Výsledky výzkumů historie zbraně V7 jsem na
Slovensku veřejně poprvé prezentoval v květnu 1994 na kongresu "Mimozemské
civilizácie", jenž organizoval v Bratislavě Klub Hyperion
a později jsem tento materiál publikoval a přepracoval do několika verzí.
Jednu z verzí publikoval Západočeský archeoastronautický zpravodaj (ZAZ
5/94) a v zahraničí v podobě exkluzívního seriálu v měsíčníku
"Színes UFO". (1)
Od jisté doby se v denním tisku, jako i v jiných
periodikách objevily některé informace, jež se o tomto problému velmi stručně
zmiňují. Např. reportérovi Expresu Michalovi Polákovi se snad podařilo
narazit na několik horkých stop vedoucích do minulosti ani ne tak vzdálené
(2) Mimo jiné získal i výpověď jedné svědkyně, jejíž sestra byla za války
nasazená jako sociální pracovnice v Avii Čakovice. Závod prý musel ženy
zapracované na montáži leteckých motorů posílat do Mezimostí (pobočka
Medník), a její sestře se tam podařilo díky své profesi dostat. Na uzavřené
části mezi Davlí a obcí Luka pod Medníkem prý viděla do skal vyhloubené
tunely s montážními halami pro letadla diskovitého tvaru, jejichž prototyp
je podle domněnky Michala Poláka dodnes ukrytý v bývalé podzemní továrně
v oblasti Medníku. Sestra svědkyně pochopila, že 320 mladých pracovnic, jež
tam byly odeslány, se už nikdy nedostanou ven. Ona sama byla později zatčená
německou tajnou policií.
Michal Polák našel i dalšího svědka -
Jaroslava Rajtorala, který podle vlastních slov pracoval v podzemním
komplexu, kde probíhala tajná zbrojní výroba. Šlo vlastně o stavební
adaptaci tunelů na trati: Vranné nad Vltavou - Libřice, Davle - Luka pod Medníkem
a třetího u železničního mostu Žampach u Jílového u Prahy. V tunelech se
vyráběly součástky pro Avii Čakovice a pracovaly tu nejen ženy, ale i muži
z celého území protektorátu, většinou ročníky 1923/1924. Bydleli ve
srubech a chatách, jež Němci zabrali v okolí Sázavy :
"Práce v tunelech řídilo 7 Němců a
na "dvojce" dělal mistra Hans Braden. Právě jeho později Rusové
odvezli s sebou domů. Každopádně šlo o svědka, který mohl svůj život
vykoupit informacemi. Svědek Rajtoral sám pracoval v tunelech od září 1944
až do konce května 1945. Jak dále řekl, ženy pracující v továrně pod
Medníkem na vývoji tajné zbraně se už ven nikdy živé nedostaly. Další
svědek potvrdil dokonce zkušební lety prototypů této zbraně, jež se
konaly koncem války. Letouny-disky, které měly v průměru zhruba 8 metrů,
byly celkem tři. Létaly nadzvukovou rychlostí a jeden z nich se zřítil na
našem území blízko Prahy." (3)
Můžeme údajům, které se podařilo získat
redaktorům Expresu věřit ? Někteří komentátoři se domnívají, že z větší
části ano, i když jasnou výpovědi svědků v mnohém plny rozporů a
nejasností. (4) Kde se vlastně montáž diskoplánů prováděla ? Jak to, že
se sestře svědkyně i Jaroslavu Rajtoralovi podařilo uniknout, když Němci
zlikvidovali několik stovek nepohodlných svědků ?
Situace kolem hledání možné dokumentace o
zbrani V 7 přináší i pro dnešního badatele riziko nebezpečného podniku.
