První
český poustevník |
|
I.
|
Nepatrná
osada Sv.Jan pod Skalou, jež slula někdy i Sv.Ivan nebo Sv.Jan ve Skále,
vyniká tolika krásami a půvaby přírodními, že se jí sotva může
vyrovnati jiná v celém království Českém. Proslula i legendárním pobytem
bohumilého poustevníka Ivana, to jest Jana, kněžice chorvatského, prý
syna chorvatského knížete Gostimysla. Ivan přijav křest, uchýlil se z
daleka do údolí světa vzdáleného a o samotě zde po dlouhá léta bydlel.
Tak
jej z Tetína, za lovem vyšed a laň pronásleduje, nalezl český kníže Bořivoj.
Historických
dokladů o osobě sv. Ivana nemáme. Za to však jsou dvě legendy, které o
jeho rodu a vlasti rozdílné zprávy podávají.
V
dobách, kdy světlo víry křesťanské v Čechách teprve rozbřeskovati se počalo,
za českého knížete Bořivoje a jeho manželky Lidmily, vyskytl se v lesích
a skalních roklích knížecího hradu Tetína muž národa slovanského. Ten
čistým zápalem víry křesťanské nadšen, spásu duše své hledal v odříkání
se světa na poušti.
Legenda,
jak uvádí ji Gelasius Dobner, zesnulý dne 24.května léta 1790, jenž
byl i knězem řádu pobožných škol, vypravuje nám: "Sv.Ivan byl rodem
z Uher, pocházeje z rodu královského, jsa též i příbuzným sv. Štěpána.
Spatřiv marnost tohoto světa, poněvadž v něm život krátký a všechno
nestálé a pomíjející jest, umínil si v duchu, že opustí svět a o samotě
Bohu sloužiti bude.
I
odešel tajně daleko od svého kraje v jakousi poušť, širopustou a nevlídnou
v Uhřích, kde bydlel po deset let. Když pak se obával, že ho bratři jeho
najdou, odešel odtud daleko. Po dlouhém putování přišel až do Čech. I
zastavil se u říčky, která slove Loděnice, kde po čtyřicet let bydlel v
jeskyni, živě se kořínky lesními a mlékem krotké laně.
Po
čtyřiceti letech nalezen zde knížetem Bořivojem, který rád v lesích zdejších
lovíval.
Při
rozmluvě s tímto českým knížetem vyžádal si, aby úkryt jeho zůstal
utajen a aby mu poslal kněze. I poslán mu zpovědník sv. Lidmily, kněz Pavel
Kaich, v jehož rukách sv. Ivan dokonal pozemskou pouť."
Druhá
legenda, kterou letopisec Hájek z Libočan do své "Kroniky" k roku
909 přijal, nazývá sv. Ivana synem krále chorvatského, jehož jméno bylo
Gestimulus neboli Hostimysl. Legendě této v pozdějších dobách téměř výhradně
víra se dávala.
Nejsprávnější
asi jest, že sv.Ivan byl synem Hostimysla, knížete českých Chorvatů, kteří
sídla svá měli v poříčích řek Labe a Jizery. Vždyť jinak nedá se ani
mysliti, aby kdo, hledaje samoty lesní, z Uher přišel až do Čech k říčce
Loděnici, nynějšímu potoku Kačáku. Zajisté, že by byl v podhoří Alp a
Karpat nebo i v pohraničních horách českých nalezl vhodného útulku.
Ivanův
zbožný život a pověst o něm musela v prostomyslných srdcích křesťanského
lidu českého hluboký učiniti dojem a poustka jeho stala se brzy místem mnohých
pobožných návštěv. Tím spíše, když kníže český Bořivoj na témž místě
kapli vystavěti dal a sv. Janu Křtiteli zasvětil.
Jelikož
však za těch dob víra křesťanská a hlavně stánky její po Čechách
ochrany proti pohanům potřebovaly, ustanovováni byli zvláštní dozorci
neboli strážci, též custodes zvaní, kteří hájiti měli chrámy křesťanské
před surovostí a mstou pohanských zarputilcův.
Takovými
strážníky kaple sv.Janské ustanovil kníže Bořivoj obyvatele dvou vsí,
totiž Chrustenice a Nučice. Ovšem kaple zdejší byla beze všeho nadání a
tím i bez kněze.
