o nesmírné nesoudnosti autorů, přičemž to
"nebo" nemyslím jako exkluzivní. Proti placebo-efektu (který se ale
patrně také občas uplatní) jako podstaty homeopatie hovoří mnoho fakt. Především
je to pravděpodobně dobře prokazatelná účinnost (na placebo až příliš
vysoká) při léčení naprosté většiny chorob (lépe řečeno pacientů).
Tu však "kritici" odmítají vzít v úvahu, stejně jako výsledky
řady potvrzujících vědeckých experimentů. Potom to jsou mimořádné úspěchy
ve veterinární homeopatii. Těžko může někdo tvrdit, že homeopat
"zblbne" léčené zvíře a to že začne slepě věřit v účinek
jakýchsi kuliček, které navíc ani nevidělo, neboť mu byly rozpuštěny v
pití. Podobně lze argumentovat úspěchy léčení malých dětí, mnohdy ještě
batolat. Dalšími výmluvnými případy jsou pacienti-zoufalci, kteří se
dlouhá léta (např. třeba i 10 let) bezúspěšně léčili u řady různých
klasických lékařů-specialistů a jejich stav se v nejlepším případě
pouze nezhoršoval. Jak to, že ani u jednoho z oněch původních lékařů se
ten placebo-efekt při polykání nesmírné spousty prášků neprojevil a začne
fungovat až u homeopata? A zrovna těchto případů je, bohužel, mnoho. Jsou
však i případy, kdy se ono "placebo" u jednoho homeopata neuplatní
a začne účinkovat až u jiného, který nasadí jiný lék. Nebo začne
fungovat až po delším čase, když homeopat změní původní lék za jiné
"neúčinné" homeopatikum. Všechny takovéto případy popisuje
velice rozsáhlá a stále doplňovaná kazuistika. Kolik asi oněch
"kritiků-teoretiků" nějakou její část prostudovalo? A i kdyby jí
někdo z nich nevěřil, může se přece v novějších případech i osobně přesvědčit
o správnosti závěrů příslušných ošetřujících lékařů-homeopatů.
Nebo další známá věc. Jedním z empirických pravidel homeopatie je, že při
správně vedené konstituční léčbě často dochází v první fázi ke krátkodobému
zhoršení pacientových subjektivních potíží. Přitom nezáleží, je-li
pacient na tuto skutečnost předem upozorněn či nikoli. Domnívají se snad
"skeptici", že takovýmto, pro pacienta nepříjemným způsobem se
projevuje placebo? Nebo uveďme další otazník: jak to, že existují významné
rozdíly v úspěšnosti léčby mezi zkušenými homeopaty a začátečníky či
takéhomeopaty?
Někdy
se můžeme setkat i s dalšími "základními principy homeopatie" přisouzenými
"kritiky": se sugescí a hypnózou. Opět i zde jde buď o zásadní
omyl vyplývající z naprosté neznalosti homeopatické praxe a homeopatů jako
takových nebo je to vědomá nepravda čili lež. Potom by totiž všichni dobří
psychologové, psychiatři a mágové museli mít lepší výsledky než
homeopaté, kteří, snad až na výjimky, nemají praktickou průpravu pro hypnózu
a v životě ji nepraktikovali. Nicméně hypnóza jako léčebná metoda své místo
nepochybně má, rozhodně ne ale v rámci homeopatie. Hypnóza, sugesce a
placebo-efekt by však, pokud se nemýlím, vlastně také neměly podle
puristických "skeptických" zásad vědecké metody do vědy patřit.
Fyzici je nedokáží zvážit ani změřit, natož vysvětlit, jsou patrně
"v principu nevyvratitelné" a metodou dvojitě slepého pokusu je též
zkoumat nelze. A tak mi nezbývá než konstatovat, že vysvětlení účinnosti
homeopatie pomocí placeba, hypnózy a sugesce vlastně odporuje Occamově břitvě
a je v sisyfovském pojetí vědecké metody, tudíž, nevědecké.
Dále
se též hovoří o psychologickém efektu při léčbě. Jako podstata
homeopatie je to samozřejmě opět omyl (viz mou úvahu o placebu výše). Své
místo ale patrně také má. Na pacienta jistě kladně působí, udělá-li si
někdo čas, trpělivě mu naslouchá a projevuje navíc i značný zájem o
jeho osobu. To však mají dělat teoreticky všichni lékaři a dobří lékaři
to také, podle možností, činí. Homeopat to však při konstituční léčbě
dělat musí, jinak by lék jen jaksi odhadoval a pravděpodobnost vyléčení
by silně poklesla. Uvedený kladný psychologický efekt ale sám o sobě neléčí
(až samozřejmě na výjimky, většinou u hypochondrů, kde se může krýt s
placebem nebo např. u lidí v momentálním silném duševním stresu apod.), léčení
však může urychlit a pro pacienta i usnadnit. Tentýž závěr ovšem platí
i pro klasickou medicínu.
