Ještě před koncem druhé světové války
začali Spojenci prostřednictvím zvláštních vojenských
jednotek a příslušných expertů shromažďovat a analyzovat
všechny dostupné údaje o tajných zbraních, jejichž použitím
hrozila německá politická elita už dávno před květnem
1945.
Podle dostupných informací byl
rozsah německého programu "V" vskutku imponující,
i když tu existují pro dnešního komentátora přímo nepřekonatelné
mezery v získávání podkladů, jejichž ověřování
vzhledem na kvalitativní různorodost je nejen časově náročné,
ale i vzhledem k utajování klíčových informací není vždy
úspěšné. Svoji úlohu tu nepochybně sehrála i samotná
roztříštěnost nacistického vojenského výzkumu. Každá
složka - armáda, letectvo i námořnictvo - měla totiž
vlastní organizaci výzkumu, ústavy , zkušební haly, střelnice
a zařízení, jako i vazby na finanční a průmyslovou základnu,
jež si starostlivě strážila před nevítanou pozorností
rivalů.
Dříve než začneme zkoumat otázku
v jakém vztahu byly výsledky některých vybraných projektů
německého výzkumu k pozorování neidetifikovaných létajících
objektů v regionu střední Evropy, jmenovitě nad Čechami,
Slovenskem a Polskem ve čtyřicátých letech, pokusme se o zběžnou
klasifikaci úderných zbraní řady "Verveltung", známých
spíše pod okřídlenou zkratkou "V":
V 1 - okřídlená střela nesoucí
hlavici s 800 kg trhaviny porovnatelné s prototypem raket třídy
vzduch - země
V 2 - bojová raketa se startovací
hmotností 12.910 kg schopná dopravit na vzdálenost 380 kg 750
kg výbušniny
V 3 - monstrdělo "Tausendfussler"
o ráži 152 mm, nazývaná též "Hochdruckpumpe", či
"Schnelle Elise" s dostřelem 25 km.
V 4 - pilotovaný raketový prostředek
na bázi raketoplánu. V1/A2 v japonské verzi označovaný jako
létající bomby "Okha" a "Baka" pro
piloty-sebevrahy.
V 5 - přepadový raketový stíhač
"Natter" s rychlostí do 1020 km/ h. BA 349 A/B
vyzbrojený raketami třídy vzduch/vzduch.
V 6 - dálková dvojstupňová
balistická raketa "Ursel", předchůdce dnešních řízených
střel s mezikontinentálním doletem nad 5.500 km.
V 7 - uvažovaný nadzvukový
diskoplán s kolmým startem a přistáním, projektovaný zřejmě
jako nosič německé jaderné zbraně A.
Údaje o vývoji diskoplánu řady
"V", jež budou mít pro naše úvahy klíčový význam,
nacházíme v prvotní podobě ve formě fragmentárních
informací v pracích dvou ruských autorů: Bosise Šurinova a
Solomona Šulmana. Šurinov v této souvislosti cituje o mnoho
starší údaj Charlese Garreaua, který v revue "L´Histoire
č. 368/1977 tvrdí, že od května roku 1943 započali v
laboratořích ve Štětíně, Dortmundu, Essenu a Peenemunde
zvláštní skupiny německých expertů práce nad vývojem
diskoidální helikoptéry "V 7" (1)
"V roce 1942 vybudoval německý
inženýr Zimmermann létající disk", potvrzuje
tento údaj Solomon Šulman. "Mohl startovat po kolmici
a letět rychlostí 700 km/h v horizontálním směru. Rychlost
přistání dosahovala 60 km/h, avšak při průměru 42 metrů
byl disk poměrně málo stabilní během letu." (2)
V současnosti se v odborných
ufologických kruzích objevily úvahy, že "V 7" přestože
dosahoval rychlosti 700 km/h, přece jen nebyl přepadovým
reaktivním stíhačem. (3)
Možnosti kolmého startu jsou
totiž mimořádně výhodné pro vzlet bojových letadel např.
