Císař Rudolf II. je pro nás, díky nezapomenutelnému
umění Jana Wericha ve filmu "Císařův pekař a pekařův císař", tím roztomilým
dobráckým popletou, který se při podpisu státních listin vždycky musí ptát:
"Kolikátý jsme?" jeho poddané si představujeme jako dobrý lid. Prahu pak jako
větší vesnici. Jenže všechno bylo tenkrát
úplně jinak. Za panování Rudolfa II. 11576-1612) prožívala Praha jedno z
nejvýznamnějších období své existence. Stala se totiž podruhé (a také naposledy)
císařskou rezidencí, takže díky tomu, ale hlavně díky Rudolfově uměnímilovnosti
a vědychtivosti, tu vzniklo jedno z největších kulturních a intelektuálních
center Evropy. Podle knihy "Ostlandeischer Lorbeerhayn" 1657 od syna exulantů z
Čech Sigmunda von Birkena byla tato doba léty radosti a blahobytu, zlatým
obdobím múz a míru. Tehdy sídlili v hlavním městě Českého království věhlasní
učenci, známí malíři i proslulí hvězdáři. Tento popis Prahy je zřejmě poněkud
zkreslený, tak idylické to zase nebylo. Rudolf byl přece jen panovník slabý,
podivín, který se vyhýbal plnění státnických povinností. Ale i když věnoval svůj
čas i peníze na pochybné pokusy alchymistů a kupoval do svých sbírek často i
bezcenný brak, přesto přilákal do Prahy i řadu velice známých a slavných
osobností. A není tedy ani divu, že tehdejší turistický ruch byl na výši.
Protože není nad to vidět občas očima nezasvěceného cizince, pokusíme se vám
Prahu na sklonku šestnáctého i na začátku sedmnáctého století přiblížit právě
takovým pohledem.
JAK TO VIDĚL FRANCOUZ
Mezi cestovateli, kteří navštívili Prahu za vlády
Rudolfa II., byl i Jaques Esprinchard z La Rochelle. A nebyl to turista
ledajaký, patřil k pozorovatelům mimořádně vzdělaným. Po návratu napsal knihu s
názvem "Deník cesty do Německa a ostatních zemí střední Evropy" a v ní popsal i
Prahu:
"Město se dělí nu Staré Město, v němž se nachází
také Město Židovské - a Židů je tu velký počet, dále na Nové Město, oddělené od
prvního zdí, a na Menší Město, což je část za vodou, kde je také vidět Hrad.
Každé z těchto měst má vlastní jurisdikcí a vlastní městskou radu. Staré Město
pražské leží na planině na pravém břehu řeky Vltavy a zdobí je krásné domy
soukromé i veřejné, jako je například radní dům s krásnou věží. Dále je tu také
Týn, kde se také říká „ve veselém dvoře", s kostelem Panny Marie a univerzita,
kterou dal zbudovat Karel IV. Item mincovna a pěkný špitál, který přiléhá těsně
k mostu.
Kdo se bere do Menšího Města pražského, musí
přejít řeku Vltavu po velice krásném a výstavném kamenném mostě o šestnácti
obloucích, mezi nimiž je od jednoho k druhému vždy osmačtyřicet mých kroků
nadél. Ten most má na začátku a na konci dvě krásné věže, pod nimiž se prochází.
Je takové šíře, že po něm mohou fet tři kočáry vedle sebe, a má po obou stranách
ještě úzký vyvýšený chod nik z kamene pro pěší lid.
V chrámu na Hradě lze spatřit hroby českých
králů, kupříkladu hroby Karla IV., jeho tří žen a několika jeho dětí. Rovněž
hroby českých králů Ladislava a Jiřího. V kaplích chrámu je k vidění mnoho
rozmanitých náhrobků biskupů a šlechticů a mezi nimi hrob krále Otakara. Ten byl
poražen a zabit v bitvě s Rudolfem, neboť raději podstoupil smrt, než aby se
pokořil tomu, který býval jeho hofmistrem.
Před nedlouhou dobou byl tento chrám zároveň s
královským palácem zachvácen požárem, takže kameny jsou ještě větším dílem
popraskané a zčernalé ohněm."
V již zmíněné knize následuje nadšený popis Prahy, cestovatel byl zřejmě její
krásou a výstavností uchvácen. Všímal si však i nejrůznějších podrobností ze
života Pražanů.
»V době květu růží nosí muži na kloboucích nebo
na hlavách růžové věnce, kdežto ženy šije navlékají na levou paži. Před každým
jídlem všichni, kdo mají zasednout ke stolu, dospělí i děti, sborem říkají
hlasitou modlitbu a velmi melodicky zpívají některý nábožný chvalozpěv."
JAK TO VIDĚL ANGLIČAN
Fynes Moryson, mistr římského práva univerzity v
Cambridgi, toužil od mládí cestovat. Jeho sen se mu splnil v roce 1589,
procestoval Německo a poté zavítal i do Prahy. Najal si na to v Drážďanech povoz
za čtrnáct tolarů a podél Labe a později i Vltavy tak dojel až do hlavního města
Českého království.
