Ing.
Ivan Mackerle
Tisíce
turistů každoročně vystupují na horu Radhošť, aby se
pokochali kouzelným pohledem na Moravskoslezské Beskydy. Nikdo
z nich netuší, že hluboko pod jejich nohama je labyrint
jeskyní a chodeb, jež mají vést do podzemního chrámu
pohanského boha Radegasta. Jeho
brány se však dosud žádnému zvědavci neotevřely.
Již
několikátý den jsme s kolegou Michalem Brumlíkem prolézali
lesní houštiny na svazích Radhoště, nahlíželi do každé
nory či skalní rozsedliny a plamenem svíčky 2koumali, zda z
ní nevane průvan. Hledali jsme zasypaný a zapomenutý vchod
do legendární Radochovy studny, hluboké podzemní propasti
vedoucí do nitra hory. Podle starých pověstí je to jedna ze
vstupních bran tajného Radegastova chrámu.
Hora
Radhošť byla totiž v dávných dobách významným kultovním
místem starých Slovanů. Na jejím vrcholu prý stála pohanská
svatyně s ohromnou dřevěnou sochou boha Radegasta ve strašlivé
helmě a pancíři z ryzího zlata. Zde se konaly náboženské
obřady a magické rituály, při nichž se přinášely zvířecí,
někdy i lidské oběti.
Věrozvěsti
Cyril a Metoděj, kteří sem v 9. století přinesli křesťanství,
přikázali tuto modlu vyvrátit, rozsekat a vrhnout do ohně.
Podle pověsti ji však pohanští kněží včas ukryli hluboko
do podzemí hory. Od té doby tam spolu s dalšími poklady leží
v jedné Jeskyni za podzemní říčkou, přes kterou vede jen
úzká lávka. Na druhou stranu se prý ale nikdo nedostane,
neboť lávku hlídá drak a velký černý pes.
Kdo
byl Radegast?
O
historii pohanských Slovanů toho příliš nevíme. Jejich
mytologie byla předávána jen ústní tradicí.Antický svět
je považoval za barbary, podobně jako Kelty a Germány, a dozvěděl
se o nich až teprve v 6. století, kdy kulturní Evropa byla již
křesťanská. První obsáhlejší zprávy se objevily až v
11. stol., hlavně v kronice biskupa Dětmara (Thietmara) z
Merseburgu, který působil jako biskup ve slovanském prostředí:
„Jest
nějaký hrad v kraji Retarů zvaný Redgost, trojstranný se třemi
bránami, nic tam není kromě svatyně dřevěné, mistrně
zbudované a na rozích zvířecích postavené, Stěny této
svatyně zdobí zevnitř podoby bohů a bohyň podivuhodně
urobené, s jednotlivými vyrexanými jmény, přilbami a brněním
hrozně oděné, z nichž první se nazývá Svarožic a požívá
nad ostatními u všech pohanů úcty a vážnosti…“
Docela
jinou zprávu o této svatyni a bohu tam uctívaném zaznamenal
o něco později Adam Brémský, kanovník na pokraji slovanského
území:
„Mezi
slovanskými kmeny jsou nejmocnější Rataři a město jejich,
hojně navštěvované jest Retra, sídlo modloslužby. Je tam
vystavěna veliká svatyně bohům, z nichž předním je
Redigast. Modla jeho zlatem a lůžko zlatohlavem je ozdobeno. Město
samo má devět bran, jsouc ze všech stran obklíčeno hlubokým
jezerem a vchází se tam po dřevěném mostě...“
Zdá
se, že dřívější Svarožic a pozdější Redigast či
Radegast je jeden a tentýž bůh. Jak ale jeho modla vypadala
se dozvídáme teprve až ze saské kroniky Bothonovy z konce
15. stol.:
Na
hlavě měl přilbu na způsob ptáka s roztaženými křídly,
prsa ukazovala národní znak Ratarů, totiž černou hlavu tuří,
kterou držel pravicí, v levici třímal dvousečnou sekeru.
Jiří
Středovský v knize "Sacra Moraviae historia sive vita
S. Cyrili et Methodi" (Svaté dějiny Moravy neboli život
sv. Cyrila a Metoděje), vydané roku 1710 vysvětluje, jak kult
Radegasta vznikl. Byl prý to gótský král Radegaistus, původem
Skytha, který v desátém roce panování Honoria a Arhadia
(405 n.l.) spolu se spřátelenými slovanskými kmeny vpadl do
Itálie a málem dobyl Řím. Byl však zákeřně zavražděn a
poté povýšen mezi božstva. Pověst o jeho božství se šířila
po všech slovanských zemích, lidé jej ctili jako boha a
prosili o vítězství.
„Jeho
modla byla umělecky zhotovena z páleného zlata a majestátně
se leskla, skráně s jakousi divnou kovovou korunou se skvěly,
zpod koruny vynikaly načechrané vlasy na hrud' vložena černá
býčí hlava, jež pravicí se opírala a v levici třímala
dvojsečnou sekeru. Poblíž sochy ve svatyni přechovávali pro
něj připravené přepychové kmentové lůžko.“
Hlavní
Radegastova svatyně stála v Pomořanech. Postupně však
vznikaly další a další v různých krajích. Libecký kronikář
Reimarus Kock píše, že chrám zasvěcený Radegastovi stál v
sousedním městě Gdaňsku, ale i v Meklenburku. V Gdaňsku prý
uchovávají kus kovu, který učenci neznají a jenž pochází
z koruny Radegasta.
