Historie řádu
Zánik řádu - zúčtování
Když nastal čas konečného účtování, dal Filip papeži jasně najevo, že měl na mysli pomoc při uvěznění Jakuba de Molay. Původně se chtěl Filip dostat k pokladnici řádu pokojnou cestou, legálně. Usiloval o to, aby se stal čestným členem řádu. Když byl odmítnut, navrhoval sloučení templářů s johanity, přičemž sjednocený řád by řídil jeho syn. V jednání s papežem Molay odmítl Filipovy záměry. A tak ani tento plán nevyšel.
Na přání Klimenta V. tedy velmistr řádu opustil Kypr a odebral se do Paříže na údajnou poradu o nových válečných akcích ve Svaté zemi. Spolu s ním přibylo do města 60 rytířů, kteří s sebou vezli 150 tisíc zlatých florénů a značné množství stříbra. Už jen tyto poklady templu by stačily na pokrytí neodkladných dluhů království.
Svého času vyzval Filip Sličný Jakuba de Molay, aby se stal kmotrem jeho dcery a projevil mu patřičnou úctu; nyní, když nečekaně zemřela králova snacha, byl de Molay pověřen nést pohřební roucho. Avšak už následující den po smutečních obřadech byl velmistr s celým svým doprovodem zadržen ozbrojenou stráží. Současně byl uvězněn i místodržitel řádu Hugues de Pairaud. Pečlivě připravené spiknutí se rozjelo na plné obrátky. Filip dal rozeslat všem baillům v provinciích tajný příkaz k zatčení templářů na základě předběžného vyšetřování inkvizičního soudu. |
14. září 1307 – král Filip rozeslal zapečetěná poselství všem úředníkům a správcům provincií, aby pozatýkali všechny templáře a zabavili jejich majetek. Celý měsíc však příkaz není splněn. Úředníci pod průhlednými záminkami pořádají soupis templářského majetku. Poté jsou templáři pozatýkáni, nekladou žádný odpor.
Seznamme se s prvními řádky tohoto stylově svérázného dokumentu:
„...Událost přetruchlivá, odsouzení a opovržení hodná, na niž jen pomyslet je hrozné, pokus o jejíž pochopení budí hrůzu; jev nade vše podlý a všeliké odsouzení zasluhující; akt nízký, podlost děsivá a vpravdě nelidská, ba samy hranice lidského překročivší, s níž jsme byli obeznámeni díky sdělením nejvýše důvěryhodných osob, vyvolala v nás nesmírné podivení a přiměla nás, bychom se nelíčeným rozhořčením otřásli..."
Snůška kleteb a nadávek doprovázená melodramatickými výlevy a ani jediný konkrétní argument! Přibližně týmž emocionálním zápalem se vyznačoval celý soudní proces. Není snad třeba dodávat, že policejní síly splnily rozkaz s důslednou přesností a že osudný den zastihl rytíře zcela nepřipravené. Téhož dne byl také konfiskován veškerý majetek řádu. Zatčení byli neprodleně podrobeni výslechům provázeným mučením. Těm, kteří fyzické útrapy nevydrželi a byli ochotni doznat se před soudem, bylo přislíbeno odpuštění. Statečnějším hrozilo upálení.
Vedením vyšetřování pověřil král nejdůvěryhodnější osoby: svého osobního zpovědníka, inkvizitora Viléma Imberta a kancléře Nogareta. Ostatní vyšetřovatele si už pařížský inkvizitor Imbert vybral podle vlastního uvážení.
Vyšetřovatelé se u výslechů řídili předem připraveným seznamem otázek. Tento způsob vedení soudního procesu odpovídal tak byzantsko-římskému pojetí, zdejším zákonům a zvyklostem však zcela odporoval. Další průběh vyšetřování počet zjevných i skrytých nespravedlivostí jen zvýšil. Král byl jasně spolčen jak s těmi, kdo v rudých talárech soudců vynášeli rozsudky, tak s těmi, kdo v bílých prokurátorských pláštích požadovali pro chrámové rytíře trest smrti.
Obhájci byli vystaveni otevřenému nátlaku jak ze strany světské, tak i církevní moci. Nebylo ostatně ani třeba, aby vladař své soudce pobízel, protože všichni do jednoho byli zapřísáhlými nepřáteli řádu. O rozsudku tak bylo rozhodnuto předem a nic už nemohlo ovlivnit královskou rukou určený průběh šetření.
Vězeňské kobky a mučidla konaly své strašlivé dílo. Jeden po druhém doznávali se rytíři ke smrtelným hříchům. Vyšetřování zdaleka ještě nebylo u konce, když dal netrpělivý Filip Sličný pokyn k popravám. V roce 1310 podstoupilo strašlivou smrt na hranici před klášterem sv. Antonína nedaleko Paříže čtyřiapadesát rytířů, kteří se opovážili odvolat svá vynucená přiznání. Jeden z mučedníků vmetl svým katanům do tváře slova, jež navždy vstoupila do dějin:
„Což jsem to byl já, kdo se při vašem výslechu přiznal?! Což já jsem obtížil svou duši nestvůrným a nesmyslným výplodem vaší fantazie? Ne, pánové! To mučení se táže a bolest odpovídá!"
