Články, zprávy, aktuality
Autor | Název | Místo | Zdroj |
Ing. R. Ruibar |
Zběžný průzkum lokality gravitační anomálie u
Mor. Třebové |
Moravská Třebová (ČR) | 19.7.2006 |
Zběžný průzkum lokality
gravitační anomálie u Mor. Třebové
Proto aby si ostatní badatelé snáze učinili představu o lokalitě, jsme všechny pořízené fotografie doplnili leteckým snímkem s vyznačením místa a směru fotografování. |
1. Seznámit se s terénem, abychom mohli navrhnout další podrobnější průzkum.
2. Pořídit fotografickou dokumentaci pro ty, kdo se na místo nemohou dostavit osobně.
3. Provést kontrolu místa s ohledem na možnost přítomnosti optického klamu. Cílem bylo zjistit, zda je možné jednoznačně vysvětlit tento jev optickým klamem. Tento cíl se na místě přeměnil v cíl: pokusit se stanovit profil terénu pouhým zrakem.
4. Dalším cílem bylo ověřit vliv anomálie na vodu, protože tento požadavek vznesl jeden z badatelů, kteří se nemohou na místo dostat osobně. (výsledek: voda teče do zdánlivého kopce, do bodu C)
5. V neposlední řadě samozřejmě bylo cílem ověřit zda k jevu dochází. Protože však již byl mnohokráte pozorován, nejednalo se o prvořadý cíl.
6.
Při samovolném pohybu automobilu z nejnižšího do nejvyššího
místa. Změřit jakou rychlost dosáhne automobil na vrcholu kopce. Za jak
dlouho tam dojede a jaká je vzdálenost mezi nejnižším a nejvyšším bodem
(asi
7. Ověřit zda se automobil bude stejným směrem pohybovat i na hlavním tahu. Tento požadavek vznesl jeden z badatelů, kteří se na místo nemohu dostavit osobně. (výsledek: tento pokus jsme nemohli provést v plném rozsahu, protože hlavní tah byl uzavřen. Proto jsme pokus provedli alespoň s lahví naplněnou vodou, přestože jsme na první pohled viděli značné stoupání. Láhev se pohybovala směrem k Třebové, tedy z kopce.).
Popis lokality, jejího
profilu ap.
Prohlubeň v bodě B - Po delším zkoumání jsme zpozorovali, že se terén svažuje z bodu A do bodu B. A z bodu C do bodu B. Jinými slovy, v bodě B je prohlubeň! (viz. c11f_cr1.jpg). |
Při pohledu z bodu C a jeho okolí směrem k bodu B se jeví terén svažovat, celkem výrazně, dolů (viz. obr.: 56-58, 62, 63, 64 ale i 64, 53, 52, 48-50).
Po krátkém bloudění v Mor.Třebové jsme okolo 13:00 dorazili na místo. Sjeli jsme automobilem přibližně do bodu B'. Zabrzdili jsme a poté odbrzdili vůz. Ten se zcela samočinně rozjel "zpátečkou" do kopce. Postupně nabíral čím dál větší rychlost. Vzhledem k hustému provozu jsme museli vůz, při jeho cestě vzhůru, občas přibrzdit.
Na samotném vrcholu se zrychlení vozu náhle, prudce zvětšilo. V tom okamžiku jsem instinktivně dupnul na brzdy, z obav o další průběh jízdy. Když jsme se podívali z vozu, zjistili jsme, že stojíme pod vedením vysokého napětí. Těsně vedle stožáru je plošinka s nájezdem na polní cestu. Na toto místo jsme odstavili vozidlo a vydali se na kopec pěšky.
Byli jsme z toho naprosto fascinováni, protože dojem o tom, že se vozidlo pohybuje samovolně do kopce byl velmi silný. Z.D. mi dokonce nejprve nechtěla věřit, že jedeme bez motoru (naše vozidlo má velmi tichý chod a zvuk motoru při nízkých otáčkách není uvnitř slyšet). V tuto chvíli jsme vůbec nepochybovali o tom, že jsme jeli do kopce a že je na místě nějaká gravitační anomálie nebo něco podobného.
Poté, co jsme vystoupili z vozidla (na vrcholu kopce) a vydali se směrem k B, zastavilo mezi B a C další vozidlo se skupinkou lidí, kteří vystoupili a dělali pokusy s lahví (bílé vozidlo na obr. 5). Když jsme se k tomuto vozidlu přibližovali z C, tak jsme se snažili učinit si představu o tom, zda tito lidé jsou nad námi nebo pod námi. Oba jsme dospěli k závěru, že jsou rozhodně pod námi. A že tudíž terén opravdu vede z kopce dolů. Později, když jsme došli až do bodu, ze kterého je pořizována fotografie č.5, tak už jsme si nebyli tak jistí ...