Pohané
na Radhošti
Nás
ale zajímá Radegastova svatyně na hoře Radhošť. Je zarážející,
že se o ní ve starých kronikách vůbec nepíše. Mnoho
historiků proto tvrdí, že tam Radegast uctíván nebyl, nebo
alespoň, že pro to nejsou nejmenší doklady. Jméno hory
Radhošť a vlastně i celá pověst prý vznikla až mnohem a
mnohem později. Okolí hory a vůbec Beskydy prý v těchto
nejstarších dobách nebyly hustěji obývány.Všude se táhly
jen nekonečné lesy, kam jen zřídka kdy zavítali lovci zvěře.
Přitom uctívání Radegasta by vyžadovalo, aby přístup k
jeho modle byl schůdný a aby středem náboženských slavností
nebylo místo pusté a nezalidněné.Tato nedůvěra v historičnost
legendy o uctívání Radegasta na Moravě se opírá hlavně o
nedostatek jak písemných, tak archeologických nálezů.
Nejstarší osady Rožnovska jsou teprve z konce 13. století
(Rožnov 1267) a pravděpodobně stejně i Frenštátska. Rovněž
na nejstarší známé mapě Moravy od Pavla Fabricia z roku
1575 Radhošť vůbec není. Objevuje se až na mapě Komenského,
vytištěné roku 1643 v Amsterodamu.
Zcela
jiný názor má ale dějepisec Jiří Středovský. Ve svých
"Svatých dějinách Moravy..." se dovolává svědectví
rožnovského kněze Jana Vavřeka, který mu listem ze dne 5.
července 1705 sdělil, že:
„...na
tomto kopci Moravané postavili sochu Radegasta, slovanského,
velmi ctěného boha, háj i znamenitý chrám jemu zasvětivše.
Kopec vlastní pojmenovali Radgast neb Radhošť a výročními
schůzemi na tomto místě oslavovali satanáše. Nejslavnější
dni, kdy Radhošt' o radu tázán pro konání věcí, byly připadající
na letní slunovrat. Tehdy nesčetný počet lidu z nejvzdálenějších
míst pokrýval horu a obětoval modle oběti býků a ovcí,
aby si jej tím spíše naklonil. Po skončení obvyklých obětí
sešel se lid k hodům a žertu...“
Podle
Středovského byla tedy hora Radhošf významným kultovním místem
moravských pohanů, kde byl Radegast uctíván. Lidé přicházeli
k jeho modle, žádali ho o rady a věštby a on jim odpovídal.
Další horlivý zastánce tohoto tvrzení byl Josef Heřman
Agapet Gallas. Ve svých "Mýtických povídkách o bozích
a bohyních moravských Slovanů" z roku 1820 přichází
dokonce s vysvětlením, jak mohla Radegastova modla mluvit.
Dozvěděl se to z prastarého rukopisu, který získal jeho
otec František Gallas v roce 1753 od rožnovského kaplana E.
Povolného, když na jeho faře řezal kostelní ozdoby.
Radegastova socha prý byla dutá, a v ní se ukrýval pohanský
kněz, který pak mohutným hlasem odpovídal na dotazy
jednotlivých lidí, přinášejících dary a oběti. Kněz do
sochy tajně vstupoval kolmou šachtou s žebříkem přímo z
podzemní chodby.
Originál rukopisu se bohužel
do dneška nedochoval, ale Gallas si z něj naštěstí
opsal nejdůležitější pasáže s přesným popisem
Radegastovy modly, včetně jejího vyobrazení. |
|
"Hlava
kudrnatá muže dospělého s velebnou a příjemnou tváří,
korunou špičatou ozdobená, po jejichžto stranách dva velké
beraní rohy visely, mezi nimiž uši též beraní odtrčené
se vynacházely. Bradu měl též kučeravou a mezi rtami
jakousi podobu květného zvonečka neb tulipánka. Prsa nahá
ženská velmi odutá a břicho těhotnému podobné. Ostatní
oudové, ruce totižto i nohy scházely, než modla skončovala
se dolu pod břichem v způsob egyptské Hermy.
Modla ta byla z korintské mědi ulitá a tak náramně velká,
že v ní dost velký a tělnatý muž aneb pop pohodlně seděti
a vše co se před ním děje, viděti a slyšeti mohl, neb uši
její byly tak mistrně zformované, že i slabo pronášená
slova zřetelně od něj slyšána býti mohla. Prostředkem
onoho tulipánka aneb zvonečka kvítka, jenž se nacházel mezi
rty, mohl sedící v něm pop nejen všechno viděti, nýbrž
také ústní věštby vydávati, čímž pověreční pohané,
neznajíce popův svých kejklířských prostředků a šalby v
slepotě svoji velmi upevněni byli.
