Svatý obrázek u cesty připomíná, co může udělat zrada
Bylo
to dávno, při turistickém pochodu Chodská bůta, který je pořádán
každoročně v Chodské Lhotě. V cíli pochodu za mnou přišla
skupina turistů z Klatov a ptali se mne, proč je u cesty z Orlovic
svatý obrázek. (Jedná se o turistickou tzv. Strážní stezku z
Tanaberku přes Štefle, Orlovici na Nýrsko - červená značka). Začal
jsem jim tedy vyprávět příběh, který se vskutku stal a který je
svým obsahem tak drastický, že přehlušuje i mnohé horory. Ale žel,
tak někdy život sám vše nastrojí. Poslyšte
proto i vy vyprávění o jedné zhrzené lásce a jejím tragickém
konci. Poslyšte vyprávění, ve kterém není
vymyšleno ani místo činu, ani nejsou zkreslena jména všech aktérů,
ba je spíše ubráno na tragičnosti a hrůznosti při líčení děje
a to pouze do té míry, aby čtenář sám seznal onu děsivost události.
Je tomu více jak jedno sto šedesát pět let. Psal se rok 1829. V dnešním lhoteckém obecním lese, kde se doposud říká V mrchovišti, stával dřevěný srub jako obydlí pro rodinu pohodného. Tento rod měl za úkol likvidovat veškeré mršiny dobytka ze širokého
okolí. V té době vykonával pohodného jistý Knůodl a jeho synové
Rolf Franz a Sepl. Sepl byl nejmladší a od něj se také bude odehrávat
náš příběh. Tento
mladý a statný muž, jak už to bývá, se zamiloval do služebné dívky
Marie, která sloužila jako posluhovačka u tehdejšího fořta
Althemsse ve vsi Silberbergu, dnešních Orlovicích. Ona služebná dívka
a milenka Sepla pocházela z nedaleké vesničky Friedrichsthalu,
Klaubenu, nyní Chalup u Hyršova, proto jí také její pán, fořt
Althemss posílal často s výslužkou na hyršovskou faru, aby se mohla
cestou stavit u svých rodičů. V té době se již stavěl v Hyršově
nový kostel Dobrého pastýře. Toho
zářijového dne, na svátek Marie poslal fořt služebnou
Marii opět na onu faru s bažanty a dovolil jí, když má svátek, že
se může až do večera zdržet u svých rodičů. Marie
tedy s radostí pospíchá z Orlovic k Hyršovu, když zanedlouho
potkala povoz, který kočíroval její milenec Sepl, jenž jel do
Orlovic pro zdechlou jalovici. A co víc scházelo, než aby se oba mladí
milenci domluvili na
schůzce tento den. Sepl slibuje, že se v Orlovicích nezdrží a že
na svoji milou počká. Marie pospíchá, aby odevzdala výslužku a
brzy se mohla vrátit. Ale
stalo se, že Sepl se zdržel v Orlovicích o mnoho déle, než předpokládal.
Pan fořt jej požádal, aby, než naloží mršinu, mu ještě přivezl
z pole u Výrova fůru žita. Sepl toto nemohl odmítnout a odjíždí
splnit uložený úkol. Přiváží kvapem obilí a až toto smetal ve
stodole, nakládá mršinu na vůz a v očekávání radovánek se svojí
milou se vrací směrem k domovu. Co
se však mezitím stalo? Marie přišla zpět dříve, než se Sepl stačil
vrátit a tak se rozhodla, že na něj počká nedaleko odbočky k
mrchovišti. Usedla proto poblíž cesty pod dub a čeká naplněná
rozkoší z nastávajících radovánek se Seplem.
Neodpočívala
však dlouho. Jako zjevení se k ní přiblížil cizí mnich a usedl k
ní, řkouc, že je z cesty velmi unaven, že byl s poselstvím z Nových
Kostelů až v Loučimi a že se vrací domů.
Dívka nabízí unavenému mnichu buchtu, kterou dostala od své matky.
Mnich buchtu s chutí přijal a začal vést prapodivné řeči. Vykládal
jí, že sama
boží prozřetelnost tomu chtěla, aby se setkali, že on sám byl vysvěcen
samotným převorem mnichovským a že vše, co on činí, jakoby sám Bůh
činil. Vyzvěděv na ní jméno, počal vykládati o Panence Marii i o
Duchu Svatém, o jejím početí, až onu neznalou dívku, která byla
tak zmámena a ohlupena, přiměl k povolnosti. Došlo k tomu, oč
usiloval. V
tom divokém reji ani nezpozorovali, že k nim přijel povoz a před
nimi nestojí nikdo jiný, než zhrzený milenec Marie - Sepl. Ten
sundal koni opratě a v hrůzném mlčení přistupuje ke strachy zkoprnělým
aktérům. V mžitku přivazuje opratí ke stromu a bez rozmyšlení,
jako ve zlém snu se vrací k vozu, sundavá z něj silný provaz, se
kterým vytahuje zdechliny na vůz a přistupuje před oba hříšníky
přivázané opratí ke stromu. Nikdo
ani slova nepromluvil. Sepl jako smyslů zbavený přistupuje blíže k
mnichovi a obratně mu přivazuje provaz kolem krku, druhý konec
provazu přehazuje přes větev a jíž jako šílený táhne za provaz.
