V Časopise přátel duchovních
nauk vyšlo v poslední době několik zajímavých
článků o tajemném bratrstvu Sad Bháí, které
mělo kdysi dávno založit Prahu. Jelikož bylo
toto bratrstvo ustanoveno asi ke konci 19. století,
musíme se podívat na případné možnosti vzájemného
spojení tak vzdálených oblastí, jako jsou Čechy
a povodí Gangy v Indii v raně historických časech.
Začneme
u starých českých pověstí. Kosmas ve svém
vyprávění o pohanských dobách kmene Čechů
píše, že kněžna Libuše vyslala poselstvo
vedené bílým koněm, které dorazilo ke Stadicům,
kde oral Přemysl Oráč s párem volů. Když
vyslechl vzkaz od kněžny, jenž jej vyzýval k
usednutí na knížecí stolec, zavřel voly i s
rádlem do skály a vydal se na Vyšehrad. Někteří
historikové se snaží z této zprávy vyvodit,
že šlo o franckého kupce Sáma z kraje
Sonnenonge v dnešní Francii, u nějž nelze
vyloučit částečný galský původ. Jiní tvrdí,
že událost se stala ještě před vystoupením
Sáma, jiní zase odkazují na kroniku tzv.
Kristiána z 10. století, kde se píše, že v
Čechách vládla čarodějnice s knížetem Přemyslem.
Vezmeme-li v potaz mýtické spojení funkce kněžky
s funkcí vladařskou, není v této poloze
Kristián daleko vzdálen pohledu kronikáře
Kosmy. Ať byl Přemysl knížetem malého kmene
Lemuzů, či ať byl oním knížetem všech západních
Slovanů, jak píše Fredegarova kronika o Sámovi,
všimněme si doposud opomíjené části onoho mýtu,
vyslání bílého koně kněžnou Libuší.
Staří Indové
pořádali občas obřad zvaný Ašvamédha (oběť
koně), který pořádal jen nejstarší nebo
nejbohatší a nejmocnější ze všech vladařů
árijské Indie. Spočíval ve vybrání správného
hřebce, jenž měl na svém těle 108 božských
znaků, neboť dle Brhadáranjaka upanišady je
tento kůň podobou celého stvořeného světa.
Při obřadu s ním manželky čtyř védských
obětníků vykonaly sexuální styk, čímž
byly síly čtyř Véd vrcholně posvěceny. Sám
o sobě byl tento kůň podobou putujícího boha
Slunce - Súrji. Po skončení obřadů vyslal
indický rádža družinu nejlepších členů
bojovnické kasty kšatrijů (aristokratů) a ti
následovali obětního koně na jeho cestách,
aniž by mu přikazovali cestu. Pakliže se některý
panovník cítil silnější než rádža, jenž
ho vyslal, pak se koni s dary nepoklonil, ale se
svou vojenskou mocí ho zadržel. Takový čin často
končil velkým válečným střetnutím. Pakliže
se to nikdo neopovážil udělat, znamenalo to
faktickou svrchovanost krále, jenž posvátného
hřebce vypustil ze své říše. Získal titul
Čakravartin (Pán kruhu celého světa).
Co dělá kněžna
Libuše? Vysílá družinu s bílým koněm, která
se jím nechá vést k údajnému novému knížeti.
Pověst o tom, že kněžna za Přemyslem tajně
dojížděla, bude pozdějším dokreslením,
pocházejícím z nepochopení tohoto rituálu. Představme
si vykonaný rituál s obětním, zvlášť
vybraným koněm. Doprovází jej početná družina,
aby se jako vždy zopakoval rituál symbolické převahy
českého knížectvíčka nad okolními kmeny
usazenými v Čechách. Přemysl, kníže Lemuzů,
koně zastavuje, družinu poráží, a tím mu náleží
jakožto vítězi místo na posvátném stolci,
který ale patrně neležel v Praze, ale na hradišti
Libušíně u Kladna. Území Prahy bylo spíše
posvátným místem. Čechové pěstovali malé
koně odedávna v okolí Prahy, kde pro to místní
polostepi vytvářely dobré podmínky. Ostatně
na Libušíně byla v opukovém kameni pocházejícím
z jeho hradeb nalezena rytina postavy jezdce se
štítem a kopím, pocházející asi z konce 9.
