L. Ron Hubbard - Dianetická - scientologická církev
L. Ron Hubbard se narodil v roce 1911 ve Spojených státech jako syn důstojníka válečného námořnictva. Vyrůstal na americkém Západě, kde se seznámil s životem kovbojů a Indiánů, brzo se však vydal za dobrodružstvím na moře. Ještě jako mladistvý procestoval stovky tisíc kilometrů po moři a desítky tisíc po souši, převážně na Dálném východě. Zážitky z cest si zaznamenával v mnoha denících, společně s literárními náměty.
Po návratu do Spojených států získal pilotní diplom a nějaký čas
se věnoval nové zálibě, ale opět se vrátil na moře - se čtyřstěžňovým
škunerem podnikl cestu do Karibského moře, kde sbíral další zážitky a
zkušenosti, které později využil jako spisovatel.
|
Hubbard začal publikovat časopisecké články, týkající se jeho
leteckých zkušeností, ale záhy opustil literaturu faktu a na základě svých
cestovatelských zážitků začal psát povídky rozmanitého zaměření -
dobrodružné, detektivní, westerny, a konečně také science-fiction. Tomuto
žánru se věnoval od roku 1938, nejprve pod nátlakem vydavatelů, kteří
hledali nové autory. Postupem času se však stal jedním z nejpopulárnějších
autorů, který je srovnáván s takovými mistry žánru, jakými byli H. G.
Wells a E. A. Poe. Za půl století své spisovatelské dráhy vydal na sto
románů a více jak dvě stě povídek, které vyšly v miliónových nákladech
v nejrůznějších jazycích na celém světě. V pozdějších legendách o jeho životě se uvádí, že údajně dlouho studoval východní náboženství, intenzívně se stýkal s jedním Freudovým žákem, spolupracoval s NASA na kosmickém programu atd.). To vše mu mělo dát jakési oprávnění k vybudování učení, ze které vznikla tzv. Scientologická církev. |
V
roce 1950 uveřejnil ve známém časopise Astounding Science Fiction článek o
dianetice (angl. dianetics - z řeckého dianoéo - mám na
mysli, myslím), tedy o "moderní vědě o mentálním zdraví, která
odhalila kořeny nejrůznějších psychosomatických i somatických chorob i
jednoduché metody jak je léčit".
V podstatě se jedná o zjednodušenou a novými pojmy vybavenou Freudovu psychoanalýzu, při které terapeut (auditor) pacientovi v rozhovoru (auditing) pomáhá odhalit nevědomé stopy (engramy) traumatických zážitků jeho života a tím se dosahuje vyléčení. Hubbard s touto velice sebejistě hlásanou naukou ("stejně významnou jako objev kola") dosáhl velkého úspěchu.
Jeho kniha "Dianetika" o více jak 500 stranách, dosáhla více než miliónového nákladu. Je směsicí medicínských, filosofických a náboženských směrů - Rousseaua, Hegela, Freuda, hinduismu, buddhismu, teorie prenatálního života a dalších učení. Jak v ní píše: "Svět má jenom dvě alternativy - sebezničení nebo dianetiku." Přestože se většinou ukázalo, že uzdravení bylo jen přechodné, stal se slavným a bohatým mužem.
Ve svém
díle pokračoval: zavedl pojem "Očištěný" (Clear), označující člověka, který se zbavil všech neblahých engramů a je tedy fyzicky i duševně zcela zdráv a disponuje báječnými schopnostmi (dokonalá paměť, skvělý zrak atd.).
Proto také při prvních setkáních s lidmi nabízí dealeři vyhodnocení
tzv. Oxfordského testu osobnosti, a pravidlem je, že v něm každý
dopadne velmi špatně. Scientologové poté nabízí řešení - auditing -
vymazání přebytečných engramů, což chod mozku urychlí a vylepší.
