Od
časů Případu čerta číslo čtyři a Případu jantarové
komnaty L. Součka bereme německé diskoplány v Praze téměř
jako hotovou věc. Když však všechny předložené důkazy a
indicie rozebereme podrobněji, všechno najednou začne vypadat spíše
jako jedna z dovedných Součkových mystifikací než jako realita.
Nositelem
Součkova příběhu je český konstruktér Míla Kantor. Měl zlaté
ruce, doma dovedl "všechno spravit a skoro všechno
vyrobit", začal v Rustonce jako strojní zámečník,
absolvoval nějaké večerní kursy a stal se kresličem, rok před
koncem války byl zařazen jako projektant do nějakého oddělení
letecké továrny, tzv. projekční dílny B7 v Jinonicích, kde
celkem pracovalo 15 lidí. V dubnu 1945 tam bylo zatčeno gestapem 8
lidí, Kantor proklouzl ven a skrýval se v Dejvicích v uhelných
skladech. Když přišlo osvobození, vrátil se krátce domů,
vyndal z úkrytu uloženou pistoli, šel na barikády a už se
nikdy nevrátil. Padl někde na Újezdě, když tuto oblast ostřelovali
Němci těžkým kulometem z Hladové zdi. V revoluci padli i další
4 pracovníci z kanceláře B7. Poslední dva zůstali nezvěstní,
Němec - gestapák a jeden Čech, Richard Dobrý, patrně
kolaborant. Gestapák nejspíše utekl na Západ, o Čechovi se nic
neví, možná utekl s ním.
Jako
jedna z mála památek po Kantorovi zbyla hliníková nebo duralová
váza připomínající kyblík. V něm byla ukryty nějaké papíry,
fotografie a kousky kovu. Martin Anděl, Součkův detektiv na kolečkovém
křesle, kdysi snad vězeň v koncentračním táboře, po válce bývalý
příslušník "zvláštního oddělení, které mělo v
prvních poválečných letech bojovat s vnitřním i vnějším
nacismem", zajistil, aby se obsah vázy dostal do "dobrých
rukou, které si s tím už nějak poradí". Anděl (s nímž
se ovšem omezeně pohyblivý Souček částečně identifikuje)
tedy v tomto případě neobyčejně podobá postavě majora Zemana.
Pikantní na této věci je i to, že seriál "Třicet případů majora
Zemana" vznikal v televizi v době, kdy tam byl i Souček a pravděpodobně
tvůrcům seriálu také ideově přispěl. není bez zajímavosti,
že budoucí major Zeman stejně jako Anděl se v prvním díle vrací
také z koncentračního tábora a bojuje proti werhwolfům, v díle Prokleté
dědictví je zasypán, ne ve staré podzemní továrně, ale v
dole, na rozdíl od Anděla vyvázne bez zranění. V díle Dáma s
erbem se Zeman v rámci utajení představuje jako Souček.
Ale zpět
k M. Andělovi, jehož postavu dotváří také záliba v nožích.
Dlužno
bohužel podotknout, že Součkovy sympatie k příslušníkům Státní
bezpečnosti jsou značné. Vyplývá to z jeho některých citací:
"...mladík v placaté čepici přeskočil plot vzornou odbočkou".
Tentýž promrzlý mladík potom odmítne jít se ohřát i horký
čaj a celý ztuhlý odběhne na autobus, aby stihl v televizi hokej
(v roce 1966 - kolik domácností tehdy už mělo televizi?). V
Jantarové komnatě Souček ústy M. Anděla vypráví: "Ve
dne jsme bývali v akci, v noci jsme psali články, chystali přednášky,
jindy naopak. Čert ví jak, ale vydrželi jsme to." Souček
připomíná i obětavé nasazení pohraničníků, kteří "nespali
celé noci". Ostatně celé líčení boje M. Anděla a
jeho kolegů se záškodníky na Chebsku také značně připomíná
„Krále Šumavy“. Zajímavá je i Součkova jmenná hříčka.
