Podle pověsti rabbi Jehuda ben
Bezalel - Low (1520 - 1609) stvořil bájnou
bytost z hlíny, za pomoci kabbalistických nauk.
Golem, jak se bytost jmenovala, byl velký, hřmotný,
a měl chránit židovské ghetto před útoky a
nebezpečím. Pravidelně mu byl rabbi Lowem dodáván
tzv. "šém", kterým byl i oživen.
Jednou však rabbi zapomněl šém podat, Golem
se rozzuřil a tak musel být zneškodněn a posléze
zlikvidován. Před zraky zvědavců byl uschován
na půdu Staronové synagogy. Podle některých názorů
šlo o mechanickou bytost, jichž byla ve středověku
zkonstruována celá řada. (např. mechanický
Turek hrající šachy apod.) Pověstný šém měl
být buď klíčem, kterým se bytost natahovala,
nebo plnila úlohu baterie. (1)
Podle Zdeňka
Patricka (2) se rabbi Low "asi náhodně
zmocnil zařízení, které nebylo pozemské
provenience a původně bylo určeno pro zcela
jiné účely". Rabbi jej pokryl blátem,
čímž vznikla pověst, že byl stvořen z hlíny.
Autor spojuje objevení této bytosti s úkazem,
který je popisován jako strašné noční vidění
z 20. - 21.července 1571 na Starém městě pražském.
|
Strašné
hřmotné postavy, které kráčely za
velkými vozy autorovi připomínají
postavu Golema tak, jak ji známe z
proslulého filmu "Pekařův císař",
a porovnává je s jinými případy
objevování záhadných bytostí v současnosti
a minulosti. |
S
tím však nesouhlasí ing. Ivan Mackerle,
dlouholetý badatel nad tímto problémem. Ve svém
všestranném rozboru této otázky (3) dokazuje,
že legenda vznikla zřejmě na základě léčení
duševně nemocného člověka. Golem tedy nikdy
nebyl mechanickou bytostí, ale člověkem z masa
a krve.
-pm-
|
1.
Liška, V.: Historické otazníky I. ČsAAA,
Praha, 1990 2. Patrick, Z.: Silnější než
Daniken I., Ostrov, Praha, 1994
3. Mackerle, I.:
Tajemství pražského Golema. Magnet press,
Praha, 1992
|