V tiskovinách scientologů je vše demonstrováno na dvou nákresech - na prvním je mladý muž, obklopen řadou obrázků, představujících tyto engramy (havárie, špatný sen, nemoc atd.) - a je zamračený. Na druhém, kde již jsou místo obrázků prázdné plošky, se jich chlapec usmívá - má vyhráno!
Z náboženského hlediska se dianetika (která dostává z obchodních důvodů nový název - scientologie) stává zajímavou, když se objevuje "Thetan". Tento pojem zprvu
znamená nesmrtelnou duši, putující různými vtěleními a vláčející s sebou všechny traumatické engramy minulých životů.
Auditing,
toto "zlepšování jedince", "clearing" (očištění)
spočívá v odstranění těchto engramů - jakýchsi paměťových zbytků
po předchozích životech. Právě ty zatěžují lidské vědomí a brzdí
jej.
Metoda auditingu se údajně provádí za plného vědomí člověka při účasti pracovníka dianetického centra. Nejsou však vyloučeny ani nevědomé zásady do podvědomí, použití různých metod změny vědomí. Mělo by jít o jakési vzpomínání na negativní zážitky z minulosti, a je jasné, že tento pracovník tak získá kompletní přehled o traumatických bodech v prožívání člověka a může tak těchto vědomostí nadále využívat (a hlavně zneužívat) pro jeho ovládání. To spočívá v zasílání na dodatečné kursy a školení, pořádané dianetiky, a zastrašování při neustálém vytahování těchto zážitků na světlo, s upozorněním, že "tento minulý zážitek stále překáží". Tím stále více člověka stresuje a emotivně deprimuje.
Vzpomínáním na minulé životy se samozřejmě zkomplikovala (a prodražila) terapie, a dosažení kýženého stavu "osvícení" nebo dokonce dokonalého stupně "Thetan v akci" (Operating Thetan), obdařeného zázračnými schopnostmi (telepatie, možnost nechat si narůst nové zuby atp.), se odsunulo do nedohledna.
Hubbard vybavil proto svou nauku fantastickou kosmologií, dovedenou do mnoha absurdních podrobností. Zjistil totiž, že Thetani jsou nesmrtelné božské bytosti, které, aby překonaly nudu, stvořily tento svět a dobrovolně se zřekly své vševědoucnosti a všemohoucnosti. Zabraly se však natolik do této kosmické hry, že zapomněly na svůj původ a možnosti. Úkolem scientologie je Thetany osvobodit a logicky domyšleno - zřejmě je znovu vydat v plen kosmické nudě.
Hubbard nerozvíjel ovšem jen svou nauku, ale staral se též o praktickou stránku věci. Počet přívrženců pozoruhodně vzrostl (snad až na milión) a scientologie se prorazila do dalších anglicky mluvících zemí. Rozvíjel se čilý terapeutický, výzkumný, publikační, organizační i obchodní ruch. Typické pro scientologii je velkorysé využívání nejmodernějších technických prostředků. Technika zasáhla i do terapeutických rozhovorů. Jedná se o přístroj zvaný elektropsychometr, krátce "E-metr", jehož údajným vynálezcem je jakýsi Volney Mathison. Ve skutečnosti však jde o již dříve známý psychogalvanometr - přístroj k měření a kožního odporu, měnícího se mj. v závislosti na psychických reakcích zkoumaného. (Je užíván v experimentální psychologii jako jedna z forem detektoru lži a také k vyhledávání citlivých bodů v akupunktuře.)
Scientologové s jeho pomocí během analýzy zjišťují, i kde v rozhovoru narazili na skryté engramy (přístroj
reaguje). E-metr se rychle ujal a byl brzy obklopen zbožnou úctou scientologické obce.
V polovině padesátých let 20. století začal zájem o scientologii poněkud ustupovat.
Mimo jiné zřejmě proto, že stále slibované skvělé schopnosti se neobjevovaly ani u těch, kdo byli za "Osvícené"
prohlášeni. Původní přívrženci přicházeli většinou z okruhu čtenářů
sci-fi literatury, tvořících už tehdy v USA svébytné hnutí, a bylo mezi nimi dost: umělců (hlavně hollywoodských
herců), intelektuálů, i jistý počet vědců. Postupně se však složení změnilo ve
prospěch středních vrstev. V roce 1955 přesídlil Hubbard do Londýna.
