Trampové v Brdech sotva
stačili uhnout z cesty přízraku!
Coby mladí trampové jsme
si před lety oblíbili jako cíl našich výprav brdské lesy, což nebylo jen tak.
Jednak šlo z velké části o vojenský prostor, kde vás mohla vyhmátnout hlídka,
pokud vás už rovnou nepráskl snaživý soudruh z některé blízké vesnice, jednak
jde ojeden z mála lesních porostů ve středních Čechách, kde se lze opravdu
natvrdo ztratit. Vždyť tu prý za války působili i partyzáni!
A to jsem pominul další
nebezpečí, kterému bych se před dvaceti lety s chutí vysmál. Vyrazil jsem s
kamarády o pátečním odpoledni vlakem do Zbiroha, odkud jsme se vydali pěšky
směrem na Kařízek. Les nás brzy pohltil. Naším cílem byl Zaječov, kde jsme se
chtěli občerstvit a kryti noční tmou přespat někde v hustém brdském polopralese.
Padal soumrak. Zanedbaná
cesta vedla po zvláštní vyvýšenině a ztrácela se mezi stromy, tu listnatými, tu
jehličnatými, místy zase vybíhala mezi louky a pole - a znovu mizela v lese.
První šel Viktor s rozsvícenou armádní baterkou, my tři další za ním a cítili
jsme se tak akorát dobrodružně. Máme zásoby, umíme po skautsku rozdělat oheň i
ve větru a dešti. My bychom v divočině jistě přežili!
Najednou před námi v
houstnoucí tmě zasvítila dvě mohutná světla. Vypadalo to jako traktor, ale zvuk
tomu moc neodpovídal. Jenomže co byste čekali v lese, kam žádná normálně sjízdná
silnice nevede? Znělo to jako — fuk, fuk, dus, dus, ale supící vozy typu
sentinel už na silnicích nejmíň třicet let nebyly vidět.
„Ježišikriste...!"
zvolal najednou Viktor. „Pozor!!!"
Později jsem si
mnohokrát říkal, co by se stalo, kdybych prostě zůstal stát, ale v té chvíli
jsem, podobně jako ostatní, mohl dělat jen jedno, totiž uskočit do strany, bláto
nebláto, louže nelouže. Protože se mezi nás, nelžu vám, vřítila s hlasitým
zahvízdáním a v mohutném oblaku kouře parní lokomotiva s velkým žlutým světlem
pod komínem!
V letu do vlhkého
borůvčí jsem si stačil všimnout černě natřené lesknoucí se oceli, nýtování a
malého tendru s uhlím. Ani nevím, jestli někdo stál v kabině. Vláček zmizel tak,
jak se objevil, a bylo ticho. Sbírali jsme se ze země.
„Co to bylo?"
křičel Viktor. „Kde se to tu vzalo? To vypadalo jako vlak, ne?"
„Skandál," mínil
zase Pepan. „Mašina v lese - a žádný upozornění! My jsme tady mohli bejt
normálně na hadry!"
Uvědomili jsme si, že na
cestě nejsou žádné koleje. Dokonce na ní rostly stromy a tráva, na které nebylo
ohnuté ani stébélko. Kdyby nás tak někdo viděl, jak se potácíme v houstnoucí
tmě, asi by se válel smíchy.
„Ha-halucinace!"
žasl jsem. „A kolektivní! Ono se nám to zdálo, to je vzácný jev, myslím v
psychiatrii!"
„To jako že jsme
cvoci, jo?" zeptal se útočně Viktor.
„Anebo tu straší,"
řekl jsem.
Pokračovali jsme do
Zaječova a diskutovali o neskutečném úkazu. Baterky jsme si rozsvítili všichni,
protože jsme se necítili nejlíp, a docela jsme si oddychli, když jsme uviděli
osvětlenou zajecovskou náves a okna zdejšího „Liďáku". Tohle se muselo zapít.
Diskutovali jsme u piva dost hlasitě, nečekaného astrálního zážitku jsme měli
plné hlavy.
„Pardon," vmísil
se pan výčepní, když nám nesl další věnec půllitrů. „Nemohl jsem neslyšet, o
čem se bavíte. Stali jste se svědky takzvaného Strousberg-Hrdličkova jevu."
Vědecky znějící termín
nás zaujal. Napili jsme se, hostinský udělal na účet čtyři čárky a pokračoval:
„V devatenáctým století to vypadalo, že se zdejší kraj stane ocelovým srdcem
Evropy. Pruský podnikatel baron Bethel Henry Strousberg," výčepák ukázal na
portrét na zdi, „tu těžil železnou rudu. Měla vysoký obsah fosforu, ale baron
věřil, že vynalezne metodu, jak ji z oceli odstranit. V době největšího rozmachu
tady v kraji zaměstnával deset tisíc lidí - měl tu doly, koksovny, válcovny. A
stavěl železnici. Jenže," hostinský beznadějné rozpřáhl ruce, „všechno to bylo
na úvěr a nekrytý akcie!"
„A ten fosfor nakonec
nedovedl odstranit," hádal Pepan. „Jo! Všechno to tady krachlo, a to v
roce 1875." „No, a co znamená ta mašina v lese?" zeptal se nedočkavě Víťa.
„Tu jeho železnici
stavěl český podnikatel Hrdlička," vysvětlil výčepní. „Taky na dluh,
baron mu po bankrotu samozřejmě nezaplatil. A milej Hrdlička se tu ted zjevuje,
ovšem velice nepravidelně, i s lokomotivou - v místě, kudy kdysi vedla
Strousbergova dráha. Ta cesta, to je bývalej pešuňk."
Museli jsme uznat, že to
je krásná pověst. I když Hrdličkovi nezávidíme. Po smrti by měl mít každý klid —
a ne se trmácet po lesích jako krajové strašidlo. Pokoj jeho duši, i duši
Bethela H. Strousberga. Dočetl jsem se, že metodu neutralizace fosforu vynalezli
v Anglii — jen tri roky poté, co baron zkrachoval! Řekněte sami, není to pech?
Šli jsme si pak ustlat
do lesa a zahoukání vlaku kdesi v dálce už nás nemohlo vyděsit.
Příběh Viléma K. z
Prahy zpracoval J. Pínkava, Chvilka pro tebe č. 31/2011 |