Přes
to pouti ke hrobu slovanského poustevníka množily se vždy více a více. A
aby duchovní potřebě poutníkův i lidu sousedního vyhověl, odevzdal po 100
letech hrdinné kníže české Břetislav I. poustku i s oběma vesnicemi strážnými
klášteru mnichů Benediktinských na Ostrově, druhému to klášteru v Čechách,
založenému Boleslavem II.
Tito
mnichové vystavěli si zde skromné kobky a kníže Břetislav dal jim kus
pozemku se vsí Selcem, částí to župního hradu Tetína. Poustka tato časem
proměnila se v proboštství Benediktinův Ostrovských a nadání její bylo
zbožnými panovníky valně rozmnoženo.
Že
pohnuté doby válek husitských ani kláštera Svatojanského neušetřily, není
věru divu. Památek však písemných o tom nedochováno. Avšak někdy v dobách
těch i tělo poustevníka Ivana, neznámo kam, zapadlo a teprve léta 1583
nalezeno bylo. Nepochybně, že některý z mnichův, boje se zneuctění těla
sv. Ivana, toto schoval a zpráv o tom bratřím svým nezanechav, zemřel.
V
jeskyni, v níž sv.Ivan přebýval, byla záhy, jak již pověděno, vystavěna
kaple, která později proměněna byla ve chrám.
Asi
v polovici pravé strany nalézá se malá jeskyňka s úzkým vchodem, v níž
jest socha sv.Ivana, an leží.
Na
tomto místě, které za ložnici blahoslavenému poustevníku sloužilo,
vypustil ducha svého, přijav tělo Páně z rukou kaplana Pavla Kejchy neboli
Kaicha, zpovědníka sv.Lidmily, jak na prkenném oltáři hned vedle stojícím
namalováno jest.
Odtud
úzkou šíjí vejdeme do jiné jeskyně, která sloužila za pohřebiště.
Zbožná
mysl ukazuje i četné jiné památky kultu Svatoivanského. Tak zvláště úzkou
svislou šíji ve skále, kudy prý sv.Ivan vyhnal ďábla, pokušitele svého,
dále kámen, na němž se modlíval, a na němž i stopy nohou jeho vytlačeny
jsou.
Zmínky
zasluhuje útulná studánka sv.Ivana, z které sv.Ivan napojoval své
zprahlé rty. Bývala někdy neúhledná, téměř v rozvalinách. Teprve léta
1897 dal ji tehdejší majitel velkostatku Dr.Štěpán Em.Berger opraviti a učinil
ji pohodlně přístupnou.
V
úpravném farním chrámu sv.Jana Křtitele nalézá se mausoleum sv.Ivana z
roku 1710. Jest to zděný, hmotnatý podstavec, na kterém spočívá zasklená
skříň, v níž uloženy jsou kosti sv.Ivana ve zvláštní tumbě a relikviář
v podobě vztýčené ruky, obsahující ramenní kost slovanského světce.
Na
den 24. června každoročně konají se sem hojné pouti a není snad návštěvníka
a poutníka, který by si neozdobil klobouk kyticí kavylu sličného, jinak u
lidu "vousy sv.Jana" zvaného. Rostlinka tato roste zde po skalách
jednotlivě a bývá od lidí zdejších bedlivě sbírána. Jsou to prý šedé,
vlající vousy sv.Ivana, které hlásají potomstvu již po dlouhá staletí
tichý, svatý, bohumilý pobyt světcův v zdejších tišinách. |
|
|
|
|
II.
|
Tiché
a půvabné údolí rozkošné říčky Loděnice převelice se sv.Ivanovi
zamlouvalo. A v útulné své jeskyni nalezl též dobrý úkryt před zvědavými
zraky lidskými. I vysoká a příkrá skaliska dostatečně chránila sv.Ivana
před drsnou zimou, surovým vichrem, dotěrným sněhem a nemilosrdným deštěm.
A křišťálový pramen vody vyvěral na blízku a skýtal mu výborné, osvěžující
pitné vody v hojnosti.
Sv.Ivan
byl proto s tímto tichým místem úplně spokojen. Jedině ho znepokojovali zlí
duchové, kteří se usadili ve zdejších skalách a roklinách a tropili zde
hrozný povyk a křik, kdykoliv se sv.Ivan oddával zbožnému rozjímání.
Tu
tedy upletl si sv.Ivan na hulákající zloduchy metlu z ostružin a maliní,
kterou je nemilosrdně mrskal. Této metly se zlí duchové báli velmi velice a
také hned se utišili, jakmile se jich pomlásky z ostružin dotkly. Sotva však
je sv.Ivan přestal mrskati, hulákali a křičeli zloduchové poznovu.