"Skeptici"
často tvrdí, že homeopatie resp. její účinky jsou pouze záležitostí víry
(je to téměř synonymní s oním placebem). Praxe však ukazuje, že v
procentu úspěšnosti léčby se "věřící" pacienti od těch
"nevěřících" téměř neliší. Lze tvrdit, že nasadí-li
homeopat vhodný lék (ať už konstituční nebo symptomatický), pak konečný
léčebný účinek prakticky nezávisí na pacientově víře v uzdravení. I
toto hledisko by mělo být zahrnuto do seriózního plošného výzkumu. Já však
v tomto bodě vidím ještě jeden logický zádrhel. Sdružení Sisyfos se
distancuje od kritiky náboženské víry. Otázka proč tomu tak ve skutečnosti
je se zdá být velice zajímavá, neboť víra v cokoli přece není ani trochu
vědecká. Ustanovili-li se tito lidé za popularizátory zásad kritického a
skeptického myšlení (I. David, (
http://www.fce.vutbr.cz/sisyfos/
sis00_7.htm),
proč tedy výslovně odmítají kritizovat víru? Osobně mne napadají jen dvě
dostatečné odpovědi: buď někteří z těchto až mechanisticky uvažujících
lidí jsou sami věřící (pak přece nebudou napadat sami sebe) a nebo se tito
bojovníci za vědu bojí udělat si mocné nepřátele - církve a spoustu věřících.
Pokud však považují sisyfovci účinky homeopatie za záležitost pouhé víry,
pak by se od kritiky této léčebné metody měli také programově
distancovat.
4.10
Vědecká diskuse?
Poměrně
charakteristické pro "skeptiky" je to, že při "kritikách"
homeopatie a dalších alternativ přednostně oslovují laickou veřejnost,
nanejvýše pak diskutují sami mezi sebou. S homeopaty a dalšími specialisty
napadaných oborů se však diskutovat nesnaží. Zdá se mi to pochopitelné a
napovídá to, že sami "kritici" si alespoň částečně uvědomují
hodnotu svých argumentů a svých znalostí odsuzovaných disciplín. Tím horší
světlo to ale vrhá na jejich vědeckou etiku a snahu po skutečné objektivitě.
Tomu ostatně odpovídá i jejich vůle získat čerstvé informace týkajících
se předmětu výpadů a snaha o výměnu odborných názorů. Jako příklad
mohou posloužit dvě odmítnutí pozvání na vědecké matiné v rámci 6. Světového
kongresu Mezinár. homeopatické lékařské organizace konaného v listopadu
1995 v Praze, která jsou otištěna v ČSHom, leden-únor 1996. Prof. MUDr. V.
Schreiber, DrSc., předseda Rady pro popularizaci vědy AV ČR ono pozvání přezíravě
odmítá jedinou větou: "Programově se nezabývám šarlatánstvím".
Prof. Dr. Ing. R. Zahradník, DrSc., předseda AV ČR potom píše: "... Váš
kongres patří do setkání, jichž se neúčastním". Akademie věd je
tedy v těch nejlepších rukou. Dva její vysocí funkcionáři totiž patrně
vědí o AM již vše a nemusí tak ztrácet čas získáváním dalších
informací či vědeckou diskusí. Dalším příkladem podobného "vědecky
kritického" přístupu může být i poznámka pisatele (nejspíše dr.
Grygara) ve Zpravodaji Sisyfos (
http://www.fce.vutbr.cz/sisyfos/
sisyfos.htm)
v odstavci nazvaném povýšeně Co dělají nesisyfové aneb zírejte s námi:
"6.6.1995 byla v Brně akce nazvaná Mohou domy zabíjet? Nebyl jsem na ni,
protože témata přednášek mě dostatečně odradila, ale dovedu si obsah představit.
Jejich názvy jsou Vliv geologického podloží na lidské zdraví a
Energeticko-informační pole živé hmoty". Opět tedy jeden z vševědů.
A pak, že věštění a vidění budoucnosti neexistuje!
Ing.
Pavel
Šiman
Obsah:
2.1
a 2.2
3.1
Programově vymezené metody
3.2
Ostatní praktické metody
3.3
Upřesnění autora
4. ARGUMENTACE PROTI HOMEOPATII
4.1
Úvod
4.2
Neprokázanost homeopatie
4.3
Ředění homeopatik
4.4
Více homeopatických škol
4.5
Nevědeckost homeopatů
4.6
Objektivita, přesnost a logika odpůrců
4.7
Diletantismus argumentace
4.8
...perlička
4.9
"Vědecká" vysvětlení homeopatie
4.10
Vědecká diskuse?
5.1
Léčitelství
5.2
Sisyfovské stanovisko k homeopatii
5.3
"Oficiální kritická vyjádření"
5.4
Ostudný rozhovor
6.1
Vyloučení HS z ČLS JEP
6.2
Boj o ovlivnění studentů
6.3
Nekompetence
6.4
Dogmatismus
V textu použité neběžné zkratky :
alternativní
(komplementární) medicína ....................AM
vědecká
(klasická) medicína ...................................VM
tento
příspěvek ...................................................../VkAM/
Autorovy
další příspěvky na této stránce:
"Alternativní
medicína - možnosti a rizika autorů"
...../AM-MRA/
"Úvaha
o vědecké kritice"........................................../ÚVK/
"Nezaujatost
tisku"
...................................................../NT/