Tato
dutá socha Radegasta, celá pokrytá zlatem, stála v posvátném
háji asi 20 minut chůze od vrcholu hory na stranu rožnovskou,
v místě, kterému se dnes říká "Volářka", na
památku volání, ozývajícího se z nitra sochy V tomto místě
je skutečně v zemi kolmá díra, vedoucí do podzemí hory.
Tudy prý byla socha později přenesena do podzemního chrámu
hluboko v nitru Radhoště, kde je ukryta dodnes. Podle jiné
verze však stála socha přímo na vrcholu hory v místě dnešní
kaple. Po příchodu Cyrila a Metoděje na Moravu, kdy došlo ke
střetu pohanství s křesťanstvím, byla socha misionáři
povalena a.na jejím místě byl postaven dřevěný kříž.
Radegast byl rozbit a zakopán do země. Pohané se teď měli
začít klanět jinému bohu. Jak plynula léta, dřevěný kříž
pochopitelně chátral, ale křesťané ho stále obnovovali.
Roku 1735 tam postavili misionáři z Valašska nový kříž s
obrazem umírajícího svatého Františka Xaverského, patrona
misií v Indii. Slavnosti odkrytí kříže se zúčastnilo dva
tisíce lidí, mezi nimi též Ludvika, hraběnka Žerotínská,
paní panství rožnovského. Ke kříži se pak konaly ročně
čtyři poutě, a sice na den Proměnění pána Krista (6.
srpna), sv Anny (26. července), Povýšení sv Kříže (14. září)
a na svatého Cyrila a Metoděje (5. července). Dřevěný kříž
ovšem neměl dlouhého trvání, a proto byl místo něj v roce
1805 postaven vysoký kamenný kříž. A v roce 1898 tam byla přistavěna
i celá kaple. K poslední změně došlo v září 1930, kdy
byl kamenný kříž nahrazen bronzovými sochami Cyrila a Metoděje
od prof.Albína Poláška, které tam stojí dodnes.
Ale
křesťanskému náboženství se nepodařilo vymýtit z Radhoště
tajemný nimbus pradávné doby pohanské. Nově zavedeným křesťanským
poutím místo starých pohanských slavností se moc nedařilo
a ještě v roce 1705 píše rožnovský farář Jan Vavřek zděšeně
o divokých orgiích a slavnostech slunovratu, na které se schází
nesmírné množství lidu z panství hukvaldského, rožnovského
i frýdeckého, a v době pokojné i pohraniční Slováci uherští.
Po starodávném způsobu tančil lid u ohňů a točil hořícími
metlami ve vzduchu. Zpěv a hodování se vždy posléze zvrhlo
na nestřídmé pití, hojné skákání, smyslné tance a všeobecné
ukájení pohlavního pudu. Radovánky často končily krvavými
hádkami a bitkami až k zabití.
"Pro
tuto neplechu hora Radhošť nesmírně mnoho lidí ďáblu přivedla,"
moudře pokyvovali hlavou staří pamětníci. Památka a jméno
pohanského boha tak zůstaly navždy spojeny s touto mohutnou
horou, obestřenou tajemným šerem prastarých bájí, které
si za dlouhých večerů okolní Valaši vypravovali ve svých dřevěných
chatách.
Co
se skrývá v nitru hory?
Podle
starých pověstí byly kromě sochy a chrámu na Radhošti také
příbytky pro pohanské kněze. Bylo to údajně celé město,
které se pak propadlo do země, a dodnes tam jsou vidět zříceniny
Zašel jsem se tam samozřejmě podívat. Tomu místu se říká
"Záryje" a najdete ho při cestě od dnešní kamenné
sochy Radegasta ke kapličce na vrcholu Radhoště.Ve svahu po
levé straně je celé pole divoce zpřeházených balvanů
zarostlých trávou. Pan Červenka z Trojanovic slyšel od svého
dědečka, že tam stával buddhistický (?) chrám, a v 16.
století se při zemětřesení propadl do země. Říkal nám,
že ještě po 2. světové válce tam byl vidět kamenný
oblouk nějaké brány.Ted' je to už jenom změt nakupených
kamenů. Z některých trhlin jsme ale cítili vanout průvan,
jako by tam odněkud vedla polozřícená chodba do podzemního
systému hory.
Říká
se také, že na vrcholu Radhoště stával kdysi hrad, jehož pánem
byl Radocha. Podle něj se jmenuje úzká propast, vedoucí do
nitra hory a jejích podzemních prostor. Dnes už ale nikdo neví,
kde tato tzv. Radochova studna je. Lépe řečeno, kde byla,
protože její ústí je zavaleno, či zakryto a dávno
zapomenuto. Pomocí inzerátu v novinách se ji v roce 1978 marně
snažili nalézt bohumínští speleologové pod vedením J.
Wagnera. O rok později jsme se s Michalem pokoušeli o totéž.
Obcházeli jsme místní starousedlíky, ale jen málokdo o ní
něco věděl. Prý snad byla někde u Skalíkovy louky. To bylo
bohužel vše, co jsme zjistili. Jen jeden starý lesník si
vzpomněl, že když byl asi šestiletý chlapec, vyprávělo se
o nějaké učitelce, která do Radochovy studny spadla. Víc už
si ale bohužel nepamatoval.