I
rozhodl se proto sv.Ivan, že tuto jeskyni navždy opustí. Šel tedy vyhledat
si jiného příhodného místa. Avšak na cestě setkal se sv.Ivan se sv.Janem
Křtitelem, který sv.Ivana přiměl k návratu. Sám Pán Bůh slitoval se totiž
nad sv.Ivanem a poslal mu po sv.Janu Křtiteli svatý kříž, aby se jím chránil
a bránil před zlými duchy.
A
tak tedy sv.Ivan za pomoci a přispění Božího navrátil se zase do své milé
jeskyně. A třímaje stále ve své pravici kříž, zaháněl zloduchy. I báli
se ho zlí duchové již z daleka a s křikem před ním prchali.
Velmi
nelibě nesl kníže pekelníků, že sv.Ivan má proti nim tak bezpečnou zbraň.
A proto jedenkráte přeměnil se v strašlivého lva, kterému šlehal z tlamy
oheň. I přiblížil se k sv.Ivanu s hrůzným řevem a vychrlil naň záplavu
ohně, aby svatého muže zničil.
Než
sv.Ivan, důvěřuje plně v božskou moc svatého kříže, vrazil posvátný
ten symbol křesťanství do ohnivé tlamy satanovy tak náhle, že týž hleděl
co nejrychleji odtud uprchnouti. I vrážel do skály na všechny strany, až ji
docela prorazil a velký otvor v ní způsobil. Od těch dob zůstala skála
proděravěnou a sv.Ivan měl od zloduchů pokoj až do své tiché smrti.
Avšak
sv.Ivan nesetkávaje se s nižádným člověkem po celý čas, neměl ani
chleba, ani mléka. Živil se jenom samými kořínky a lesními bylinami, pije
vodu z křišťálového pramene. I byl velmi sláb a sotva se mohl udržeti na
nohách.
Proto
slitoval se nad ním milosrdný Bůh a poslal mu laň, aby se živil mlékem jejím.
A tak tedy sv.Ivan zase se zotavil a síly nabyl k dalšímu životu svému.
I
stalo se jedenkráte, že zbožný kníže Bořivoj, jenž sídlil tenkráte s
manželkou svou sv.Lidmilou na blízkém hradě Tetíně, lovil v rozsáhlých
tamních hvozdech se svou loveckou družinou. Tu lovci vystopovali jelena a oznámili
to knížeti a pánu svému.
Kníže
Bořivoj vsedl tedy ruče na kůň, vzal s sebou lovecké své psy, pobídl koně
a hnal se za jelenem.
I
přicválal až k místu, kde se pásla laň sv.Ivana. Tu psi nechali jelena a
pustili se hned za laní, kterou pronásledovali až k říčce Loděnici.
Uštvaná
a znavená laň vrhla se do říčky, neboť viděla, že psi zůstali stát u břehu.
Za
krátko dospěl až k blízké skále i sám kníže Bořivoj. I ssedl s oře svého
a s lovci svými sešel pak po kostrbaté a strmé skále až k říčce, uprostřed
níž se laň Ivanova chladila. Spatřiv laň ve vodě stojící, napnul luk svůj
a střelil po lani a poštval na ni i své štěkající psy.
Laň
v úzkostech a strachu prchala odtud k jeskyni svého ochránce sv.Ivana. Za
malou chvíli dostali se lovci i s pánem svým, knížetem Bořivojem, až
skoro k místu, kde sv.Ivan přebýval. Nejdříve však přiběhla unavená a k
smrti již uštvaná laň k ochránci svému a položila se u svatých nohou
jeho.
Sv.Ivan
spatřiv krvavou ránu její, vyňal z rány té střelu, požehnal zraněné místo
a modlil se. A té chvíle se rána zahojila.
V
okamžení přiběhli pak i psi a netroufajíce si až k jeskyni, zastavili se
opodál. Potom dospěl sem i sám kníže Bořivoj a spatřiv své psy, ani stojí
a podivně štěkají, přiblížil se až k samotné jeskyni.
I
užasl nemálo, když se před ním objevil podivný, vážný stařec, celý
dlouhým vousem zarostlý, jemuž dlouhé, stříbrné proudy vlasů vlály s
obnažené hlavy. A u jeho nohou klidně a bezstarostně odpočívala spanilá
laň.
Tu
ihned seznal kníže Bořivoj, že je to asi nějaký svatý, bohumilý kmet. I
otázal se svatého toho muže: "Muži a starče bohumilý, rci mi, kdo jsi
a odkud jsi přišel až sem?"