Nehledě na vlastní nepříjemné zkušenosti, jakož i okolnosti provázející
tuto aktivitu v řadách předchůdců a kolegů, kteří zasvětili mnoho ze svého
času na rozluštění rébusu zbraní V, jsou zde další zprávy, týkající
se tzv. "pokladu" v Hradišťku. Ten by měl obsahovat i archiv o
konstrukci diskoplánu. Na stránkách českého i zahraničního tisku se
objevil dopis, kterým se na redakci Expresu ozvala skupina Sommer :
"Situace kolem pokladu je příliš vážná
a nebezpečná. My, kteří jsme prováděli zaminování, to víme nejlépe, co
jsme zaminovali a kde. Hradišťko to není jen poklad, ve štolách je toho
ukrytu mnoho. Snažíme se oddálit katastrofu, která hrozí tomuto regionu.
Stačí jeden vrt do odpalovacího zařízení a je ámen s pokladem a s celou
oblastí. Udělejte všechno, co je jen možné, i s pomocí vlády, vyžeňte
zlatokopy, ať už to jsou Germáni nebo z USA, oni škodu mít nebudou, jen Vy
Češi. Čas k odminování štol byl rok 1995, čekejte, my to odminujeme. Mějte
rozum, nebo přijde velká senzace a zkáza. To důležité odvezli do USA a to
ostatní za to nestojí."
Podepsaná skupina "Sommer", poslední
část listu obsahuje krátkou zprávu s podpisem "Lange". Její obsah
však Expres nezveřejnil. (5)
Situaci by mohla objasnit fotografie publikovaná
redakcí, na které vidíme část řadových příslušníků německé
jednotky z vojenského prostoru v Hradišťku. Dva z nich měli i po válce zůstat
v Čechách a tak možná existuje předpoklad, že se někdo z nich přihlásí
s odhalením alespoň části tajuplné mozaiky, ze které se skládá hrozivý
obraz někdejších odvetných zbraní Třetí říše.
Předběžné reference o stavu výzkumu podzemních
prostorů v bývalém vojenském prostoru jednotek SS Hradišťko začínají být
v souvislosti s předmětem našeho zájmu klíčové. Je to od momentu, když
koncem dubna 1995 objevil Helmut Gaenschel, bývalý sudetský Němec žijící
na Floridě, vchod do podzemních štol. Své první pátrání v Štěchovicích
prováděl už v 60. letech, ale až po roce 1989 se mohl pustit do skutečně
otevřeného průzkumu. Před ním pátrali po bednách s tajuplným obsahem neúspěšně
nejrozmanitější organizace a skupiny. Američané, Rusové, Němci, jednotky
bývalého čs. ministerstva vnitra, Omnipol a naposledy, před soukromou
iniciativou Josefa Mužíka, který nyní už členem Gaenschelova týmu i začátkem
90. let URNA. Je nepochybné, že hlavní část tzv. štěchovického pokladu
tvoří archivní materiály, ve kterých se podle mého názoru s největší
pravděpodobností ukrývá i technická dokumentace německých odvetných
zbraní, jmenovitě diskoplánu V 7 a veřejně se už dokonce hovoří o
supertajných materiálech z Ústavu císaře Viléma s posledními výsledky německých
jaderných výzkumů. Existenci těchto závažných dokumentů potvrzuje i
skutečnost, že do Štěchovic byla přepravena francouzská lyofilizační
aparatura v hodnotě 1,100.000 franků, jež má zabezpečit odborné vysušení
a konzervaci nalezených písemností. (6)
Terénní práce, které vycházejí ze závěti
generála zbraní SS Emila Kleina otevřené 10. května 1995, potrvají na příkré
stráni nad štěchovickou přehradou ještě asi 3 roky. Naději na výrazný
pokrok v řešení otázky V 7 se tedy přesouvá do blízké budoucnosti.