Bylo
asi zbytečné plahočit se naslepo lesem a prolézat všechny
skalní štěrbiny. Před námi to už jistě dělalo mnoho jiných
hledačů. Přesto jsme to zkusili. Člověk nikdy neví, kdy se
na něj usměje štěstí.
"Něco
jsem našel," ozval se Michalův hlas z nedalekého křoviska.A
skutečně. Mezi kořeny mohutného buku se černal nevelký
otvor, téměř celý zasypaný a zanesený listím. S baterkou
v ruce jsme se po břiše vsoukali dovnitř, avšak už po třech
metrech končila jeskyně kolmou skalní stěnou. Byla to bohužel
opět jen slepá díra.
Na
díry neboli "dúry", jak se jim říká místním
nářečím, je zde možno narazit na mnoha a mnoha dalších místech...
Dříve je využívali hlavně pastevci nejen jako chladné
sklepy pro ovčí mléko a sýry, ale i jako úkryty. Stavěli
si své koliby přímo nad vchody do podzemí nebo v jejich blízkosti.
Průchody nitrem hory znali hlavně oni. A nebylo prý nic divného,
když si pastýř z rožnovské strany zapálil pochodeň, prošel
horou a dostal se na druhou stranu, kde ho na zelené polance čekala
milá. Lidé si vyprávěli, že v dávných dobách chodby využívali
i pohanští kněží neboli černokněžníci. Upravili si je a
uschovávali si v nich dary od poutníků a snad v nich i žili,
Postupně vznikly báje o velikých pokladech zde ukrytých. Zmínil
se o nich i spisovatel Svatopluk Čech ve svých Vzpomínkách z
cest i života. V září roku 1881 ho provázel jeden hovorný
Valach po Radhošti a o těchto pokladech mu vyprávěl:
„Lze
prý na blízku ještě viděti otvor zasypané podzemní
chodby, kterou "černokněžníci" do hlubin hory pro
zlato a stříbro chodili, ta chodba táhne prý se celým
Beskydem a končí někde u Místku. Jeho stařeček (dědeček)
prý tam sám s těmi černokněžníky chodil, a také jeho
otec šli prý tam jednou, přes dvě vody, někde vzpřímen, někde
čtvernožky.“
Aby
mu spisovatel uvěřil, odvedl ho průvodce do zakrslého bukového
lesa a vstup do chodby mu ukázal.
Mrtvoly
zbloudilců varují
Pověsti
o ukrytých pokladech v radhošťských slujích vedly některé
odvážlivce k tomu, aby se s primitivní výbavou - konopným
provazem a svíčkou - vydali do hlubin země. Ne vždy se však
tito odvážlivci vrátili zpět. Zhasne-li vám v podzemí světlo,
nemáte nejmenší naději nalézt v, absolutní tmě cestu z
bludiště ven. Dodnes se vypráví o hrůzných nálezech
mrtvol nebo koster zbloudilých ubožáků.
V
dokumentu sepsaném bývalým učitelem Matýzkem ze vsi Juřince
se například píše, že:
„...před
pár lety se opět několik pošetilců vpustilo do podzemního
bludiště. Jak velmi se však ulekli, nalézše místo zlata,
po němž se tak velmi sháněli, lidský na větším díle již
od lišek strávený mrtvol, při němž ještě kus zhaslé
voskové svíce na zemi ležel..."
„Nejsou
to jenom staré povídačky," řekl nám pan Parma z
Frenštátu. "Na vlastní oči jsem viděl mrtvolu
jednoho zbloudilce, který v jeskyni zemřel hlady. Tragické
bylo, že seděl opřený o skálu jen několik metrů od výstupní
šachty."
Zájem
o poklady v Radhošti byl tak velký; že v 19. století
kolovaly mezi lidmi návody, jak je hledat, ba dokonce se psaly
na toto téma i knihy Jistý Tkadlec napsal v roce 1828 obsáhlé
dílo, popisující přípravy ke kopání pokladu i praktické
návody, převážně však magického charakteru. Uvádí tam
zaříkávací formule, pantakly i potřebné rituály, jak si
naklonit duchy hlídající poklady. Některé jeho poznatky by
však možná spíše zajímaly dnešní geology Píše třeba,
že:
„V
Radhošti jest jedna hlína červená jako krev a v ní zlato
ryzí z větší polovice, že by jím moravskou i českou zemi
zaplatiti mohl, co ta hlína v sobě obsahuje, jen že ji těžko
najíti. Než valaši s kozami ji nacházejí nebo sobě nohy
obarví.“
O
hledání zlata na Radhošti se také zmiňují knihy Jahrbuch
der Bergakademie Leoben –(Pribrams, Wien 1889) a D'Elvert:
Geschichte des Bergbaues und Hiittenwesen in Mähren
und Schleisen, (Brünn
1887).
V
olomouckém muzeu je uložen rukopis, který koncem 19. století
našel ing. Voves mezi ostravskými horníky. Je to osmerková
knížečka z režného papíru psaná brkovým pérem a švabachem,
a od častého používání ohmataná a umazaná hlínou.
