Je
známé, že seance Petra Chobota se staly během několika málo let velmi
populárními a podle sdělení z kruhů, pohybujících se po různých
rádoby esoterických akcích, kursech a školeních, účast na nich patřila
k dobrému vkusu, ba dokonce neúčast platila za nedokončené vzdělání,
doslova za „poloviční“ překážku k úplnému osvícení.
Přestože
nemám a necítím potřebu si přisazovat na člověka, který je ve vězení,
jak jsem se však později, až s odstupem několika týdnů i měsíců
dozvěděl, moje jméno se přesto objevilo v několika článcích, od
regionálních po celostátní, ve kterých bylo bez mého souhlasu uvedeno i
to, co jsem v telefonických rozhovorech s novináři neřekl, nebo
se opakovaly teze z dřívějších článků.
Případ
popsal i známý J.X. Doležal v tak podivuhodném článku v Reflexu,
kde pozorný čtenář záhy zjistil, že je sestaven z materiálů uveřejněných
jinde, zejména na internetu (včetně našeho vyjádření), a je poskládán
za pomoci jednoduchých vět, předložek a spojek.
Případ
Petra Chobota se stal příležitostí nejen pro novináře, hledající za každou
cenu snahu se přiživit na sólokapru před okurkovou sezónou, ale
aktivizoval i jeho dřívější kolegy a spolupracovníky. Zvláště další
„šamani“ a „rádobyesoterici“
zjistili, že jim byla odstraněna jedna z konkurenčních firem, a přispěchali
potopit toho, který jim dlouho stál v cestě. O tom svědčila také
rychlost, s jakou byly během několika hodin po události zlikvidovány
Chobotovy stránky na internetu a upoutávky na jeho akce. Byl jsem překvapen,
jak je snadné najít ve střední Evropě peruánského či jiného šamana,
jak každý rychle a s nadhledem byl schopen se k případu zasvěceně
vyjádřit, zatímco do té doby mlčeli či úzce s Chobotem
spolupracovali, doprovázeli jej na cestách apod.
Ano,
vždyť i zde existuje trh a zbožím jsou zde „esoterické“ cesty do jižní
Ameriky za různými šamany, či pořádání neméně fantasmagorických a
nebezpečných psychospirituálních kursů a školení, vedle distribuce
podivných bylin a čajů, vedoucích znuděné a po neobvyklých zážitcích
bažící Čecháčky do víkendové cesty k osvícení. O různých drogách
vůbec nemluvě.
Velmi
rychle také zareagovala Česká televize a 6. listopadu 2001 uvedla pořad
„Šamani a zjevení“, ve kterém sice padla řada zajímavých myšlenek a
údajů, ale závěrečnými sekvencemi vyzněl jako reklama návratu ke
katolické církvi a tradičním křesťanským hodnotám. Je příznačné,
že tvůrcem pořadu je dr. Svatava Kabošová, která již několik let všemožně
prosazuje „akademika“, „doktora“, „inženýra“ (a další tituly ať
si čtenář dle vlastního uvážení doplní sám), Alberta Ignatěnka,
doktora kosmopsychoenergosugestologie, vědy, kterou nikdo nezná a je záhadou
i to, kde lze k takovým titulům přijít. Ten pořádá neméně podivné
kursy a školení, a vydává skripta, za což inkasuje částky, proti kterým
je „Osvobození pralesních kouzelníků“
téměř zadarmo.
Mohli
jsme tak sledovat nikoli důkladné analýzy stavu a rozbory příčin toho,
co se stalo, ale velmi laciná vyjádření, klouzající po povrchu jevů,
navíc poznamenané osobními a ekonomickými zájmy.
Neméně
zajímavá byla i reakce z tábora Chobotových příznivců. Zatímco
manželka Petra Chobota, Olga Civilkovská, rozesílala zmatené úvahy o tom,
jak „vědomí osvobozuje vědomí“,
bylo potřebné najít někoho, na kterého by bylo možné vše svést. A tak
jsem se dozvěděl, jaký jsem ničitel esoteriky, a vůbec mě nepřekvapilo,
že takové teze přicházely od lidí, kteří mě vůbec neznali, natož aby
se se mnou kdy setkali. Je-li to známka dnešních „osvícenců“,
neštítících se očerňovat někoho, koho vůbec neznají, pak to také
dostatečně svědčí o morálním podhoubí těchto kruhů.
Případ
skončil osvobozením Petra Chobota po několikaměsíčním pobytu na pozorování
v psychiatrické léčebně, pro nepříčetnost, se kterou nebyl odpovědný
za své počínání. Vytvořil se tak vzorový precedens, podle kterého bude
možné postupovat při dalších podobných případech. A tak vzhůru k dalšímu
osvícení, za novými šamany, guruy a osvícenci! A ať už jejich akce skončí
dobře či špatně, otravou fyzickou či jen něčí mysli, pak vězte, že
nic není ztraceno – psychiatrické léčebny jsou připraveny pro šamany i
pro jejich oběti více než důkladně. Za to vám ručím.
V souvislosti
s událostí, kdy došlo k otravě v Praze, se udál zajímavý
případ synchronicity. O víkendu
16. – 17. června 2001 se v Plzni na náměstí a v centru města
konala zábavná akce, s maškarním průvodem a rejem strašidel. Na pódiu
konferenciér oslovil jednu čarodějnici: „Co to máte za lektvar?“ –
„Durman.“ – „A odkud přicházíte?“ – „Z Petrovo kamenů.“
– „A můžu se taky napít?“ – Ne, vy ne, ještě nejste připravenej.“
To vše se odehrávalo na plzeňském náměstí ve chvíli, kdy sanitky v Praze
odvážely postižené do nemocnic.
Akce
měla odraz i v dalších oblastech – některé čajovny uvedly na trh
„Chobotův koktejl“ s žertovnou poznámkou, že jeho podávání je
spojené s platným zdravotním pojištěním.
Příznivci
Petra Chobota připravili petici za jeho osvobození. K žalobě státního
zástupce se připojilo dalších 6 osob. Soud nařídil ústavní léčbu,
zatímco se našel vydavatel, který vydá Chobotovy sebrané spisy.
Pozn. red. ZAZ