Jeho hlavní kladný hrdina se jmenuje Anděl, dvě záporné
postavy cizích agentů dostávají přezdívky Čert a Belzebub. Těžko
vymyslet ještě jasnější protiklad mezi dobrem (v podobě příslušníka
Státní bezpečnosti) a zlem, kapitalisty tolerovanými nacistickými
záškodníky. Byla to povinná úlitba, bez níž by Součkovy
knihy nevycházely? Musel tak Souček psát jako člen ÚV KSČ?
Bylo to jeho niterné přesvědčení? To dnes už nerozhodneme a
nakonec to ani není podstatné..
Odevzdáním
nálezu z vázy vyrobené Mílou Kantorem a dopadením cizích agentů,
kteří si pro něj přišli, Případ čerta číslo čtyři
končí.
Navazuje
na něj „Případ Jantarové komnaty“.
Dozvídáme
se tam, že ony kousky kovu byly ze slitiny titanu s molybdenem a z
čistého titanu, přičemž titan i tato slitina byly vyrobeny až
v roce 1965. Němci tedy byli (alespoň podle Součka) pěkně napřed.
Anděl dále přiznává, že o výkresech neví pranic.
Přicházejí
také další informace o oné "letecké továrně". Je to
Avie. Na scénu přichází starý příslušník závodní stráže,
noční hlídač Kobzina. Rozpomene se na dva muže, kteří továrnu
navštívili a měli propustku do všech provozů. Jsou identifikováni
jako němečtí konstruktéři Schriever a Habermohl, jak o nich píše
Rudolf Lusar v knize Zbraně a tajné německé zbraně II. světové
války. V tomto stěžejním pramenu se píše také o německých létajících
talířích, s jejichž vývojem se začalo již v roce 1941
(podrobně j i Případ Jantarové komnaty str. 27-28). Podle Lusara
existovaly dva prototypy, které byly před koncem války zničeny.
Byly vyrobeny v továrně ve Vratislavi, kterou ukořistili Rusové.
Ti celou továrnu i tamější pracovníky odvezli na Sibiř, kde práce
na létajících talířích úspěšně pokračovala. Američané získali
jednoho z konstruktérů, Mietheho, a pokračovali ve výrobě
diskoplánů v továrně A. V. Roe comp. Tolik tedy Lusar.
Kobzina
si potom rozpomíná na spojenecký nálet na Prahu (záměna s Drážďanami)
14. 2. 1945. Tehdy byl i pracovníci továrny nahnáni do krytů,
aby neviděli, co se děje venku. Souček se domnívá, že by tehdy
mohl odletět z továrny diskoplán z narychlo vybetonované malé
plochy, dnes zastavěné. Předpokládá přitom, že diskoplán
startoval kolmo vzhůru a navíc bezhlučně.
Souček
se dále domnívá, že tento diskoplán měl zamířeno do podzemní
továrny v Chebu, kde možná leží dodnes. Uvádí o ní tato následující
fakta:
-
továrna nazvaná Flugzeufwerk Eger GmbH vznikla roku 1940;
-
měla na povrchu 8 prostorných hal a železniční vlečku na letiště;
-
vlečka byla umístěna na výjimečně silných nosnících, nejméně
20x silnějších než na nejtěžší díly letadel, unesla i
stotunové náklady;
-
nadzemní části továrny sloužily jen jako návnada pro spojenecké
bombardovací svazy jako takové byly také při náletu v roce 1944
totálně zničeny;
-
pod zemí se po bombardování dále v klidu „cosi" vyrábělo;
-
od vlečky vedla původně odbočka, postavená snad až po náletu,
těsně po válce byl a nalezena rozebraná a na několika místech
vyhozena do vzduchu;
-
odbočka vedla na pahorek, snad uměle navršený ze stovek kubíků
hlíny, na něm přesazený březový hájek a rozpadlý kiosek
(podobné "kiosky" byly k spatření i nad Dorou, podzemní
továrnou na V t a V2);
-
přímo pod kioskem byl vstup do podzemí, ale snad jen do horních
pater; - v podzemí 8 patrová továrna;
-
byla větší než Dora - režim v továrně muset být podobný režimu
v koncentráku, ale pracovali tam jen prověření Němci;
-
nacisté před odchodem všechny vstupy z povrchu i větrací šachty
zasypal i, něco vyhodili do vzduchu, spodek zatopili, tam snad jsou
dodnes zaplavená zařízení, která se nestačila demontovat;
-
některé vchody se podařilo najít - ústily do studně, do jímky
s močůvkou, za nenápadnou chaloupkou;
-
StB po válce výbuchy zavalila chodby vedoucí pod zemí za
hranice;
-
dnes (tedy v roce 1966) se tam začalo stavět a nikdo by ta místa
nepoznal;
-
vodu z podzemí nejde odčerpat, stále se tam
valí odněkud nová.
