Ghoulové
mezi námi?
|
Nejnižší
třídu – či chcete-li kastu – démonů, reprezentují tzv. ghoulové.
Jsou oboupohlavní a ve své přirozené podstatě mají podobu neforemných a těžkopádných
monster, zdání ovšem, jak známo, klame. Vylučují hojně po hnijícím mase
páchnoucí sliz, podle něhož, stejně jako podle typického mrtvolného
puchu, se dají snadno rozeznat. A to i když na sebe vezmou lidskou podobu, z níž
dávají přednost té ženské.
Živí
se mrtvolami a vynikají nesmírným apetitem, proto se v minulosti často
přidávali k armádám na válečném tažení. Pokud nebyla odhalena
jejich pravá totožnost, vynikali nadlidskou silou a velkou statečností.
Ghoula
lze zabít jen několika způsoby, např. utopit ve svěcené vodě, spálit
nebo probodnout do srdce posvěcenou zbraní(šíp, dýka, meč nebo kopí).
Muslimské
národy k likvidaci ghoulů navíc užívaly s výhodou speciálního
antidémonického biče.
Nejzajímavější
na těchto démonech ovšem je, že údajně pocházeli od nás z Čech,
konkrétně a bezprostředně z okolí Prahy.
|
Snad
vůbec první historická zmínka o existenci ghoulů je starší než tisíc
let. Dávný kronikář, účastník první křížové výpravy do Palestiny,
tehdy zaznamenal podivný a hrůzostrašný zážitek francouzského rytíře
Berriho. To byl nejen ničeho se neštítící rabiját, jak se na křesťanského
reka oné doby a navíc křižáka sluší a patří, ale ještě navíc vyhlášený
smilník a svůdce paní a dívek - jedno, zda urozených či nikoliv. S Berriho
jednotkou táhlo na dvacet nejen nadmíru statečných, ale hlavně svůdně
krásných žen lepých tvarů. Není divu, že na jednu z nich ve své
samolibé pýše dostal milý Berri takhle v noci zálusk. A jaképak s tím
okolky a dlouhé štráchy, či dokonce namlouvání! Bern, jist si svou
neodolatelností, mužným šarmem i sexappealem, vlezl krasavici, doprovázen
jedním ze svých druhů, přímo do stanu a rovnou do postele. Snad se
domníval, že když už dívka bude na loži, vše se zjednoduší. Opak byl ovšem
pravdou. Dívka snadno unikala, a když při honičce stanem nahmátla bojovou
sekeru, stačil jediný rázný pohyb. Berriho přítel měl hlavu na dva kusy.
O to ale ani tak nešlo - podobné výjevy znal francouzský rytíř důvěrně
z bitevního pole. Šlo o to, co vzápětí následovalo. Milá krasavice jako
by na Francouze zapomněla a začala se věnovat jen mrtvole Berriho přítele.
Rozsápala ji na kusy a začala ji dychtivě a s mlaskáním konzumovat.
Zhrzený donchuán naštěstí neztratil duchapřítomnost a rychle hledal, kde
nechal krejčí ve stanovém dílci díru. Celý rozklepaný a ztumpachovělý
se pak běžel rychle vyzpovídat křižáckému kaplanovi.
|
Z
bitevního pole do Říma
|
Knězi,
jemuž se Berri vyplakal na rameni, bylo na Francouzově favoritce a jejích družkách
něco podezřelého už dávno předtím. Berriho zážitek byla tedy ona příslovečná
poslední kapka. Kaplan proto záležitost ještě téže noci konzultoval se
svými kolegy a rozhodl se k ráznému opatření. Protože ony ženy jsou
dozajista ghoulové, je nutné je vyhubit!
Křižáci
podnikli na stany krasavic - ghoulic - útok hned s ranním kuropěním. Čekalo
je ale trapné překvapení a zklamání: stany byly prázdné. Až později
napadlo kteréhosi křižáka podívat se na nedalekou planinku, kde předchozího
dne došlo k bitce se Saracény a kde se ještě povalovala nepohřbená těla
mrtvých nevěřících. Ženy - bojovnice tam skutečně zastihli a pohled,
který se jim naskytl, byl vskutku otřesný. Ghoulice totiž přijaly svou
pravou podobu rosolovitých monster, hojně vylučovaly páchnoucí sliz a lačně
požíraly mrtvé Araby. Z křesťanů se jako první vzpamatoval německý rytíř
Lothar a se založeným dřevcem a spuštěným hledím zasadil koni ostruhy.
Jedna z příšer ho nechala přiblížit přibližně na dvě koňské délky.