z paluby letadlové lodě, podobně i nízká rychlost při přistávání
by předurčovala tento stroj spíše k úkolům námořního než
suchozemského charakteru. Zajímavým z tohoto hlediska by byl
např. text listu adresovaný jednomu z předních ufologů,
jehož autor - bývalý člen protiletadlové baterie ve Śvinoujsci
- slyšel v té době ve své jednotce skutečně podivuhodné
pověsti o zvláštních "zařízeních", jež se údajně
nacházely na palubě letadlové lodě "Graf Zeppelin",
potopené Spojenci v hamburském přístavu. (4)
Mimořádně zajímavé výsledky
dosáhl v rozboru této problematiky kpt.Ing. Robert K. Leśniakiewicz,
vedoucí GB Jord Nol S.A. a agilní člen UFO
research Group Krakow, se kterým udržuji velmi úzkou
spolupráci především v rámci Projektu Tatry ´90, výzkumného
programu zaměřeného na monitorování jevu v horském terénu
Tater, Beskyd a Pienin. Nedávno jsme po vzájemné dohodě
tento referenční prostor i na areál Krkonoš, což byl vlastně
i důvod, proč v létě 1993 podnikl studijní cestu do této
oblasti i kpt. Leśniakiewicz.
Jeho práce v terénu z počátku
nevybočovala z běžné ufologické rutiny, situace se však změnila
v momentu , kdy si při analýze dvou pozorování UFO typu DD a
NL svědkové - Eva Kateřina T. a Witold S. -
vzpomenuli na místní pověst o tom, že v čase druhé světové
války měli Němci dokonale maskovanou bázi v Krkonoších,
kde testovali jakési neobyčejné letadlo s kolmým startem a přistáním.
Oba svědkové se přitom odvolávali na výpovědi starousedlíků,
ale nic určitého povědět nedokázali.
Náhoda chtěla, že Robert právě
studoval zmíněné ruské texty o V 7 a tak jej shoda v těchto
pramenech přinejmenším zaujala. Situace však kulminovala až
po výpovědi Francouze S. Théaua, bývalého vězně
koncentračního tábora Stuttchoff, zaznamenané Jeanem
Siderem a evidovaném Patrickem Vidalem z Euroufonu
o tom, jak 18.?. 1943 pozoroval v okolí Gotenhafenu (Gdynia)
neobyčejný létající objekt ve tvaru disku, ve kterém však
poznal kpt. Hannu Reitschovou, elitního pilota
Luftwaffe ve Třetí říši. (5)
Ihned po návratu z Krkonoš
nanesl všechny vzpomínané lokality do mapy (viz obr. 1) Mimo
raketové střelnice V 1 a V 2 tu ještě vidíme zobrazené
regiony pokusné střelby superděla "Tausendfussler"
V 3. Vědecko-technické zázemí experimentů zbraní
"V" v Polsku tvořili laboratoře a továrny ve
Wroclawi, Štětíně, Gdaňsku, a Tarnově. Zvláštní význam
v tomto systému měl nepochybně komplex "Der Riese",
který byl v Sovích horách jakýmsi německým ekvivalentem
Alamogordo, americkým centrem atomového výzkumu. Německé práce
nad výrobou nukleární zbraně v polském komplexu "Der
Riese" jsou totiž neoddiskutovatelnou skutečností, i když
jsou lépe dokumentované přímo z z území Říše např. v
ústavech v Hamburku, Mnichově, Lipsku, Berlíně, Heidelbergu
a Kielu.
Nacisti nevlastnili strategický
bombardér, jako byl americký B 29, ale plánovali , že budou
mít cosi lepšího a tím lepším byl vlastně diskoplán V 7.
Jak už bylo řečeno, diskoplán měl na tu dobu neobyčejné
vlastnosti. Schopnost kolmého startu mu umožňovala vzlet z
poměrně malé plochy, např. i z paluby letadlové lodě.
Rychlost kolem 700 km/h, dosahovaná díky tryskovým motorům,
nad kterými Němci pracovali od začátku 30. let, se zdá být
poddimenzovaná a je velmi pravděpodobné, že V 7 volně překračoval
rychlost 1 M (rychlost zvuku). Další pozoruhodnou
vlastností tohoto letadla byla jeho nezjistitelnost pro tehdejší
radarové systémy a je možné pokládat za poměrně dobře
podložené zjištění, že nacisti měli svůj ekvivalent
"Projektu Rainbow" a efektem této práce byl
i tvar diskoplánu, porovnatelný s konstrukcí typu "stealth".
