Praotec
Čech přišel na Říp v noci 23. – 24. dubna (Teorie Jiřího
V. Zvičínského)
Roku
1967 vyšla v nakladatelství Mladá fronta kniha Vladimíra
Karbusického „Nejstarší pověsti české“.
V úvodu
své knihy autor říká: „…nemusíme litovat, že pověsti nejsou
ani lidové, ani národní, že nikdy nepřišel žádný praotec Čech
na Říp, že Prahu nezakládala žádná Libuše, Přemysl nebyl
nikdy zakladatelem rodu Přemyslovců a nebyl povolán od pluhu, Šárka
nikdy neprovedla svou krutou pomstu na Ctiradovi, Horymír nikdy
nepochoval svého koně Šemíka v Neumětelích, Svatopluk nedával
svým synům lámat tři pruty…“
V odezvu
na tuto knihu vznikla rozsáhlá práce východočeského rodáka Jiřího
V. Zvičínského, nazvaná „Poznámky k předkřesťanským dějinám
Čech (od příchodu praotce Čecha na Říp do pokřtění Bořivoje)“.
Výsledky svých objevů pravidelně každý týden zasílal ve stručných
dopisech odpovědným institucích Akademie věd.
Dnes
můžeme těžko říci, že jeho závěry jsou chybné nebo správné.
Je přece znám případ architekta Ventrise – vlastně amatéra,
který rozluštil krétské lineární písmo B, ačkoli se to desítky
let nedařilo odborníkům. Jeho přístup byl laický – a úspěšný.
Přesto nebyly jeho závěry dlouho uznávány.
Přinášíme
podstatně zkrácenou ukázku části práce – příchod praotce Čecha.
Je
nesporné, že Slované postupovali z Balkánu proti proudu Dunaje,
Tisy a Prutu na severozápad. Že byli až na Baltu, o tom svědčí
zpráva dějepisců Theopilakta, Anastasia, Theophano. Jedním z důkazů
může být etymologie. Význam slova Rujana je možné vyložit
takto: Ruja znamená chorvatsky říje. Rujan - říjen. Slovo Rujana
tedy znamená říjnová nebo říjová země. Poloostrov byl dobyt Dány
r. 1168, tehdy zde byla zničeno i socha sv. Víta. A sv. Vít je
patronem Slovinců (Jihoslovanů)!
Slovinsky:
čeh - pastýř, pastevec
čeh - Čech
charvátsky:
Čeh - Čeh
srbsky:
Čech - ~ech
Protože
čeh - čech znamená pastýř, pastevec, je možné, že těch Čechů
- pastýřů bylo více. Slovinci, Slavonci, Slověné, Dalmatinci, to
jsou jen podle krajů rozlišení původní Charváté. Slovinci sídlili
v zemích alpských. Tedy Slovinec – Čech - Charvát nemohl přijít
do Čech ze severu či severovýchodu, nýbrž jen z jihu či jihozápadu.
Podle
Etymologického slovníku jazyka českého z roku 1957 a dalších
slovníků je možné vyložit význam slova Čechy - jako pastvina,
zelená louka. Slovo Morava - jako pastvina, bujná zelená louka. V
tom je i určité rozlišení. Čechy jako sušší pastvina, Morava
mokřejší.
V
literatuře jsou uvedeny tyto letopočty příchodu Čechů na naše
území:
278
- Palacký
450
- Aeneas Sylvius Piccolomini (Pius 11.) Historia Bohemica
480
- Curea
550
- Fulstein
639
- Kuthen
644
- Václav Hájek
Podle
kroniky Josippón a dalších je zřejmé, že Čechové ustupovali před
Franky ze západu a ne z východu, jak se dosud myslelo. Charváty
(dnešní Bavorsko) ležely na jih od Srbska (dnešní Sasko) a to na
západ od dnešních Čech. Příchod Čecha na Říp mohl být roku
278, 450, 480 z Charvát, roku 550, 639, 544 už nemohl být, protože
by to bylo ze Srbska. Hlavně přicházejí v úvahu data 480 a 450, ač
ani datum 278 není vyloučeno.
Kroniku
Dalimilovu jsem nepovažoval za průkazný pramen, přesto je to
materiál velmi cenný:
Dalimil:
V
srbském jazyku jest země, jež Chorváty jest jmě
I
vybra sě se vším z země, jež bieše Charváty jmě.
Tedy
Čech vyšel z Chorvát ze srbské země (správněji přes srbskou
zemi). My víme, že Srbsko bylo na západ od Chebu a Karlových Var,
přes toto Srbsko přišel Čech na Říp. Za tímto Srbskem v Pomahaní
byly Chorváty okolo řek Wornitz - Pernice, Regnitz - Řeznice a
Pegnitz - Pěknice.
Víme,
že Charváté ustupovali před Franky z údolí Neckaru již roku 278
k pramenům Ohře na východ. Porážka Hunů no Katalaunských polích
byla roku 451, nad Marnou ve Francii. Ústup Čecha na Říp se děl při
postupu Hunů z Evropy roku 450. Nemohl tedy Čech ustoupit před
Franky už v roce 450, jak to má Sylvius. Západofranská říše se
rozpadla r. 476 a je tedy zcela možné, že již za čtyři roky byli
Frankové tak silní, že mohli bez boje postupovat na východ.
Čech
mohl ustupovat se vším všudy asi padesát dní, asi 12 km denně.