I
odpověděl sv.Ivan: "Předně se tážeš, kdo jsem. Tu pravím tobě, že
jsem z rodu královského, z příbuzenstva sv.Štěpána. Po druhé se mne tážeš,
odkud přicházím. I pravím ti, že jsem z Uher a z Uherské jsem přišel země
až sem, kde si mi zalíbilo sloužit Bohu."
Potom
dotazoval se Bořivoj sv.Ivana, zdali má chleba a jiných potravin. Když pak
zvěděl, že je živ pouze lesními kořínky a bylinkami a mlékem laně, která
právě byla poraněna, velice se zarmoutil v srdci svém, že svévolně zranil
laň, která živila svatého toho muže.
I
prosil sv.Ivana, aby se usídlil někdo blízko Tetína, aby ho mohl sám živiti
a oň pečovati. Avšak sv.Ivan nedal se ani vřelými prosbami pohnouti, aby se
odtud přesídlil.
A
když kníže Bořivoj odcházel, pravil sv.Ivan: "Nechtějž odtud odejíti,
jasné kníže české, ale prvé slib mi svou knížecí ctí a svatou věrou
svou, že již ke mně se nikdy nevrátíš a o mne nikomu nepovíš!"
Když
pak kníže Bořivoj přislíbil tak učiniti, připomenul mu ještě sv.Ivan:
"Hospodin, Bůh můj a Pán, vzkazuje ti skrze sv.Jana Křtitele, který
zjevil mi vůli Jeho, abys po mé smrti na těchto tichých místech Bohu a Pánu
našemu zbudoval chrám ke cti a slávě sv.Maří Majdalény, sv.Kříže a
sv.Jana Křtitele."
A
kníže Bořivoj rovněž přislíbil, že tak s radostí učiní. Když pak
sv.Ivan šlechetnou a svatou duši svou vypustil, tu na témž místě, jak pověděno,
byl též pochován. Kníže české Bořivoj vystavěl pak na místě jeskyně
církvici čili kostelík ke cti sv.Jana Křtitele. |
|
|
|
|
III.
|
V
kostelíku sv.Jana Křtitele pod Skalou chová se kámen s rudými, krvavými
skvrnami, o kterém dochovala se nám krásná a dojemná pověst.
Kníže
Bořivoj s chotí svou kněžnou Lidmilou bydleli v oněch dobách na hradě Tetíně.
A tu býval sv.Ivan velmi často zván kněžnou, aby k ní na hrad Tetín zavítal.
Na
vroucí prosby sv.Lidmily vydal se jedenkráte sv.Ivan na hrad Tetín. A aby se
s lidmi mnoho nepotkával, ubíral se raději kostrbatou a neschůdnou cestou přes
doliny a rokliny.
Cestou
touto unavil se nábožný ten muž nesmírně, že musil přenocovat na hradě
Tetíně. Druhý den sotva se na báni nebeské rozbřesklo, vracel se sv.Ivan
zase do své lesní jeskyně.
Tu
dospěl ke dvěma vesnicím, poblíže sebe se rozkládajícím, které sluly
Hodyně a Svinary.
Když
se blížil k vísce Hodyni, byl příliš zemdlen. I usedl sv. Ivan na kámen
pod hruškovým plánětem. Kámen byl sice kostrbatý, ostrý a tvrdý, ale
sotva naň svatý muž usedl, změknul na mech, aby se mu dobře a pohodlně na
něm sedělo.
Na
blízku nalézalo se rozsáhlé koňské pastvisko, na kterém pasáci pásli
koně, klisny a jejich hříbátka.
A
tu pasáci tito spatřili cizího poutníka, s tváří zarostlou, s dlouhou bílou
kšticí na hlavě, s čelem vrásčitým a s dlouhým, na hruď splývajícím
vousem, považovali jej za divého lesního muže a počali se mu hrubě a surově
posmívat.
Posléze
jeden z nezbedných těch pasáků zdvihl velký kámen, hodil jím po svatém
Ivanovi a do krvava jej zranil. I vytrysklo z rány několik krůpějí krve na
hozený kámen, na němž tak zaschly a ztvrdly, že jich žádný člověk, ani
žádný déšť smýti nemohl.
Náhodou
šel tudy jeden hospodář z Hodyně a když uslyšel, jak pasáci znavenému a
odpočívajícímu poutníku lají a se mu surově posmívají, vzal svůj bič
a spráskal je tak řádně, že je jejich rozpustilá a bujná nálada nadobro
přešla.