a počátku 10. století. Těžko říci, zdali
se tento rituál vysílání koně udržel ještě
delší dobu, protože o něčem podobném již
Kosmas nepíše. Navíc víme o tom, že od konce
7. století pronikají do Čech a na Moravu irští
křesťanští misionáři a od 9. století je
tento tlak stále větší, hlavně ze strany
francké říše.
Tím se asi
tento rituál přestal konat a ostatní knížata,
ať již dobrovolně nebo nedobrovolně, měla ve
svém čele, zvláště v dobách války, Přemyslovce.
To je první
indicie vztahů Čechů a Indů v oblasti rituálu.
Ostatně chrám svatého Víta na Hradčanech byl
předtím božištěm slunečního boha Svantovíta,
kterému Čechové přinášeli ještě v 17.
století černé kohouty na hrad. Protože bylo
jasné, že nelze hlavní božstvo země jen tak
odstranit, vyřešili to staří Čechové
vskutku geniálně. Zasvětili hlavní svatyni
svatému Vítu, v jehož jméně zůstal Svantovít
zachován, a tím byla zaručena spokojenost na
obou stranách - pohanů i křesťanů. Znovu
opakuji, že bílý kůň Indů byl zasvěcen
bohu Slunce. Nyní si připomeňme to, že
astrologicky leží Praha pod ochranou znamení
Lva, ve Lvu vládne Slunce, Slunce je Svantovít.
Navíc nechal Karel IV. vsadit do svatováclavské
koruny největší drahokamový opracovaný rubín
dosud známý na světě, mající hmotnost 250
karátů, doplněný velkým počtem červených
spinelú a safírů. Podle nejstarších indických
tabulek o přiřazení drahokamů k jednotlivým
znamením patří rubín Slunci a Lvu, jeho zástupným
kamenem je, mimo jiné, červený spinel, safír
je kamenem Kozoroha, v němž začíná zimní
slunovrat, čas, kdy je třeba vítat znovuzrozené
sluneční božstvo. Není to zvláštní soubor
tzv. náhod? Chci předeslat, že evropské
tabulky vztahů kamenů a znamení jsou plné
zmatků, jelikož v Evropě se celá řada drahých
kamenů nenalézala, a tak je bylo zapotřebí
nahradit něčím jiným. Mimo jiné pocházejí
kameny na naší koruně z Barmy (rubín),
Cejlonu a z Indie.
Další
vztahovou oblastí je jazyk. Jedině čeština a
to, z čeho vznikla slověnština, obsahovaly
samohláskové r a l, které je jinak typické
pouze pro védský jazyk a sanskrt. Kupř. slova
jako sloveso zmrzati, krk, kŕv, vlk apod., v
Indii Krśna, Vrndávana, vrtti apod. Mimo to je
obrovské množství slov s vysokým stupněm vzájemné
lingvistické a významové podobnosti obsaženo
v obou jazykových skupinách. V době okolo 4. -
7. stol. byl sanskrt v Indii nesmírně rozšířen.
Další indicií
je název měst Praga a Prajága. Prajága znamená
místo, které se prvotně vynořilo z vod v
povodí Gangy po potopě světa. Je to místo
setkání tří řek - Gangy, Jamuny a podzemní
Sarasvatí. V tántrické mystice je toto město
ztotožněno s částí lotosu ádžňá ve středu
hlavy, kde se stýkají tři nádí Idá, pingalá
a sušumná, zastoupené symbolicky těmito třemi
posvátnými řekami. Jága bhúmi znamená posvátné
místo chráněné bohy, které je určeno k obětem.
