Není snad zahraničního turisty,
který by se při prohlídce Prahy nezastavil na Staroměstském náměstí. Hodinu co
hodinu zde čekají početné skupinky lidí, až zazní údery hodin a na orloji začne
defilé apoštolů. Nám však tentokrát nejde o upozornění na tuto zvláštnost, ale o
poodhalení tajemství, které se objevilo kolem samotného vzniku této pozoruhodné
pražské památky.
Vznik staroměstského orloje je
již po staletí spojován se jménem hodinářského mistra Hanuše z Růže. Postava
tohoto muže se stala zásluhou Jiráskových Starých pověstí českých legendární.
Nebyla to ovšem jen záležitost Aloise Jiráska.
O legendu kolem mistra Hanuše se
zasloužil písař a všeuměl Jan Táborský z Klokotské hory, sám správce
orloje v polovině 16. století.
Tento písař na 14 pergamenových
listech vypsal městské radě pražské roku 1570 výklad a historii těchto
unikátních hodin. Zde také poprvé upozornil, že pozoruhodné hodiny, zdobící věž
radnice Starého Města, byly zhotoveny „nějakým mistrem Hanušem".
Jan Táborský vypráví, že hodiny
vypočítal a zhotovil Mistr Hanuš, hvězdář a bakalář matematiky na vysoké škole
pražské. Jako rok díla označuje Táborský rok 1490.
Táborský napsal, že se tento údaj
dověděl jen z ústního podání od pamětníků, kteří mu poskytli jen málo potřebných
údajů, takže z jejich zpráv nic určitého o Hanušovi nezjistil. Pokoušel se
objasnit vznik orloje také tím, že hledal nebo snad nechal hledat v radních
knihách záznam, který by o vzniku astronomických hodin cokoli prozradil. K
žádnému výsledku však tehdy nedospěl.
Po smrti Hanušově orloj spravoval
jeho žák a přítel Jakub a to až do roku 1530. Po smrti tohoto jediného znalce
díla svěřila městská rada opatrování hodin jakémusi Jiřímu Zvůnkovi, druhému
hospodáři staroměstské radnice. Ten však stroji vůbec nerozuměl a tak museli
radí povolat hodináře z Norimberka, ale ani ten si se strojem nevěděl rady.
Ani Zvůnkův syn Václav, další z
opatrovníků stroje mu neporozuměl a tak požádal o pomoc jakéhosi hodináře Hanuše
z Platnéřské ulice. Ten však hned druhý den klíče od orloje odevzdal městské
radě a prosil ji, aby jej této povinnosti "pro všechny svaté" zprostili,
jinak že se z hodin zblázní.
Teprve až v roce 1552 se našel
muž, který problém složitého stroje zvládl. Byl jím právě Jan Táborský, který
sice uvedl stroj opět do chodu, ale o pár let později, v roce 1556 způsobil, že
mohl nejen orloj, ale i celá radniční věž shořet, a tak jej městská rada
odvolala a správu orloje svěřila Václavu Tobiáši. A tak se situace brzo
opakovala. Stroj vypověděl službu a Tobiáš si s ním nevěděl rady.
Bylo tedy nutné vzít Táborského
zpět do služby a umožnit mu opatrování orloje.
Jan Táborský patřil v pestré
historii orloje k těm několika málo správcům, kteří složitému stroji dokonale
porozuměli. Podařilo se mu hodiny nejen opravit, ale i zdokonalit. Pronikl do
tajů mechanismu a na rozdíl od svých předchůdců nám zanechal pozoruhodnou
zprávu, v níž do nejmenších podrobností vylíčil funkci i součásti stroje, jemuž
se sám nesmírně obdivoval. Tento obdiv vycítíme nejlépe z jeho slov, kdy říká:
„Orloj olomúcký v svém mistrovství tak daleký jest od mistrovství pražského,
jako Olomouc od Prahy."
Po smrti Táborského se o stroj
staral jeho přítel a žák Jakub Špaček, a to až do roku 1620.
Dalších 9 let dílo chátralo. Roku
1629 byl sice stroj opraven, ale zřejmě jen nakrátko, protože dalších 150 let o
jeho provozu nejsou zprávy.
Roku 1760 byl stroj ve velmi
špatném stavu. Tehdejší městská radnice však neučinila nic k jeho záchraně.
Odmítla pomoc hvězdáře pátera Jana Kleina z hvězdárny v Klementinu, který se
nabídl, že stroj uvede opět do chodu. Stroj však dále chátral do té míry, že
roku 1787 městská radnice podala návrh na prodání zbytků hodin do starého
železa. Naštěstí jednomu z radních, V. Fischerovi se podařilo tento návrh
zvrátit. Za pomoci hvězdáře prof. A. Strnada se podařilo orloj uvést do chodu až
do roku 1824.