Napsal ji jakýsi Jan Šebesta 28. ledna 1830 a lašským nářečím
v ní popisuje, jak nalézt poklady v Tatrách u Kežmaroku, a
hlavně v radhošťských ďurách. Píše se v ní doslova:
PRAVDIVÝ
A SPRAVEDLIVÝ OPIS O RADOŠČU
"Jdi
od Frinštata na ten virch, na horu, která se Okruhlo nazývá,
k Pustevni. Od Pustevně di k polednu (na jih) okolo štyroch
set kroků cesty. Tam přijdeš k jednej ďúře, neb vchodu do
tej skály, ktera ďura jest mezi velikými kameňami. Tam vlez
do ďúry, kera pod kamen jde a peci podobna jest. Tam musiš do
ni vlezt, až najednou širši cestu dostaneš. Tam možeš
prostranno jiti - a přijdeš mezi dva kameny, které hladké
jsu jako rozščipené desky a sice na způsob O) a najdeš při
tom na levé straně tyto znamení:
m
88
m
na pravé ruce zase
následující znamení: |
|
Potom
vlez zase mezi ty kamenné desky a když jsi okolo několik síhách
tam vešel, tak se musíš do dolu spustiti do tej ďúry, kterú
pred sebú najdeš a to na provazovém žebříku. Potom
přijdeš
na jednu hrubě dluhu fuku, na které hubky rostu, jako zde u
nas dulové huby a ty jsou spravedlivé zlato. Potom di dal a přijdeš
k jedné tekuci vodě, přes kteru je lavka položena. Ale na špici
tej lávky nevstupuj! Neb za ni leži drak, od kterého jde drat.
Když se dratu dotkneš, vyskočí ten drak tebje naprotiv, ačkoliv
jenom kumštem, to jest vymyšlino ten drak.
Když
přejdeš lávku, nelez do žádné ďúry ani na levo ani na
pravo, nýbrž zrovna prosto.
Pozoruj následující
znamení
na levo i na pravo! |
|
Tak
přindeš k jedním dveřím, před kterými jeden veliký pes
leží. Nade dveřami v jedné ďúře leží kluč k té komoře.
Tak tam vejdi a nandeš stavení o 4 bliskavých slupach a dvuch
cherubinův a uprostřed zlatý slup. A máš tu okolo hojnost
zlata.“
V
tomto popise mě zaujala pasáž o lávce přes podzemní říčku.
Je z ní zřejmé, že k lávce je připevněno nějaké
mechanické zařízení ovládané drátěným táhlem, které
proti nezvanému vetřelci vymrští umělou figuru draka, aby
ho vyděsilo a zabránilo mu tak v další cestě. Proč? Za dřevěnými
vraty bude asi skutečně něco velmi cenného. Nemůže tam být
socha Radegasta zdobená zlatem a další poklady pohanských kněží?
Existenci
lávky a dřevěných vrat za ní potvrzuje i další dokument,
uvedený ředitelem škol J. R. Vitáskem v Časopise turistů
roč. XXV. Píše se v něm o výpravě odvážlivců z roku
1848, jak ji popsal otec hajného trojanovického revíru. Došli
až k podzemní říčce, ale na druhý břeh se nedostali. Ne
že by se polekali draka, ale lávka byla ztrouchnivělá a
koryto, vymleté vodou ve skále, příliš široké a hluboké.
Přesto ve světle pochodně viděli za lávkou velká dřevěná
vrata a cosi černého, podobného velkému psu. Další odstrašující
zařízení?
"Mohlo
to byt' v roku osumačtyrycatem toš zme sa vypravili ja a ešče
tře, do tych ďúr, pod stupněmi na poklady. Vzali sme sebu špagatu
na motovidlo namotaných ze dvouch klub za dva rynské šajnu a
tři funty sviček, schválně na to letých. Vybrali zme sa
jednuc v letě skoro ráno. Jak zme přišli hore k Valchařom,
ptali zme sa po tych ďúrach na Pustevni. Já sem ukrál krajíc
chleba a dal ho jednemu ogarovi od Valchařo, aby nás k tym ďúram
zavedel. Jak zme tam přišli, toš ogar sa vrátil a my sa dali
lezt' do tých dúr.
Jeden
z nás, šak to byl nějaký Šaron či vlastné Yokáč, ten měl
velku knihu na tři prsty ztlušča; kusek v ni bylo psané,
kusek tiščené a tam bylo všecko poznačene, jak sa do tych
ďúr leze. Dali zme sa dla tej knihy tu prostřední ďúru,
tam zme do jednej špary zatlukli koleček s provázkem a pěkně
odmotavali z motovidla, abyzme spatky trefili.
Napřed
šlo to srázem dolu, museli zme sa krčet. Nižej zme seskočili
zrovna dolu a tož zme přišli do takovej prostranej sině, že
by sa v ni forman aji z vozem moh pohodlně obratit. To zme pořad
šli dolej a dolej, až zme sa nikdo nemuseli ohybať, enem jak
už zme daleko přišli, tak zme se museli bokem přetahnuť.
Jak zme si na vrch posvitili, toš ty skaly trčely dolu a někde
z nich kapalo a ledahdě mokly. Šli zme pořád a pořád, nic
zme nemluvili, edem ukazovali. Zima tam nebylo a já sem neměl
ani trochu lecjakého strachu, stupali zme dalej a dalej, hlubši
a hlubši. Jak zme sa už moc nachodili a nevěděli esi je den
či noc a pořad zme do takových sini přichodili, přišli zme
na koněc k velkej skále, pěkně rovnej, jako by ju někdo přitěsal.