Italský kolega, známý badatel
Alfredo Lissoni napsal svému příteli do Jordanowa toto zajímavé
zjištění: "... V 7 byl tajným UFO hitlerovců a
postavili ho tři němečtí inženýři a jeden Ital. Byli to :
Miethe, Habermohl, Schriever a Alfonzo Bellonnzo. V knize dr.
Franka Strangese - známého amerického badatele V 7 v USA (6)
- jsem objevil chybu - totiž tím Italem, který byl profesorem
a přednášejícím na fašistické Mediolanské Polytechnice a
v letech 1943 - 45 zmizel z Mediolanu, byl Belluzzo. Ten samý
Belluzzo, který probudil k životu koncern AGIP Italia a závody
Ansaldo v Mediolanu. Po roce 1943 Giuzeppe Belluzo (tedy ne
Alfonzo Bellonzo) zmizel. Možná v Německu a nebo snad v
Polsku ? Ve shodě s tím, co napsal Stranges, Belluzzo pracoval
s Mithem, Schrieverem a Habermohlem nad projektem V 7 a byl
expertem v oblasti spalovacích a parních turbín..."
(7)
6. listopadu 1993 mi Robert Leśniakiewicz
odeslal zvláštní dokument, který dostal ředitel UFO
Research Group Krakow Bronislav Rzepecki od ruského ufologa
Jurije Stroganova a poprosil mě, abych ho patřičným způsobem
publikoval. Stroganovova zpráva byla přednesená 28. listopadu
- tři týdny po jejím zaslání - na hlavním programu II.
středoevropského kongresu o UFO v Košicích, kde
vzbudila zájem novinářů a publicistů (8) Ústřední myšlenkou
této práce je informace o tom, že v letech 2. sv. války
nacisti zkonstruovali "... létající stroje ve tvaru disků.
Model N 1 "Okřídlené
kolo". Model N 1 vyzkoušeli
v okolí české Prahy. Jeho konstruktéry byli Schriewer a
Habermohl. Tento model byl prvním letadlem na světě
s kolmým startem a přistáním. Byl konstruován osonová kola
o velkém povrchu, otáčejícím se kolem kabiny, z které bylo
možné řídit sklon lopatek turbíny otáčejících se současně
s tímto kolem. Regulující úhel jejich sklonu bylo možné získat
vztlakovou sílu k pohybu po kolmici i v rovině. N 1 byl poháněný
tryskovými motory...
Model N 2 -
kolmo startující letadlo. Byl modernizovanou verzí Modelu
N 1. (...) Model N 2 dosahoval rychlost asi 1200 km/h, tedy
kolem 1 M (...)
Model N 3 "Disk
Bellonzo" Měl dvě verze s průměrem 38 a 68 metrů v průměru.
N 3 byl poháněn bezdýmným a bezplamenným "výbušným
motorem" zkonstruovaným rakouským inženýrem dr.
Victorem Schaubergerem. Motor potřeboval ke své práci jen
vodu a vzduch... Hlavním projevem jeho činnosti byl usměrněný
výbuch, který generoval antimagnetické pole, díky kterému
levitoval v magnetickém poli Země. Na obvodu se nacházelo 12
tryskových motorů, které plnily dvojakou úlohu - chladily
hlavní levitační motor a udávaly celému stroji pohyb v
rovině.
19. ?. 1945 "Disk
Bellonzo" vykonal svůj první a poslední zkušební
let. Letci dosáhli během 3 minut výšku 15.000 metrů a
rychlost 2.200 km/h v horizontálním letu, tedy kolem 2
M..."
Jurij Stroganov vzpomíná na ještě
jednu závažnou informaci, že totiž závody připraveny k sériové
výrobě Modelu N 3 byly umístěny v Breslau, tedy dnešní
Wroclawi. Je to skutečně jen náhoda, že mezi tímto městem
a Prahou leží právě Krkonoše a Soví hory, kde od roku 1943
probíhaly intenzivní práce nad nacistickým nukleárním
programem ?
