V Praze byli templáři usazeni
na Starém městě při kostele sv. Vavřince z
roku 1232. Chrám rozšířili, a u něj vystavěli
komendu, která se nazývala Jeruzalémská. Sídlo
templářů v Praze prý bylo na místě dnešní
skupiny domů mezi chrámem sv. Jakuba a Celetnou
ulicí, kde je číslo popisné 589 - I a říkalo
se mu Templ. O jejich dalších sídlech v
okolí Prahy - v Čakovicích a Uhříněvsi se ví
jen to, že v roce 1294 byl komturem jakýsi Ekko.
Ten v tomto roce prodal pražskému biskupu Tobiášovi
ves Vodochody za 200 hřiven stříbra. Roku 1297
Oldřich z Hradce za přítomnosti komtura Ekka
daroval templářům Rudgeršlag, od té doby známý
jako Nový Dvůr.
V roce 1268 sídlil
v Čechách praeceptor Jan pro Německo, Čechy a
Moravu, od roku 1290 byl v Praze Bertold z
Gepzensteinu, oblíbený rádce Václava II.
Podle nařízení
papeže Klimenta i pražský biskup Jan IV. z Dražic
dal příkaz 6. května 1312 ke zrušení řádu
v Čechách. Dědici řádu měli být johanité.
Ti v Praze 9. července 1313 prodali chrám sv.
Vavřince i dvůr templářů za 130 kop grošů
jeptiškám řádu sv. Dominika u sv. Anny pod
Petřínem. Jeptišky změnili komendu templářů
za svůj klášter, který se pak nazýval "klášterem
u sv. Anny a sv. Vavřince", ale to upadlo v
zapomenutí, a lid jej pak nazýval již jen chrámem
a klášterem sv. Anny. Po roce 1785 byl zrušen
a přestavěn do nynější Celetné ulice, mezi
Příkopy a Prašnou bránu.
Dům čp. 589 -
I. mezi Celetnou ulicí a chrámem sv. Jakuba
dostaly v letech 1364 - 1401 darem od neznámého
dobrodince bekyně. Tento ženský náboženský
spolek (muži se nazývali begardi nebo beguini)
byl založen ve 12. století Lambertem le Begue,
jako "bratři a sestry volného ducha".
Zastávali názor, že ať se člověk dopustí
jakýchkoli smyslných hříchů, jeho duch se tím
neposkvrní a zavrhovali i další křesťanská
dogmata. V Čechách měli obzvlášť velkou
podporu, byli zde nazýváni jako pikardi nebo
pikharti.
V průchodu z
Celetné do Štupartské ulice měli piaristé v
letech 1752 - 1766 školu a uvnitř stála gotická
starobylá kaple, jejíž původ se rovněž přičítal
templářům. Bohužel, při přestavbě domu v
18. století byla kaple zničena. Po celém domě
čp. 589-I bylo prý na stěnách množství
templářských znaků.
V 16. století
byl na domě vymalován obraz Božích muk, a když
byli tudy vedeni odsouzenci na popravu, byli
rychtářem napomínáni, aby před tímto
obrazem poklekli a pomodlili se.
S působením
templářů je spojováno podzemí, které leží
mezi zbořenou centrální gotickou stavbou kaple
Božího těla, které patřilo tajné společnosti
Obruč, jezuitským kostelem sv. Ignáce a domem
dr. Fausta na Karlově náměstí. Tyto podzemní
chodby popisuje Karel Sabina v románu "Synové
světla". Také Josef Svátek ve své knize
"Tajnosti Pražské" sem klade podzemní
úkryt anarchistické společnosti "Mladá
Evropa". Chodby se měly táhnout mezi klášterem
na Zderaze až ke kryptám pod kostelem sv.
Lazara v Lazarské ulici. Podzemí u Karlova náměstí
popisuje i Hugo Silber v "Tajnostech čili
sbírce tajností hlavních měst celé země, díl
1. Tajnosti pražské" z roku 1861.
Templáři měli
mít další svá sídla i v Blatné, Budyni,
Kopidlně, Nových Hradech, Žlebech a v Písku.
Více není o
templářích v známo.
|