Reaguji na článek pana Jesenského, neboť mám za
to, že se autor, i když ve svých materiálech předkládá mnoho důkazných
indicií, snaží i mnoho důležitých věcí záměrně přenést do oblastí
nereálných skutečností, čímž se tak dostává do oblasti spekulací, což
je nepřijatelné. Toto zejména platí pro jeho tvrzení při vysvětlování
tajemství podzemních továrních systémů Richard pod vrchem Radobýl
v Litoměřicích. To, co pan Jesenský uvádí o těchto podzemních prostorech
a o terezínské Malé pevnosti, či o přilehlých prostorech koncentračního
tábora v Litoměřicích, jsou pouze jen domněnky. Nevím, proč si pan
Jesenský vše, co píše neověří a proč staví své teze, které jsou jistě
odvážné, na velmi pochybných základech v podobě novinových článků, uveřejněných
v Expresu, Blesku, atd., což jsou periodika bulvárního typu a zprávám v
nich se nedá věřit ani za mák.
Dnes již snad neplatí to, že bych mohl být
volán k odpovědnosti a tak mohu prozradit, že svou základní vojenskou službu
jsem absolvoval právě v Litoměřicích a sloužil jsem v kasárnách v těsné
blízkosti vrchu Radobýl a celého systému Richard. Takže jsem měl relativně
dost času na to, abych mohl navštívit nejen všechny možné prostory bývalého
koncentračního tábora v Terezíně a v Litoměřicích, ale i podzemní
prostory továrny Richard. Nemíním zde vypisovat, co je všeobecně známo a
nebo stavět teorie na daných faktech, tak jak to dělá pan Jesenský, nemíním
vyprávět, co vše jsem viděl, co vše jsem slyšel od bývalých vězňů,
kteří přežili stavbu Richardu a posléze i práce ve výrobních halách a
co vše jsem viděl v podzemních prostorech, protože tam, kde se bádat nedá,
se nic nenajde.
Aby se neřeklo, že si něco vymýšlím, či někoho
napadám, jen heslovitě uvedu poněkud jiné skutečnosti, než které uvádí
ve svých líbivých tezích pan Jesenský.
Výrobní prostory systému Richard patřily
skutečně koncernu Auto - Union, s tím, že se zde vyráběly tankové motory
a motory pro ostatní těžkou bojovou techniku.
Požadované povolení o přístavbu budov v Malé
pevnosti Terezín nemá nic společného s továrnou Richard. Vězňové, kteří
v továrně pracovali, byli ubytováni v těsné blízkosti Richarda a to v
litoměřickém lágru. "Baráky", ve kterých byli vězni ubytováni,
stojí zčásti dodnes v areálu kasáren a slouží jako pomocné sklady, dále
stojí i budova, kde sídlil strážní oddíl SS a v té jsou dnes běžná kasárna.
Zbytek lágru těsně před skončením války vyhořel a posléze zde byl
vybudován nový armádní a výcvikový areál.
Terezín jako tábor nesloužil jako vyhlazovací
a tak, když celosvětové události v té době dostávaly jiné obrátky, než
ty, které si představovali nacističtí pohlaváři, dostalo se do obrátek i
nacistické běsnění. Tak se plnily lágry v Polsku, v protektorátu, ale i na
území samotného Německa. Takže v požadavku o přístavbu budov v Terezíně
není třeba hledat ani tu nejmenší souvislost s továrním systémem Richard.
A jelikož vlaky nestačily odvážet transporty s vězni, byla za účelem
rychlé likvidace "fyzického materiálu" zbudována budova s pecemi,
která stojí dodnes a je situována ve velmi těsné blízkosti vstupu do systému
Richard.
Podle tvrzení svědka ze svazu protifašistického
odboje, bývalého vězně a člověka, který přežil masakr vězňů, pracujících
v komplexu Richard (na nákladním voze, pod mrtvými těly svých spoluvězňů),
se v komplexu Richard vyráběly komponenty do pohonných agregátů, jak již
bylo uvedeno, na konci války se zde začaly vyrábět díly pro tzv. tanky
Tigger a pro tehdy nejnovější tank, který měl být Hitlerovou chloubou a
tajným trumfem, tank Panther, který však již realizován nebyl a v bojových
akcích bylo použito jen několik prototypů. Zároveň se zde začalo s výrobou
navigačních systémů a s kompletací určitých dílů pro rakety V 1 a V 2 a
proto tedy tento komplex spadal pod plán výstavby leteckých továren. O výrobě
letadel typu V 7 v tomto komplexu se nikde neuvádí, takže je to pouhá domněnka
pana Jesenského a těžko se to někdo doví, protože zajatci, kteří
pracovali ve výrobních halách a nebo ve výstavbě Richardu, byli vždy po určitých
časových odstupech měněni a to tím způsobem, že ti předešlí byli zastřeleni
i se strážním oddílem SS.
Těsně před koncem 2. světové války nacisté
demolovali celý systém podzemního komplexu Richard, aby tak, jak to bylo
jejich zvykem ve stylu "spálené země", po nich nic nezbylo. Podloží
Radobýlu je tvořeno z vápencové horniny a tak dík nacistické destrukci
tohoto systému v podzemí nezůstal kámen na kameni. Stropy se propadly na úroveň
podlah a zůstaly jen betonové zdi. Do dnešních dnů se zachovalo jen několik
místností a hal se vstupním prostorem, kde je ještě zbytek kolejnic. V 60.
létech zde ČsLA prováděla průzkum a tehdy vojáci museli podepsat pro
nebezpečnost a náročnost akce revers. V letech 1970 - 1989 zde prováděly průzkum
různé aktivity i různé firmy, při čemž byl natočen i televizní seriál,
jenž byl zakončen směšným závěrem v roce 1989 s tím, že nebylo nalezeno
nic, co by bylo důležité k tomu, aby se zde prováděl a financoval další
průzkum.
Tvrzení pana Jesenského, že výrobní komplex
Richard je nanejvýš podivný, že se zde vyráběly a zkoušely letouny V 7,
čemuž prý nasvědčují podle něj všechny indicie a důkazné materiály,
je tvrzením nereálným, vykonstruovaným a nepřijatelným. Závěrečná
rekapitulace v článku pana Jesenského je jen jeho pouhou smyšlenkou. Již
koncem roku 1944 se v Richardu pomalu upouštělo od výroby a naposledy v březnu
1945 vyjela velká kolona těžkých nákladních aut, plně naložených materiály
z Richarda směrem do Německa. Richard zůstal prázdný a připravený pro závěrečný
úkol nacistických pyrotechniků. Pak byl poslední strážní oddíl zlikvidován
a posléze byli zlikvidováni i pyrotechnici jinými "odborníky."
Není tedy zapotřebí se ještě dále zabývat
výmysly a naivními historkami, které jsou velmi dobře zkomponovány, aby to
vše, co chce pan Jesenský říci, pěkně do sebe zapadalo, a vypadalo to tak,
že v každé výrobní hale pod horou Radobýl stálo jedno nacistické UFO, připraveno
ke startu a ke spáse Třetí říše.
Na úplný závěr lze snad ještě dodat to, že
pokud bude mít ve všem každý tak jasno, jako pan Jesenský, nebude během týdne
o čem psát a svět bude zcela bez problémů, protože nic není jednodušší
tak jako výzkum, výroba a zkoušky tzv. nacistických UFO.
Jiří Keller
Z časopisu ZAZ č. 5, roč. 1995
|