Na ni byl jakysi na lokeť dluhy nápis, začitelnými literami
moravskými. To měl aji Šaron v tej svoji knize napsané. To
prý mělo byt, že tam na druhej straně za korytem, co bylo před
námi jak struha s hučici vodu, su ty poklady, co si zbojnici z
lupeži nanosili. Prubovali zme sa dostať přes tu struhu na
druhu stranu. Ta struha mohla byť tak, največ na tři sihy široká
a přes ňu byla položena hryga (kmen) bukova na moje stěhno
hruba (silná). Já sem chcel po ni přejdiť na druhu stranu,
ale jak sem po ni udělal dva kroky, začala praščet. Toš ja
honem zpátky, lebo ja sem nevěděl, jak je ta struha hluboka a
kelo je tam vody. Spusčali sme do ni provázek s kamenkem na tři
sihy, ale na vodu zme ešče němohli přijit a věc provazku
zme už neměli. Chcel sem zkusiť vydrapať sa jinač na druhy
břeh slezaci dolu, ale ten břeh byl jak vyoděny a hladky. Toš
na druhu stranu něbylo lze sa nijak jinač dostať. A přeca na
druhu stranu byli byzme sa rádi dostali, dyž tam bylo zřetelně
vidět, jak vrata a tými šparami v nich sa krásně svítilo,
jak boží slunečko.A přecaj deň to nemohel byt; dyž zme pořad
lezli dolu a dolu. T'o muselo byť něco jiného. Šaron
povjedal, že v tej knize stojí, že tam před tými vraty sedi
černý pes, ten ale že nic neuděla, aby enem blizko k němu
žadny něchodil, radši z dalša kolem něho. Mi se tam zdalo
byť cosi černého, ale esli to byl ten pes, toš to němožu
řect. Za tými vraty je pry velky zal a ten sa blišči, jakoby
byl zlatem, stříbrem a drahým kamením vykladaný. Na prostředku
je tam kamenný stůl a u něho spi jakýchsi pět s dluhu
bradu, hlavy všeci na ten stůl položené a v kutách leží
hromady zlata a stříbra.
No
tož zme tak pořad prubovali, nebylo-li by lza sa dostať na tu
druhu stranu, ale nešlo to. A k tomu jeden z nás už pořád
povjedal, abyzme šli rači ven, že je marne se tam dostat. No
toš dyš zme nemohli ani na druhu stranu, ani podla tej struhy,
ani hore ani dolu, dyť tekla voda zpod tych skal na oboch stranách,
toš hajdy zpátky. Šli zme pěkně po tem provázku, zas zme přišli
do tych sini, v prostředku přetáhli sa bokem, až zme přišli
na konec a pak vylezli z tych ďúr na Boži děň.
Jak
zme přišli domu, už byl večer druheho dňa, co zme šli do
tych ďúr. Toš si možete myslet, jak su ty dúry dluhé.“
Tři
"ďury“ do podzemí
Pověsti
o ďúrách na Radhošti sbíral v 19. století v Rožnově vyšehradský
kanovník Beneš Metod Kulda. Na Radhošti a Pustevnách jsou prý
troje díry Několik kroků pod Stupněmi mají tak velký
otvor, že můžete tam zpříma vejít a dostat se až k
Velehradu. Druhé, do kterých lze jen čtvernožky, jsou kus
pod křížem a z těch prý se vycházelo až u Jablunkova ve
Slezsku, a třetí, do kterých se člověk musel pouze plazit,
ty prý vedou až k Turci v Uhrách. Vždy se vyprávělo o trojích
děrách, ale dnes jsou známy pouze dvoje: pod Stupněmi neboli
Cyrilka a pod křížem neboli Volářka.
Volářku
najdete asi 20 minut cesty od kaple na vrcholu Radhoště směrem
na Černou horu. Je to kolmá díra asi tři metry hluboká, válcovitá,
nahoře asi dva, dole jen tři čtvrtě metru široká. Dole
vedou na obě strany chodby. Východní vede do jakési místnůstky
s rovnými stěnami, kde končí, a západní chodba je už po několika
metrech zavalena. Nad touto kolmou šachtou prý stála (podle
jedné verze) dutá socha Radegasta, ze které kněží
promlouvali a "volali" věštby poutníkům. V roce
1750 stála nad jámou koliba, z níž vedly žebříky do více
chodeb a tří velkých sálů, jež byly vytesány ve skále
jeden nad druhým. Jáma byla kolem roku 1850 Valachy zasypána,
protože jim tam padaly ovce. Byla k ní opět upoutána
pozornost po nalezení a uveřejnění fantastického náčrtu
prof.Vratislava Monze, jenž roku 1755 zobrazil toto podzemí v
průřezu. Originál se nacházel v zemském muzeu v Brně,
odkud si nechal dr. František Přikryl pořídit v roce 1905
kopii. Dnes už ale nákres ve svazku rukopisů Monzeových, uložených
pod č. XX není. Někam zmizel. Mnoho lidí se domnívá, že
to byl padělek, neboť byl dost podezřelý a prof. Monze, prý
na Radhošti nikdy nebyl.