V témže roce je v USA prohlášena první scientologická obec církví. Důvody byly zřejmě převážně praktické: daňové úlevy, zvýšení prestiže a získání jisté imunity. Postupně si hnutí osvojilo i vnější znaky církve: zvláštní oděv pro duchovní bohoslužby s kázáním a zpěvem, pro scientologickou analýzu (Audition) je zavedeno označení zpověď. Scientologii se podařilo v nové podobě získat i nové stoupence (např. ve vznikajícím hnutí hippies). Objevili se také "osvícení" nového typu - zázračné schopnosti byly zredukovány a zamlženy, takže se staly těžko ověřitelnými.
Po stránce organizační pokračoval Hubbard v upevňování svého impéria. Jednak zakoupil něko1ik námořních plavidel, která obsadil svými přívrženci a vedle pozemních obcí (orgs) vytvořil též námořní organizaci (sea-orgs), duchovní policii (Ethics Departement) se značnou pravomocí. Příslušníci hnutí, které dostalo polovojenský, polobyrokratický charakter, začali být doslova terorizováni. Rozděleni do kategorií podle zásluh o scientologii byli buď odměňováni nebo trestáni (např. zákazem mytí, noční prací apod.). Odpůrci nebo odpadlíci byli prohlášeni za. lovnou zvěř, vůči které je dovoleno vše. Takový vývoj znepokojil veřejnost a britská vláda nakonec v roce 1968 Hubbarda vypověděla.
Ten nadále řídil svou církev z paluby své jachty plující v mezinárodních vodách. Odpor proti inkvizičním metodám rostl však i v řadách, scientologů; a tak Hubbard tuto "puritánskou" periodu ukončil generální amnestií.
Poté si scientologie poněkud vylepšila svou pověst a v některých oblastech
dokonce získala státní podporu pro svůj boj proti narkomanii. Zdá se, že hnutí dosáhlo určité konsolidace a prokázalo přes všechny krize a proměny svou přitažlivost pro statisíce či dokonce milióny přívrženců. Hlavní zásluhu má tvůrce, který nikdy nestrpěl vedle sebe jiného vůdce. Užil svého daru působení na lidi i mnoha dalších talentů spojených s velkou myšlenkovou a organizační pružností. Jeho základní metodou bylo pěstování komunikace, třeba samoúčelné (terapeutické rozhovory - zpovědi, neustálý
příval nových informací, záplava byrokratické korespondence). Dokázal vytvořit vlastní dynamický a moderní náboženský jazyk a perfektně fungující organizaci i propracovaný systém terapie či duchovních cvičení. Hubbard sám scientologii označil za "první náboženskou
technologii", což dobře vystihuje jednu stránku věci. Zároveň však scientologie vzbuzuje dojem čehosi neskutečného a tíživého: připomíná sci-fi román o manipulaci s lidmi. Vtírá se představa ctižádostivého autora, který chce své fantazie uskutečnit. Nejpozoruhodnější ovšem je, že se mu to tak dalece
daří.
Scientologie byla v ČSFR zaregistrována v roce 1990 jako "Společnost pro užitou filozofii". Vůdčí osobností a propagátorem scientologie v ČR byl Ing. Andrej Dragomirecký, později se oddělil. Vznikla Dianetická centra v Praze,nazvaná "Pražská mise Scientologické církve", dále působí v Českých Budějovicích.
Podle:
Mejstříková, I.: Dianetika. Gemma, č. 2, roč. 1993
Sekyt, V.: Mé setkání s dianetikou. Gemma, č. 12, roč. 1993
Silný, J.: Mimozemšťané a náboženská technologie. Gemma, č. 12 roč. 1993
Tycho, A.P.: Tak mnoho cest. SMN, Olomouc, 2001