V čísle 4/95 ZAZ mne zaujalo již
druhé pokračování článku "Tajné
zbraně Třetí Říše a UFO" od Ing.
Miloše Jesenského. Nedisponuji tak rozsáhlým
archívem a ani množstvím času na obdobně
rozsáhlé studium dostupných dokumentů, ale přesto
bych rád reagoval a možná doplnil některé
části těchto článků o vlastní zjištění.
Mně i dalším zájemcům o tuto oblast jsou
bohužel dostupné i informace rozcházející se
v některých tvrzeních s podáním prezentovaným
ve zmíněných článcích. Zajímám se o události
letecké války nad územím Čech a proto shromažďuji
i informace o zbrojní letecké výrobě na území
protektorátu i v územích připojených po 1.10.1938
k Německu. Pokud autor zmiňuje podzemní továrny
v Povltaví, skutečně tyto provozy existovaly.
Letecká továrna Avia po celou dobu okupace vyráběla
cvičné stroje Avia / Arado Ar 96 verze B. Zima
1944 / 45 představovala pak předěl ve výrobě
všech českých leteckých továren. V Avii Letňany
začaly být montovány přední části proudového
stroje Messerschmit Me-262, v Semilech se
opravovaly motory Jumo 004 pro toto originální
letadlo. Do projektu bylo zahrnuto i ČKD Praha,
závody v Podmoklech. Před nálety byly některé
provozy umístěny do tunelů v Povltaví a na Křivoklátsku.
V listopadu se do Prahy přemístilo také
velitelství IX (J) Fliegekorps (IX. stíhací
letecký sbor), do něhož spadaly bombardovací
jednotky Luftwaffe určené k přezbrojení na Me-262.
Společně s tímto přesunem byla redislokována
také část útvarů, které byly umístěny do
Čech, konkrétně do Klecan, Ruzyně a Smiřic.
Obrovský chemický koncern STW v Záluží u
Mostu byl téměř jediný schopný nově vznikající
útvary a útvary přezbrojované na Me-262 zásobovat
palivem J2. Současně byla zahájena i konečná
montáž strojů Me-262. Spojenecký průzkum 26
prosince 1944 potvrdil montáž strojů Me-262 v
letecké továrně v Chebu. Zajímavé je, že přesto
že Egerflugzeugwerke patřily pod koncern
Heinkel, byly přinuceny montovat konkurenční
stroj Messerschmitt. Druhým montážním střediskem
v Čechách byla malá továrnička fy. Fiessler
na okraji Českých Budějovic, blízko letiště
v Plané, kde probíhaly zkušební lety. Další
podzemní letecké továrny vznikly na budované
železniční trati Havlíčkův Brod - Brno, v několika
tunelech tehdejšího okresu Tišňov. Ve třech
tunelech probíhala montáž části stíhaček s
pístovými motory Messerschmitt Bf-109. Závod měl
krycí označení Diana.
0 výcvikovém
prostoru příslušníků Waffen SS u Benešova
bylo v souvislosti s pokladem u Štěchovic napsáno
mnoho. Oblast byla zabrána nedlouho po 15.3.1939.
Centrem se stala obec Lešany s kasárnami pro
cvičené jednotky. Rozšiřováním prostoru během
roku 1943 bylo zabráno 62 obcí a celková výměra
plochy cvičiště byla 700 km2. Výcvikovým
prostorem prošlo mnoho jednotek. Nastálo byla
umístěna v prostoru ženijní výcviková
jednotka v Hradišťku a v Benešově dělostřelecká
škola. Příslušníci obou výcvikových
jednotek ve spojeni s dalšími útvary vojsk SS
v Čechách představovali největší hrozbu pro
chystaná povstání proti okupaci. Formovaná
divize "Wallenslein" složená z útvarů
SS a podporovaná tanky obsadila dne 5. května
1945 jižní čtvrti Prahy a v bojích s
povstalci i vojáky ROA pokračovala až do
kapitulace v 18 hodin 8.května 1945. Menší útvary
nesložily zbraně a boje se protáhly až druhého
dne. Vězni pro pracovní úkoly z pobočky KT
Flossenburg byli drženi v táboře Hradišťko.
Menší pracovní komanda asi 200 členné byla
ve Vrchotových Janovicích, Tvoršovici a Bystřici.
Na začátku dubna mnoho vězňů zemřelo na
tyfus nebo bylo zavražděno vojáky speciálního
ženijního oddílu. Speciální ženijní oddíl,
komando devíti instruktorů ženijního výcviku
vybudovalo zvláštní štolu pro umístění
pravděpodobně archivu K.H.Franka, oficiálního
nadřízeného všech vojáků v prostoru. Ostatní
štoly ze středověku nebyly využívány. Pro
jejich technické parametry, stáří a zcela
objektivně i velikost, byly k jakékoliv výrobě
nevhodné. Že zde neprobíhala žádná utajená
výroba potvrzuje také nízký počet vězňů,
držených v táborech na území výcvikového
prostoru.