Jedna z prvních věcí, kterou nás napadlo s dostupnými prostředky provést bylo, že Z. D. bude stát na místě, pokusí se nepohnout s fotoaparátem a bude fotit mě, vzdalujícího se vždy po desíti krocích (viz. obr. 13 až 46). Netuším zda tyto fotografie k něčemu budou, obávám se, že spíše nikoli.
Při pohybu po kopci jsme se záměrně točili zády k náspu, zakrývali si rukama výhled na okolní krajinu ap. Při pohledu na vozovku samotnou mezi B a C, při pohledu směrem k B a se zakrytým výhledem na terén vlevo a vpravo od vozovky se jeví silnice svažovat dolů směrem k B.
Asi po hodině, hodině a půl jsme nalezli záchytný bod, když jsme si všimli, že z různých stran je pozorovatelné v bodě B nejnižší místo.
A) Takřka přesně (možná zcela přesně) nad vrcholem (bodem C) vede vysoké napětí 110kV. Na leteckém snímku c11e_cr1.jpg je zvýrazněno červenou barvou.
1)
V navštívené lokalitě mezi body B a C, není možné spoléhat
se na lidské smysly (zrak) a na věkem získané zkušenosti o vzdálenostech,
perspektivě ap. Pohyb předmětů je velmi působivý a nikoho nenechá na
pochybách, že se věci pohybují do kopce, dokud se na terén nepodívá z opačné
strany, z bodu B. Podívá-li se z A, může být opět utvrzen v tom, že terén
z C do B opravdu klesá.
Návštěvou lokality získáte unikátní, neopakovatelné a zcela fantastické
zážitky. Už proto lze návštěvu lokality doporučit všem zájemcům o záhady.
Budete-li se snažit pouhým zrakem a za pomocí lidských zkušeností
rozhodnout o tom jaký profil má terén mezi B a C, budete zřejmě silně
zmateni.
Na místě je přinejmenším jedna anomálie a to, že jak při pohledu z bodu
B do C, tak i z bodu C do B se terén jeví svažovat. Což určitě není normální.
Z místa jsme odjížděli nejen s pocitem této anomálie, ale též gravitační
a navíc prostorové. Měli jsme pocit, jakoby na tomto místě byl
prostor jaksi deformován. Tato myšlenka je pro mě natolik odvážná, že
jsem si ji chtěl původně nechat pro sebe. Gravitační anomálii si představit
dokážu, ale deformaci prostoru, při tak nízké hmotnosti jakou má země,
nikoliv. A už vůbec ne na tak malém prostoru.
Pouhým úsudkem není možné stanovit, zda terén klesá z B do C nebo z C do
B.
2) V navštívené lokalitě, v úseku mezi body B a C, v pravém jízdním pruhu ve směru na Hřebeč či Svitavy se předměty pohybují na kopci samovolně směrem od bodu B do bodu C. Tedy ve směru, kdy je člověk přesvědčen o tom, že se pohybují "do kopce". Stojí-li pozorovatel v tomto místě je si jist klesáním terénu směrem k B. Klesání je poměrně značné i když si rukama zakryjeme v zorném úhlu vše ostatní kromě silnice.
3)
Pouhýn okem nelze rozhodnout, zda se předměty pohybují do
kopce díky optickému klamu nebo skutečně. Pokud předchozí badatelé tuto
doměnku vyslovili, potom tak mohli učinit pouze na základě svých měření
prováděných libelou. Tedy sugestivně ovlivněni "neomylností"
vodováhy, která však v případě gravitační anomálie nemůže dávat správné
výsledky. Ba naopak v případě přítomnosti gravitační anomálie budou přístroje
založené na principu měření vodní hladiny ukazovat opačný sklon terénu,
než jaký ve skutečnosti je. Záleží to samozřejmě na směru a druhu grav.
anomálie, zde ale předpokládáme anomálii v konkrétním směru, a to takovém,
že umožňuje samovolný pohyb předmětů "do kopce".
O sugestivním vlivu libely svědčí například článek pana Doležala. Který
až do doby než provedl měření libelou nedokázal nalézt vysvětlení.
Ihned po změření prohlásil, že se jedná o optický klam a své experimenty
ukončil.
4) Jak při pohledu z bodu B směrem k C, tak i při pohledu z bodu C směrem k B, má pozorovatel pocit, že silnice vede z kopce dolů!
5) V bodě B je pravděpodobně prohlubeň.
6) Při pěším pohybu v oblasti zažívají pozorovatelé podivné pocity: lehkost, těžkost, "pocit že jdu z kopce, ačkoliv jsem přesvědčen o tom, že jdu do kopce" a naopak.