"Kdo ví", ptá
se R. Leśniakiewicz, "zda se legendární poklad z
Wroclawi neskládal místo drahocenností a uměleckých děl právě
z plánů a detailů konstrukce V 7 ? Ti, kteří hovořili o
tomto pokladu, tvrdili, že jeho hledači nacházejí jistou
smrt z rukou nejen Hitlerových pohrobků, ale též sovětské
KGB či GRU a tak by bylo možné ne zásobami uranu, ale vlastně
možností objevení plánů V 7 vysvětlit aktivitu západních
speciálních služeb v 50. a 60.letech ! Byla vyhledávaná
nejen uranová ruda, ale též V 7 - byla to vlastně legenda v
legendě ..." (9)
Tajemství V 7 a německé nukleární
bomby má nepochybně v Polsku další pokračování v beskydském
labyrintu podzemních prostor v Grzechyni, zasypaném po válce
z bezpečnostních důvodů. Dnes však žije jen velmi málo svědků
toho, co nacisti dělali na této i na dalších lokalitách
vyznačených na mapě (viz. obr. 2) Robert Leśniakiewicz ,
který prováděl podrobné rozhovory s Tadeuszem L. a Jozefem
M., zaměstnaným v době okupace na základně "Der Riese",
hovoří o tom, že oba podzemní komplexy se velmi podobají :
1. Obě stavby byly vybudovány v
náročných horských terénech
2. obě stavby byly vybudované vězni
koncentračních táborů
3. pracovali tam němečtí a
italští inženýři
4. stáž vykonávali vojáci
zbraní SS, později vojáci wehrmachtu
5. obě stavby byly situované v
místech strategicky nezajímavých, tedy neležely ve směru útoku
nepřátelských vojsk
6. obě stavby se nacházely v blízkosti
komunikačních cest
7. obě stavby ležely v blízkosti
vědecko-výzkumných center (Praha, Wroclaw, Krakow)
8. V blízkosti obou staveb se
nacházely zásoby uranu nebo tam byly vyhledávány ! (10)
Informátoři R. Leśniakiewitcze
tvrdí, že grzechnské bunkry měly jen malou kubaturu, než
aby se do nich daly umístit jakékoliv stroje. Měly sloužit
obranným účelům. Co však měly bránit ? "Snad ne
ubohou cestu z Makova Podhalanskiego do Suchej Beslidzkej a
Stryszavy...", říká R. Leśniakiewicz, a nabízí
vlastní vysvětlení : "Nejvíc logickou se mi jeví
úvaha, že tyto pevnosti měly v minulosti bránit jakýsi výzkumný
komplex - kdo ví, či právě na bombě A - umístěným v
Jalowieckém pásmu. Podobnost mezi geografickými podmínkami
Sovích hor a Jalowieckého pásma je přímo do očí bijící.
Tato pohoří jsou nevysoké a položené v blízkosti nevelkých
osad. Je zajímavé, že se Grzechynia nacházela právě v blízkosti
geometrického centra teritorií Třetí říše, což znamená,
že při tehdejším doletu těžkého bombardovacího letectva
bylo nemožné, aby ji mohla bombardovat flotila spojeneckých
bombardérů. Tedy místo vskutku ideální..." (11)
pro vyvinutí bomby a jejího nosiče v jaderném konfliktu ! -
chtělo by se dodat.
Je možné se jen a jen ztotožnit
se závěrečnými slovy R. Leśniakiewicze, jak všechna tato místa
zakletá hitlerovskými Niebelungy čekají na svého Kolumba. A
tak, zatímco se spolu se svým týmem pustil po jejich stopách
na polské straně, rozhodl jsem se zase prozkoumat záhadu německých
diskoplánů a atomové bomby nacistů v Čechách a na
Slovensku.
Na území bývalého Česko-Slovenska
se těsně po válce nacházelo určité množství dokumentace
a materiálů o vývoji a výrobě zbraní řady "V",
především součástky vyráběné v továrnách říšského
protektorátu Čechy a Morava, jmenovitě zlomky archívů brněnské
Zbrojovky a plzeňské Škodovky.
