Tajemná soška
údajně perské bohyně Anáhíty ze 4. st. př. n. l. nalezená v
roce 2005 již týden po svém objeveni vzbudila pochybnosti.
Je pravá, tedy skutečně perská a přes dva tisíce let stará?
Je to padělek nalíčený na důvěřivé archeology? Nebo
nepovedený novodobý sádrový odlitek sošky s erotickým
motivem, která se přes kontejner s odpadky zamíchala mezi
příslušné historické vrstvy? Nakonec se, bohužel, potvrdila
ta poslední možnost. Jiné sošky podobného druhu však ve
Vlastivědném muzeu ve Vlašimi leží již pěknou řádku let a
viděly je již tisíce lidí. V tomto případě k nám měly
připutovat z antického Řecka. Jak by se sem asi dostaly?
Možné vysvětlení nacházíme v knížkách Ericha von Dänikena.
Tento
světoznámý švýcarský badatel přišel totiž s názorem,
tentokrát velmi dobře podloženým zcela konkrétními údaji a
výsledky osobního průzkumu, že ve staré dobré Evropě byly
megalitické stavby, svatyně a kultovní místa budovány podle
přesných geometrických pravidel. A to tak, že se nacházejí
na přesných přímých liniích protínajících Evropu na tisíce
kilometrů od severu k jihu a od západu na východ.
Megalitické stavby staré tisíce roků byly lidmi v době
kamenné navíc stavěny do přesně vyměřené geometrické sítě,
takže na povrchu země vytvářejí nejen linie, ale také
pravidelné pentagramy a spojnice mezi nimi jsou v poměru
tzv. zlatého řezu.
Kdo však před
pět tisíci lety vytyčil na zeměkouli přesnou síť a tisíce
kilometrů dlouhé přímky a pak na těchto místech nechal
stavěl obrovské kamenné stavby, jejichž vybudování znamenalo
po celé generace lidí doby kamenné nepředstavitelně
vyčerpávající stavební úsilí? Tak se ptá Erich von Däniken a
také na tuto otázku odpovídá.
V dávné době,
možná někdy už kolem roku 10 000 př. n. l., přistáli na naší
planetě mimozemšťané a buď oni sami, nebo ti z lidí, kteří
se posléze stali jejich učedníky, pak létali nad Evropou a
na svých letových trasách zakládali kultovní místa,
přistávací plochy, čerpací stanice, osady… Později byly na
těchto starých pohanských místech vybudovány kostely,
kapličky, středověké hrady, kláštery, města a na jejich
původní smysl a význam se zapomnělo. Nicméně přesné
geometrické uspořádání je vzkazem mimozemšťanů lidem –
jednou si přece této přesné a velkolepé pozemské geometrie
musejí všimnout a pochopí…
Pro nás
nejzajímavější je ovšem ta skutečnost, že nejméně jedna z
těchto linií prochází i přes naše území. Začíná, a to zcela
prokazatelně, v Dánsku, na místě, kde kdysi stávaly tzv.
vikingské hrady v podobě kruhových pevností. Toho, že čtyři
z nich leží vlastně v jedné linii, si náhodou v roce 1982
povšiml dánský pilot Preben Hansson při jednom ze svých
vyhlídkových letů. Když, jako už mnohokrát předtím, přelétal
nad jedním z těchto hradů, Trelleborgem, rozhodl se letět ve
směru, kterým ukazovalo třináct podlouhlých struktur
vyrovnaných zvenčí za jihovýchodním okrajem hradu. A aniž by
se z tohoto směru uchýlil, narazil ještě na další tři
dochované vikingské hrady – Eskeholm, Fyrkat a Aggersborg.
Vzdálenost krajních pevností měří 218,5 km vzdušnou čarou.
Kdyby se ovšem protáhla dál na jihovýchod, dovede nás až do
Řecka. Přesněji řečeno do Delf.
Náhoda? Mohla
by být. Kdyby v Delfách na konci této pomyslné linie nečekal
obdélníkový Apollónův chrám, jehož delší strana je natočena
přesně kolmo na linii jako nějaká obří zarážka. Nechybí zde
ani kruhová stavba, v tomto případě klasický řecký amfiteátr
orientovaný stejným směrem. Samozřejmě, mezi starým Řeckem a
Vikingy je jistý časový rozdíl, nicméně archeologové jsou
přesvědčeni tom, že Vikingové tzv. vikingské hrady jen
užívali, ale rozhodně je sami nepostavili. To udělal už
někdo před nimi.