Rožnovští
rodáci František Bayer, Josef Marák a František Drápal navštívili
jeskyni v únoru 1903 a byli překvapeni, že v ní nebyl sníh,
ačkoliv všude kolem bylo sněhu po kolena. Z jámy vystupovala
pára. Proto se tady o pár let později pokoušeli do podzemí
prokopat Cyril Mach a Adam Melichar, ale bezúspěšně.
Ďury
pod Stupněmi, známé také jako Cyrilka, jsou vzdáleny asi
300 kroků na východ od rozhledny Cyrilka na Pustevnách. Bývaly
to tři úzké trhliny vedle sebe v pískovcových lomech. Tudy
vstupovali do hory hledači pokladů, jejichž zážitky byly výše
uvedeny Ještě v roce 1886 se hledači mohli dostat až k
podzemní říčce a pověstnému draku či černému psu. Dokládá
to další objevený zápis odvážlivců z Trojanovic.
"Dyž
idětě od kaple vpravo, za malu chvilu přidětě k durám do
země (myšlena je zde asi volářka). Šak na Pustevnach su tež
takové duřiska (díry). Vleze do nich lehko chlap. Ludé dycky
mocej o tych ďúrach vykladali, že su tam poklady a čerty dábly
(a Bůh ví co ještě) a tož raz se umluvili dva taci silni a
něbojaclivi chlapiska, šak to byli starý Něckář Franta, un
byval pod Javornikom, umřel už měl přes sedumdesát. V tych
ďúrách byl jak viděl Abrahama (hdyž mu bylo 50 let). Umřel
1906, tož v ďúrach mohl byt tak kolem roku šestaosumdesáteho.
S nim chcel lezť jeho švager Čada Tranta, šak mu tež
nadavali (přezdívali ho) Hrčka. A potem se přihlasil ešče
jeden Stavarek, temu zas nadavali Pečak.
Tož
ti tře se domluvili, že musa edem tam vlezt; aby věděli co
tam je. Ale měli, pane, chytrý nápad. Aby tam v tych horucich
ďúrach nězbludili a potem aji hladem tam něskapali (nezemřeli),
kupili stryk Něckař v městě klubco niti a svičku lojarku. A
jedneho dna se popadli a vjo na hory. Dyš přišli k tej jednej
ďúře, co do ni minili vlezt; tož stryk Něckař uvazal koněc
niti na křašči (křoviny), co rostlo u ďúry, rožal svičku
a povjeda: "Tož s pánem Bohem pujděm."
Mily
Stavarek jak ale viděl do jakého pekliska se ma pjadliť, roztřepaly
se mu strachem gatě a povjedal, že un tam něpoleze, že řači
budě hlidat. Tož dobře. Něchali milého Stavarka u ďúry a
Něckař s Čadou lezli. Aby se něztratili, tož furt od
motavali tu nit' a tej se drželi. Lezli chvilu furt dolu a
potem už rovno. Divali se kolem sebe, ale nic neviděli, mohli
se ohlidať kolem dokola jak chtěli. Lezli už dosť dluho, dyž
uslišeli jakesi hučeni. Lezli dalej, co tež to huči, až přišli
k jakemusi potoku. Přes potok bylo lavčisko a na druhým koncu
tej lavky sedělo hrozne černé psisko, ktere na ně začado řvát.
Oba si pomysleli, kdo tež to psisko tudyk živi, ale něnapadlo
jim, že to je ten duch, co ty poklad hlidá. Protože se edem tého
psa bali, vrátili se po niti ven, kdě už Stavarek byl celý
tvrdý, že se jim cosik stalo. Něckař tvrdivali, že oni by
byli ešče dalej lezli, ale pry pul svičky už bylo shořenej,
tož se museli vratit. Potem chtěl ešče starý Něckař paru
razy (několikrát) tam lezt; furt se vypravjal, až ta zubata s
kosu si proňho přišla.
První
z těch třech zemřel 1906 Něckař, pak přišla řada na Stavárka
a poslední zemřel Čada Hrčka. A s těmi třemi umřela i
srdnatost všech Pasečanů, kteří už více do ďúr
nelezli.“
Chodby
zničila silnice?
Pochopitelně,
že neumřela. Brzy se objevili další výzkumníci, kteří
chtěli podzemí prozkoumat. V roce 1895 nechal dr. František Přikryl,
bývalý asistent archeologa dr. J. Wankla, rozšířit vchod,
takže teď bylo možno dosti snadno vniknout do první jeskyně,
vzdálené od vchodu asi šest metrů. Ještě v dubnu roku 1902
vedly z ní čtyři chodby Ale už za tři týdny byla třetina
jeskyně zasypaná kamením ze stropu a jen tři chodby zůstaly
přístupny Skupina rožnovských výzkumníků (Kramoliš,
Bayer, Marák a Drápal) se už ale nedostala dál než dvě stě
metrů. Roku 1905 se pokusil k podzemní říčce proniknout dr.
Přikryl s naddůlním Františkem Batkem a čtyřmi horníky,
kteří neopomněli vzíti s sebou i dynamit mimo jiných různých
nástrojů a záchranných prostředků.