V 60. létech 19. století hodináři
Jan Holub a Lud. Hainz orloj opravili a stroj zdokonalili. 1. ledna 1866 byl
stroj slavnostně spuštěn a zastavil se až při opravě věže v letech 1880 - 1883.
Těžce poškozen byl však při
květnovém povstání pražského lidu v roce 1945. Po zásahu německého tanku byl
zničen jak ciferník, tak i vnitřní stroj po zřícení podlah, které prohořely při
požáru.
Pozoruhodný popis orloje pořízený
Táborským se stal základem nejen pro studium toho, jak asi orloj v nejstarších
obdobích vypadal, ale také důležitým zdrojem odborného poučení pro všechny, kdož
se stali jeho následovníky ve funkci správců orloje.
Z toho důvodu vznikl neznámý
přepis zprávy, jenž byl pořízen již po smrti Táborského na konci 16. století.
Tento přepis se stal pracovní pomůckou staroměstských orlojníků, kteří z textu
nejen čerpali své vědomosti, ale rovněž sami občas upřesňovali a doplňovali
znění vlastními poznámkami.
Jejich zásluhou se zachovala
pozoruhodná zpráva, vepsaná do knížky dodatečně v roce 1628. Jde o opis listu
purkmistra a konšelů Starého Města v Praze, který svým obsahem ukazuje, že
historie orloje, která se již zdála dostatečně objasněná, skrývá v sobě ještě
další tajemství.
Dovídáme se v ní, že staroměstský
orloj byl vytvořen daleko dříve, než se dosud předpokládalo, a to na samém
sklonku 15. století. A co je nejdůležitější — u jeho kolébky nestál legendární
Hanuš, ale někdo docela jiný. Touto novou osobou je horologista Mikuláš z
Kadaně, který, jak se z obsahu zprávy dovídáme, vytvořil orloj již v období
předhusitském - v roce 1410. — A právě tento Mikuláš — jak opět prozrazují jiné
archívní záznamy — vytvořil „astrolabium, v němž slunce svůj pravý běh
vykonává jako na obloze nebeské, spatřuje se na něm, jak slunce každého dne
vychází a zapadá ukazujíc poledne a půlnoci s rovnými a nerovnými hodinami...
kdy měsíce ubejvá neb přibejvá každé čtyři neděle jako na nebi."
V popisu se dočteme, že původní
orloj měl rovněž kalendářní část s vyznačením svátků. Z uváděných skutečností
pak vyplývá závěr, že se původní orloj z počátku patnáctého století výrazně
nijak nelišil od stroje, který je o více než sto let později popisován
Táborským. Orloj se stal nepochybně chloubou Prahy a cennou ozdobou Staroměstské
radnice, založené již roku 1338. Radní dům byl doplněn v šedesátých letech 14.
století mohutnou věží, na níž byly na přelomu století zprvu umístěny obyčejné
hodiny — tehdy rovněž nazývané orlojem — a několik let poté byl lesk radnice
ještě zvýšen zhotovením astronomického orloje. Podmínky pro jeho vytvoření
musíme hledat ještě v době Karla IV. Za tohoto panovníka se v nebývalé míře
projevovala snaha získat pro Prahu, která se stala sídelním městem císařovým,
vše nové a potřebné z toho, co se počalo objevovat v cizích zemích. Karel IV.
získal pro svůj dvůr i prvního hodináře. Byl jím věhlasný horologista Martin.
Vzácnost nového, zejména z Itálie se šířícího řemesla, poznáme z toho, že kromě
Martina najdeme ve starých záznamech do roku 1410 již jen tři další hodináře
působící v Praze. Jsou to Jan, Albert a Mikuláš.
Poslední z nich pracoval tedy pro
pány staroměstské a vytvořil základ díla, jemuž se podnes obdivujeme —
staroměstský orloj. Odměnou za svou práci získal dům, který se nalézal v těsné
blízkosti Havelské brány. Husitské období významně zasáhlo do poměrů na
Staroměstské radnici. Čeští měšťané zaujali místa upřených německých předchůdců.
Tehdy také byla nejspíše ztracena jakákoliv povědomost o písemných materiálech o
vzniku orloje. Hanuš z Růže pak podle všeho byl prvním, kdo orloj celkově
opravoval, předělával a doplňoval. Co všechno kromě nové výzdoby a úpravy
přístavku bylo děláno, nemůžeme zatím říci. Jisté však je, že 80 let starý
orloj, jehož se Hanuš ujal, opravy vyžadoval. Stejně tomu bylo i přibližně půl
století po Hanušovi, kdy se žalostně vyhlížejícího orloje ujal Jan Táborský.
Hanušova oprava byla patrně natolik rozsáhlá, že ji mohli někteří jeho
současníci mylně považovat za vytvoření nového orloje. |