Pokud se
blíže podíváme na místa, kudy prochází tato linie Dánsko –
Řecko přes naše území, nemůže nám uniknout asi
nejzajímavější lokalita, která se na ní nachází, a to známý
Blaník. Vrch proslulý zejména svojí pověstí o blanických
rytířích, kteří spolu se sv. Václavem vyjedou naší zemi na
pomoc, až jí bude nejhůře.
A když jsme
přímo na místě pátrali po něčem podezřelém, co jaksi
nezapadá do naší středoevropské historické reality, praštilo
nás to ve Vlastivědném muzeu Podblanicko ve Vlašimi přímo do
očí. Dvě sošky ve skleněné vitríně na první pohled pocházejí
z antického Řecka. Mají jednu drobnou vadu na kráse – od
začátku jsou pokládány za padělky.
Jejich
historie je kratičká. Původně bývaly součástí sbírky učitele
a později mlynáře Františka Koukolíka z Vlašimi, čp. 333
(1890 – 1945). Pan Koukolík byl nadšeným archeologem
amatérem a kopal na Velkém Blaníku i na Hrádku u Vlašimi. Ve
svém malém muzeu měl hlavně své nálezy a mezi nimi i tyto
dvě sošky, o nichž tvrdil, že je vykopal na Velkém Blaníku.
Po jeho smrti
sošky zdědil jeho syn téhož jména, který je daroval letci
Karlu Balejovi. František Koukolik ml. tak učinil jednak
proto, že byl sám vážně nemocen, jednak se mlýn po roce 1945
začal likvidovat, přičemž vzala za své i archeologická
sbírka F. Koukolika st.
K. Balej se
sošek ujal a protože byly celé od hlíny, namočil je na delší
dobu do vody. Když se je potom pokoušel očistit, zjistil, že
kromě nečistot se rozpouštějí i sošky samotné a hrozí jejich
destrukce. Nechal je tedy být a uložil je v muzejní síni v
Týnci nad Sázavou. Odtud je na přelomu padesátých a
šedesátých let získal pro vlašimské muzeum jeho tehdejší
ředitel, dr. Jan Hertl, který také popsal jejich krátkou
výše uvedenou historii. O soškách následně vyšla odborná
stať Jana Bouzka ve Sborníku vlastivědných prací z
Podblanicka (č. 5/1964), která sošky hodnotí jako falza.
J. Bouzek se
nejprve zabývá tím, co sošky vlastně představují. To bylo
celkem lehké uhodnout. Mužská socha je kopií velmi známé
Praxitelovy sochy řeckého boha Herma, který na ruce drží
svého mladšího bratra Dionýsa. Historická předloha sochy je
velmi dobře známá, v chybějící ruce Hermes zřejmě držel
hrozen vína, po němž se malý Dionýsos natahoval. Blanická
soška je pouze torzem tohoto výjevu a Bouzek jí vytýká
zejména neumělé zpracováni zad a hýždí a „nedbalou úpravu
povrchu“, kterou nelze vysvětlit následným poškozením.
Ženská socha je považována za vyobrazení bohyně Pallas
Athény, konkrétně za kopii Feidiovy sochy Athény Parthenos
(Panenské), která stávala na athénské Akropoli. J. Bouzek
považuje provedení její přední strany za „ještě poměrně
pečlivé a věrohodné“, zatímco „odzadu je traktována zcela
neanticky“. Za největší problém však označuje pásy na zádech
ve tvaru T a pás na spodním okraji pancíře i na štítu, které
„působí neanticky“.
K tomu, že
sošky jsou padělky, uvádí J. Bouzek i „technologické“
důvody. Sošky jsou podle něj vytvořeny ze značně nekvalitní
hlíny, nejsou vypálené, vymodelovány jsou rukou a ne pomocí
formy, jsou plné a ne duté. Vzhledem k nezdařilým zadním
stranám soušek J. Bouzek usuzuje, že byly vymodelovány podle
nějakého obrázku nejspíše v některé populární publikaci. A
protože původní socha Feidiovy Athény se nedochovala, tvůrce
sošek musel vzít zavděk rekonstrukcí. Jeho dílko se podle
názoru J. Bouzka nejvíce podobá rekonstrukci vzhledu této
sochy z doby vilémovského Německa, tj. z poslední čtvrtiny
19. st.. Podobně prý vypadá např. socha Pallas Athény v
parku zámku Konopiště. Zároveň ale připouští, že „obě sošky
mohou na první pohled připomenout některé zběžné práce
římsko-provinciální“.
