Chrám Boží prozřetelnosti v Šenově byl nazýván
Perlou Slezska. Je to ojedinělá církevní stavba s třemi
vysokými věžemi, pozdně barokní stavba, zřejmě
podle návrhu Jakuba Pánka. Podle pověsti se zde kdysi
odehrála záhadná událost - na ještě čerstvé omítce
chrámu se objevil přízrak bílé ruky.
Jakéhosi
dne roku 1764 se v šenovském kostele konala jedna z prvních
bohoslužeb. Mše začala krátce poté, co panstvo usedlo
na svých místech v lóži, zavěšené na stěně nad
hlavami vesničanů. Vchod do šlechtické empory tvořilo
kryté klenuté schodiště spojující chrám rovnou se zámeckým
parkem. Tato přístavba nebyla původně v plánu
architekta. Zasloužila se o ni pyšná a panovačná hraběnka,
pohrdající vesnickým lidem. Tvrdila, že sedláci příšerně
páchnou po hnoji, a proto trvala na přistavení
samostatného schodiště, aby při návštěvě chrámu
nemusela procházet mezi poddanými. V den, kdy schodiště
použila poprvé, hovořil kněz o prstu Boží
spravedlnosti, který jednou označí každého hříšníka.
V tom okamžiku se na zdi chrámu nad hlavou hraběnky
objevil přízrak bílé ruky a varovně vztyčeným
prstem ukázal rovnou na ni. Šokovaná hraběnka dostala
záchvat, ze mše byla odvedena, těžce onemocněla a krátce
nato zemřela. Pohřbena musela být nesmírně rychle,
protože její tělo ihned po smrti začalo páchnout po
hnoji. Bílá ruka se ještě nějaký čas zjevovala vždy
v den výročí hraběnčina tragického konce, aby připomínala
hříšnost pýchy.
Má
legenda pravdivé jádro? Šenov od roku 1549 patřil
Jaroslavu Skrbenskému, pocházejícímu z rodu pánů z Hříště,
kteří byli spřízněni se samotnými Přemyslovci. První
a jedinou hraběnkou, která v genealogii Skrbenských
figuruje, je Antonie Podstatská z Prusinovic. Ač je to
neuvěřitelné, právě ona byla druhou manželkou barona
Františka Skrbenského, tedy muže, který nechal šenovský
kostel postavit a zúčastnil se v něm prvních bohoslužeb.
V
tomto ohledu je legenda jistě pravdomluvná. V době výstavby
chrámu a jeho svěcení skutečně na šenovském panství
byla první dámou žena s titulem hraběnky. Byl-li někdo
přízrakem bílé ruky odsouzen za pýchu, pak to mohla být
jedině ona - Antonie Podstatská. Datum její smrti se
bohužel nepodařilo zjistit.
Podle
autora článku (*) strůjcem zjevení bílé ruky, který
měl nejen důvod, ale i dostatek schopností a možností
celý zázrak inscenovat, byl architekt projektu šenovského
kostela.
V
době výstavby chrámu bylo baronu K. F. Skrbenskému,
který stavbu financoval, již 81 let a tak zřejmě mnohé
záležitosti za něj vyřizovala jeho druhá žena, tedy
hraběnka Antonie. Dodatečná přístavba schodiště ke
kostelu byl možná jeden z mnoha konfliktů s architektem
a tak prý se právě možná on rozhodl poukázat na hraběnčinu
panovačnost a pýchu kárajícím prstem.
Stavitel,
jehož jméno bohužel není známo, si přímo liboval v
tajemnu a šifrách. Na klenbě chrámu nechal zobrazit
trojúhelník s okem jako známý symbol prozřetelnosti
Boží a k tomu umístil latinský nápis "Oculus
Domini Prospiciena" což znamená "Oko Boží
Prozřetelnosti". Nápis, v němž "u" bylo
zdánlivě psáno jako "v", je ve skutečnosti
kryptogramem, v němž se skrývalo datum dobudování
kostela. Pokud se za písmena, která byla poněkud větší
než ostatní, dosadily jejich číselné hodnoty podle počítání
římských číslic, součet činí 1764.
Autor
článku z toho vyvozuje, že k vyrobení zázraku se
zářící bílou rukou mohl stavitel využít vlastností
kostela. Délka chrámové lodě je situována podle osy východ
- západ. Slunce vstupuje dovnitř několika málo průsvitnými
místy v jinak neprůhledných, tmavými vitrážemi vyplněných
oknech, která míří k jihu. Jeho světlo s přibývajícím
dnem postupuje po
severní stěně, na níž byla šlechtická lóže i východ
do zámeckého parku.
Za
jistých okolností lze dosáhnout toho, aby úzký svazek
slunečních paprsků v předem vypočteném okamžiku ozářil
a tak rozsvítil obraz bílé ruky, namalovaný na vybraném
místě nad šlechtickou lóži barvou, která by byla
schopná odrážet světlo. Ke stejnému jevu by pak za pěkného
počasí docházelo každý rok, vždy když Slunce zaujme
stejnou polohu. Zjevení bílé ruky by ustalo až s nánosem
nové malby nebo přestavbou. Systém slunečních paprsků
ozařující určitý objekt pouze po krátký čas jednou
v roce se využíval již v dávnověku a také látky
reagující na světlo byly mezi zasvěcenci známy daleko
dříve, než se začaly běžně používat. Pro muže,
který vypracoval projekt šenovského kostela, by jistě
nebyl problém technicky vyřešit i zjeveni přízraku.
Je
však otázka, jak a proč si ostatní takového úkazu všimli.
Obyčejná namalovaná ruka v blízkosti šlechtické
lóže, o když ozářená sluncem, by musela uniknout
pozornosti věřících v prostoru kostela, soustředěných
na kázání v přední části kostela. Úkaz tedy
musel být natolik viditelný, že si jej všimli ostatní,
stojící nebo sedící níže, než je šlechtická lóže.
Podobný plán by si buď vyžadoval domluvu s knězem,
který by upozornil ostatní nebo úkaz by jej musel tak překvapit,
že by na jeho překvapení reagovali ostatní.
Úmrtí
hraběnky však ukazuje na jakousi důmyslnou otravu, což
také mohlo být důsledkem jevu – uvolnění nějakých
chemikálií v lóži z osvícené ruky? Je také
možné, že právě proto není znám stavitel tohoto
architektonického skvostu – že by původce úkazu nebo
i úmyslné dokonalé vraždy za sebou perfektně zametl
stopy? |