Upír
ve Žďáru ?
22. února 1817 zemřel
ve věku 60 let na podivnou nervovou horečku vrchní
správce zámeckého velkostatku Žďár Alois
Ulrich.
Po jeho pohřbu však někteří
svědkové udávali, že jej spatřili živého v
okolí zámku, ve dne i v noci. Projížděl se prý i
na jakémsi obrněném koni s bílou telecí hlavou a
obrovskými kopyty. Jindy byl viděn v kočáře, taženém
bezhlavým spřežením. Zjevení se však stávalo
agresivním a napadených lidí přibývalo. Nakonec
prý pěstí zabil písaře ze zámku. Poté se přestěhoval
přímo do zámku.
Proto vrchnost povolala
z Jihlavy kata, který se dvěma pacholky otevřel
hrob. K údivu všech přihlížejících nebylo tělo
zetleté a působilo dojmem spícího člověka. Kat
ho oslovil, ale ten zareagoval až poté, co jej
oslovil jménem. Otevřel oči a posadil se. Potom kat
postupně do rakve vhazoval 3 karty, které jakási
síla vyhodila zpět. Poté se jej kněz ptal na příčiny
jeho počínání, ale Ulrich se všemu jen vysmíval.
Když nad ním kat četl ze staré knihy, začal
dokonce z rakve vstávat. Jeden z pacholků jej srazil
zpět do rakve a kat mu rýčem uťal hlavu. Z rány
se vyřinula čerstvá krev. Do krku a úst mu kat
nasypal talíř máku a tělo zasypal nehašeným
vápnem. Rakev byla důkladně uzamčena a hrob uzavřen.
Ulrichův duch se poté už nikdy více
neukázal.
Podle A. Hrušky k
vzniku upíra napomohlo zvláštní geometrické uspořádání
Dolního hřbitova, které je dílem J.B. Santiniho a
má schopnost soustřeďovat vitální energii. (1)
Přímá svědectví však
neexistují. Existuje vyprávění starých lidí z přelomu
19. a 20. století, kteří o Ulrychovi slyšeli od svých
rodičů. (2)
„Má
neboška matka přišla do služby - teprvá jí bylo
sedumnást let - ke kontribučnímu f Klášteře v zámku.
První noc dyš tam přišla, dyš ju najmuli, ták
nebylo nic, ale druhou noc tak jako dyž rovná do pekárně
dříví - takovej šramot. A dyš to dříví schořelo,
tak řeblem vyhrnoval uhlí a potom koščetem vymětal.
A potom, jako dyš sází po lopatě chleba: Dyš to
vymětl, tak ten větrník vzal, co je ve vokně a tým
točil. A uďál se velkej vítr, dveře se vodevíraly,
než u pánů se nevodevřely - mněli zamčíno. A
maminka vylítla z postele a na páni a vyrazila dveře.
A f tem kohout zaspíval a bylo konec. A vot tý doby
maminka spávala u pánů.
To
tam chodíval vrchní Udlich strašit. Páni to věděli,
nacháděli ho na záchodě, ale porád to eščě
kryli. Páni, to víme, páni! Ale dyš uš potom
jezdil v noci f kočáře a lidi ho viděli, ešče by
si s toho nebyli nic ďáli, ale ve dne dyš uš potom
jezdil a že ho za živa znali - to nejni žádná lež,
doví, je-li tomu přez vosumdesát let - potom dyš uš
to nemohli vydržet. Pak ho Domín, doďál.
První
zpráva mluví o úkazu klasického poltergeistu.
Nikdo Ulricha neviděl, navíc se úkaz vztahuje na
dospívající dívku, poprvé nocující v cizím
prostředí. I to ukazuje na poltergeist. (Dá se také
uvažovat i jinak – někdo mohl mít i „jiné“
úmysly - záměrně postrašit mladou dívku, aby napříště
spala „u pánů“…)
Příběh
však pokračuje:
Ten
Domín byl řezník a hospockej f Klášteře na Táferni,
silnej múž. Do toho moch třískat s kanónů, kula
by se ho nebyla chytla. Ten Domín šel jednou ze Žďára,
po jedenáctý hodině domů. Tam na tem mostě na
Bouchalkách, na loukách, potkal se s Udlichem. Voni
se znali za živa, Udlich tam chodíval na pívo. Teď
ale Domín k němu přišel a: "Co seš zač?"
A von se mu nevozýval. Tak von mněl takovou hůl a
říz ho.