Dokázat
pravost či nepravost obou sošek nějakou exaktnější metodou,
než je jen odhad, byť kvalifikovaný, je samozřejmě úkol pro
odborníky. Pro případnou pravost sošek však mluví především
to, že ve sbírce F. Koukolíka nebyl až dosud objeven jediný
padělek, a rovněž skutečnost, že známe antické sošky byly
modelované volnou rukou, bez formy. Proti pravosti
vlašimských sošek svědčí zase skutečnost, že F. Koukolík
nález těchto sošek nikdy nezveřejnil, nikde se jím
nepochlubil. Měl tedy sám o nálezu pochybnosti? Nebo byl
dokonce jeho výrobcem?
Zarazila nás
ještě jedna věc. Nikdo si před námi zatím také na soškách
nepovšiml ještě jedné pozoruhodnosti. Athéna drží štít na
pravé ruce a tedy musela být levačkou. Na dostupných
antických vyobrazeních je však zobrazována vždy jako
pravačka. Athéninu levorukost by samozřejmě jako důležitou a
zajímavou informaci neopomněly ani antické báje. Použil tedy
autor sošky jako předlohu opravdu jen nějaké vyobrazení,
které bylo nedopatřením stranově převráceno?
Obrátili jsme
se proto v této věci na odborníky nejpovolanější, na
pracovníky athénského archeologického muzea. Naše osobní
návštěva této důstojné a renomované instituce však dopadla
neslavně. Příslušná pracovnice si od nás vzala fotografie
sošek a po půl hodině čekání nám je vrátila s tím, že místní
archeologové se věcí zabývá nebudou. Za prvé nejsou schopni
nic sdělit jen podle fotografie, za druhé je nějaké domněle
falešné sošky kdesi v Čechách vlastně nezajímají. Proč také,
že.
Spekulujme
tedy, čistě nezávazně, dál. Kdo asi tak mohl z Delf létat
přes Čechy až do Dánska? Pozoruhodnou odpověď na tuto otázku
dávají starořecké báje – byl to a sám bůh Apollón. Staří
Řekové sice neznali jeho původ, nicméně s jistotou vyprávěli
o tom, že Apollón každý rok opouští na několik týdnů své
domovské Delfy a odplouvá vzduchem k jednomu národu žijícímu
„za místy, odkud přicházejí severní větry“. Samotné Delfy
bývaly neznámějším poutním místem starověké Evropy,
věštírnou a přímo „pupkem“ světa. Ten se ostatně v Delfám
také nacházel, a to v podobě kamenného kužele zvaného
omphalus. (Mimochodem, ukazuje se tam turistům dodnes.)
Známý
švýcarský záhadolog Erich von Däniken domyslel tuto pověst
ještě dál. Apollón podle něj nebyl nikdo jiný, než rovnou
potomek mimozemšťanů, tedy bohů, který poskytoval lidem na
Zemi „rozvojovou pomoc“. Létal nad Evropou, setkával se s
lidmi, předával jim své znalosti. Tam, kde přistál, vznikaly
svatyně či kultovní místa, jinde založil na vrcholcích hor
přistávací plochy a čerpací stanice. Podle starých mýtů měla
kromě Delf měla v Apollónově misi význačné postavení i země
na druhém konci této letové trasy – Hyperborea daleko na
severu, země věčného světla (že by fenomén tzv. bílých
nocí?). Hyperborejci sami byli považováni za velmi šťastné a
velmi moudré a svým bohům vystavěli podivuhodný okrouhlý
chrám. Z jejich rodu pocházela i bohyně Léto, Apollónova
matka. Pověst dodává i přesný popis Apollónova dopravního
prostředku – byl to vůz tažený labutěmi. Je přítomnost
řeckých sošek na Blaníku stále ještě tak utopická?
K Blaníku se
ještě ale váže ještě jeden objev. Letová linie Delfy –
Hyperborea nebyla jediným pradávným leteckým koridorem.
