Podzemní továrny DIANA GmbH
Na
základě zmenšení našeho území Mnichovskou "dohodou"
z roku 1938 vznikl projekt železniční tratě Brno -
Křižanov - Žďár nad Sázavou.Plán na postavení 121 km
dlouhého úseku železniční tratě byl přijat v
listopadu 1938.Stavba tratě pokračovala velmi pomalu
a s přibývajícími válečnými léty se postupně
zpomalovala, až na trati zůstalo pouze několik
dělníků. Přesto se podařilo vybudovat všechny tři
tunely, které posléze sehrály významnou roli v našem
příběhu.
|
Jezírko „Kopyto“ |
|
Opěrné zídky, jichž jsou zde plné lesy |
Na
trati mezi Tišnovem a Níhovem se nachází celkem 3
železniční tunely, označené takto:
217A - tunel "jednička" (Werk I., krycí
název Storch nebo Ursula) v Mezihoří .V tomto tunelu
se vyráběly kompletní trupy Bf 109.
217B - tunel
"dvojka" (Werk II., krycí název Storch, Gustav nebo
Gerhard) mezi Kutinami a Níhovem V tomto tunelu
vznikaly součásti pro křídla. Mezi tunelem 217B a
217C se nacházela kovárna.
217C - tunel "trojka" (Werk III., krycí
název Stieglitz, Zacharias nebo Otto) mezi Kutinami a
Níhovem.
Třetí 513 m dlouhý
tunel označovaný jako „objekt 217 C” ukrýval výrobu
křídel. V tunelech v době Diany nebyly položeny
koleje a protože byly od počátku stavěny pro
dvojkolejný provoz, byly poměrně prostorné. I z
tohoto důvodu bylo v tunelech vybudováno dřevěné
"patro", takže výroba mohla současně probíhat ve
dvou úrovních. V horním patře tunelu 217B probíhala
pravděpodobně montáž palubních zbraní - do této
části výroby neměli totálně nasazení dělníci
přístup.
(Pověsti hovoří o
tom, že zde byla vyvíjena německá tajná zbraň.
Ačkoliv toto tvrzení asi nebude zcela pravdivé,
jisté je, že se v okolí nachází zajímavá a ne zcela
pochopitelná stavba umělé nádrže, lidově zvané podle
nepravidelného tvaru "kopyto". Nepravidelný tvar
evokující přirozený rezervoár měl nádrž a zejména
její okolí chránit před bombardováním, protože místo
bylo z výšky jednoznačně identifikovatelné. Účel
nádrže je dodnes neznámý, podle lidových pověstí zde
měl probíhat výcvik
potápěčů. Nádrž mohla být využívána i jako požární
nádrž nebo rezervoár pro vodní lis, umístěný v
provozu Werk III. Voda do nádrže byla přiváděna 100
m dlouhým potrubím o průměru 40 cm.)
Tunely byly pro potřeby válečné výroby
upraveny - vchodové portály byly zazděné a opatřené
pouze malými vchodovými brankami, za touto zdí byly
betonové stěny proti tlakovým vlnám. V okolí tunelu
271A vznikly další podzemní prostory, které byly po
válce většinou zasypány. Z tohoto tunelu vedly dvě
boční "únikové" chodby ven, z nichž jedna (nyní
zasypaná) ústila vlevo od Tišnovského portálu tohoto
tunelu a druhá (zazděná a nyní opět "přístupná")
ústila ve svahu nad Dolními Loučkami. Od roku 1944
byly podlahy v tunelech vybetonovány.
Osvětlení tunelu zajišťovaly rtuťové
lampy, zářivky a "nouzové osvětlení" ve formě 20 - 30
cm širokých pruhů fosforeskující barvy nanesené na
stěnu tunelu.
V továrně pracovalo kolem 2800 lidí. V průběhu stavby
trati vybudovaly stavební firmy úzkorozchodnou drážku.
Trať začínala na nádraží v Tišnově a pokračovala v
úrovni dnešní trati do Předklášteří a kolem říčky
Loučky do Mezihoří. V Mezihoří drážka vedla jak k
dřevěnému skluzu (po kterém se dopravovaly hotové
trupy stíhaček dolů), tak pokračovala kolem říčky
Libochůvky.
Údolím Libochůvky
s dodnes zachovanými památkami (náspy, kryty) vedla
až do pracovního tábora na Kutinách. Celková délka
drážky byla asi 14 km. Trať i s vybavením byla
postupně rozkradena, různé její části můžeme dodnes
najít v okolí (železné pražce apod.) Stejně jako
bylo rozkradeno vybavení tratě, částečně takto vzalo
za své i vybavení a materiál z továren. V okolí je
údajně řada skleníků, bazénů a kůlen postaveno z
plechu, pístů a hydraulických komponent původně
určených pro stíhačky. Strojní vybavení továrny
demontovala Rudá armáda a odvezla ho do Sovětského
svazu jako svoji válečnou kořist. Pracovní tábor byl
zřízen pro potřeby totálně nasazených dělníků na
samotě Kutiny, kde bylo postaveno 28 dřevěných
baráků. Zároveň zde byla postavena i kuchyně a
jídelna, ošetřovna a barák pro policejní ostrahu.
Jeden dřevěný barák byl určen pro ubytování 160
osob.
Po 9.
květnu 1945 převzala pracovní tábor na Kutinách Rudá
armáda a zřídila zde první sovětský zajatecký tábor. V
něm byly zadržovány podezřelé osoby, lidé zavlečení
sem ze Sovětského svazu na nucené práce. V tomto
táboře bylo údajně zadržováno 3000 osob. Kromě občanů
Sovětského svazu zde byli vězněni němečtí vojenští
zajatci, kteří se po válce podíleli na vyklízení
tunelu. Část baráků se zachovala až do dnešních dnů a
byla přestavěna na hospody nebo ubytovny pro turisty.
Podle:
zpráva M. Zacha Kučera (http://www.jesen.cz),
2009
|