A
dyž ho uhodil, tak jako dyš uhodil do peří. A teď
se chytili do kříšku. Buď byl ten na vrchu, anebo
ten, dycky chvilku každej. A tak sebou tloukli, tak
dlouho, aš se dostali g Zelený Hoře. Tam je krchov,
vokolo něj je zeď. A f tem ešče dyš přišli pod
vokap, mu Domín dal pár holí do řbetu, ale dyš to
bylo, jako dyš tluče do peřiny. A f tem kohout zazpíval
a Domin vostal ležet a Udlich se stratil. A Domín
tam ležel do rána. Šaty mněl na sobě roškubaný.
Zajímavý
příběh – ač Domin Ulricha znal za života, ptá
se ho: "Co seš zač?" A zatímco vidí člověka,
který má být prokazatelně mrtev, místo pokřižování
či jiných úkonů, které by udělal každý
bohabojný člověk, do přízraku mlátí holí.
Navíc
Domin je muž statné postavy, s pověstí siláka.
A náhle je přemožen. Vžijme se do jeho kůže –
silák s pověstí nepřemožitelného se dostane
do rvačky a je přemožen – ta ostuda! Nebude lepší
svoji prohru svést na nadpřirozený úkaz, na bitvu
s přízrakem?
Dyš
uš to nemohli páni vydržet, tak teprvá poslali pro
kata do Jihlavy. A kat přijel z dvouma pacholkama do
Kláštera do zámku. Udlicha přinesli s krchova s
truhlou do kostela. A teď přišel kat a tam nad ním
říkal. Po prvně to prej se ani vlas na Udlichovi
nehnul, ale po druhý uš se hnul, dyš nad ním říkal;
ale po třetí Udlich se zbih, jak ho pojmenoval mýnem
a příjmením, a stal. Tak von se tedy zbih a
postavil na nohy. Má neboška maminka při tem stála.
Vono jich tam bylo víc. A dyš se postavil, tak přiskočil
pacholek katův a říz ho pot kolena. Von se svalil a
kat přiskočil a uryl mu rejčem hlavu a dal mu ju
pod levou paž. A víckrát Udlich nechodil a bylo
konec. To bylo g hrůzi s ním.
Neboška
má tetka Matulová vypravovala, dyž její nebožčík
múž formanil, tak jezdíval tadyhle vokolo Starýho
dvora. Tenkrát silnica nebyla. A von sebou vozil
dycky srp ve vozi a večír si užal panský jateliny
nebo viky na krmení. A jedenkrát jel celej den a dyž,
dojížděl Starej dvůr a vedle cesty byla panská
jatelina, slezl z voza a začal žít. Najednou se
vohlíd a koně byly nepokojný. A podíval se, co se
to děje, že ty koně nestojí, a viděl vot kláštera,
že jede světlo. Von nechal jatelinu bejt a sotva že
doskočil na vůz, koně se začaly spínat, tak že
je sotva udržel, a přijížděl proti němu kočár
a ten byl z vohnivejma koňma. A jak přijížděl k
jeho koňom, koně frkaly a chtěly utíkat.
Koně vodešly s cesty a kočár jel vedle něj.
Ale koně se mu splašily a utíkaly ke Klášteru a
kočár vohnivej jel pryč. A von přijel celej rozděšenej
vot Kláštera domů a sotva skočil z voza, křičel
na mě. "Ženo, pod ven! Je se mnou zle!" Já
sem vyběhla a koně byly celý zděšený, tak že
jsem je sotva uchlácholila a dala do maštale, a du
hledat mýho muža. Von ležel na posteli už a já ho
budila a povídala sem, co se mu přihodilo? Celej byl
přestrašenej, že sem ho sotva k sobě přivedla.
Von mně povídal, že dyž jél k Starýmu dvoru, že
si chtěl usect kousek panský jateliny a že viděl
proti sobě světlo po cestě, přijíždělo k jeho
koňom. A viděl, že vohnivej kočár jede proti němu
z vohnivejma koňma.
Tenkrát
umřel vrchní Ulrich f Klášteře. A povídalo se,
že straší a že jezdí f kočáře s vohnivejma koňma
v noční dobu. A pozdějc ho víc lidů vidělo f kočáře
z vohnivejma koňma.
Anomální
úkaz (kulový blesk nebo cokoli jiného) se tak už
automaticky vysvětlil zlým vrchním, který už byl
po smrti.
