Menhir
od roku 1690 známý jako Zkamenělec se původně nacházel přímo před
kostelem, asi o 30 metrů jižněji než dnes. Na nynější místo byl přemístěn
v roce 1856. Je opřen v rohu zdi hřbitova po pravé straně hlavního vchodu
do kostela, mezi
hřbitovní zdí a stavbou rodinného domku. Je vyobrazen v anonymním církevním spise "Via Sancta" z
roku 1690.
Názory
na původnost kamene, jeho umístění i účel jsou rozporné. Z. Wirth ve svém
historickém soupisu památek Čech nevylučuje, že družecký Zkamenělec býval
náhrobním kamenem.
|
Jistá podobnost s lidskou postavou
inspirovala snad vznik pověsti, podle které jeden z nesvářených bratří
zaklel toho druhého do kamene. Po čase, pod tíhou výčitek, chtěl svého
bratra pohřbít, ale to mu kněz nechtěl dovolit. Proto kámen opřel alespoň
ke hřbitovní zdi.
Další pověst praví,
že zkamenělým nešťastníkem je pasák ovcí, který
hnal stádo kolem kostela, kde se právě zpívaly pašije a
naschvál práskal bičem.
K tomu podotýká
farář Kubišta v pamětní knize farní:
"Jest známo, že když v dřívějších stoletích nějaký
člověk soudně byl usvědčen, že křivě přísahal,
jeho mrtvola po jeho smrti nebyla pohřbena na hřbitově,
nýbrž mimo něj. Na jeho rov pak bylo obyčejem stavěti
veliký kámen na znamení, že pod nim odpočívá mrtvola
křivopřísežníka. Z toho vzniklo později přísloví Zkameněl
se". Podobně vykládá pověst tu Weininger
v Časop. katol. duchov. 1830,402.
|
Doloženo milavečské
období a slovanské kostrové hroby, možný průchod Bójů
ode Mže ke Mšeckým Žehrovicům. Od 14. století patřila
větší část ke Křivoklátu; čeští králové zde
vykonávali podací právo; královský statek. Od roku 1636
byl patronem kostela Karel IV. Roku 1466 daroval Jiří z
Poděbrad Družec Bořitovi z Martinic; znak Martiniců a
Clan Martiniců na kostele - lekno s osmicípou hvězdou.
Družec býval poutním místem, při cestách ke kostelu
byly barokní sochy světců. Družec býval poutním
místem, při cestách ke kostelu byly barokní sochy světců.
Zajímavá je gotická mariánská socha, dřevěná, 90 cm
vysoká, dříve pokládána za zázračnou.
O menhiru se říkalo,
že se ho každý bojí a každý se mu vyhýbá. Družec
býval poutním místem, při cestách ke kostelu byly
barokní sochy světců. Zajímavá je gotická mariánská
socha, dřevěná, 90 cm vysoká, dříve pokládána za
zázračnou.O soše té praví farář Zelenka ve zprávě
podané konsistoři roku 1677: "Ve farním kostele družeckém
jest zázračná socha Panny Marie, od níž každého roku
mnozí velikých milostí dosahují. Praví se, že byla
zázračnou již před dobou Žižkovou, a to proto, že
prý Žižka kostel spálil, a tehdáž prý socha zůstala
v ohni neporušena. Nenalézám však žádných písemných
o tom zpráv, neboť ve válce byla fara vypálena a veškery
knihy jednak ztraceny, jednak spáleny.
S touto starobylou sochou uvádí lidová pověst ve
spojení domnělého "zkamenělce", balvan
velikosti a neurčité podoby dospělého člověka,
stojící nyní vpravo od průčelí kostela.
|
V knize vydané v
Praze roku 1690 pod názvem "Via Sancta Pragâ
Vetero.-Boleslaviam ad Dei Genitricem deducens", se
píše o družecké Mariánské soše a o Zkamenělci tato
zpráva:
"Socha Panny Marie v Družci zůstala uprostřed
plamenů neporušena, když celý kostel Družecký požárem
byl zničen. Tam člověk křivopřísežný, když se
zaklínal, aby ve skálu se proměnil, ihned zkameněl".
("Cujus imago Druzecii a flammis intacta
permansit, cum interea tora Druzecensis Ecclesia iis
absumeretur, et ubi homo perjurus, sibi, ut in saxum
verteretur, imprecatus, mox in lapidem obriguit.")
V téže knížce
jest rytina, znázorňující uprostřed sošku Družeckou,
vpravo pak "Zkamenělce".
|
|
Farář František Adam Cink (1745-51)
praví v pamětní knize: "Před kostelem farním po levé straně
nalézá se sloup kamenný, v nějž prý proměněn byl člověk křivopřísežník
a rouhač vůči Blahoslavené Panně. Kdy se to stalo, o tom zpráva se
nenalézá; socha P. Marie Družecké však všude na nejstarších
obrazech vypodobňuje se spolu s tímto sloupem. Jeden učený a v
písemnictví zběhlý muž sdělil mi, že má vypsání vztahující
se k tomu sloupu a slíbil mi, že mi je zapůjčí, zemřel však dříve,
než slib svůj splniti mohl." Ve
sbírce rytin kanonie Strahovské v Praze zachoval se dřevoryt z XVIII.
století, na němž nahoře v oblacích je Panna Marie Družecká, dole
pak před kostelem Zkamenělec. Pod obrázkem vytištěn jest latinský
podpis: Miraculosa statua B. Virginis in Druschetz Dom. Smetznae
Districtu Slanensis, na druhé straně vytištěna Nábožná
modlitba k nejblahoslavenější Panně Marii, která se ve farním
chrámu Páně Družeckém, v kraji Rakovnickém, od nepamětlivých časů
sobotního dne vykonává. (Text modlitby není v dochovavším se
exempláři úplný, jelikož zachoval se toliko první list tisku, jenž
obsahoval snad dva nebo více listů.)
|
|