Obdobné zjištění
lze napsat o továrně Richard, kde skutečně
byla připravována výroba těsněni pro
automobilové a tankové motory fy Siegmar z
tehdejší Saské Kamenice. Tamní závod byl totálně
zničen nočním náletem britských bombardérů
RAF v březnu 1945. O možném využití podzemních
objektů pro kompletaci raket A4 - tedy V2 se zmiňuje
i Vilém Nejtek v knize "Smrt se učí létat",
ale zřejmě se jedná jen o domněnku.
Poslední připomínka
se týká událostí v okolí Toužlmi. Měl jsem
tu možnost díky velice ochotné pracovnici OU
Toužim pro plzeňský KPU články zmiňované v
textu "Tajné zbraně Třetí říše a UFO"
opatřit. Proto také je mi známo, že záhadnými
událostmi se z žertu zaobírá pouze první díl
a v následujícím jsou zmiňované události
zcela konvenčním způsobem vysvětleny. Abych
se představil jako zanícený záhadolog, téměř
dva roky jsem se o záhadnou událost blíže zajímal.
Především není pravda, že 16.12.1944 neprobíhala
nad oblastí severozápadních Čech letecká činnost.
Naopak. Ve 3 hodiny ráno 16.12.1944 byl bombardéry
RAF napaden Chomutov. Mezi 12.00 a 12.30 byl
napaden Most. 16. prosince 1944 uskutečnila 15.
letecká armáda USA ze základen v Itálii jeden
z největších náletů na chemické závody STW
v Záluží u Mostu. Akce se zúčastnilo obrovské
uskupení téměř půl tisíce letadel. Vedlejšími
cíly se stalo nádraží v Mostě (již zmíněno)
a Škodovka v Plzni. Nad moravsko - rakouském
pomezí pak proběhla letecká bitva s vracejícími
se bombardéry a německými stíhači. V okrese
Jihlava byl sestřelen bombardér B-24 Liberator.
Na několika místech protektorátu havarovaly německé
stíhačky. Patrně pro odlehčení odhodil jeden
bombardér ze svazu přelétávajícího Toužim
3 bomby. Za války bezvýznamná událost stála
za zaznamenání českému kronikáři do městské
kroniky. Bomby neškodně dopadly a explodovaly v
mokřině poblíž silnice Plzeň - Karlovy Vary,
severně od Toužimi. Krátery v bažině byly až
do roku 1947. V tomto roce havaroval u obce Krásné
Údolí americký vojenský dopravní letoun C-47
známý jako Dakota. Trup posloužil místním
jako trafika, nepotřebná křídla byla zahrnula
do kráterů po bombách. V roce 1991 byly z mokřiny
stále čnějící trosky vykopány sběratelem
letecké techniky z Plzně. Dakota byl a je
celokovový letoun a jak známo, letecký
konstrukční materiál - dural, sloučenina Al,
Cu, Mg skutečně má světle šedivou až bílou
barvu, ovlivněnou přísadami a povrchovou úpravou.
V úvodu článku
jsem zmínil, že bych rád vědění o UFO válečného
Německa rozšířil. Přikládám proto k článku
fotografii pořízenou na podzim 1944 na základně
Liepzig-Brandis. Základně operační stíhací
jednotky JG 400, která jediná používala
raketové letouny Messerschmitt Me-l63 Komet. Létající
aparát byl údajně opatřen motorem Argus AS 10,
nepodařilo se mi však zjistit, o jaký motor se
jedná (motor fy Argus-Motoren GmbH - Argus 109-014
- raketový, pulsační, byl používán k pohonu
letounových střel Fi-103 i V-l). Podle výpovědi
svědků, které shromáždil časopis Flugzeug,
dělal aparát po letišti asi 3-4 metrové skoky.
Konstrukce byla dřevěná. K této fotografii je
možno doplnit také výpověď žáka pilotní
školy C 14, umístěné na letišti Praha-Kbely.
Ve svědectví uveřejněném již v roce 1975
vzpomíná na obdobné zkoušky téhož stroje právě
na Ruzyni v letě roku 1944. Tento německý
pilot se o zkoušky "létajících talířů"
patrně blíže zajímal, protože dále vypovídá,
že s podobným strojem se později setkal na
letišti v Halle. Navíc připojuje zprávu z
nezaručených zdrojů o vývoji kovových talířů
o průměrech 14,4, 16, 42, 52 a 75 metrů.
Jan
Vladař
|