KLUB PSYCHOTRONIKY A UFO 

BENEŠOV


Představení
Záhady
Památky
Anomálie
Zajímavosti
Odkazy
Diskuse
Napište nám

Záhadný Blaník 

 Každý starobylý národ má svou mytologii. Odráží uplynulé události i charakter krajiny, kde národ žije. Naše pověsti jsou prodchnuty pohnutým osudem národa, který jen málokdy působil samostatně a musel se stále vyrovnávat s cizími nájezdy a nadvládou.

Události, ve kterých obyčejní lidé byli v roli statistů, a museli žít a snášet všechny rány osudu, zanechaly svou stopu v pověstech a legendách. Útěchou jim byly právě jen udatné příběhy, a hrdost na velkolepý průběh uplynulých věků.

Není tomu jinak ani u vojska, „spícího" v Blaníku. Zakleté oddíly vojáků, které přijedou na pomoc v té nejkritičtější chvíli pro český národ.

Ačkoliv je Blaník poprvé písemně zmiňován až roku 1397 v "Popravčí knize pánů z Rožmberka", historická předloha pověsti má původ v první polovině desátého století. Po pádu Velkomoravské říše se přesunulo státotvorné centrum západních Slovanů do lépe hajitelné české kotliny, obklopené horskými a lesními masivy.

Hlavním problémem střední Evropy té doby byly nájezdy kočovných Maďarů, jež ve spolupráci s východofranckými panovníky zničili Velkomoravský stát. Povzbuzeni tímto úspěchem pokračovali ve svých plenících výpravách do Bavorska, Bádenska, krátkodobě rovněž na území dnešní Francie a Itálie.

Dá se úspěšně spekulovat, že staré ležení, zjištěné na Blaníku, mělo za účel působit jako část systému obrany před tímto nebezpečím. Kudy procházela "obranná linie", možná napoví starobylé názvy jednotlivých míst.

Od Litomyšle do Jihlavy, poté přes Dolní Kralovice, Neveklov, Milevsko a konečně zas k Jihlavě najdeme: 13 Stříteží, 8 Stráží, 2 Strážnice, 1 Střižanov, 1 Strážovice a 1 Střížov.

Z písemných materiálů se nezachovalo nic, co by prokazovalo srážku mezi Maďary a Slovany. Naše dějiny mezi lety 906 až 955, tedy do rozhodné porážky Maďarů, jsou zastřeny závojem tajemna. Proto o jejich vniknutí do Čech mnoho nevíme, avšak vzhledem k jejich tehdejšímu bojovému sebevědomí, se o to jistě pokoušeli. Tady se vynořuje hypotéza o odražení vpádu s přispěním blanické posádky.
A kdo vlastně má velet záhadnému vojsku? To původně nemělo v čele jediného mýtického vůdce.

Podle různých verzí rytířům velel například Jaroslav ze Šternberka – fiktivní postava z rodu Šternberků, která měla v roce 1241 zachránit Moravu před vpádem Mongolů, nebo další mýtičtí velitelé jako Stojmír, Meinhard, Isidor...

Významná osobnost počátků našeho národního obrození Václav Matěj Kramerius (1753–1808), který pověst zveřejnil ve svých novinách v roce 1799, pod názvem „O Zdeňku ze Zásmuku s jeho tovaryši aneb o Rytířích v Blanickém vrchu zavřených," vybral jako vůdce další, naprosto neznámou mýtickou postavu. (obr.)

Svatý Václav byl do blanické pověsti přidán v 17. století Bohuslavem Balbínem (1621-1688) a Tomášem Pěšinou z Čechorodu (1629-1680), a definitivně se ujal velení ve „Starých pověstech českých“ od Aloise Jiráska v roce 1894.

Další prvky pověsti do ní přibývaly postupně. Žena, která obdržela za posluhu od rytířů zlato, je součástí legendy od 14. nebo 15. století.
Šestnácté století přidalo optimistické vyhlídky, a až později se příslib ochrany blanických rytířů rozšiřuje na celou zemi Koruny české.
Blanická pověst v sobě tedy spojuje všechny významné body naší historie. Vzpomínku na Velkou Moravu, přemyslovské knížectví, husitskou revoluci, kdy byl Blaník obsazen roku 1420 Tábory, dobu pobělohorskou, která sem upírala naději a konečně národní obrození s jeho romantickým projevem.

Pověst je však stále živá. Stále můžeme doufat ve starodávné vojsko a slova legendy, že "pomoc přijde od Blaníka"...

Brána do jiného vesmíru?

I když jde o legendu a ta má právo na nebýt podložena fakty, jednu pověst ale vyvrátit musíme. V záhadologických článcích se stále opakuje příběh o kamenickém mistrovi Václavu Podbrdském, který spadl do strže z Blaníku při tesání základního kamene pro Národní divadlo v roce 1868, a více se nenašel. Objevil se až po 18 letech a když se domáhal své mzdy, u soudu vypověděl, že byl v nějakém jiném světě, kde prožil jen 18 hodin.

Příběh byl tradován tak sugestivně a s tolika podrobnostmi, že badatelka Jitka Lenková se pokusila dohledat příslušný soudní spis, který by měl být přece někde archivován. Toto pátrání však vyznělo do ztracena s tím, že ne všechny soudní spisy se archivují.

Badatelka Františka Vrbenská potom později zjistila, že daný text není žádná literatura faktu, ale o fejeton, uveřejněný v Národní politice dne 18. 8. 1889 pod značkou H.V.B. Skrytý autor se chtěl zřejmě jen opatrně vysmát rakouské byrokracii či vojenským úřadům, které měly Václava Podbrdského stíhat za vyhýbání se vojenské službě.

Není bez zajímavosti, že záhadná cesta kamenického mistra přes hlubiny času se nápadně podobá „Novému epochálnímu výletu pana Broučka, tentokráte do 15. století,“ napsaného Svatoplukem Čechem o pouhý rok dříve. (1888) Také pan Brouček se dlouho řítil někam dolů, než se dostal do jiného času.

Nepodařilo se dosud najít ani autora, skrytého za značku „H.V.B.“, možná jde jen o zkratku, kterou byla použita jen jednou, a to v tomto případě. Zřejmě se už neodhalí ani jeho pohnutky autora, možná autorů, k napsání tohoto fejetonu. Současníkům možná bylo od počátku jasné, že to je smyšlená historka a náramná švanda, o sto let později tato „zpráva“ už vypadala úplně jinak…

Příběh byl uveřejněn v Národní politice, 18.08.1889 (viz obr. 1, 2, 3). Pátrání po autorovi H.V.B. vedlo badatele Karla Dudka v roce 2023 k odhalení, že autorem fejetonu je Hynek Vilém Burian, narozený roku 1850 v Mladé Vožici, vrchní inspektor srbských církevních národních statků. Informace o zmizelém kameníkovi na Blaníku však téměř doslova převzal ze staršího a zcela jiného tištěného zdroje.

Foto


 

 

 

 

 

 

 
 

(c) Klub psychotroniky a UFO, 2004 - Borská ul. 19, 320 22 Plzeň, ČR 
Za obsah odpovídá : kpufo@atlas.cz
Připomínky adresujte : kpufo@atlas.cz
Poslední aktualizace: 02.05.2023