I slovanské jazyky znají pojmy jako baba Jaga (čarodějná
kněžka chránící posvátný okrsek), o níž
se ve starých legendách vypráví jako o zlé
ženě vládnoucí kouzly, konající lidské oběti
a znalé bylin a lékařství. Velmi často se místo
takového posvátného území vyznačovalo
kamenným sloupem. Dosud se vedou spory o to,
jestli tyto kameny v oblasti Ukrajiny a střední
Asie stavěli Turkotataři, nebo někdo jiný.
Nejstarší zmínka
o Praze je z díla židovského kupce z 10.
století, který píše, že město Frága je
vystavěno z kamene a vápna. Jelikož židé
neznají čisté P, ale PH vyslovované jako F,
vyloučil bych teorii, že Praha se jmenuje podle
latinského Fragensis, neboť prý to bylo jediné
místo, kde Vltava vytváří prostor pro obchodní
stanici. Mohlo opravdu dojít ke zkrácení názvu
Prajága na Prájga a Prága. Stejně tak se
Praha nebude jmenovat od přitesávání prahu,
jak říká jedna ze starých pověstí, majících
silně romantický nádech.
Další indicie
se skrývá v popisu Království českého od
Bohuslava Balbína, který píše, že obyvatelé
Zbraslavi si pamatují na to, že na opačné
straně Vltavy stálo město Bójů (což vylučuje
odchod všech Keltů z Čech), a nazývá je Kašín,
patrně po kněžně Kazi. Avšak nedaleko Prajágu
leží Benáres (Varánasí), jehož prastarý název
je Kasí. Zase jen další náhoda? Nebo jakési
vytýčení bran východoárijského západu a východu
? A jestliže Slované přinesli do Cech jakési
mystérium podobné indickým kultům, kde je
vzali? Nebo musíme dále do minulosti, ke Keltům?
Začněme u
Keltů. Víme, že se jejich kmenová skupina asi
po 1000 let částečně formovala i na území
Čech. Jsou prvními nositeli železné kultury v
této oblasti a dali celé zemi dokonce své jméno
- Boiohaemium - Bohemia regni. V tomto území
vytvořili systém mocných opevnění - oppid a
svatyní, jež leží hlavně ve středních Čechách.
Přejali umění megalitické architektury od svých
předchůdců a měli dědičnou kastu kněží a
kněžek - druidů, kteří si, podobně jako bráhmani
v Indii, předávali vědění tajně z úst do
ucha. Jelikož je na rozdíl od Indů později
nezapisovali, zachovalo se nám z něho jen velmi
málo. Splynuli s germánskými Markomany a Kvády
a později ještě se Slovany. Tento proces se
dokončil asi okolo roku 1250, kdy v Čechách záhadně
mizí dlouholebé obyvatelstvo a nastupuje krátkolebý,
povětšinou širokolebý lid. Proces této mutační
změny je dosud záhadou a bude patrně souviset
s působením duchovní mentální sféry na člověka
a jeho genotyp. České obyvatelstvo již dnes
jen velmi vzdáleně připomíná Kelty a většina
tzv. českých novokeltů má s nimi společného
asi tolik, co Přemyslovci s černošskými kmeny
v Africe. Není však vyloučeno, že se změnou
duchovních vibrací se začne dlouholebý typ
vracet opětně na scénu.
Keltové se
patrně na svém putování směrem na Východ
mohli v oblasti Malé Asie nebo Ukrajiny střetnout
s vlivy, pronikajícími okolo 3. stol. př. Kr.
z Ašókovy říše v Indii, neboť jeho državy
sahaly, jak dokazují archeologické památky, až
po Aralské jezero a snad i dále na západ. Navíc
indičtí Áriové a Keltové čerpali z tzv. záhadné
severní hyperborejské kultury megalitů, jak o
tom svědčí nedávno objevený text Vástusútra
upanišad mudrce Pippálady, starý asi 3300 až
5000 let. Pojednává o přesných pravidlech
zakládání megalitického obětiště s vytyčenými
sloupy z kamene, zná již Pythagorovu větu a
pravidla v něm uvedená jsou součástí indické
chrámové architektury dodnes. Takže záhadní
mudrcové z Indie mohli do oblasti dnešní Prahy
dorazit již před přelomem letopočtu. Našli
zde kvetoucí keltskou kulturu mající obdobné
duchovní základy, velké město na dnešní Závisti
a posvátná božiště po celém středu země Bójú.