Pak s rozmyslem utrhla hlavu mrtvole, na níž právě hodovala, a s obrovskou
silou jí mrštila proti rytířově přilbici. Rozprsklo se to jako rozmáčknuté
vejce a statečný Němec se v polovědomí poroučel ze sedla. Než se stačil
vzpamatovat, ghoulice mu jeho vlastním mečem usekla hlavu a hbitě z ní vysála
krev.
Křesťanští
rytíři pochopili, že s nadpřirozenem se běžnými prostředky bojovat
nedá, a vyklidili bojiště. Kdo uteče, vyhraje. Bylo ovšem třeba o celé
záležitosti zpravit Vatikán, konkrétně samotného Svatého otce, papeže. A
tahle úloha, jak se dozvídáme ze starých letopisů, byla úloha smrtelné
nevděčná. Papež Urban II. se od rytíře pověřeného poselstvím chtěl
pochopitelně dozvědět co nejvíce. Zároveň ale o existenci démonů - ghoulů
nesměly slyšet jiné, nepovolané uši. Nešťastný posel proto skončil na
mučidlech, kde na něm papež, poté, co se dozvěděl, co potřeboval, vyžadoval
přiznání, že si vlastně všechno vymyslel. Proč? Aby se dostal do
hrdinských písní minstrelů a trubadúrů. Rytíř zvýšenou péči papežského
kata pochopitelně nepřežil. Od mocných se vděku nedočkáš.
|
Svaté
komando smrti
|
Papež
Urban II. (vlastním jménem Oddo Chatillom Lager, 1043 až 1099, původně převor
v Cluny; papežem od 1080) byl obratným diplomatem a schopným politikem. Dokázal
to mj. kupříkladu exkomunikací francouzského krále Filipa I. za dvojženství
i vyhlášením první spojenecké křížové výpravy k osvobození Kristova
hrobu z rukou pohanů na církevní synodě v Clermontu roku 1095. Pochopitelně,
že o Kristův hrob a věci víry šlo až v bůhvíkolikáté řadě, prioritu
měly jako vždy v dějinách majetkové a mocenské zájmy. Křesťanské
vojsko první křížové výpravy byla půlmiliónová sběř náboženských
blouznivců a fanatiků, ale také banditů, žoldáků a vůbec živlů toho
nejhrubšího zrna, rekrutovaných ze všech koutů tehdejší křesťanské
Evropy. To bylo v pořádku, všichni tihle darebáci měli na svém tažení
dovoleno leccos i víc při současném odpuštění hříchů minulých i
budoucích, prémie byla přislíbena jako věčná spása a radovánky s anděly
v luzích nebeského ráje. Tohle se ovšem týkalo pouze lidí, démony, konkrétně
ghouly, ač jejich existenci oficiálně popíral, ve svém vojsku papež trpět
nesměl a ani nemohl. Jak by to také vypadalo, kdyby se rozkřiklo, že na
straně křesťanů proti nevěřícím bojují ty nejtemnější pekelné síly?
Do Palestiny proto vyslal tucet speciálně vycvičených papežských bojovníků,
neuvěřitelně zručných v boji s lidským i pekelným nepřítelem.
V
podstatě šlo o speciální komando extratřídy a exkvalit, na které nikdo
nestačil. Celou věc měli tihle agenti na místě prošetřit, a pokud ghoulové
opravdu existují, dovléci vzorek do Vatikánu před svatopetrskou papežskou
stolici a zbytek vyhubit.
Za
povšimnutí stojí výzbroj těchto elitních zabijáků: v době, kdy jedna kráva
představovala slušnou obživu pro celou rodinu, přišla relativně kvalitní
výzbroj a výstroj jízdního rytířského těžkooděnce v přepočtu na čtyřicet,
padesát kusů hovězího dobytka. To, čím ale disponovalo vatikánské
komando, vysoce převyšovalo i naznačený standard. Kromě běžných zbraní
v nejvyšší kvalitě své doby papežští agenti měli i stříbrné svěcené
meče a dýky se záštitami v podobě kříže, do tvaru kříže byla vytvářena
i oka jejich drátěných košil brnění. Muži se živili pouze tím, co
cestou ulovili, a pili toliko pramenitou vodu. Navíc s sebou nesli zvláštní
pečivo, které bylo poživatelné jen po maceraci ve vodě - prakticky šlo o předchůdce
dnešních preclíků. Je pochopitelné, že řadovým křižákům byl asketický
způsob života papežských hrdlořezů trnem v oku a že svým oblečením, výstrojí
a výzbrojí budili všeobecnou závist. Kam až to vedlo, k tomu se ještě
dostaneme.
|
Ani
Saracéni nezaháleli |
Ghoulové
samozřejmě se stejnou chutí požírali jak křesťany, tak muslimy. Tehdy
seldžucký sultán učinil obdobné opatření jako jeho vatikánský protějšek.