V dubnu 1995 se mi díky laskavosti dr. L. Šafaříka
(7) dostal do rukou výstřižek z lokálních novin vydávaných v Toužimi,
kde si v krátkém článečku pamětníci vzpomínají, že 16.12.1944 došlo
severozápadně od Toužimi k několika silným výbuchům, jejichž tlakové
vlny způsobily menší škody na tamějších domech. Stejně tak si vzpomínají,
že před tím, než došlo k detonacím nebylo vidět ani slyšet žádné
letadlo a nebyl vyhlášen letecký poplach. Dále uvedli, že na místech
explozí byly objeveny velké krátery jako po bombách. Pozoruhodné však
bylo, že na místě explozí nebyly nalezené běžné střepiny z leteckých
bomb, ani případné trosky havarovaného letadla, až na několik plošných
plechových konstrukcí z velmi lehkého bílého kovu. Oficiální zpráva německých
policejních a vojenských úřadů z Toužimi proto hovořily o americkém náletu
a bombardování. Podle záznamu Spojenců však v tento den k žádné letecké
operaci nad severozápadním územím Čech nedošlo - nemohlo se tedy jednat o
nálet. Nejzajímavější je však informace, podle které bylo možné ještě
v roce 1991 vyhledat zbytky záhadných trosek v jednom močálu rozprostírajícím
se v jednom z kráterů u cesty na Útvinu.
Přesto všem dosud uvedeným skutečnostem zůstává
lokalizace výrobních prostorů pro V 7 v Čechách více než problematická.
Podle dosud uvedených pramenů by pobočkou továrny BMW, kde se podle svědectví
majora Rudolfa Lusara díly pro V 7 vyráběly, mohla být např. továrna
Walter v Jinonicích, případně továrnu Aero Vysočany, ale ani jedna z nich
Avii Čakovice zatím hovoří jen o svědkové Expresu.
Na tomto místě si tedy dovolím přednést
vlastní hypotézu o lokalizaci výrobního komplexu na základě fragmentárních
svědectví dobových dokumentů, jež se podařilo objevit. Myslím teď
jmenovitě na podzemní základnu "Richard" v horském masívu Radobýl
u Litoměřic.
Většina historiků a publicistů, kteří do těchto
prostorů nahlédli po válce nebo i později, se domnívá, že stavební
projekt "Richard" měl zabezpečit výrobní prostory pro firmu Elsabe,
pokládanou za provoz koncernu Auto Union pro výrobu tankových motorů HL 230
(8).
Český historik Miroslav Kárný dokládá tuto
skutečnost fotokopií dopisu říšského ministerstva pro zbrojní a válečnou
výrobu o přeložení výroby tankových motorů ze Siegmaru ohroženého
spojeneckými bombardéry do Litoměřic pod zem. (9) Tato skutečnost však,
jak si ukážeme dále, naše úvahy vůbec nezpochybňuje a to tím spíše, že
horečnaté úsilí, maximální míra utajení základny "Richard",
exterminační tempo, v jakém byly při její výstavbě nasazeni vězni
koncentračního tábora (Vernichtung durch Arbeit), to všechno už před tím
podnítilo některé autory k vyslovení názoru, že tu šlo o výrobu odvetných
zbraní. My se tento názor pokusíme upřesnit v údaji, že šlo právě o výrobu
diskoplánu. Jaké pro to existují indicie ?
1.dubna 1944 zaslala pražská centrála gestapa
ústřednímu stavebnímu úřadu u německého státního ministra pro Čechy a
Moravu K.H. Franka žádost o povolení přístavby poschodí na dvou budovách
v Malé pevnosti Terezín z důvodů zvýšení kapacity věznice o 2.000 vězňů
a zesílení strážního oddílu SS, který měl asi 180 příslušníků. Toto
povolení jim však nebylo vydáno a proto další žádost pražského gestapa
z 29. srpna 1944 zdůrazňuje opětovnou potřebu prostorových stavebních úprav
na malé pevnosti.
"Možno ... ještě všeobecně poukázat
na to", píše se dodatečně v srpnovém dopise, "že policejní
věznice Terezín od svého zřízení stále získávala na bezpečnostně -
policejním významu a v současnosti patří mezi jeden z nejdůležitějších
faktorů pro udržení pořádku a bezpečnosti v česko-moravském prostoru.
