Koncem listopadu a začátkem prosince 2004 vzbudila
ve světě velký zájem informace britského vojenského historika Henryho Stewense o
tom, že letecký výzkum fašistického Německa pracoval v době druhé světové války
na vývoji nové generace letadel, které později dostaly název »létající talíře
-UFO«. České sdělovací prostředky této informaci nevěnovaly téměř žádnou
pozornost, přestože se v uváděné zprávě britského vědce říkalo, že vlastní
výzkum Němci prováděli přímo v Praze, v příslušném vývojovém pracovišti. Henry
Stewens hovořil o továrně Škoda Praha, ale tady jde zřejmě o omyl, neboť německý
letecký výzkum probíhal v době druhé světové války v letecké továrně ve Kbelích.
To je zatím vše, co bylo k této problematice britským historikem řečeno. Jeho
studium archivů pokračuje, ale již dnes je možné uvést některá fakta, které jsou
velmi zajímavá.
Když se v osmdesátých letech minulého století začalo v ČSSR více hovořit o UFO,
což bylo způsobeno jak vydáváním knih Ericha von Danikena, tak i otevřenějším
přístupem k tomuto tématu, došlo do redakce tehdejšího Rudého práva několik
dopisů od čtenářů převážně z Prahy, kteří upozorňovali na to, že UFO nejsou
prostředky mimozemšťanů, že již v době druhé světové války v letech 1943-44 se
nad Prahou, především nad Letňany a Prosekem, ale i Starou Boleslaví objevovaly
zvláštní létající předměty doutníkového tvaru, které byly velmi podobné
kresleným létajícím talířům uváděným v tisku. Ve dvou dopisech se dokonce
uvádělo, že v Praze ještě dokonce žijí čeští odborníci, kteří se na výzkumu nové
generace letadel společně s Němci podíleli. Je třeba říci, že tyto dopisy nikdo
příliš nebral vážně a nakonec prý byly předány parapsychologickému pracovišti,
které v té době fungovalo při VŠCHT v Praze-Dejvicích pod patronací a řízením
tehdejšího rektora, akademika Mosteckého. Přesto však dnes se tyto tehdejší
utopistické informace a tvrzení zdají být zcela pravdivé - objektivní. Potvrzují
to skutečnosti, které v německých archivech objevil britský badatel. Ovšem vedle
archivních materiálů jsou zde i jiná fakta, která celou věc staví do nového
světla.Začátkem roku 1944 začala na kopci
Melechov nedaleko Ledče nad Sázavou výstavba podzemních skladů. Objekt byl
přísně střežen německou armádou, pracovali zde vedle ruských zajatců, čeští
zedníci, kameníci z celého tehdejšího protektorátu, bydleli až na ubytovně někde
u Zruče nad Sázavou a na staveniště byli převáženi autobusy s neprůhlednými
skly. Před vstupem na pracoviště autobusy zajížděly do jakési provizorní haly a
teprve odtud pak odjeli na pracoviště. Vše bylo zřejmě děláno s cí¬lem snížit
orientaci dělníků na minimum. Výstavba podzemních skladů skončila koncem října
1944. Nikdo z těch, co sklady stavěli, nebyl na rozdíl od Štěchovic zastřelen a
naopak Němci prý byli s prací spokojeni. Čeští dělníci prý vedle mzdy ještě
dostali cigarety, černou kávu a malé množství francouzského alkoholu, což byla
na tehdejší dobu vzácnost.
Dne 23. prosince 1944 pak z nádraží v
Praze-Vysočanech byl vypraven přísně střežený vojenský transport (náklad tvořily
právě bedny a stroje z letecké továrny v Praze-Kbelích), který odjel do
Havlíčkova Brodu, v té době ještě Německého Brodu. Zde byl na Štědrý den vyložen
a převezen na německou leteckou základnu nad Havlíčkovým Brodem. A o vánočních
svátcích pak opět za příslušných bezpečnostních opatření dopraven na Melechov a
zde uložen do vybudovaných podzemních skladů. Převoz skládání a také zamaskování
skladů již prováděli pouze němečtí vojáci. A práci odvedli zřejmě skvělou,
prakticky do dnešních dnů ni¬kdo neví, kde je továrna a vývojové materiály na
Melechově ukryty.
Je třeba ale také říci, že občané zdejší¬ho kraje
se o tuto věc příliš nezajímali, vycházelo se z toho, že tady není ukryto zlato
a jiné poklady, ale stroje a zařízení jedné továrny na letadla z Prahy. Určitý
rozruch vyvolala až prohlášení pánů Mužíka a Genschela, kteří hledali a snad
ještě hledají u Štěchovic a kteří tvrdili, že až vyzvednou Štěchovice, budou
pokračovat na Melechově. Ale již v té době jim byla připomínána slova bývalého
náčelníka železniční stanice Havlíčkův Brod Jana Medka (který v době
protektorátu pracoval na ředitelství drah), že to, co je na Melechově ukryto, je
již určitě zastaralé. Medek a další železničáři zastávali názor, že Němci zde
před postupující Rudou armádou ukryli vývojové typy proudových letadel, které
již nestačili dokončit. A proto tedy převládal názor, že to, co je tam ukryto,
je již zastaralé. Ovšem zjištění, že na Melechově jsou možná prototypy
létajících talířů, mění situaci. Je docela možné, že se v budoucnu začne znovu
hledat za pomocí moderní techniky a že se dobře utajené sklady nakonec najdou.
Ovšem hlavní závěry jsou podle mne v tom, že lidé, kteří psali dopisy do redakce
Rudého práva zřejmě měli pravdu, možná že i někteří čeští odborníci se na
německém výzkumu podíleli a mnoho lidí i dnes zastává názor, že když zde Němci
uváděnou továrnu ukryli, že kalkuloval0i s tím, že se sem v budoucnu vrátí. A
další závěr spočívá v tom, že všichni přední němečtí specialisté, kteří na
vývoji ve Kbelích pracovali(ing. Andreas Epp a jeho kolektiv) nakonec přešli do
USA a zde pokračovali ve výzkumu pro Američany. Znamená to tedy, že americký
vojenský a kosmický výzkum rozjížděli a ke slávě vedli odborníci fašistického
Německa.
Václav BROŽ
Poznámka redakce: V zázemí protektorátu v době
druhé světové války vznikaly na našem území různé ná¬pady a vynálezy. Kdo jste v
letech 1943-44 pracovali v Letňanech nebo jste byli svědky výzkumu nových
konstrukcí letadel, napište nám. Naše čtenáře bude vaše konkrétní svědectví
jistě zajímat. (kap)
|