A
slitovav se nad ubohým, starým mužem, přistoupil k němu a pozdraviv se s ním,
dotazoval se ho, odkud by byl a kam se ubírá. Tu pravil sv.Ivan: "Putuji
z vůle Boží a kráčím, kam mne všemohoucí prozřetelnost povede."
I
poznal hospodář z Hodyně, že to není jen tak obyčejný muž a proto k němu
dále mluvil: "Aj, dobrý a ctný muži, prosím tebe, abys vešel do domu
mého a nasytiv se po cestě, pod střechou mou podle vůle i chuti své si odpočal."
Sv.Ivan
nechtěl nikterak přijmouti pohostinství hospodářovo. Ale hospodář naléhal
na sv.Ivana velmi důtklivě a neodbytně, až svatý muž se obměkčil, řka:
"Vidím, že jsi dobrý a šlechetný hospodář a že máš útrpnost nade
mnou. Nuže, zapůjč mi tedy svého koně. Bůh mi svědkem, že se s ním ještě
dnes shledáš."
A
protože sv.Ivan Boha se dovolával, nemohl ho hospodář oslyšeti, neboť za
tehdejších dob, kdo se Boha dovolával, nikdy oslyšen nebyl. Věřiliť lidé
ve víru Boží a všemohoucnost i spravedlnost Jeho.
Proto
také hospodář se pranic nerozmýšlel a sv.Ivanovi s radostí přislíbil, že
mu svého koně zapůjčí. I přivedl z vesnice a ze stáje své koníka a
bohabojnému poutníku ještě naň vsednouti pomohl.
Potom
se oba spolu srdečně rozloučili. Hospodář ubíral se domů a sv.Ivan na
dobrém koníku cválal k blízkému hvozdu. A když ho koník donesl až na
vrch, odkud neměl sv.Ivan již daleko k obydlí svému, sesedl s koníka a
promluvil k němu: "Dobrý a poslušný koníku! Ve jménu Boha a Pána našeho
klusej zase nazpět do svého domova!"
Sotva
sv.Ivan domluvil, obrátil se koník a vesele klusal domů. Pojednou však
zmohutnělo tělo jeho, že byl z něho veliký, silný a nádherný oř, jenž
by se byl i každému králi velmi velice zalíbil.
A
potom se zase dal krásný ten kůň do klusu a uháněl do Hodyně, rovnou do
statku hospodářova. Sotva se ocitnul na malém dvorku, počal zvoniti svými
podkovami tak, že hospodyně celá poděšená na dvůr vyběhla. Ale rychle
zase do světnice zašla, pravíc k manželu svému: "Hle, muži, jakýsi
veliký a krásný kůň běhá po našem dvoře. Nejspíše asi utekl svému pánu
a k nám se zatoulal."
Tu
vyšel hospodář ze světnice a spatřil na dvorku skutečně krásného a
osedlaného oře. I vzal oře za uzdu. A jak si koně toho prohlížel, poznal
ihned své sedlo, udidlo i celou koňskou postroj. Usoudil pak, že všechny ty
věci jsou jeho majetkem. Ale nemohl ihned vše to si ve svém rozumu a ve své
mysli vysvětliti. Teprve druhý den, když se hospodář zase probudil a Bůh
mu i rozum osvítil, seznal, že dobrotivý Hospodin dal mu odměnu za jeho šlechetný,
milosrdný a bohumilý skutek.
I
prodal za veliké peníze krásného toho koně a za strženou částku zvelebil
si statek svůj, že byl z nejbohatších hospodářů v celém kraji. Šťastně
pak žil a hospodařil se svou pracovitou manželkou a v Boží víře vychovával
i dobré a poslušné dítky své.
|
|
|
|
|
Podle : |
Wácslav
Wladivoj Tomek (1818-1905) "Ze života českých poustevníků" (Praha
1918, nakl. Pavel Körber). |
|
Další
literatura: |
Jakubec J.: Dějiny literatury české. II/2, str.974-6. Jan Laichter,
Praha, 1934
Mareš F.V.: Otázka svatoivanská in "Bohemia Sancta". Čes.kat.charita,
str.52. Praha, 1989
Tomkovo
putování po Českém krasu je stručně popsáno v jeho dvoudílných
"Pamětech", Spisů muzejních čís.CLXIX v Praze 1905 v komisi u
Františka Řivnáče.
|
|