Nadto se realizují, jak je známo - různé stavební projekty závažné válečné
důležitosti, nařízené říšským vůdcem SS, jež uvedené práce tak či
onak zdůvodňují." (10)
Formulace "wie dort bekannt",
adresovaná ústřednímu stavebnímu úřadu ve vztahu ke stavbám závažné válečné
důležitosti byla na pracovišti K.H. Franka nepochybně mnohovýznamovým
mementem, avšak dnes o tom dohromady nic nevíme. Odpověď na tuto otázku nás
však může úspěšně přivést na stopu diskoplánu V 7.
Co se mělo v blízkosti pevnosti Terezín
budovat ? V této době se letecký průmysl Třetí říše přemísťoval před
stále intenzivnějším bombardováním do podzemí, což se momentálně týkalo
plánu výstavby šesti gigantických leteckých továrních komplexů. Tyto měly
být vybudovány technikou betonových krytů, tak, jak to známe z koncepce
ponorkových bunkrů na atlantickém pobřeží a odpalovacích ramp po rakety V
2. V dubnu 1944 pověřil osobně Adolf Hitler touto úlohou vedoucího Todtovy
stavební organizace Xavera Dorsche ze Speerova zbrojního ministerstva. Dorsch
zpětně referoval Hitlerovi, kde všude mají být tyto továrny postaveny, ale
míra jejich utajení byla taková, že ve spisech Speerova ministerstva není
jejich lokalizace uvedená. (11) Došlo k takové stavbě i na českém území
? Nebyl projekt jejího budování totožný se stavebními záměry "závažné
válečné důležitosti", na které se odvolává žádost pražského
gestapa v srpnu 1944 ? Ležela poblíž Terezína ?
Odpověď na tuto otázku se částečně skrývá
ve výpovědi Xavera Dorsche při jeho svědectví proti Milchovi v norimberském
procesu. Uvedl v ní, že jedna z těchto tajných leteckých továren měla být
vybudována asi 50 km severně od Prahy. (12)
Terezín leží přibližně 60 km na sever od
Prahy a Litoměřice jen kousek severně nad ním. Podzemní komplex
"Richard" by tak plně vyhovoval podmínkám pro lokalizaci předpokládané
laboratorní základny pro V 7 ve smyslu vyjádření o "továrně blízko
Prahy", na rozdíl od dosud navrhovaných provozů "Walter" v
Jinonicích, či Aero Vysočany.
Jaké námitky je však možné vznést proti
interpretaci, jež hovoří, že litoměřická podzemní továrna sloužila k výrobě
tankových motorů, jak se to domnívá např. M. Kárný?
1. Podzemní základna "Richard",
jak jsme už vzpomenuli, patřila akciové společnosti "Elsabe" se základním
kapitálem 30 miliónů marek. Jejím posláním - alespoň podle obchodního
registru - měla být výroba a prodej aut a strojů všeho druhu. To, že firma
Elsabe figuruje na seznamu podnikatelských subjektů v odvětví automobilového
průmyslu nemusí v podstatě ještě nic znamenat. Říšské ministerstvo
financí totiž už dávno předtím vydalo příkaz, aby se do obchodního
registru zanášely i fingované společnosti, krycí jména tajných provozů,
aby dezorientace cizích zpravodajských služeb byla co nejúčinnější.
Neexistuje tedy jednoznačný důkaz o tom, co se vlastně pod horou Radobýl
vyrábělo.
2. V litoměřickém podzemí se mimo výrobních
prostorů Elsabe "Richard" budovaly i další, tentokrát pro
firmu "Kalkspat", odnož koncernu "Osram", ve kterém měl
rozhodující vliv elektrotechnický monopol AEG a Siemens, podílející se na
stavbě zbraní řady V. Stavbou pro Elsabe se stal Richard I., stavbou pro
Kalkspat Richard II., do které se měla přemístit údajně drátovna Osramu,
což mi po námitce vznesené v bodě 1 připadá jako nesmysl a to tím více,
že v té době už dávno padlo rozhodnutí o dislokaci drátovny do podzemních
výrobních kapacit v Hersbrucku u Norimberku, tedy nikoli do Litoměřic. Zajímavostí
je i výstavba úseku Richard III. aniž bychom dnes cokoliv věděli o tom, pro
koho a jaký výrobní program se v něm měl dít. Jaké bylo tedy skutečné
poslání výstavby Richardu II. a III ?