Däniken uvádí i další letovou trasu, která začíná u
megalitických staveb v Bretani a přes Nantes, Orleans,
Troyes, Nancy, Karlsruhe a Valhalu pokračuje až na Blaník a
Šternberk. Kromě nich se na ní nachází i řada kopců –
možných pravidelných zastávek. Těsně před naší hranicí to je
německý kopec Signalberg (827 m), o 88 km dále následuje
Třemšín (827 m), po dalších 80 km Velký Blaník (638 m),
který dělí 84 km od Devíti skal (836 m) ležících 92 km od
Šterneberku. Další protažení této linie vede do Českého
Těšína, na polský kopec Sucha Bieskidzka, Jaslo a rovnou na
Lvov.
A to pořád
ještě není všechno. Jednotlivá místa nalézající se na této
trase, chcete-li letové linii, mají často podivuhodnou
pověst. Třeba pahorek Třesín u Šternberku – sídliště z doby
kamenné a pověst o bráně z kamene zvané Čertův most. Bouzov
– rejdiště ďáblů a skála zvaná Zakletý zámek. Křenov – dávné
sídliště zvané Švédské šance a pověst o pokladu a matce s
dítětem na rok zapomenutým v hoře. Polička – pohanské
obětiště Na Hátkách a pověsti o ohnivých mužích, ohnivém
hadu a kouřícím snopu. Svratka – slovanské hradiště a poklad
střežený ďábelskými příšerami. Chotěboř – místo zvané Ďáblův
stolec a podzemní chodby. Ledeč nad Sázavou – jeskyňovité
chodby zvané Čertovy díry a místo Pekelsko. Blaník –
samozřejmě rytíři v hoře. Jankov – ohnivý muž, Votice –
čerti ve skalách, Kamýk nad Vltavou – hrad a strašidelný
rytíř. Třemšín – Ďáblův kámen a podzemní chodby. Kopec Kožiš
– skály zvané Čertovo břemeno. Merklín – pověst o černém
psu. Staňkov – hrad, podzemní chodby a studna s pokladem.
Horšovský Týn – podzemní chodby a bílá paní.
Není těch
čertů a podzemních úkrytů přece jen nějak podezřele moc?
Proč všechna tato místa jsou od pradávných dob spojena s
pověstmi o čertech, ďáblech, satanech a zlých silách vůbec?
Proč na této „letové trase“ nalézáme podzemní prostory,
chodby a jeskyně, v nichž je cosi ukryto?
Pokud se v
dávných dobách po této linii skutečně pohybovaly létající
stroje mimozemšťanů či jejich pozemských pomocníků, pak není
divu, že tato místa jsou v lidské paměti, a zejména pak v
pověstech a v bájích předávaných z generace na generaci,
spojována s tajemnými zlými silami v podobě čertů a ďáblů.
Co když podzemní prostory opravdu něco ukrývají? Ne poklady,
ale něco, co bylo spojeno s dávným létáním – snad pohonné
hmoty, náhradní součástky, nářadí a nástroje… A co když se
do nich dá, snad dík náhodně nalezenému kódu v podobě
jakéhosi „Sezame, otevři se!“ v příhodnou dobu, třeba na
Velký pátek, vejít? Příliš fantastická teorie? Možná.
Takže ještě
jedna příhoda na konec. Nikoho, alespoň pokud víme, nezaujal
ani další zdejší nález – kamenné válce nalezené při čištění
rybníku pod úpatím Blaníku. Měli jsme možnost je vidět během
jednoho ze známých vlašimských každoročních seminářů „O
mezních otázkách astronomie“. Jejich dnešní majitel je
ukazuje jako atrakci, neboť prý vyzařují zvláštní energii.
Sám se domnívá, že válce vznikly při tzv. vrtání na jádro,
tedy tak, že uvnitř dutého vrtáku při geologickém průzkumu
zůstává válec vyvrtané horniny, který je pak geology dále
zkoumán. U uvedeného rybníku ovšem žádné stavby nestojí a
nikdo tu nikdy nevrtal geologické sondy. A co když se zde
kdysi někdo pokoušel postavit přistávací plošinu pro nám
známé „Apollónovy“ letouny a trochu si zavrtal do podloží
Blaníku, aby zjistil jeho vlastnosti? Jste blázni, řeknou
vám skeptici. Pak to ovšem dopadne tak, že válce dodnes
odpočívají mezi dalšími „nepotřebnostmi“ na dvorku jednoho
vlašimského domku, stejně jako malé sošky v místním muzeu…
Jitka a
Ladislav Lenkovi |