Ostatně pro to, že Keltové se udrželi do 7.
století alespoň v povodí velkých řek, svědčí
názvy jako Jizera - Isér (franc.), Vltava -
Moltava, Ohře - Agwa apod. Kdyby zmizeli beze
zbytku, pak by tyto řeky nesly germánský nebo
slovanský název. Ostatně, jméno knížete
Kroka znamená v keltských jazycích hrnec, plot
zase znamená dřevěné opevnění apod. Do
Pannonie po spálení většiny oppid na území
Čech spíše odešla bójská bojovná vrstva. Závist
asi sloužila germánskému Marobudovi jako jeho
sídlo a Keltové zde tvořili řemeslný a zemědělský
lid. Tím bychom vysvětlili přítomnost keltských
výrazů v češtině, ale odkud se vzaly ve
slovanském jazyce sanskrtské výrazy? Tak se
dostáváme z 2. stol. př. Kr. do další možné
doby, a to do 4. až 6. stol. po Kr.
Na árijská království
ležící v okolí Aralského jezera útočí Bílí
Hunové, vyvracejí jedno království za druhým,
jejich moc v pátém století zachvacuje celou
severní Indii až po povodí Gangy. Dali tak
poslední ránu indickému vlivu v oblasti Střední
Asie, protože po nich již přijde arabská
expanze, útoky Tatarů a Turků, Tamerlán a
období zmatků. Části poničených vojsk
ustupují s obyvateli směrem na západ, před
nimi utíkají Gótové a Vizigótové, za nimi
je postupující hunská armáda ničící vše,
co jí přijde pod ruku. Ale kam ustoupit ? Na
jedné straně je mocné Římské impérium,
jehož Západní část je ve vleklé krizi, na
druhé straně jsou území v dnešním Polsku a
Německu, obývaná divokými germánskými kmeny.
Jedinou možností jsou hvozdy pralesů Českomoravské
vysočiny a dolních Čech. Ustupují do středočeské
kotliny? Kdo ví. Cestou se mohli potkat s prvními
Slovany, a dokonce jim tvořit jakousi ozbrojenou
ochranu. Našli tu malé knížectví, které se
postupně formovalo ze zbytku posvátné oblasti
v jakýsi pozdější keltsko-slovanský kmenový
útvar? Byli záměrně zastřeni Kosmou pomocí
postavy praotce Čecha? Měl-li kníže Krok
keltské jméno, mohl tu být nějaký slovanský
praotec Čech? Nebylo to spíše splývání
zbytků etnika keltského a germánského s přicházejícími
Slovany, kteří mezi sebou měli jazykově příbuzné
z rozbitých říší okolí Aralského jezera?
Byl tak otcem Libuše Kelt a matkou Slovanka,
nebo žena z indického kmene? Ostatně, co víme
o původu předků Slovanů - Venedech, kteří
uctívali Trojhlavého boha Triglava podobně
jako Indové Trojhlavého Šivu, což přejali ještě
od praobyvatel Indie.
Pomalu zjišťujeme,
že naše tisícileté provázání s křesťanskou
kulturou, pocházející hlavně od západu, nás
úplně odklonilo od řešení otázky, odkud
jsou skutečně naši předkové. Možná, že
jakýsi malý počet védských obětníků byl
zbytky Bójú přijat náhradou za ztrátu
druidské vrstvy. Ostatně i slovanská vědma ví
tajemství bohů, Véda je od slova vědění (vidjá).
Snad se podařilo přesvědčit pány tohoto území,
jestli tu v těch dobách zůstala ještě nějaká
vládnoucí domácí vrstva zachována, aby přijali
nová jména starých posvátných míst - Prajága
a Kašín.