Na pomoc proti démonům povolal osvědčené bojovníky s temnými silami -
Tarpony. Ti normálně žili v dokonalé izolaci a ve skalních modlitebnách na
poušti trávili všechen čas při modlitbách. Byly
jim svěřovány jen úkoly té nejvyšší neřešitelnosti. Vedl je muž, kterému
křesťané přezdívali Naran - to podle speciálního antidémonického biče.
Jeho řemeny byly podle arabské mytologie spleteny do pětibokého pramene,
provlečeného pomyslným kruhem. Jeho účinek na démony byl údajně zničující:
okamžitě dokázal oddělit hlavu od těla, jen letmým dotykem. Druhou zázračnou
zbraní Tarponů bylo speciální stříbrné ukazovátko, zhotovené z kovu,
jenž nešel tavit ani kout. Jeho prostřednictvím bylo možné zastavit čas a
Arabové je prý kdysi, snad na počátku věků, dostali darem od Rytířů z
hvězd. Není určitě bez zajímavosti, že obě dvě komanda spolu úzce
spolupracovala, rozdílnost ras a náboženského přesvědčení nebyly
nikterak na překážku! Tak tomu ale už bývá, když lidem teče z úzkých
do tenkých.
Papežští
likvidátoři získali informaci o lokalitě, v níž se právě ghoulice zdržují,
a tak neztráceli čas. Na stejné místo v té době chvátali i Tarponi.
Vloudila se ale chyba, jak už tak v životě bývá. Na vatikánské zabijáky
totiž čekalo neplánované zdržení v podobě léčky, nastražené italskými
loupeživými rytíři. Jak jinak, chtěli je připravit o jejich luxusní
vybavení. Že jejich představa o snadném zbohatnutí byla více než chybná,
poznali při prvním zkřížení mečů. Na papežence, kteří okamžitě podřezali
tři bandity a o chvilku později hned dva další, prostě Italové nestačili.
Začali proto zmateně prchat - to ale ještě netušili, jaké hrůzy je ještě
čekají. Plným cvalem se totiž řítili přímo do spárů vyhladovělých
ghoulic. Italové
se sice začali příšerám statečně bránit, nebylo jim to ale nic platné.
Démoni »v klidu« započali s další hostinou. V tom ale na místo dorazili
jak vatikánští bojovníci, tak Tarponi. Začal masakr, který do té doby neměl
obdoby. Ke slovu přišly především zázračné zbraně Tarponů. Jeden z
vatikánských specialistů později do hlášení podrobně vypsal, jak s jedna
ghoulice uťala jinému vatikánskému agentovi ruku v rameni i s mečem,
obratně ji za jízdy chňapla, servala z ní brnění - a rychle ji okousala až
na kost! Přitom stačila, jen tak mimochodem, ještě zabít dva zrádné
Italy... Krátce nato zachránilo výše zmiňované stříbrné ukazovátko život
veliteli vatikánského komanda, rytíři Paschalidesovi. Již již na jeho přilbu
s děsnou silou dopadal meč v rukou jedné ghoulice, když se stříbrnou tyčkou
přispěchal vůdce Tarponů Naran. Zastavil čas - a meč v poslední chvíli
nedopadl. Pak stačilo jen švihnout antidémonickým bičem - a nejen ruka s mečem,
ale i hlava příšery se válely na zemi v kaluži černé krve. Toho dne
slavili vatikánští bojovníci se svými arabskými kolegy zasloužené vítězství.
Postupem
času v neustálých bojích, ale řady obou komand pochopitelně řídly.
Nakonec přežili jen oba velitelé - Naran a Paschalides. Ale ani jim nebylo
dopřáno zemřít přirozenou smrtí. Narana nechal sultán roztrhat koňmi,
Pachalides vydechl naposledy po svém návratu do Říma pod rukama kata, který
jej na papežův rozkaz rozlámal kolem. Oba dva příliš mnoho věděli a o vděku
mocných jsme se ostatně už zmiňovali v jiné souvislosti. |
Ghoulové
v Praze
|
Ghloulové,
jak už bylo řečeno, pocházeli údajně z Čech, především z Prahy a
jejího okolí. V nejdávnějších dobách si oblíbili okolí Děvína,
nepohrdli ale ani staroslovanským pohanským pohřebištěm v dnešní Moráni
(stávala tam socha bohyně Morany, odtud název). Nejvíce se ale těmto
obludám zalíbilo v okolí dnes už neexistujícího kostela sv. Petra v ulici
Na Strouze na Novém městě pražském. Dočíst se to můžeme
v záznamech tehdejšího faráře Michala Zvojíře (počátek 15.