"Prahou protéká řeka Molda, která však není
splavná. Směrem na západ od ní se nachází císařský hrad, posazený na nejvyšší
hoře, a v oudolí pod ním se prostírá předměstí zvané Kleinseit aneb Malá Strana.
Z tohoto předměstí se vstupuje do města, nejdřív však je třeba přejít řeku po
dlouhém kamenném mostě, který vede od jihu k severu a odděluje předměstí od
města. Když se takto blížíš k městu, po levicí máš malé Židovské Město, obehnané
hradbami, a před tebou - východním směrem - leží město zvané Nová Praha a obě ta
města jsou obehnána třetím, jež zove se Stará Praha. Takže Praha se vlastně
skládá ze tří měst, z nichž každé je ohrazeno, přesto však nevyniká pevností.
Pokud by puch ulic nezahnal Turky, nebo pokud by se jim nepostavili v poli, v
opevnění lze skládat jen malou naději Ulice jsou špinavé, je tu několik velkých
náměstí, některá stavení jsou z cihel, povětšině však ze dřeva a hlíny.
Postavena jsou s malým půvabem a umem, stěny jsou šroubovány z celých stromů,
tak jak je svezli z lesa, přičemž zbytky kůry lze leckde spatřit z obou stran.
Molda přes zimu zamrzá tak, že unese l dvoukolové káry, pročež z ní vyřezávají
velké kostky ledu a ukládají je do sklepů pro císaře a prince, a ti si led
dávají v létě do vína, což mu podle mě ani na lahodnost ani na prospěšnosti na
zdraví nepřidá, neb teplota podnebí a sila českého vína (jež je drobné a trpké)
nevyžaduje takového chlazení.
V hospodách žádají za krmi asi tak šest českých
grošů, leč jídlo obvykle nepřipravují za předem stanovenou cenu, nýbrž co si kdo
objedná, to mu udělají, a sluha, jenž všechny věci nakupuje mimo dům, předloží
potom oučet. Já velice příhodně jídával u jednoho měšťana za půldruhého tolaru
týdně.«
Moryson se ovšem nepohyboval jenom po městě,
které se mu zřejmě příliš nelíbilo, ale zavítal také na Hrad. Ani tady ho patrně
neuchvátila architektura (není totiž v jeho díle o ní ani zmínka), ale věnoval
se něčemu zcela jinému.
"Císaři náležejí dvě zdí obehnané obory, jež se
nazývají zahradami. Jedna z nich sluje Stella, protože stromy tu zasázeli do
hvězdicových outvarů, a také malý zámeček uvnitř je podobně postaven, s šesti
cípy do tvaru hvězdy. Zde chová císař dvanáct velbloudů, indického osla,
žlutého, celého kos-matého s chlupy na hubě jako lev. Dále indické tele a dva
gepardy, kteří prý jsou krotcí, pokud taková šelma může být krotká. Jsou žlutí a
černě tečkovaní, hlavu mají zčásti jako lev a zčásti jako kočka, ocas je kočičí,
tělo mají jako chrti. Když lovci vyrážejí na hon, na zavolání za ně vyskočí a
šedina zadku koni jako psi. Běh mají náramně rychlý, takže snadno uštvou i
jelena.«
O CÍSAŘI
Vida, Morysona z celé Prahy nejvíce zaujal
Rudolfův zvěřinec! Ovšem i o císaři samém a jeho dvoře podal zajímavé svědectví.
»Císař Rudolf byl prostřední postavy, poněkud
korpulentní, měl narudlou, leč zahořklou tvář, krátký hustý vous a hnědé vlasy.
Právě držel smutek ohledně oumrtí své sestry a chodil v černém, nikterak
nákladném odění. Říkali o něm, že miluje samotu a že se oddává umění, alchymii a
malířství. Kdekdo k němu mohl přijíti, byl velice přístupný, a tak s ním lidé
mluvili s malou uctivostí a v audienční síni dvořané ani cizinci nevzdávali
náležitou poctu trůnu, meči a žezlu, leč stáli tam s hlavami pokrytými, ba
rukama se dotýkali polstrování a všelijak se o ně opírali Soudili, zeje skoupý
na slovo, leč štědrý povahou, takže své dvořany odměňoval důstojně, byť s
prodléváním, neb se mu nedostávalo pe něž, a tak nemohl plně prokazovat svou
vznešenost. Němci a Češi o ničem tolik nešuškali jako o tom, že se oddává válkám
Venušiným, z čehož prý na těle má nejeden šrám a tajnou zhmožděninu, že však si
přímo hnusí války Martovy."
Angličan tedy Prahou nebyl nijak nadšen, ale zato
na ostatní cizince působila velmi příznivým dojmem. Například dva Francouzi -
Pierre Bergeron a Francois de Bassompierre (oba se však pohybovali na rozdíl od
Morysona v dvorských kruzích) - byli nadšeni. Esprinchard jako ukázněný
cestovatel dbal na to, aby nevynechal nic z pamětihodností města a jeho života,
Bassompierre se zase spíše věnoval "sladkému životu" rudolfínské Prahy. Ale
jejich záznamy jsou nesmírně zajímavým svědectvím.
Jaroslav KOPŘIVA |