|
Klub psychotroniky a UFO |
|||
ŠUMAVA |
Ježíš na Šumavě |
Kam
jinam než doprostřed magické Šumavy mohl umístit děj románu Ježíš na
Šumavě dnes téměř zapomenutý a uhrančivý autor Robert Michel. Příběh
je to opravdu nezvyklý. Vyšel
roku 1927 ve Vídni, v českém překladu roku 1938. Bizarní parafrázi biblického
příběhu autor zasadil mezi Železnou Rudu a cípy šumavských hor. V divoké
krajině, v atmosféře přežívajících praktik lidové magie, vystupuje na
světlo boží legenda o dítěti z chudých uhlířských poměrů. Blouznivá
matka se ve svých viděních prorocky dívá na úspěchy své rodiny. Cítí
se být znovuzrozenou Pannou Marií, svého vymodleného potomka vychovává
jako Ježíše. Přesvědčuje chlapce o jeho výjimečnosti. Ten kolem sebe
shromáždí zástup stejných nuzáků
- novodobých apoštolů, sám se postaví do čela. Malý Ježíš z hor se tak stává
pastýřem bez zázraků a božího požehnání. Jen chlapcova síla osobnosti
dokáže přemoci násilí; strach z divočiny, nebezpečí, ba i krutost loupežníkovu.
Nový "Spasitel“
nedopadne dobře. Matčina blouznivost, fanatická posedlost vírou a ideálem
Svaté rodiny je nakonec příčinou hochova skonu; předehrou předčasné
smrti v plamenech. Není divu, že román se v určitých kruzích dočkal
kritiky a odsouzení. Robert Michel se narodil daleko
od šumavských slatí, vrcholků a hlubokých údolí. Pocházel z obce Chabeřice
na Kutnohorsku. Narodil se 24. února 1876. Stává se důstojníkem c.k. armády
a i přesto brzy nalezne cestu k umění, cestu k vlivným lidem, rozpoznávajícím
spisovatelský talent. Autorovo dílo je velmi rozsáhlé a rozmanité, i časy
perné vojančiny v Bosně a Hercegovině dokázal plodně zúročit, nevyhýbal
se ani pohádkám, konvenčním románům a povídkám, rád experimentoval. Nás však nejvíce zaujmou díla
s nábojem mystiky a magie. Možná, že takové jsou i Oči lesa (Die Augen des
Waldes) z roku 1946, zcela určitě sem patří mnohé povídky. Krátce
před ukončením vojenské kariéry (roku 1917) se údajně setkal s mystikem a
básníkem Goseličem, který mu osvětlil mnohé prastaré mýty a legendy. Nadšený
Michel tyto poznatky promítl i do části své tvorby. V
roce 1925 ztrácí svého
druhorozeného syna Adalberta, tragédie prý přispěla i ke zrození románu
„Ježíš na Šumavě“. Uznání
se spisovatel dočkal roku 1937, byl vyznamenán státní cenou za své dílo o
dívčí válce. Pohanskou mystikou nabitý román o pádu bájného Děvína je
i symbolickým pádem tehdejšího Československa. Goselič
Michela seznámil s celým panteonem jihoslovanských božstev a překvapený
spisovatel je srovnával se šumavskými pověrečnými příběhy. Jak jsou
podobné! Zkoumal vliv přírodní magie na předměty kolem sebe, byl uchvácen
její každodenní přítomností v životě horalů. Byl okouzlen šumavským
Obřím hradem, objeveným teprve na počátku 20.století. Archeologické výzkumy
se zde počaly provádět až o více než padesát let později. Dodnes jsou
rozvaliny záhadné stavby (snad hradiště či místa s náboženským určením?)
velkou hádankou. Existuje sice řada rozborů, ale nikdo není schopen přesně
určit, k čemu místo sloužilo. Poměrně daleko od tehdejších obydlí, beze
stop po trvalém osídlení, špatně zabezpečené proti nepřátelským útokům,
přesto velmi střežené a uctívané. Michelovi
přátelé se již ve třicátých letech domnívali, že Obří hrad je mimořádnou
lokalitou (či spíše byl). K čemu tedy sloužil? Šumavský románový Ježíš prý stále běhá za svou extatickou matkou. Když za větrných nocí šumavská vichřice kvílí krajinou, ozývá se dětský pláč, následovaný naříkavým ženským hlasem. To nepravá Maria volá nepravého Ježíše a jeho chudé apoštoly Protože všichni zhřešili, potulují se odlehlými končinami a čekají na svá vysvobození... (nov) Spirit, 2003 |