století před husitskými bouřemi). Ulice Na Strouze fungovala jako sběrná
stoka všech splašků z Nového města do Vltavy, v okolí sídlili především
jircháři, a tak se puch nečistot ze strouhy důvěrně snoubil se zápachem
vydělávaných koží. Navíc odtud nebylo vůbec daleko na dnešní Střelecký
ostrov (tehdy Ostrov mrtvých), kde se pohřbívali sebevrazi a další nešťastníci,
kteří nesměli spočinout v posvěcené
zemi. To pro ghouly představovalo ideální spíž a zásobárnu, navíc jim
vyhovovalo i smrduté prostředí, které přehlušilo jejich vlastní tělesný
puch, podle něhož byli snadno identifikovatelní. Farář Zvojíř pro příští
generace poznamenal, že si ghoulové v ulici Na Strouze otevřeli i krčmu, v
níž čepovali levné patoky, do nichž přidávali agresivitu vzbuzující a
podporující látky. Neměli prý vůbec nic proti tomu, když se jejich hosté
poprali a zabili. Čerstvým soustem, jak známo, žádný ghoul nikdy nepohrdl.
Na
místě dávného kostela sv. Petra je dnes známá a vykřičená hospoda U Zpěváčků.
Zatímco v minulosti byla proslulá tím, že se zde scházívala pražská
bohéma, dnes je populární téměř legální konzumací nejrůznějších
drog. Ať si starousedlíci stěžují sebevíc, není to nic platné. Řada
drog ovšem, jak známo, podporuje agresivitu. Že by se historie opakovala? Že
by zase... ghoulové?
Zdeněk
M. Martin |
Haló
noviny, leden 2003 |
Požírači gúlové |
Poprvé jsem se s gúlem setkala ještě jako dítě.
Sbírala jsem pohledy a na jednom z nich byl portrét téměř bezsrsté kočky.
Humoristicky naladěný textař snímek opatřil popiskem „Upír ghoul šedivec“ a bylo
to. Usoudila jsem tehdy, že ghoulové asi nebudou právě zdraví prospěšní, ovšem
dále jsem se jimy nezabývala. Asi i proto, že jejich doménou jsou země arabské a
nikoliv české. Až tuhle jsem dostala e-mailem o ghoulech – správně česky gúlech
– šťavnatý příspěvek. Jeho autor, Zdeněk M.
Martin, se odvolává na nejmenovanou křižáckou kroniku se skutečně pestrým dějem.
Tak třeba:
„Z křesťanů se jako první vzpamatoval německý
rytíř Lothar a se založeným dřevcem a spuštěným hledím zasadil koni ostruhy.
Jedna z příšer ho nechala přiblížit přibližně na dvě koňské délky. Pak s
rozmyslem utrhla hlavu mrtvole, na níž právě hodovala, a s obrovskou silou jí
mrštila proti rytířově přilbici. Rozprsklo se to jako rozmáčknuté vejce a
statečný Němec se v polovědomí poroučel ze sedla. Než se stačil vzpamatovat,
gúlice mu jeho vlastním mečem usekla hlavu a hbitě z ní vysála krev..."
Ještě překvapivější je však informace téhož
autora o původu gúlů:
„… pocházeli údajně z Čech, především z Prahy a jejího okolí. (…) Farář
Zvojíř pro příští generace poznamenal, že si gúlové v ulici Na Strouze otevřeli
i krčmu, v níž čepovali levné patoky, do nichž přidávali agresivitu vzbuzující a
podporující látky. Neměli prý vůbec nic proti tomu, když se jejich hosté poprali
a zabili. Čerstvým soustem, jak známo, žádný gúl nikdy nepohrdl.“
Tolik nových informací o gúlech mě samozřejmě
vedlo k dotazu, z jakých pramenů autor své senzační historky čerpá. Kromě jiného
i (a hlavně) proto, že jeho informace se dosti rozcházejí s tím, co o gúlech
sdělují jiné prameny. Dotaz, bohužel, zůstal zatím bez odpovědi.