Podle
Součka se právě zde vyráběly součástky pro diskoplán, který
byl v Praze jen kompletován. Sem také přeletěl diskoplán ohrožený
nálety na Prahu. Tyto informace Souček čtenáři zprostředkovává
ve vyprávění M. Anděla jako 20 let starou vzpomínku (rok 1946).
Nakolik můžeme Součkovým informacím důvěřovat? Je pravděpodobné,
že Souček čerpal z důvěryhodného zdroje, který si svojí
charakteristikou s M. Andělem příliš nezadal. Věděl Souček víc,
než mohl v Jantarové komnatě o Chebu napsat? To je pravděpodobné.
Poodkrýt
rouška chebského podzemí se v roce 1999 pokusil seriál Záhady a
mystéria. Zjistilo se následující:
-
Jan Huml, mladý nadšenec, ukázal vchod dovnitř;
-
reportér Pojsl tam vlezl, je tam půl metru vody, ale nikam to
nevede, je tam jakýsi podzemní sál, kryt, půlkruhový, žádnou
cestu dál se nepodařilo najít;
-
Josef Glückselig (z jehož informací možná Souček také čerpal)
v reportáži potvrdil, že byl v továrně před 35 lety, čili v
roce 1964, tehdy věděl o dvou vchodech;
-
dnes doslova říká, že po té době už neví, kde by ten druhý
vchod mohl být;
-
ten přístřešek (kiosek?) by našel;
-
na místě ukazuje, kde stál nízký barák (kiosek?), který byl
zasypaný pískem;
-
potom mluví o nějakém panu Rašpličkovi, který je tehdy, před
35 lety vedl ještě někam dál, tam byl jeden vchod, na tom místě
však Gluckselig dnes nic nenašel;
-
dole našel jen prázdné nemocniční - operační sály pro letce;
-
do druhého patra se už tehdy nedostali, všechno bylo zatopené;
-
Glückselig v reportáži upozorňuje na možnost dalšího vstupu
pod halou, ale neví, zda je to ono;
-
ukáže se, že tato cesta dál nevede, je tam jenom kotel, snad by
to mohl zamaskovaný vchod.
To
jsou tedy zatím dostupné informace o chebském podzemí. Souček
ve své fabulaci pokračuje dál. Předpokládá, že nacističtí vůdcové
včetně Hitlera si zařídili s pomocí ponorek poslední tajný úkryt,
tzv. Bobří hráz, někde na severu, konkrétně j i v Grónsku, v
Hudsonově zemi. Tam jsou (podle Součkova románu) i trosky diskoplánů
a mrtvoly těch, kteří tam hledali úkryt. Povraždili se v důsledku
polárního šílenství anebo v nějaké půtce. Další stopa vede
do USA, na Floridu k jezeru Okeechobee, proslulého svými výskyty
UFO. Tam se při výbuchu nálože v soukromém sídle jednoho z
nacistických konstruktérů diskoplánu objeví i kousek jantaru,
snad z Jantarové komnaty. Ostatní naloupené umělecké poklady
vzaly asi při výbuchu za své. Při výbuchu se také na obloze
objevil létající talíř, který zjevně nebyl z našeho světa.
Celý příběh končí tím, že záhada těchto UFO je nerozřešena.
Anděl je však spokojen, neboť nacisté, kvůli nimž utrpěl svůj
fatální úraz, jsou s největší pravděpodobností mrtvi.