Z rozhodnutí místních církevních úřadů v Remeši, Pont de l'Arku a Carcassonnu bylo upáleno ještě několik desítek „zatvrzelých".
V dubnu 1310 550 templářů požádalo o slyšení, neboť jejich přiznání byla vynucena na mučidlech.
Zvěsti o nespravedlivých, děsivých procesech vyvolaly nespokojenost lidu. Král byl nucen udělit souhlas k tomu, aby zajatci, přivezení do Paříže ze všech koutů Francie, použili zákonnou obhajobu generálního prokurátora řádu Petra z Bologne. Byla to však jen pouhá formalita, dočasně vynucený ústupek. Všechny pokusy generálního prokurátora o obhajobu obžalovaných templářů byly soudem zmařeny.
Na králův nátlak svolal papež, který od roku 1309 nedobrovolně přebýval v Avignonu, v říjnu 1311 do Vienne XV. všeobecný koncil. Z králů se však koncilu zúčastnil jen Filip Sličný, zatímco ostatní vládcové se nechali zastoupit svými vyslanci. Francouzský král tu utrpěl potupnou porážku. Koncil odmítl uvrhnout zesnulého papeže Bonifáce do klatby a pro zrušení řádu hlasovali pouze 4 ze 140 kardinálů. Marně král i papež preláty přesvědčovali, aby templáře v nepřítomnosti bez vyslyšení jejich komturů odsoudili. Kardinálové neústupně trvali na nezaujatém přešetření celé záležitosti.
Po šesti měsících neplodných pří se v doprovodu úctyhodného počtu ozbrojenců na koncilu objevil král a žádal papeže o jeho jednoznačné rozhodnutí. Papež, naoko dělající drahoty, 2. května 1312 podepsal bulu, jíž byl řád chrámových rytířů zrušen a pohádkové jmění templářů připadlo církvi.
Král byl na pokraji šílenství. K čemu vlastně podnikal všechny ty složité kroky a učinil ze sebe před celou křesťanskou Evropou věrolomného netvora? Snad ne proto, aby se stal svědkem obřadného předání movitých i nemovitých statků do cizích rukou?
Filip však přece jen uposlechl Nogaretovy rady a svou hrdost potlačil. Vyslovil dokonce formální souhlas s tím, aby se dědicem chrámových rytířů stal řád johanitů, avšak už během doby, nutné k vyřízení příslušných právních formalit, podařilo se Pierru Flottovi zatížit majetky templářů dluhy tak značnými, že johanité na nečekané dědictví málem doplatili. Veškeré zlato, všechna léna i majoráty tak nakonec přece jen spadly do klína francouzskému králi.
Velmistr Jakub de Molay byl stále ještě vězněn ve věži templu. Aby nevznikl zbytečný rozruch, spokojil se Filip s jeho odsouzením k doživotnímu žaláři. Při veřejném vyhlášení rozsudku však zatvrzelý templář, oděný do roucha kajícího se hříšníka, odvolal všechna svá doznání vynucená na mučidlech a vyslovil protest proti nezákonně vedenému procesu. Král se rozzuřil a vydal neprodleně velmistra řádu i osmdesátiletého normandského preceptora Godefroy de Charneye katu.
Hned následující den, 18. března 1314, byl Jakub de Molay před chrámem Notre Dame odsouzen na doživotí. Molay prohlásil sebe i své bratry za nevinné. Jako křivopřísežník byl při západu slunce upálen. Těsně před svou statečnou smrtí povolal zrůdného krále, proradného papeže i ctižádostivého křivopřísežníka Nogareta na boží soud. „Papeži Klimente, rytíři Guillaume de Nogarete, králi Filipe... Neuplyne ani rok a povolám vás na boží soud, aby vás stihl spravedlivý trest. Kletba! Kletba na váš rod až do třináctého kolena!..." (Maurice Druon) (Obr. upálení J. de Molay) |
Uplynulo pouhých čtyřicet dní od okamžiku, kdy vyhasly poslední jiskry autodafé, a všemi opuštěný a zapomenutý papež Kliment, trýzněný rozbolavělým svědomím, zemřel na kožní tuberkulózu. Lékař, který k němu spěchal, se utopil. Brzy ho následoval i vnuk upáleného katara Guillaume de Nogaret – kdosi mu připravil otrávenou svíci. Strašlivá kletba starého templáře se počínala naplňovat. Mohl snad tehdy král Francie tušit, že i jeho životní pouť skončí potupnou smrtí na honu, v témže osudném roce 1314?
Za smrtí papeže i krále je možné vidět buď náhodu, nebo politické intriky. Při otrávení Nogareta šlo zřejmě o opožděnou pomstu tajemného templáře.
De Molayovo proroctví, jež povzbudilo otevřené i skryté nepřátele Filipa i Klimenta, zanechalo nesmazatelnou stopu v paměti mnoha generací. Zbylí templáři, potomci upálených druhů, i ti, kteří založili nové templářství, jež nemělo s chrámovým řádem nic společného, vytvořili společným úsilím legendu, která žije dodnes.