Nohama
napřed vsoukali se do tmavé díry na dně trychtýřovité
prohlubeniny. Octli se v prostranné jeskyni s kahancem v rukou.
Za sebou táhli lano, na něž se naddůlní přivázal. Dr. Přikryl
táhl motouz k měření délky. Napřed se půda skláněla,
pak stáli v jeskyni 2 m široké. Boční stěny tvořily
ohromné balvany pískovcové volně stojící na nižších a
jiné tvořily strop. Všude tma a ticho hrobové rušeno nárazem
kapek vody se stropu. Šli tak asi 10 m daleko a stěny se k sobě
tlačily. Na levé stěně zela místem díra, z níž šel průvan.
Tou se přetáhli hlavou napřed do vedlejší jeskyně. Stála
hlouběji a chodili v ní po ostrých kamenech. Prolezli všecky
záhyby děr, ale všude se skály srážely dohromady, takže
nebylo možno dále se prodrati. Výprava se vrátila a s jásotem
pozdravila podzimní slunce na modré obloze. Den byl překrásný.
Po krátkém oddechu vnikli pak do druhé díry nohama napřed a
pomatu posunovati se ležmo vpřed, táhnouce lano a motouz ve
vzdálenosti asi 5 m postavili se ve větší jeskyni. Uprostřed
stál velký kámen, na němž vypsána byla různá znamení,
sešlá však k nepoznání. Za tím kamenem pustili se pak tamtéž
způsobem dále úzkou dírou ve sklonu asi 50°. Kahance jim v
úzké prostoře čadily dusivým dýmem, až pak po chvilkách
v prostrannější části volněji dýchati mohli. Lampy
oznamovaly slabý průvan zdola. Šířka díry obnášela 6 dm.
Když urazili takto 62 metrů, zastavil se naddůlní Batka,
neboť' nemohl nohu dále prostrčit. Cesta byla pošinutím
skal zatarasena u samého začátku chodeb. Zarmouceni nezdarem
výpravy dosti nákladné, soukali se pak badatelé jako krtci
vzhůru na světlo.
A
jak to vypadá v radhošťském podzemí dnes? Volářka je stále
beznadějně zavalena, nedá se proniknout dále než deset metrů.
Podle zkazek existuje sice do Volářky ještě jeden vchod, ale
zatím ho nikdo nenašel. Na Pustevnách v Cyrilce jsou dva ze tří
posledních vchodů již také zavaleny Zůstal jen jediný.
Dost dlouho jsme ho hledali. Zpočátku jsme se museli plazit po
břiše úzkou chodbičkou, potom sešplhat po laně asi třímetrovým
komínem, až jsme se dostali do prostorné jeskyně, odkud
vedly různými směry další chodby.
Dalo
se v nich pohodlně kráčet, jen občas jsme se museli protáhnout
zúženým prostorem mezi spadlými balvany. Stěny byly popsané
různými značkami a jmény, někde velmi starými a sotva čitelnými,
jindy poměrně novými. Nechyběl tam ani oblíbený nápis z
šedesátých let "Servít je vůl". Marně jsme tam
ale hledali ; značky popsané v knížečce o hledání pokladů
od Šebesty. Chodby se vzájemně protínaly a křížily, ale
asi po padesáti metrech byly všechny bud' zavaleny spadlými
kameny, anebo zataraseny posunem skalních bloků.
Podzemní
prostory pod Radhoštěm nejsou totiž klenuté krápníkové
jeskyně, vytvořené vymletím rozpustného vápence vodou, nýbrž
štolovité skalní rozsedliny, vzniklé puknutím a pohybem
svrchních pískovcových Vrstev Celý Radhošť je totiž z
godulského pískovce. Postupná změna průřezu jeskyň a občasné
mizení pramenů svědčí o tom, že pískovcové vrstvy,
rozpraskané jako kry, jsou v neustálém pohybu. Zatímco nové
pukliny se postupně zvětšují, staré se naopak zasypávají
uvolněnými kameny
Ještě v
roce 1886 pronikl Něckář, Čada a Stavárek z Trojanovic až
k podzemní říčce, ale o dvacet let později se už naddůlní
Batke nedostal dál než asi sedmdesát metrů. Další sesuvy
chodeb vznikly při stavbě nové silnice na Pustevny. V letech
1978 až 1979 se bohumínští speleologové pod vedením Josefa
Wagnera pokoušeli tyto závaly odstranit, ale příliš daleko
nepronikli.
Zbývá
tedy ještě nějaká naděje dostat se do nitra hory? Jen
velice malá. Musel by být nalezen třetí, dosud neznámý
vstup do podzemí - Radochova studna. Je možné, že právě ta
zůstala nepoškozena a stále průchozí. Bohužel staré
kroniky a zápisy se o ní zmiňují jen mlhavě, takže její přesnou
polohu nikdo nezná. Alespoň zatím...
Soustava podzemních
chodeb na Radhošti moravském. (Vyňato z díla Dr. F.
Přikryla "Sv. Cyrill a Method“) |
|
Ze
sborníku Magazín záhad (Ivo Železný, Praha, 2001)
|