Ufologie
versus náboženství
Ufologie
se za posledních padesát let stala doslova monumentální naukou o mimozemšťanech.
Příčin tohoto neobvyklého boomu je více.
Nepochybně
sem patří rozvoj astronomie a astrofyziky, kde stále složitější aparatury
umožňují získávat nové a nové poznatky o vesmíru. Rozvoj ufologie podmínila
i kosmonautika. Již prostý fakt, že člověk je dnes schopen cestovat naší
Sluneční soustavou, měl za následek úvahy o tom, že by téhož byly schopné
jistě i jiné vesmírné civilizace, o jejichž existenci se sice neustále
vedou spory, ale víceméně se i připouští, že lidstvo nemusí být jedinými
inteligencemi v kosmu.
To,
co se ale málokdy připomíná, je skutečnost, že ufologie obsahuje velmi závažné
paralely s náboženstvím. I zde je třeba hledat další příčinu
neobvyklého rozvoje ufologie, která se stává pořád složitější, ale i
nepřehlednější. Nelze dokonce vyloučit ani domněnku, že ufologie,
respektive některé její sektářské či ufomanské odnože se začínají stávat
jakousi náhražkou náboženství.
Není
bez zajímavosti, že ufologie a její vliv na myšlení lidí má nejvíce
stoupenců v křesťanském světě. Již delší čas se zde hovoří o určité
krizi křesťanství. Rozvoj vědy a techniky i jejich obrovský vliv je
nejpatrnější v těch oblastech soudobé civilizace, kde mělo právě křesťanství
historicky největší váhu. Nonkonformismus myšlení, ekologické, sociální
i ekonomické problémy se paradoxně projevují spíše v technologicky nejvyspělejších
zemích, tedy opět tam, kde křesťanské tradice měly pevné zázemí. Zdá
se, že k řešení problému moderní civilizace není náboženství, schopné
najít přijatelná východiska, a to je zřejmě i příčinou deziluzí
uvnitř křesťanského světa a odklonu části populace od křesťanství.
Tento
odklon není charakteristický pouze ve stoupajícím vlivu ufologie, ale i průnicích
nejrůznějších sekt, jež z křesťanskými tradicemi nemají vůbec nic
společného. Stalo se módou být členy různých spolků, uctívajících náboženské
tradice Východu, ale vznikla i řada sekt a hnutí zcela nových, využívajících
i některých poznatků vědy - například scientisté, hnutí New Age a jiné.
Právě průnik těchto křesťanství cizích myšlenkových proudů v průmyslově
vyspělých a kdysi tradičně křesťanských zemích je nejvýznamnější
indicií soudobé krize křesťanství. Ačkoli nelze zatím hovořit o tom, že
tyto krize má globální charakter, přesto nelze popírat její stále sílící
syndromy.
Již
náboženství přiznává, že vedle člověka hraje ve vesmíru jiná
inteligence zásadní roli. Touto inteligencí je samo přiznávání existence
boží. Nejinak to tvrdí i ufologové tezí, že vedle lidstva existují mnohem
vyspělejší mimozemšťané. A stejně jako křesťanství přiznává možnosti
kontaktu člověka s Duchem svatým, tedy jednou z uznávaných podstat Boží
existence, tak i soudobá ufologie hlásá kontakty lidí s UFO a mimozemskými
bytostmi.
To,
že jde o jasnou paralelu ufologie s náboženstvím, umocňuje i sama existence
ufomanských sekt. V nich je totiž patrná snaha spojit ufologii právě s náboženstvím
(potažmo s křesťanstvím).
Typické
je to například u tzv. raeliánského hnutí, kde je biblický Starý zákon
vykládán jako sbírka zakódovaných zpráv a poselství mimozemšťanů
lidstvu.
Nejinak je tomu i u
sekt, které vzývají mimozemského kosmického
vůdce Aštara Šerana. Členové těchto sekt o sobě tvrdí, že jsou
"pracovníky světlá“, tedy jsou mimozemšťany vyvoleni k psychologické
přípravě lidstva na příchod Aštarova mimozemského komanda. Toto komando má
lidstvo zachránit před sebezničením. Země prý bude vyzdvižena do „čtvrté
dimenze“ a pravověrní Aštarovci budou zachráněni před celosvětovou
apokalypsou.
Aštarovci
dokonce hlásají, že dojde v příštích letech k nárůstu tzv. inkarnovaných
mimozemšťanů na Zemi, ukrytých v lidských tělesných schránkách. Půjde
o lidi s neobvyklými schopnostmi, mezi které bude patřit i schopnost
"telepatických" kontaktů s mimozemšťany na dálku, spojená s příjmem
jejich poselství. Tak se počty "pracovníků světla" dále rozšíří.
Jsou
ale dvě nezbytné podmínky toho, jak se "pracovníkem světla" stát:
1.
Bez výhrad přijmout víru v existenci mimozemšťanů a jejich vůdce Aštara.
2.
Žít podle křesťanského kánonu a neustále pracovat na etickém povznesení
lidstva i sebe samých.
Aštarovci
často ztotožňují mimozemšťany se zjevením andělů nebo svatých, přiznávajíc
jim shodnou, tedy mimozemskou identitu. Navíc je Aštar sám vykreslován jako
boží posel. Jinými slovy, mimozemšťané jsou v tomto pojetí jen služebníky
božími, zatímco Bůh jako věčná autorita dál stojí nad nimi i lidstvem
jako nezávislý arbiter.