Podívejme se tedy zatím na pramen pravděpodobně
ještě starší, než ona údajná křižácká kronika, a to na příběhy Tisíce a jedné
noci. V celém osmisvazkovém vydání je napadení člověka gúlem, resp. gúlou, jak
zní správně ženský rod této bytosti, popsáno kupodivu jen jednou. Královský syn
nalezne v poušti krásnou dívku, údajně dceru indického krále, která se ztratila
své karavaně. Zachrání ji a ona ho dovede k jisté zřícenině. Vejde do ní za
účelem vykonání potřeby. Když se mladíkovi zdá, že jí to trvá nějak dlouho, vydá
se za ní. A překvapí ji právě v její gúlí podobě, jak říká svým dětem: „Děti
moje, přivedla jsem vám dnes tučného chlapce.“ Mladík se vytratí ven, za ním i
gúla, opět v dívčí podobě. Příběh skončí šťastně, mladík se gúly zbaví
nenásilným způsobem – modlitbou k Alláhovi. V tomto případě tedy nic
drastického. Překladatel, věhlasný arabista Felix Tauer, ve vysvětlivkách
konstatuje, že gúl(a) je bytost ženského rodu, zřídka mužského, která na sebe
bere různé podoby, lidské i zvířecí, sídlí v pustinách a na hřbitovech a tam se
živí mrtvolami. Svádí také pocestné z cesty, zabíjí je a požírá. Významovým
posunem potom gúl v arabštině znamená „lidožrout“ nebo jen „žrout“. Žravost tedy
bal zjevně jeho základní charakteristikou.
Ve stejném duchu o této bytosti hovoří i Ottův
slovník naučný a Encyklopaedia Britannica. Objevují se zde ale ještě
některé další informace. Podle některých legend jsou gúlové přiřazování k
džinům, konkrétně jsou považování za potomky Iblise, muslimského „knížete
temnot“. I když jsou schopni neustále měnit podobu, stále jim zůstává jejich
charakteristický znak – oslí kopyta na nohách. Jejich historie je však starší
než muslimská, protože se objevují ještě v předislámské poezii. Gúlové potom
snadno přešli do berberského folklóru, bohatého na různé přízraky a démony.
Nakonec pronikl i do západní Evropy a přibrali nové charakteristiky: rád se
přestrojuje, jezdí na psech a zajících a v noci zapaluje ohně, aby svedl
poutníky z cesty (čímž zdatně konkuruje bludičkám). Gúla je možné zabít, ale jen
jednou ranou. Druhá by ho zase oživila.
Někdy bývá gúl dokonce zaměňován se sílem,
další pouštní bytostí nejasného původu. Podle tradice je to žlutý had, žije v
pouštním písku a má hlavu připomínající hlavu člověka. Jeho uštknutí je
smrtelné. Pohled na něj je tak děsný, že zabíjí také. Arabští filologové ho sice
ztotožňují s baziliškem, jenže ten je v evropském pojetí poněkud jiné zvíře,
jakýsi kříženec ještěrky a kohouta, a ne had. Stejně jako síl ovšem dokáže
zabíjet pohledem.
Jisté gúlovské rysy mají také obři-lidojedi. I
když se tradiční prameny o velikosti gúlů nijak zvlášť nezmiňují, přiřazují je v
podstatě k džinům, jejichž základní charakteristikou je právě doslova obří
postava. Z uvedené ukázky také vyplývá, že podobně jako někteří obři lidojedi
mají sklony k rodinnému životu.
Jak tedy přišel gúl vlastně na mytologický svět?
Podle střízlivého výkladu symbolizoval kočovníkům nebezpečí pouště. Sejít ze
stezky a navždy se ztratit v poušti je i dnes docela snadné. Ztraceného
nešťastníka pohřbí písečná duna a ten tak zmizí beze stopy, jako by opravdu
někdo celého sežral. V té nejstarší vrstvě se možná skrývá prehistorický strach
člověka z toho, že ho někde něco sežere. A kdo ví – třeba nešlo ani tak o
sežrání fyzického těla, jako o pohlcení duše – proč by se jinak držely stráže u
zemřelých? O duši ale také jde jinému „kopytnatci“, v Evropě mnohem známějšímu
ďáblovi… Gúl by tedy měl být příbuzný přinejmenším džinům, obrům, bazališkům,
sílovi, bludičkám, upírům a nakonec i ´dáblovi…
Tak spletitá rodinná historie by si zasloužila
asi podrobnější vztahovou analýzu. Zvláště, když Zdeněk M. Martin, kromě jiného
píše: „…nejen ruka s mečem, ale i hlava příšery se válely na zemi v kaluži černé
(!) krve…“ Že by dokonce mimozemské?
Jitka Lenková
|
Ze stránek :
http://www.zahadno.mysteria.cz/
|
|
Tajemství minulosti |