Tyto shromáždil VI. odbor Vojenského
technického ústavu, jehož pracovníci soustředili a
popsali zachované nacistické písemnosti a výkresy, tak i
technologii. O tom však dnes už mnoho nevíme, především zásluhou
vědecké rozvědky Sovětů, neustále pátrající v troskách
německých archivů a vyslýchající zajištěné civilní i
vojenské experty, aby nahradili ztrátu, jež vznikla, když
jim jednotky Hodgesovy 1. armády odvezly doslova před nosem z
Nordhausenu na 100 kompletních raket V 2, množství náhradních
dílů a z archívů deset tun dokumentace.
Na základě zachované
dokumentace je však možno např. poukázat na výrobu součástí
pro zbraň V 1 v laboračním zásahu ve Velvětech u Teplic, původně
určené pro plnění leteckých pum tzv. Fullstelle Hertine od
května 1944 do března 1945 s měsíční produkcí 2625 hlavic
pro zbraň V. Sesterským závodem podniku Velvěty byla
Luftmuna Bromberg v Bydhošti v Polsku. (12)
Některé úlohy byly nepochybně
řešeny i ve Škodových závodech a Zbrojovce Brno, nás však
budou bezprostředně zajímat ty konstrukční a vývojové
pracoviště, které mohly být přímo zainteresovány na vývoji
V 7 už i vzhledem k tomu, že byly dislokovány v okolí Prahy,
kde jak už víme, ze Stroganovy zprávy, došlo ke zkouškám
diskoplánu.
Do úvahy připadá mimo německého
pracoviště Schmidding v Děčíně - Podmokly, kde se soustředila
značná část odborného potenciálu pro vývoj a výrobu
raketových motorů, především vývojové středisko Škodových
závodů v Příbrami, které přímo patřilo k vědeckým
centrům resortu SS a bylo řízeno Rolfem Engelem. V roce 1943,
když byl dosazený na vedoucí místo z příkazu ministra
Speera, zde byly umístěny elitní vědecké kádry podniku pro
výzkum reaktivních motorů Versuchsanstalt fur
Strahltriebwerke v Grossendorfu. Pracovalo se tu až do dubna
1945, kdy byly zaměstnanci evakuovaní do Mnichova, kde se nacházelo
centrum vývoje a výroby motorů i pro zbraně V v Bayerische
Motorenwerke. (13)
A nyní přikročíme zase k
opisu pozorování, jejichž vysvětlení by mohlo být v
uspokojivé korelaci s myšlenkou o experimentálních zkouškách
tajných nacistických zbraní. Jedno z nejzáhadnějších
pozorování je uvedené v publikaci "UFO nad západočeským
regionem" , ve které svědek, pan František Paneš,
popsal takto:
"Psal se rok 1944
, válečné události braly svůj konec a spojenecká letadla
spolehlivě ovládala vzdušný prostor zbytku Říše, včetně
území ČSR. V této době jsem bydlel s rodiči v Blovicích u
Plzně a bylo mně 18 let. Když jsem v r. 1964 poprvé četl
zprávy o UFO, bleskem se mi vrátila myšlenka a vzpomínky o těch
20 let zpět, při čtení popisu předmětu - létajícího talíře.Bylo
to v pozdním létě a bylo pozdní odpoledne, asi 17. hodin,
když jsem nad lesem zvaným "Kamensko" spatřil ve
značné výšce (asi 5km a více) v modři vzduchu lesknoucí
se předmět doutníkového tvaru. První myšlenka, která mě
napadla bylo, že je to německá vzducholoď. Chyběl jí však
příďový terč, žebrování a nebylo stopy po zadních
stabilizačních kormidlech.Objekt byl značně velký, mám-li
soudit jeho velikost v porovnání se vzducholodí, kterou jsem
jako chlapec viděl, pohybovala se jeho délka od 100-150 m, průměr
byl kolem 50 m. (viz obr.) Těleso bylo ozářeno západním
Sluncem a jeho strana přivrácená ke Slunci zářila blyštivě
stříbřitou barvou, zatímco odlehlá se ztrácela svojí šedomodří
v modru nebes. Byla však jasně odlišná. Po obloze pluly jen
ojedinělé mraky a nešlo o mrakový útvar. Bylo to těleso.