Ani si neuvědomil, že mnich je ještě připoután ke stromu. Pouští
mnicha ještě k zemi, odpoutává jen od stromu, Marii nechává přivázanou
a již opět zběsile táhne provaz i s mnichem vzhůru. Mnichovy nohy v
posledním vypětí kopají do obličeje Marie, která snad již v polovědomí
vůbec nechápala, co se vlastně stalo a co se děje. Sepl stojí mlčky
u svého díla a snad si začal uvědomovat svůj čin a ze zuřivosti
začal ještě větší silou škubat provazem oběšence, když tu náhle
mu přejde zrak na zneuctěnou Marii. Uvědomuje
si, že už není a ani nemůže být láska a že všeho je svědek
Smrt! Rozhoduje se hned! Motá si druhý konec provazu kolem svého
krku, vyskakuje na nízko položenou větev nešťastného stromu, přidržuje
se za něj za jednu ruku a druhý konec provazu domotává volnou rukou.
V tom již jeho ruka, držíce se ještě stromu polevuje pod vahou
Seplova těla a tělo padá vší vahou k zemi. Nedopadlo. Oběšený
Sepl zůstal viset hlavou u tváře své milenky.
Seplovy
koně tímto dějem se sami rozjely
k domovu. Otec Seplův spatřiv koně s potahem bez kočího, svého
syna, ve zlé předtuše se vydává po stopě vozu. Tak také
objevuje
tu strašnou tragédii. Mnichu ani jeho synovi již nebylo pomoci a tak
Seplův otec odvazuje položivou, polomrtvou Marii, která jen lomí
rukama a zběsile utíká do lesů. Nikdo v životě už onu nešťastnici
nespatřil. Starý
drnomistr spěchá však na Orlovice, aby o všem podal fořtovi zprávu.
Fořt pak jako zástupce šlechty zařizuje ostatní. Šetřením
se ale později zjistilo, že údajný mnich z Nových Kostelů vůbec
žádným mnichem není a nikdy nebyl. Jednalo se o obávaného a dávno
hledaného zločince Jacoba Hoppa, který si za vraždu své matky odpykával
doživotní trest, a který při transportu do Brna strážím utekl. Na
útěku podřezal žebravého mnicha, vzal si jeho kutnu a ubíral se k
místu, kde zavraždil svojí matku, nedaleko Červeného Dřeva. Proto
tak dobře znal okolní kraj. Na
místě oné strašné události, na dub, který byl svědkem, otec Seplův
pověsil svatý obrázek Josefa, pěstouna Ježíšova, aby připomínal
všem kolemjdoucím onen příběh lásky, nevěry a zklamání.
Dnes
již ani strom, ani původní
obrázek dávno není, ale vypráví se, že strom byl zasažen bleskem
a rozštípnul se na tři díly, jakoby sám Bůh dal rozřešení těmto
nešťastníkům. Obrázek byl pak dán jako upomínka vedlejší strom,
kde je snad doposud.
Vypravovalo
se ještě dlouho, že člověk, který kolem prochází, nesmí udělat
tři křížky, ale jen dva. A to na čela a na srdci, jinak prý své
cesty nedojde. Faktem zůstává, že se k tomu místu váže ještě jeden příběh, který vypráví o tom, že zde byl zasažen bleskem dřevorubec, nebo byl zasažen padajícím stromem, ale žádné podklady pro toto tvrzení jsem nezjistil, třebaže se tato událost snad traduje až do třicátých let tohoto století. Ale pověst o splašených koních a převráceném kočáře jednoho z potomků Stadionů a tehdejšího pána této oblasti, maltézského rytíře Františka Serafínského není ničím doložena, třebaže takováto událost by jistě neunikla pozornosti některého kronikáře, zvláště, když se jednalo o šlechtu. |
||
Karel Zajíc (pro Domažlický deník, 1997) | ||
Máte-li jakékoli poznatky a informace o těchto nebo jiných nálezech, napište na naši adresu. |
Kontakty :