Záhady jesenického okresu |
Čarodějnické procesy na Jesenicku |
Skutečným duchovním morem a příkladem hlubokého mravního úpadku lze nazvat inkviziční procesy s čarodějnicemi, které byly v letech 1662–1684 inscenovány na Jesenicku, tehdejším Frývaldovsku. Spolu s losinskými a šumperskými procesy zajišťují tomuto kraji smutný primát v kulturních dějinách našich zemí.
V českých zemích jsou v období před
třicetiletou válkou zaznamenány jen ojedinělé případy procesů s čarodějnicemi
(snad první případ se udál r. 1540 v Náchodě). Také ve Slezsku
došlo jen ojediněle k vedení procesů s domnělými čarodějnicemi.
V letech 1456–1503 bylo inscenováno několik procesů v okolí
Wroclawi (např.1456, 1458, 1503). Skutečný hon na čarodějnice tu však
nastal teprve v 17. stol. a dosáhl přímo obludných rozměrů. Čarodějnické inkviziční procesy na
dnešním Jesenicku /tehdejším Frývaldovsku/,které v té době
bylo součástí nisko-otmuchovského knížectví, lze časově rozdělit
do tří etap. První jejich obětí se stala žena jesenického pastýře
Barbora Schmiedová, kterou v létě 1622 obvinil na smrtelné
posteli její muž jako čarodějnici. Nešťastná žena byla ihned zatčena
a za použití mučení podrobena prvnímu výslechu. Za tímto účelem
byl sestaven soudní tribunál v čele s biskupským advokátem
Janem Grosserem a městskými soudci Kašparem Schmidtzem Melchiorem
Wildenem. Obviněná Barbora pak uvedla na mučidlech dalších pět žen,
které měly být ve spojení s ďáblem. Mezi jinými jmenovala i ženu
jesenického radního Uršulu Hegerovou, obchodnici Evu Bässlerovou a další.
Mezi jinými jmenovala i ženu jesenického radního Uršulu
Hegerovou, obchodnici Evu Bäslerovou a další. O krutosti
vedení výslechů svědčí případ Marty Wetzelové, která byla
nalezena 21. srpna ve vězení se zlomeným vazem. Přesto byla před
vratislavskou bránou seťata a pohřbena pod šibenicí. První žena
obviněná z čarování, Barbora Schmiedová, byla upálena3. července
1622 v Nise a další údajné čarodějnice pak koncem srpna v Jeseníku.
Podle záznamů v soudních aktech bylo v první fázi procesů
vyšetřováno 35 lidí. Záznam u ženy z Horního Údolí svědčí
o tom, že už v prvním období se vlna čarodějnické
inkvizice rozšířila z Jeseníku a okolí i na
Zlatohorsko.
Nejúděsnější období čarodějnických
procesů v nissko-otmuchovském knížectví počalo r. 1651 a zasáhlo
především Jeseník, Nisu, Glucholazy a Zlaté Hory. Na počátku stálo
opět nesmyslné obvinění chlapce ze Širokého Brodu, že se údajně s jednou
tamní čarodějnicí zúčastnil čarodějnického sabatu – shromáždění.
Pravděpodobně první ortel v této etapě v letech 1651–1648
byl vynesen 23.května 1651 v Nise nad Uršulou Schnurzelovou ze Širokého
Brodu. V rozsudku čteme, že „se hrubě proti přikázáním Božím
prohřešila, od Boha, jeho matky a všech milých svatých odpadla,
naproti tomu však tělem i duší prokletému pekelníku Rolandu se
oddajíc, s ním mnohokráte tělesně obcovala, velebnou svátost
znesvětila, též mnoha lidem čarováním uškodila...“. 7. června téhož
roku ji následovalo dalších 5 žen, 19. června pak bylo upáleno 7 obviněných.
Procesyse postupně rozrostly do té míry, že došlo opět k hromadným
popravám. Např. v září 1651 přišlo při 4 hromadných popravách
o život celkem 32 lidí, z toho poprvé v těchto procesech
i muž, obviněný z čarodějnictví. Při další exekuci 20. září
bylo popraveno 9osob, podle jiných záznamů bylo při 11 hromadných
popravách té doby upáleno 54 osob. V tomto období procesů se poprvé
setkáváme se jménem pozdějšího losinského a šumperského
inkvizitora Jindřicha Františka Bobliga z Edelstadtu /dnešní Zlaté
Hory/, který byl v případě jesenických procesů přísedícím
tribunálem, ale jinak pilným a učenlivým žákem inkvizitora
Ferdinanda Zachera z Nisy. Uprostřed nejzběsilejšího honu na čarodějnice
zasáhl znovu, jako už před léty, biskup Karel Ferdinand, který
nabádal zemského hejtmana Jiřího, hraběte z Hodic „před příliš
přísným a nebezpečným vedením procesů. Připadá nám,“ praví
dále „jako by jedné nebo i více osobám se stalo příliš mnoho,
jako by byly příliš zastrašovány a mučeny.“ Bohužel, ani v tomto
případě biskup se svým napomenutím neuspěl a procesy pokračovaly
s neztenčenou silou dál. Mezi ortely z konce roku
1651 najdeme několik případů, které se poněkud odlišují od předešlých.
Jde o rozsudky nad údajnými dětmi. Jak ukázalo další bádání,
neznamenají ony časové údaje věk obviněné osoby, ale údobí, po které
měly být údajně služebníky ďábla. Vysvětlení tohoto jevu lze spatřovat
ve snaze inkvizitorů dokázat biskupovi, že je nezbytné i přes sílící
protesty „proti dlouholetým spojencům ďáblovým“ v procesech
pokračovat. Proto, když se uskutečnila r. 1651 návštěva biskupského
vizitátora v Jeseníku, bylo ve zprávě konstatováno, že sice všichni
obyvatelé města jsou katolíky, ale polovina z nich prý je oddána
zločinu čarodějnictví. Rovněž evropské noviny Theatrum Europeum
popisují r. 1652 Slezsko jako zemi, která se hemží čarodějnicemi
a zlými duchy; jen ve Zlatých Horách prý mělo 8 katů plno práce
se stínáním a upalováním, přičemž naráz strčili do pece 6–8
kusů „čarodějnické havěti“.
Závěrem je nutno se zmínit
o celkovém počtu osob, které se staly oběťmi honu na čarodějnice.
Přesnější údaje se patrně už nikdy nepodaří zjistit, avšak podle těch
nejstřízlivějších odhadů si procesy v nisko-otmuchovském knížectví,
především v oblasti Jesenicka, vyžádaly v letech 1622–1684
nejméně 250 lidských životů. Skutečné číslo však bude patrně
daleko vyšší. Autoři: Zdeněk Brachtl a Frant. Spurný |