7) Měli jsme pocit, že člověk vzdálený na určitou vzdálenost je menší, než bychom na základě zkušenosti očekávali. Při pěším pohybu na určité místo se zdálo, že jdeme dál, než bychom očekávali.
8) Po 2,5 h strávených na místě jsme odjížděli zmateni a s pocitem, že v této lokalitě se člověk nemůže spoléhat na své smysly ani úsudek.
Co dál ?
1) Prvořadým cílem do budoucna je změřit profil terénu mezi body B a C. Je
nutné objektivním (na gravitaci nezávislým) měřením zjistit zda se terén
svažuje od B k C nebo opačně. Úlohu je možné omezit na změření sklonu
mezi B a B'. Pouhým okem, či obhlídkou terénu není možné odpovědět na
tuto otázku.
Vzhledem k předpokládané gravitační anomálii nemůžeme použít přístroje, které jsou na gravitaci závislé, jako například všechny druhy libel nebo nivelační přístroj. Nějakou dobu jsme předpokládali, že bude vhodné použít GPS ke zjištění nadmořské výšky v jednotlivých bodech. Na základě obhlídky si však nejsem jist tím, zda takové měření povede k cíli, neboť výškové rozdíly se zdají být minimální, vzhledem k toleranci přístroje. Nicméně rozhodně je vhodné a má smysl se o to pokusit. Je třeba změřit výšky v bodech A, B, C.
Další možností může být použití nivelačního přístroje. Avšak vzhledem k předpokládané přítomnosti gravitační anomálie je nutné takové měření provést z co největší vzdálenosti a z různých míst (směrů). Jedině tak je určitá šance, že se gravitační anomálie projeví tak, že jednotlivá měření si budou navzájem odporovat. Bohužel však neznáme rozsah případné anomálie a proto takové měření nemusí vůbec nic prokázat.
Na horizontu jsou v dáli vidět různé věže, zřejmě se jedná o vysílače mobilních operátorů. V dáli jsou rovněž pozorovatelné sloupy od stožárů vysokého napětí, kterých je v lokalitě opravdu mnoho. Možná by bylo možné využít tyto sloupy k tomu, že se v jejich blízkosti zjistí „míra jejich svislosti“. A poté se z místa předpokládané anomálie zaměří tyto sloupy za účelem určení vertikální osy, k níž je kolmá hladina moře. Takto by bylo možné přenést údaj o „rovině hladiny moře“ z místa mimo anomálii, k ní. A zde ji využít ke změření odchylky terénu od této roviny.
Další možností je provést důkaz sporem. Předpokládat, že v lokalitě platí běžné fyzikální zákonitosti a docílit toho, že za tohoto předpokladu budou dvě různá měření ve sporu.
Poslední možností, která nás napadla je zkoumat perspektivu na fotografiích. Otázkou je míra korektnosti takové metody.
2) provést experimenty i na druhé polovině vozovky, tedy ve směru jízdy od Hřebče do Mor.Třebové.
3) Místní občané nám prozradili, že zajímavé to na kopci je v době tání ledu, kdy tečou potůčky po kopci (do kopce). Možná by bylo možné toto období využít, přinejmenším za účelem snadnějšího stanovení rozsahu anomálie. Ke stejnému účelu je samozřejmě možné využít déšť.
4) Za použití pružinové nebo jiné váhy, která při vážení nepoužívá gravitačního principu, zvážit hmotnost nějakého předmětu v bodech B, C, v polovině mezi těmito body a zcela mimo lokalitu a provést srovnání naměřených hodnot.
5) Změřit vzdálenost mezi B a C a prověřit srovnáním s měřením mimo lokalitu, zda se předměty vzdálené na tuto vzdálenost jeví stejně vysoké. Vzdálenost mezi body změřit opticky i mechanicky.
Fotografie
Fotografie jsme se většinou snažili zhotovovat tak, že fotograf stál na místě, které by bylo možné snadno identifikovat na leteckých snímcích. K těmto bodům patří bod A, který je na odbočce vpravo. Dále pak bod X, který je na odbočce vlevo. Y je místo přechodu mezi úzkou a širokou vozovkou a bod C' se nachází u stožáru vysokého napětí.
1 až 46 fotografie z bodu X.
13 až 46
fotografie z jednoho místa, kdy figurant vždy popojde o 10 kroků (asi
6 až 12 panoramatický pohled okolo bodu X
47 až 49 značky po kyjovských studentech. 47 ukázka jedné ze značek, 48 značka na nultém metru, 49 značka na 70-tém metru. Foceno z bodu Y.
52 až 54 z bodu F směrem k B i C
55 až 63 z bodu C' na různé strany (i směrem k Mor. Třebové)
64 z C směrem k B
65 z bodu C'
66 z bodu A směrem k C
Videa
Obě videa zachycují pokus s lahví v bodě F. (*.avi)