Pak by se tito
indičtí kněží museli nazývat Šat bhrátri
- bratrstvo šesti a jeho tradice by se musela v
Prajágu udržet alespoň po 1500 let. Je dokonce
možné, že se vydali po určité době zjistit,
co se se zmizelými severoindickými (z území
okolo Aralskébo jezera) skupinami stalo, nebo se
pokoušeli opětně navázat na zaniklé kontakty
s Bóji. Záleží na tom, platí-li varianta
první z doby Bójů, pak by se jednalo o záměrné
vyslání poselstva z Prajágu na západ asi ve 3.
stol. př. Kr., nebo jestli šlo o ústup zbytků
árijských vojsk před Huny, zde by naopak šlo
o snahu vytvořit si malou posvátnou Indii ve středu
Čech.
Neosobuji si právo
na jediný možný výklad. Je mi také zcela
jasné, že řada historiků si po přečtení mého
článku bude přát jediné, moji hlavu. Odvažuji
se tvrdit, že nejdůležitější objevy nás čekají
na hranicích časových období, kdy jedny kmeny
a národy mizely do propasti dějin a druhé se
vynořovaly; u nás se tomuto období mezi zánikem
keltské kultury v celé střední Evropě (nikoli
Keltů) a dobou 7.stol. věnuje málo pozornosti.
Mimo jiné se
také vypráví pověst o příchodu prvních Židů
do Čech za vlády kněžny Libuše. Ti měli
vizi o tom, že jejich předkové při jakési
cestě zakopali v místě dnešní Pinkasovy
synagógy kámen z jeruzalémského chrámu. V
historických souvislostech je možné, že se tu
židovští kupci objevili v době pozdního Říma,
neboť údolím Vltavy vedla obchodní stezka. Spíše
však znamená tento příběh mystické
ohodnocení významu Prahy a opětovný odkaz k
jakési důležité události z doby vlády této
kněžny. Vezmeme-li to kolem a kolem, je území
našeho hlavního města s jeho okolím zdrojem
množství neobyčejných tajemství. Kupř. čtverec
u Makotřas u Prahy je orientován jako základy
védských obětišť po směru Slunce k severu a
k jihu. Cesta k severu je cestou bohů a cesta k
jihu je cestou předků, podle toho, stoupá-li
Slunce nad severní obzor, nebo sklání-li se k
jihu. V nálezech archeologů se též našly
symboly fallů - lingamů a náš výčet by mohl
pokračovat donekonečna.
Nyní se vrátíme
na půdu historických faktů.
Jedna z tezí
odkazovala na bratrstvo Devíti neznámých, které
ustanovil císař Ašóka okolo poloviny 3. stol.
př. Kr., aby strážilo veškerou starou
moudrost Indů. To je vše, co se o něm neustále
dokola opakuje. V tántrické tradici se mluví O
devíti strážcích středu světla Pravědomí
všech světů - Devíti pánech (Nava nátha). Tři
z nich mají podobu čistého světla nebes a
jsou bez podoby a tváře (Divjanátha), tři z
nich mají nebeská těla a plují vesmíry jako
velcí učitelé (siddha nátha), tři z nich se
objevují na zemi jako zakladatelé nauk a velcí
učitelé lidí (mánava nátha). Jejich devatero
podob se kupříkladu objevilo mezi 8. a 12.
stoletím po Kr. v severní Indii, kde obnovili
řadu tántrických kultů a obklopili se
skupinou 84 světců. Mezi ně patřil i Góraknátha,
zakladatel hathajógu, alchymista Nágárdžuna,
Tilopa, Naropa a další velcí mudrcové.
Tito náthové
se svým kultem působili již mnohem dříve,
ale z předchozích dob o nich máme jen kusé
zprávy. Navíc je třeba rozlišovat mezi náthou
- pozemským učitelem a náthou - kosmickou
inteligencí. Člověk je výtvorem průniků
jejich světel v tomto kosmu.
Robert Nový
|