Pod sebou měla světlejší místo, které jsem pokládal za
kabinu lodi. Předmět jsem patřil ve vzduchu v klidu, bez
hluku. Později jsem měl dojem, že je o něco níže, jako by
zvolna klesalo kolmo dolů. Jeho podrobnosti se nedaly určit,
jisté však bylo, že bylo oblé. Protože bylo pozdní
odpoledne, domníval jsem se, že změna barev na jeho horní části
je vyvolána slunečním světlem. Vím zcela jistě, že šlo o
barvu červenou a žlutou. Pozoroval jsem objekt asi 7 minut,
když se pomalu začala jeho výška zvyšovat a současně se
ztrácelo v modři - zřejmě stoupalo. Celkem jsem úkaz
pozoroval 10-15 minut." (14)
Jen velmi těžko si umím představit,
že nacisté nasadili v roce 1944 vzducholoď pro bojové účely
a to především pro riziko její zranitelnosti. A nebo snad šlo
o úplně jinou motivaci ? V třicátých letech by bylo možno
uvažovat např. o špionážní misi zeppelinu, pokud by byla
garantovaná jeho bezpečnost, tak jako když po nástupu
Hitlera k moci se obrátila říšská vláda na čs.
velvyslanectví v Berlíně se žádostí o povolení letu
vzducholodi v okolí Plzně. 15.5.1934 se tento let skutečně
uskutečnil, 238 metrový obr přeletěl hranice v prostoru
Waldsassen - Cheb ve směru na jihovýchod a v cílové oblasti
se pokoušel snímkovat areál plzeňských Škodových závodů.
Ale jaký význam by měla tato činnost ve vlastním zázemí a
za pochybných bezpečnostních podmínek ? Ostatně samotný svědek
k tomu dodává : "Dlouho mi tato událost ležela v hlavě.
Že by Němci svoji vzdušnou válku zachraňovat nasazením
vzducholodí ? Ale tuto myšlenku jsem zavrhl. Také jsem nikdy
neslyšel, že by spojenecké armády ve své převaze nasadily
tak zranitelné obry. Vzducholoď to nebyla, balón také ne a s
mrakem se to nedalo zdaleka srovnat." (15)
V šedesátých letech obdržela
redakce časopisu Letectví a kosmonautika dopis, jehož
znění později citovali autoři Gotz a Tikovský. Šlo o tuto
zprávu :
"Vážená redakce, zažil
jsem takovou příhodu: bylo to při Rohatci u Hodonína asi v
roce 1944 v srpnu nebo v září. Vracel jsem se s babičkou z
pole, bylo asi 21 hodin a dost tma, když se najednou nad horou
ze směru od Ratiškovic objevila červená koule a velkou
rychlostí letěla na Skalici na Slovensku. Přeletěla za několik
sekund a dodnes si pamatuji: koule se za letu nezplošťovala,
intenzitu ani barvu světla neměnila, světlo bylo na celé ploše
jasně červené a předmět byl velký jako dva měsíční průměry.
Letěl majestátně a celkem nehlučně. Let na mně zapůsobil
ohromným dojmem. I když jsem byl tehdy malých chlapcem,
dodnes si všechno pamatuji." J.S., Hodonín (16)
Do válečných let zasazuje své
vyprávění svědek Jiří M. z Turnova, který ve svém
listu do UFO centra Košice popisuje tuto událost:
"Bylo to za druhé sv. války,
když mě matka zavolala k oknu. Potom jsem i já uviděl zvláštní
doutníkovitý předmět. Byl nad naší křižovatkou, perleťově
se leskl na Slunci a jeho kulatá okénka byly velmi dobře
viditelné. Nehybně viselo asi 5 minut na stejném místě,
potom vzadu vytryskl namodralý proud plynů a nehlučně odletělo
vodorovným směrem." (17)
Omnoho lépe jsou však
dokumentovány případy pozorování létajících disků nad
územím středního Slovenska to hlavně z toho důvodu, že
jejich autorem není nikdo jiný než někdejší čs. pilot
Daniel Lazarík. Opisy jeho pozorování, jež se nachází v
databázi UFO centra Košice přímo vsugerovávají mimořádnou
pozornost se vzhledem nacistických diskoplánů. Část z nich
nabízím v následujícím výtahu:
"Dne 26. srpna 1941 jsme
z prostoru Hontianských Nemiec, lokality Depov a z potoka Štiavnička
okolo 15.30 hod. zpozorovali letící těleso, za kterým
vznikal dlouhý aerodynamický úplav, vyplněný žhavou
plazmou ovzduší. Po několika minutách aerodynamický kužel
(rázová vlna) zasáhl zemský povrch v šířce asi 5O metrů.