Na
celém Součkově Případu jantarové komnaty zaráží ještě
jedna maličkost, a to lehkost, s jakou hrdinové příběhu cestují
po světě. Vypravěč, redaktor zemědělské rubriky, a dr. Medunová, etnografka, si v roce 1967 cestují po světě jako by se
nechumelilo. V Případu jantarové komnaty hladce navštíví Grónsko,
odkud se plynule přepraví do USA na Floridu. V Případu Baskervillského psa zase společně navštíví Velkou Británii a
dr. Medunová si těsně před tím ještě odskočí do Mongolska.
Hrdinové příběhu a občané socialistického Československa
nemají v Součkových dílech žádné problémy s vízy, výjezdními
doložkami, devizovými přísliby a nakonec asi ani s čerpáním
dovolené. To naprosto neodpovídá realitě té doby, ale svědčí
to přitom ještě o něčem jiném. Hyperrealistický a snad až
puntičkářský Souček by asi těžko popisoval tuto
"nesnesitelnou lehkost cestování", kdyby tehdy vůbec
neexistovala. Alespoň pro někoho. Čtenář může jen hádat, že
v pozadí tak snadných výjezdů stojí Martin Anděl a jeho vlivné
známosti, neboť veškerá pátrání se vlastně provádějí v
jeho zájmu.
Můžeme
však uvést i některá fakta z reálného života konce šedesátých
let. Přesně takovou lehkost cestování popisuje také V.
Zamarovský: „Dnes je cesta do Egypta dovolenkovou záležitostí.
Stačí se dát naočkovat...vyřídit si pasové formality, jež
jsou skutečné jen formality, pak sednout do letadla a za čtyři a
půl hodiny jsme z Prahy v Káhiře." (Jejich veličenstva
pyramidy, copyright 1975, str. 57). V této souvislosti nepřekvapuje,
že na tzv. Kompletním seznamu spolupracovníků StB se objevilo i
jméno V. Zamarovského.
Zajímavé
cesty uskutečnil ostatně i sám Souček. Sám o tom píše:
„Mohu
zodpovědně prohlásit, že jsem byl v čínských nemocnicích ne
jednou svědkem rozsáhlých chirurgických zákroků....za použití
akupunktury," (Tušení stínu, str. 253). Protože autorská
práva k tomuto rukopisu jsou datována do roku 1974, musel Souček
navštívit Čínu do tohoto roku. Vzhledem k jeho ročníku narození
se dá předpokládat, že se tak stalo nejdříve po válce. Z
logiky věci vyplývá, že čínské nemocnice pravděpodobně navštívil
už jako lékař na odborné exkurzi. S největší pravděpodobností
se tedy dostal do maoistické Číny. Snad byla návštěva Číny v
nějaké souvislosti s jeho služební stáží v Severní Koreji v
téže době, tedy začátkem padesátých let. Podle F. Novotného
(Po stopách bludiček) Souček občas "v bujařejší
náladě" tvrdil, že se tehdy dostal i do Jižní Koreje
a do Japonska.
Na
jiném místě Tušení stínu Souček dále píše:
„Na
vlastní oči jsem viděl, že bagdádští zlatníci dodnes používají
zcela totožných článků..." (míněny tzv. bagdádské
články pro elektrogalvanizaci). Musel tedy někdy do roku 1974 navštívit
i Irák. F. Novotný na seznam pozoruhodných Součkových výletů
připisuje také Alma-Atu a Kypr, kde se o společné dovolené s
manželkou v roce 1977 orientoval tak dobře, jako by tam už předtím
někdy byl.
Touto
odbočkou se dostáváme asi k té temnější stránce Součkova života
a k tomu, že i on byl s StB v jakémsi spojení či kontaktu. Pokud
budeme pátrat po osudech ztraceného rukopisu Tušení světla, možná
i tady zapracoval jakýsi "státní zájem". Ostatně
velmi podrobně to rozebírá F. Novotný v publikaci s příznačným
názvem Po stopách bludiček. Tady najdeme i jedinou
kapitolu, která se z Tušení světla dochovala. Ze Součkovy
pozůstalosti prý ale zmizel ještě jeden rukopis, překlad druhé
Danikenovy knihy Zpět ke hvězdám. A bůhví co ještě.