3. Pokud je možné litoměřický podzemní
komplex zařadit do plánu výstavby leteckých továren pod velením Xavera
Dorsche, spadal pod kompetenci zvláštního štábu zabezpečující výrobu stíhacího
letectva (tzv. Jagerstab). A skutečně - výstavba Richardu I.- III. patřila k
aktivitám skupiny SS-gruppenfuhrera zbraní SS dr.ing. Hanse Kammlera, který
byl původně vedoucím hlavního oddělení pro zvláštní úlohy ministerstva
letectva, podílel se na stavbách leteckého průmyslu, i na výrobě raket a
dalších významných úkolů. Všechny tyto skutečnosti tedy nepřímo
dokazují, že výstavba podzemní továrny v Litoměřicích byla velmi pozorně
sledovaná gestory německého stíhacího letectva. Pokud existuje záznam, jež
hovoří o příkaze ministerstva o dislokaci výroby tankových motorů HL 230
ze Siegmaru do Litoměřic, existuje i pozdější rozhodnutí Adolfa Hitlera z
30.4.1944, aby výstavba v podzemních prostorech u Litoměřic dostala stupeň
naléhavosti stavby pro výrobu stíhacích letadel !
Zajímavé je i strukturální porovnání
architektonického řešení provozu s jinými leteckými továrnami, kterými
bylo celé území Říše doslova prošpikováno. Zatímco hlavní závod
"Mittelwerke" (Dora) v kopci Kohlstein u Nordhausenu sloužil výlučně
k montáži tajné raketové zbraně, druhá velká filiálka (Laura) byla
vyhloubená v Saalferdu v Durinsku a sloužila pro zkoušení a kompletizaci
pohonných jednotek zbraní V.
Pokud půdorys závodu Dora připomínal velký
položený žebřík, bylo podzemí pod horou Radobýl prokopané jiným způsobem.
Za třemi obrovskými vstupy se otvíraly velkoryse projektované vějíře
chodeb v celkové délce více než 36 km. Některé z ramen vějíře měly
pobočné křižovatky, které se rozbíhaly do stran a napříč po celé délce
hory se spojovaly všechny tři vějíře Richarda I.-III. dlouhé lineární
koridory, ve kterých vězňové vybudovali gigantické tovární haly.
O dalších dvou "vějířích"
Richarda II. a III. se vynořilo jen několik mlhavých svědectví, jako např.
to o umístění filiálky drátovny Osramu. Další svědectví však hovoří
o něčem jiném : jeden z vězňů, který přežil teror při výstavbě této
části podzemní základny si vzpomíná na hromady uskladněných raketových
trysek. Jistý atomový vědec zase rozeznal v bazénech instalovaných do třetího
"vějíře" součásti továrny na těžkou vodu. (13)
Jde o fantazii nebo skutečnost ? V každém případě
zůstává otázka, zda na mnoha místech spadl strop proto, že čas několika
desetiletí si už vybral svoji daň porušením statiky klenby, a nebo či tyto
závaly dosud skrývající neprobádané prostory patřily mezi poslední úlohy
ženistů wehrmachtu v posledních dnech války.
Zrekapitulujme si teď, jak vypadala naše verze
událostí : 18.3.1944 rozhodl ministr válečné výroby o umístění výroby
tankových motorů do Litoměřic. Započala výstavba Richarda I. 1. dubna 1944
žádá pražská centrála gestapa o rozšíření kapacity terezínské
pevnosti. V tomto dopise ještě nezdůrazňuje "závažnou válečnou důležitost",
nasazení nových vězňů na stavbu Richarda I., které ještě tento status
nepřísluší. V dubnu 1944 Hitler pověřuje X. Dorsche výstavbou šesti
leteckých továren, ze kterých se jedna z nich měla nacházet asi 50 km
severně od Prahy. 30. dubna 1944 Hitler osobně uděluje litoměřickým
podzemním prostorem statut naléhavosti stavby pro výrobu stíhaček. Započala
výstavba úseku Richard II. a III. 29. srpna 1944 zdůvodňuje vedení Terezínské
pevnosti žádost o kapacitní stavební úpravy v zájmu realizace blíže neurčených
stavebních projektů závažné válečné důležitosti.