Pozdějíc
chodili písaři, anebo takovej menší pán do dvora
šafářovi prohlížet a přijímat mlíko vot kraf při
dojení. Muselo se chodit přez most a na kraji toho
mostu stál neboščík vrchní právě f pravý
poledne. A když ten písař šel vokolo vrchního -
byl už neboščíkem - tak se dal do pohlafčení
toho písařa, ať šel, kerej šel.
Potom
nechtěl žádnej ze zámku do dvora chodit. Tak ho
viděli, jak byl žif, tak stál právě na tem mostě.
A jináč se nedal vodehnat. Tak dyž nemohli přez
most chodit, museli si udělat, jak je rymík, přez
rymík dřevěný lafky, aby nemuseli chodit po mostě.
A po lafkách mohli přecházet do dvora.
Ešče
můj otec ho pamatoval, dyž byl vrchním f Klášteře.
Vokazoval se i ve dne, jezdil vokolo Zelený Hory s kočárem.
Von těmto lidem neškodil, jen panskejm. Ty trestal,
ani f kancelářích jim nedal pokoj, v noci
rozhazoval jim fšechny spise. Starší lidi povídali,
co to pamatovali, že mu mněl kat z Jihlavy zrýt
hlavu a potom byl pokoj. Kat z Jihlavy zde byl.
Všimněme
si zajímavé okolnosti: obyčejným lidem mrtvý
vrchní neškodil, jen panským! Poddaným se přece
mstil za života, po smrti trápil osazenstvo zámku.
Přece jen je spravedlnost, ne?
A
nemohly být za úkazy na zámku právě jiné druhy
anomálních úkazů – klasický poltergeist?
Vot
starejch lidů ve Strčanově a i f Klášteře sem
slejchával, že ho vočitě viděli, jak ve dne
jezdil vokolo Zelený Hory a v noci jezdil cestama, to
byl vohnivej a ve dne nebyl vohnivej.
Ešče
sem se jim smával, že já sem mladej a že tomu nevěřím,
a voni že sou tak starý a že tomu věří. A voni
se pečetili, že ho viděli vočitě. Fšecí ho viděli
vočitě na tem mostě. Muselo bejt něco takovýho,
proč by byli ty lafky dali, dyby byli mohli chodit po
mostě? A dyž vrchní přestal strašit, přestaly
taky lafky; zbourali je a vot tejch dob lafky nejsou.
Zas chodí po mostě, jak chodívali dříf.
Tak
jsme pařili v jednem lesi - v Březině - plátno.
Jel kočár vot Kláštera, s párem koňma. Přijel g
dědině a vobrátil se x lesu a zas ke Klášteru.
Vot Kláštera po silnici zasejc spátky. Zas vokolo
lesa. Zasejc pryč ke Klášteru. Po třetí dyž jel,
zas přijel g dědině a zas k lesu. Jako chlapec sem
povídal:
"Tatínku,
dyť von má fšady rovno." A tatínek povídá:
"Doví, kady ho čert nosí." Přijel ke
splavu. Jako dyš ten můj barák veme a do vody zink!
"To ti vylil hlubáň!“ (Hlubáň - je na loukách
voda vylitá, kerá málo vottýká.)
„Ráno
pudeš na ryby." Tam votaď přišel vítr do
toho lesa, dříví se vohejbalo až g zemi, suky
padaly vedle vohňa, museli sme se zebrat a utíkat
dom. Ráno sme přišli; bylo jako dyž vymete, nebylo
nic poškozíno. F tem kočáře jezdil vrchní Udlich.
Jak
je vidět z tohoto vyprávění – každé
nelogické a nepochopitelné chování (v tomto případě
podivné pojíždění jakéhosi kočáru, nebo náhlá
změna počasí), bylo připisováno Ulrichovi.
„Otec
můj mně vypravoval: Vrchní Ulrich na klášterským
panství připravil moc sedláků vo lese. Po smrti
strašil. Vidívali ho v lesi sedět na pařezi, ale
žádnýmu nic neuďál. Nemněl g žádnýmu moc.“
Je
zřejmé, že pověsti o Ulrychovi vznikly zveličením
a interpretací všech anomálních jevů i obyčejných,
ale nesrozumitelných úkazů, a jejich soustředěním
na jednoho člověka, se kterým měli obyvatelé
"nevyřízené účty". Byl zlý a připravil
lidi o majetek a lesy.
Podle :
(1)
Hruška, A.:
Poslední český upír? Fantastická fakta, č.
5/1997
(2)
Šacha, V.: U vyhaslých milířů. Báje a pověsti
ze Žďárska. Havl. Brod, 1953 |