Za tu dobu se dala touto rychlosti cesta snadno vykonat. My ale víme,
že Čech nepřišel na Říp dobrovolně, že to byl ústup před
Franky (Kosmas říká : Zde vám nebude nikdo škoditi ... řekl Čech
na Řípu, který trval od roku 278 až do roku 644, kdy Frankové
obsadili zemi až k Šumavě. Všechna data, která jmenovaní uvádějí,
mohou mít proto pravdivý základ. I když nemusí znamenat bezprostřední
příchod lidu do Čech.
Legendista
kronikář z 10. století Křišťan napsal ve své kronice k příchodu
Čechů do našich krajin větu:
„A
Slované čeští usazeni pod samým Arcturem …“
Arcturus
je nejjasnější hvězda severní letní oblohy, tedy snadno v noci
pozorovatelná (nikoliv v 6 hod. ráno v lednu nebo v 10. hodin
večer v květnu - kdy jsou hvězdy málo znatelné).
Arcturus
se přibližuje zenitu Řípu (místnímu poledníku) nejvíce v noci
z 23. na 24. dubna a pak opět klesá k horizontu.
Arcturus,
nejjasnější hvězda severní jarní o letní oblohy, je v souhvězdí
Pastýře (Boota), čeh - pastýř, pastevec! Říp je pod samým
Arcturem v noci z 23. na 24. dubna.
Kaple
na Řípu je zasvěcena svatému Jiří - sv. Jiří má svátek právě
24. dubna. Křišťanova věta je nábožensko-hvězdářský
kryptogram!
Podle
juliánského kalendáře připadá 23. duben 480 na středu. Praotec
Čech přišel na Říp ve středu 23. dubna 480 našeho letopočtu. Tím
se může toto téma uzavřít.
Otázky
badateli
-
Vím,
že znáte německy, rusky, latinsky, pasivně horno a dolnolužičtinu,
že jste se zajímal dvacet pět let o historii a historickou
geografii, dva roky jste se věnoval astronomii, studoval
archeologickou literaturu, že váš bratr zná srbochorvatsky,
takže jste byl na podobnou práci připraven, přesto by mě zajímala
vaše metoda.
Představoval
jsem si, jak se tenkrát žilo, co lidé dělali. Čechové byli na ústupu,
proto si jistě nestavěli žádná trvalá sídla. Podle odhadů měla
Čechova skupina asi 540 lidi. Větší by se jako kočovníci asi neuživila.
Čechy také nebyly zalidněny jako dnes. Snožím se přijatelným způsobem
vysvětlit některá data a údaje ve starých zápisech.
Nikoho
od dob založení Karlovy university nenapadlo podívat se, co to je
Arcturus. Je to nejjasnější hvězda severní letní oblohy v souhvězdí
Pastýře. Byla to moc veliká pohodlnost, že se tím nikdo nezabýval.
Neexistuje
zaznamenaný jiný význam pro toto slovo. Křišťan byl mnich a hvězdářství
bylo povinné teologické studium. Data se v kronikách psala jinak,
než je píšeme dnes. Adam z Veleslavína třeba píše "v pondělí
po novém létě 1588" a znamená to 2. ledna. Kosmas zase
"okolo nešporů velké a hrozné zemětřesení zbouřilo se v Čechách“,
tedy 3. ledna 1117. A Křišťan říká "pod samým Arcturem"!
Křišťan,
Kosmas, Hájek, to jsou velikáni, na kterých stojí celá naše stará
historie. Hodně knih, důkazů zničili jezuité. Mnoho se bere ze
zahraničí, kde se to zachovalo. A to je chyba. Kdybychom se drželi
svého! Německé kroniky budou spíš vědět více o smrti Kalvína
než kronikář v Čechách. Přece by si Hájek nedal takovou práci,
aby sepsal lži. Ledacos se mohlo časem zkomolit, při přepisu
pokazit, ale prapůvod je třeba najít. Není možné jen odmítnout,
jako to učinil Dobner. To byl ostatně velký nepřítel české
historie. Dalimil byl více básník než kronikář. Něco také špatně
přeložil. Třeba místo Dívka-válka (podobně jako Kazimíra) přeložil
Dívčí válka. To jediné z naších starých pověstí zásadně
popírám. Dívčí válka nebyla. Při svém věku si ale myslím, že
ženy by jí schopné byly. Není také rozhodující, jestli Bivoj
nesl kance nebo ne, ale historická fakta jsou pravá.
Jistěže
může někdo přijít na lepší výklad. Toto je můj přístup. Může
mít vady. Doba je příliš vzdálená. Třeba Kazín, určil jsem,
kde by mohl být. Ale praktický archeologický výzkum dělat nemohu.
Dělal jsem to proto, že by si s tím nikdo jiný nedal práci.
A Češi mají také právo poznat svoji historii. Protože historie
je učitelkou národů i jednotlivců a ne jen Jan Ámos Komenský.
Jsem historický badatel. Historik je něco jiného. Já nic
neriskuji, když budu hlásat nějaký blud. Oni by si udělali
ostudu. Buďto mi dají za pravdu, nebo ji musí najít jinde. Já se
mohu mýlit. Ale že by se mýlilo šest kronikářů? A veliké slovo
má archeologie.
-
Právě
archeologie z posledních výzkumů říká, že z doby kolem roku
480 nejsou u Řípu žádné pozůstatky po Slovanech. A kaple je
až ze 12. století a pod ní se, pokud vím, také nic nenašlo.
Bedřich
Hrozný, český vědec, rozluštil písma Chetitů, psané na
kamenech. Písaři Chetitů se jmenoval "písař na dřevo",
víme, i jak se psalo, ale nepodařilo se najít ani jedinou dřevěnou
tabulku. A přece o nich nepochybujeme.
|