Všechny tyto údaje, které se ztotožňují s
informací o budování výrobních prostorů pro diskoplán V "v blízkosti
Prahy" jako i eminentní zájem říšského letectva o podzemní komplex v
Litoměřicích (Štáb B 5 gruppenfufrera SS Kammlera) nám dovoluje vyslovit
myšlenku, že podivné provozy pod horou Radobýl byly skutečně úzce spjaty
s projektováním, zkouškami a výrobou nacistické superzbraně V 7.
Ing. Miloš
Jesenský (SR)
|
Odkazy:
1. viz Jesenský M., Niczky E.:
Náci UFO - Kutatás (I), Színes UFO, roč. III, č. 1/95, s.
30-35, 2/95 s. 37-38
2. Polák M.: Německé UFO
pod Medníkem. Expres 14.10.1993
3. Polák M.: UFO padá u
Prahy. Expres 26.10.1993
4. Lenk L.: Je ve Štěchovicích
UFO ? Český deník 22.4.1994
5. Polák M.: Varování na
dva roky, Expres roč. IV., č. 219
6. Přeučil P.: Boj o štěchovický
poklad jde do finiše. Nedělní Blesk, 30.4.1995, s. 10
7. Toužimské noviny č. 3/92
s. 3 (archiv KPU)
8. Kárný M.: Tajemství a
legendy Třetí říše. Mladá fronta, Praha 1983
9. cit.: Der Reischminister
fur Rustung und Krigsproduktion - Rustungslieferengsamt - RLA /
BVF - 18.3.1944 : 1) Firma Auto-Union AG.,Werk Chemnitz-Siegmar,
2) Fa AG Kalk-und Ziegelwerke, Leitmeritz Betr.: Verlagerung der
Fertigung HL 230 der Fa. Auto-Union AG., WWerk Chemnitz-Siegmar
in die AG. Kalk -u. Zeigelwerke, Leitmeritz.Der Firma Auto-Union
A.G., Werk Chemnitz-Siegmar, wird hiermit Verlegungsbescheid im
Sinned s Erlasses vom 26.8.1943 (Verlegunngs - Grumdsatze)
erteilt. Entsprechend der Genehmigung des Rustungsamtes ist die
Verlegung der oben angefuhrten Fertigung in die Firma AG.
Kalk-u. Ziegelwerke, Leitmeritz, durchzufuhren. Die letzgenannte
Stelle ist verpflichtet, die Fa. Auto Union AGaufzunehmen.
Alele Dientstellen des
Ministriums und alle Behorden werden die notwendige
Unterstutzung bei der der Durchfuhrung der Verlagenrung gewahren.
Heil Hitler ! Im Auftrag : (Ronkel)
10. Korespondence s celou
dokumentací se zachovala ve spisech úřadu říšského
protektora.ŠUA - ÚRP - kartón 1255
11. Jannsen G.: Das
Ministerium Speer, Frankfurt am Main. Win 1968, s. 22
12. Podle svědcké výpovědi
X. Dorsche v norimberském procesu proti bývalému maršálovi
Milchovi (případ 2), protokol s. 1368 - 1388, taktéž podle
Speerova výslechu k tomuto procesu (SÚA - fond Nor. 2, karton
52) Dorchův záznam o poradě u Hitlera v r. 1944 je publikovaný
v v knize : Deutschlands Rustung im Zweiten Weltkrieg, Frankfurt
am Main, s. 352. K otázce lokalizace viz SUA - Nor. 2, s. 1384
13. Nejtek V.: Smrt se učí létat,
Naše vojsko Praha 1990, s. 174
|