Na podzim 1941 pozorovali žáci
1. ročníku ze školy v Krupine a z učebny ve druhém poschodí
ve východním směru vpravo od kopce Tanistravár let větší
skupiny těles kruhovitého tvaru. Já jsem viděl skupinu 4 a 5
kovových těles rychle letět severovýchodním směrem. Po několika
minutách bylo slyšet 5 silných explozí od místa přeletu.
(18)
Dne 23. května 1942, asi o
21.30 hod. na východ od 19 st. východní zem. délky a asi 15
st. nad obzorem, zpozoroval jsem těleso (...) s osvětlením
prostoru do fialovočervena. Po skončení plazmatického ohně
způsobeného tepelným ohřevem se na tělese rozsvítilo jasné
světlo, dva, tři, čtyři a pětkrát. Mezi jednotlivými
skupinami záblesků bylo vidět krátké osvětlení tmavožluté
barvy.
V době prázdnin jsme z
kostela obce Devičie sledovali let tělesa, které zanechávalo
za sebou dlouhou ohnivou stopu.
V červenci 1947 jsme od
restaurace při Dobšinské ledové jeskyně pozorovali jako
skupina lidí přelet kulatého tělesa asi 20 st. nad západním
obzorem, jež vyvolalo ionizaci plynů a tvoření plazmatické
stopy za tělesem.
Dne 23. října 1947
jsem ze státní silnice č. 66 asi 700 m východně od obce
Devičie pozoroval 20 st. nad jz obzorem jv letící těleso,
které též signalizovalo dvěma, třema, čtyřma a pěti
rozsvícením světel oddělených krátkým tmavožlutým zábleskem."
Do toho samého období je
datované hlášení, kdy v roce 1947 skupina deseti svědků
pozorovala po zatmění nad vesnicí Málinec v části Hámor přelet
šesti disků ve formaci třech a třech za sebou po dobu asi
deseti minut. Referoval o tom Erik M, jehož dopis se nachází
v archivu UFO centra Košice. (19)
A to jsme už dávno překlenuli
květen 1945 do období dva roky po skončení světového
konfliktu, kdy bylo Německo rozdělené na 4 okupační zóny
ovládané vítěznými mocnostmi, takže o nacistických
pokusech s diskoplány "V" nemůže být ani řeči.
Avšak mojí pracovní hypotézou zůstává poválečná
exploatace zabavených prototypů V 7 některých modelů
postavených po vyvezení technologických zařízení závodů
ve Wroclawi do SSSR, kde se pokoušeli jejich výrobu
aktualizovat. Přitom mohlo jít jen o část globální
koncepce psychologického nasazení zbraní "V", čímž
demonstrovali Sověti závažnost svých politických žádostí,
jako tomu bylo např. v případě skandinávského raketového
léta v roce 1946. Propagandistické použití bývalých zbraní
"V" Sověty v podobě fenoménu "ghost rockets"
objevujících se ve stovkách pozorování nad severoevropským
bojovým prostorem, Řeckem, Tureckem a Francií se dnes už
podařilo spolehlivě dokumentovat díky několika speciálním
raportům a analýzám R. Leśniakiewicze - šlo o promyšlenou
formu Stalinova psychologického nátlaku na evropské vlády v
době rozhodujících politických střetů. (20)
Otázkou zůstává, zda pozorování
tajemných disků nad středním Slovenskem je možné pokládat
za jednu z demonstrací Stalinovy síly prostřednictvím bývalých
hitlerovských diskoplánů v předvečer převratu, který Československo
přičlenil k satelitním státům komunistického impéria.
Ing. Miloš
Jesenský (SR)
|