Co
to vlastně Ludvík Souček věděl? Vypátral něco důležitého o
nacistických pokladech? Opravdu tušil, kde je třeba Jantarová
komnata, diskové letadlo, čísla nacistických švýcarských kont
nebo "jen" seznam konfidentů gestapa? Takový seznam by byl
pochopitelně nebezpečný i dvacet nebo třicet let po válce. A v
podobě "štěchovického pokladu" je tato problematika živá
(a nebezpečná) vlastně dodnes. Nebo byla motivem krádeže (?)
obou rukopisů pouze snaha získat nějaký hmotný prospěch?
Když
se tedy znovu podíváme na problematiku nacistických diskoplánů
v Čechách a nad Prahou, vidíme, že do značné míry tento
materiál sto jí na Součkově literární fikci vycházející z
Lusarovy knihy. Souček dokonce nemluví určitě ani o oné továrně,
kde měl být diskoplán údajně vyprojektován. V Případu čerta
číslo 4 se mluví o "fabrice v Jinonicích", v Případu
jantarové komnaty to je "Avie". A my dobře víme, že v
Jinonicích nikdy žádná Avie nebyla, protože ta se nacházela v Letňanech. Za války patřila pod koncern Junkers, který částečně
provozoval i nechvalně známou podzemní továrnu Doru na rakety V
1 a V2. Pokud by tedy přece jen v Praze vznikla nějaká tajná
zbraň, potom tato stopa vede spíše než do Chebu právě do Dory,
která byla Spojenci považována prakticky za nedobytnou. (Rozhodně
mohla odolat leteckému bombardování a jediným způsob, jak ji v
případě odporu obsadit by bylo její zamoření otravným plynem.
Nakonec byla obsazena bez boje.)
Dalším, s tím souvisejícím
problémem, je fakt, že chebské podzemí, ať již tam bylo
cokoliv, se vůbec nepodobalo "klasické" německé
podzemní továrně, jak ji známe právě třeba z příkladu dobře
zdokumentované Dory. Nacisté přesunovali svoji výrobu do podzemí
proto, aby byla chráněna před nálety. Nestavěli vlastně nic náročného,
jenom účelně pospojované výrobní haly s běžícím pásem.
Pokud možno se vyhýbal i komplikacím, které by stavbu zbytečně
zdržovaly a prodražovaly. Proto byly podzemní továrny jednopodlažní
a hlavní pracovní silou v nich byli vězni. Někdy se nacisté
spokojili i s pouhými železničními tunely, jako třeba u Davle (Žampach)
nebo u Bonnu. Podzemní továrny také mívaly dalekosáhlé zázemí.
Dora měla hned vedle podzemní filiálku zvanou Laura, dále
koncentrační tábor Buchenwald s příslušnou ostrahou, zdvojené
dodavatelské závody na různých místech Třetí říše a dva
raketodromy, Peenemunde a po jeho rozbombardování Bliznu. Obrovský
organizační kolos, do něhož byly zapojeny desetitisíce lidí.
Jenom technický archiv Dory, před koncem války nacisty pečlivě
schovaný a potom zase objevený, vážil 14 tun. Stal se základem
pro pozdější raketový vývoj a německé raketové střely nám
nakonec otevřely cestu do vesmíru a na Měsíc. Části raket je přitom
možné v Doře vidět dodnes. Po hypotetických diskoplánech nic
takového nezůstalo a chebská továrna vypadá ve srovnání s
Dorou jako opuštěný sirotek. Zatímco do Dory je možné dostat
se i dnes a za časů NDR se na začátku tunelů dokonce skladovala
zelenina, do chebské továrny se proniknout nedá. Osm podzemních
pater může klidně být jenom chimérou Tím však není řečeno,
že tajný diskoplán se nemohl vyrábět na jiném místě Třetí říše.
JUDr.
Jitka Lenková |