Herálec Ant. Tomíček: Z české demonologie (Názory a pověry našeho lidu z Heralecka v Čechách) Příroda je plná duchů, jichž činnost však omezena jest, vyjímaje známou »polednici«, jen na přítmí. Mimo to jsou v lese různá strašidla a zjevy.
»Jistý člověk hnal pod večer voly po cestě lesem, Najednou uhne jeden, bílý, vůl přes příkop, člověk za ním, ale volek zmizel mu u stromu zrovna před očima. Hledal ho a hledal, ale kde nic tu nic; jako by se zem po něm slehla. Šel tedy strejc domů; ráno šli hledat znova a hle! volek stál u téhož stromu, kde mu zmizel — z toho je vidět, že nebylo to samo sebou.« Na loukách »běhají světýlka«, po polích i po loukách »chodí lucerna«. Světýlka zavádějí jen lehkověrné, lucerna vůbec neškodí. — Starý soused vypravoval: »Šel sem večír z Herálce; tma bylo jako v pytli; najednou na nohavickejch loukách takový světlo; koukám, koukám, a vono to porád po loukách blíž a blíž. Pane, šel na mě strach. I vemu nohy na ramena a kalupem ke vsi, ale světlo porád blíž a blíž. Sotva dech sem popadal a vrazím ke Kneplům, měli eště vodevříno. V seknici klečel starej u vokna a něco se modlil; ani se nevohlíd — kolem šecko jedna zář, jeden plápol. Najednou to zhaslo a dyž starej stával vod modlení hnul sem se honem taky tam vocud — venku už nebylo dočista nic.« Kazda byl polním hlídačem a tomu se zase »todle přitrefilo« ... »Tudle v noci bylo tak hezky i lech sem si u žita při loukách u vobecního rybníka. Bylo ticho; najednou v žitě něco chrastí, poslouchám, co to. A vono víc a víc, žito vlní, jako dyž ho přeběhne polednice, pak sebou začne cloumat, jako dyž je vichor a při tom dusot jako vod koní. Porád víc a víc, zrovna přes hlavu se mi to valilo, jen sem ji sklonil. Pak ten dusnot přecházel, dálil se a málil, vstal sem jako zmlácenej — ale nigde nic.« »To snad některá dušička vodbejvá si tam vočistec,« poznamenal jeden posluchač. A vskutku takové kající »vočiscové dušičky« nejvíce plní vzduch. Nemají pokoje, až jim buď v nedohledné dáli dojde trest sám sebou, nebo když jí někdo ten trest ukrátí a dušičku z trápení vysvobodí... Tak jedna přenáší mezník, který za živobytí na cizí přesadila, zase na své místo, ale hnout s ním nemůže, jiná jiné musí konat, všecky však »zdychají vo přímluvu a pomoc živejch«. Dušička se vysvobodí, když se nejprve
»její vina napraví, pak se za ní pomodlí a dá na světlo Boží a až na ni už nikdo se zlým nespomína a obzvláště neproklíná ji«. Není-li zemřelý tuze známý veliký hříšník (neslyšel jsem ani, že by se někdo odsuzoval v ústech lidu do pekla), přichází do »vočifce, vočisce« — a ten si »vodbejvá« na zemi a sice prodlévá podle viny své: pod prahem domu, různě po venku, ale obyčejně s pozůstalým v domě — pod kamnovcem, v popelníku, pod budlíkem. »Když kamnovec sičí — to sičí dušička, která si tam vodbejvá vočistec — naříká.« Plít do popelníku, zvláště je-li popel žhavý —
»žihravý« — se přísně zejména dětem zakazuje; popel sičí — dušička běduje, že se trápení její bez potřeby a vůle
Boží zvětšuje; je to »řích« a pak to je nejspíše někdo z přátel
— a lid náš drží dohromady. Smrt se ohlašuje nejvíce znameními. »Sedíme tak za stolem při večeři a tu najednou bác, bác, bác; tři rány na vokno, jakoby něgdo do vokno bičem švih' nebo holí udeřil; vybehnem' vem, tam ani živý duše. Pánbůh s námi to je znamení. A za dva dni strýc umřel.« — slyšel jsem vypravovat. Jindy spad' obrázek nenadále. I mrtví se ohlašují. »Tak jsem ve snu viděla tatínka, a to již po třetí, byl smutnej, ani nic nemluvil. Nesmíme na něj zapomínat a dáme na světlo za něj — a vícekrát se neobjevil.« »Každej rybník má svého hastrmana.« Ten stahuje pod vodu nejen koupající, ale i okolo vody jdoucí, neboť musí mít za určitý čas »svou voběť«. Hastrman sedával na hrázi slavničského rybníka; byl to »malej chlapeček s nazelenavými vlásky a z levýho šosu mu kapala voda«. Tak ho viděli mnozí lidé »častějc«... Nebožtík Zadák šel jednou přes brnění (brlení) rybníka bos a v tom — chňap! asi uprostřed brnění chytlo ho cosi za nohu a táhne ho to do vody. Bránil se a křičel, ale »vůkolí« nebylo ani živý duše; bylo poledne. Pak se tomu přece vyškub, ale nohu měl celou modrou a na ni znát
»votisknutý prsty«. Noha se mu od toho rozbolela, »křad« až umřel...
»Ale každýmu se ani todle nepodaří, někoho přeci stáhne.« Z časopisu : Český lid XXXII. |