Toto
pojetí sektářské ufománie je typickým příkladem snah o propojení křesťanské
víry s vírou v mimozemšťany při zachování nesporné boží autority
nade všemi a nade vším. Není tomu ale tak vždycky.
Existují
i výklady, v nichž je v některých křesťanských kruzích ufologie vykládána
jako ideové nebezpečí, dezintegrující křesťanskou víru v boha. Ufologie
je tak pojímána jako idea nepřátelská křesťanskému náboženství a ohrožující
prý samotné základy křesťanství. V tomto pojetí jsou ufologové kacíři,
jimž hrozí věčné zatracení proto, že boha nahrazují mimozemšťany.
Takový
přístup k ufologii a ufologům je veskrze falešný a mylný. Neboť tito
kritizující křesťanští fundamentalisté obracejí ve skutečnosti osten svých
kritik nikoli vůči ufologii, ale právě vůči ufomanskému sektářství,
aniž si uvědomují rozdíly, jež mezi ufologií a ufománií existují. A ty
jsou zcela zásadní:
UFOLOGIE
|
UFOMÁNIE |
1)
Ufologie je racionální nauka, která problém UFO a mimozemšťanů chápe
jako problém otevřený a problém vědy. |
1)
Ufománie je iracionální názorový směr, založený na víře v
mimozemšťany, a postoje vědy k problému považuje za nepodstatné. |
2)
Ufologové usilují o spolupráci s vědeckými kruhy a institucemi. |
2)
Ufomané považují spolupráci s vědeckými kruhy za zbytečnou. |
3)
Ufologové přísně oddělují problém UFO a mimozemšťanů od otázek
náboženství a křesťanské věrouky. |
3)
Ufomané se snaží křesťanskou věrouku integrovat do vlastních nauk
a tezí o mimozemšťanech. |
4) Ufologové studují nejnovější vědecké poznatky, které by mohly přispět k řešení problému UFO a mimozemských civilizací. Snaží se držet v mezích vědeckých zjištění. |
4)
Ufomané vytvářejí vlastní pseudovědecký slovník a z něho pramenící
pseudovědecká dogmata, sázejíce na lidskou nevědomost. |
5)
Ufologové tvrdí, že mimozemšťané mohou existovat. |
5)
Ufomané tvrdí, že mimozemšťané nepochybně existují. |
6)
Ufologové tvrdí, že kontakty s mimozemšťany jsou problém, který
není uzavřen a jehož podstatu je třeba dál sledovat a studovat v
mezích vědeckých metod bádání. |
6)
Kontakty lidí s mimozemšťany jsou dávno prokázány a není třeba
zvláštních metod k jejich zkoumání. |
7)
Ufologové upřednostňují diskusi a dialog o všech sporných otázkách
v kolem UFO a mimozemských civilizací, aniž by preferovali ten či
onen názorový směr. |
7)
Ufomané jsou zpravidla intolerantní k jiným názorům, než je jejich
vlastní sektářská nauka. ~ |
Uvedená
tabulka rozdílnosti přístupů k problému existence mimozemšťanů a UFO
jasně vymezuje diametrální odlišnosti mezi ufologií a ufománií, podle
nichž je ufománie jen slepou odnoží ufologie.
Je
zřejmé, že fundamentalistické kritiky ufologů ze strany některých křesťanských
sektářů jsou postavené na stejném základě jako intolerance ufomanů vůči
ufologům, usilujícím o racionální přístupy v řešení tak ožehavých a
zároveň zásadních problémů, jakými UFO a mimozemské civilizace nesporně
jsou. Tento omyl pramení z neznalosti a nepochopení i z věčného rozporu
mezi rozumem a vírou, racionalitou a mysticismem.
O
skutečné existenci mimozemšťanů, natož o jejich údajných návštěvách
na Zemi, panují dodnes i přes boom ufologické literatury ve světě oprávněné
pochybnosti. Stejně jako u řady lidí panují pochybnosti o boží existenci.
Je to představa možného před jistotou, že
tomu
tak opravdu je. I zde je v ufologii jasná paralela s náboženstvím. Obě
je postaveno na alternativě. Bůh může být a nemusí, stejně jako mimozemšťané
být mohou a nemusejí.
Vždycky
se najdou lidé, kteří budou přesvědčeni o tom, že bůh je, nebo že bůh
není. Věřící a ateisté. A vždycky se najdou ti, kdo budou tvrdit, že
mimozemšťané jsou, nebo naopak budou jejich existenci kategoricky odmítat.
Ufomané
a skeptici. Potíž je v tom, že ufologové stojí
někde mezi těmito krajními mezemi. To jsou ti hledající i pochybující.
I dějiny křesťanství takových příkladů znají dost. Otázka zní, kolik
těchto hledajících nakonec dospělo k poznání pravdy...
V
daném případě tuto otázku zodpovědět nelze, poněvadž pravda je zde
vysoce individuální. Právě pro mystérium, v němž je boží existence
zahalena stejně jako existence těch, o nichž se domníváme, že jsou
mimozemskými bytostmi, nebo ještě lépe bytostmi z jiného světa.
Vladimír Liška
Z časopisu
Rodokaps, č. 49, roč. 1997