Jedny
z nejznámějších procesů s čarodějnicemi u nás se odehrály v
letech 1678 - 1696 na Losinsku a Šumpersku na severní Moravě. Jejich
vůdčí osobností se stal neblaze proslulý Jindřich František Boblig z Edelstadtu, domýšlivý a nepříliš vzdělaný člověk.
Jeho přičiněním tu zahynulo kolem stovky osob.
|
Kdo
do zdejšího kraje, v němž vrchnost z vypočítavosti nejenom sama přestoupila
ke katolické víře, ale všemi prostředky k tomu nutila i prostý lid
evangelického vyznání, tehdy po čtyřicetileté "praxi" ve
Slezsku Bobliga pozval, přesně nevíme. Zdá se, že to mohl být
jeden z jeho nejvěrnějších přátel, vrchní správce biskupských
panství Mírova a Svitav Karel Julius Kotulínský z Kotulín, který
činnosti Bobligových apelačních soudů svým vlivem nemálo prospěl.
|
Od
prvních chvil zde Boblig tušil vhodnou příležitost k vlastnímu
obohacení, k čemuž mu měl dopomoci majetek několika zdejších měšťanů.
Právě proto z nich se za pomoci útrpného práva snažil co nejdříve
vykřesat přiznání. Hned po příchodu si také stanovil neskromné
požadavky. Kromě dobrého ubytování pro sebe a sluhu zdarma, úhrady
všech nákladů spojených s přestěhováním, se nerozpakoval požadovat
denní plat ve výši tří zlatých rýnských, zvláštní příplatky
na stravné a nocleh při všech cestách okolím.
Ve
středověkých mučírnách muselo být vše připraveno tak, aby příchozího
pojal strach hned při vstupu. Pak byl vysvlečen a inkvizitor na jeho těle
nejponižujícími způsoby hledal tzv. ďábelské stigma čili znaménko,
jímž prý vládce pekel označoval své pomocníky na zemi. Teprve
potom přistupoval obviněný jenom v černé košili k jednotlivým nástrojům,
používaným u každého z několika stupňů mučící škály. Nebohé
oběti si nakonec musely uhradit nejenom veškerý pobyt tady, ale také
práci katovu a jeho pomocníků včetně dřeva potřebného k postavení
hranice i slámy.
Boblig
si své "výsledky", jejichž účelem bylo zdiskreditovat
patricijské rodiny města, začal s neobyčejným elánem, avšak po
prvních čtyřech v krátkém čase za sebou nevinně odsouzených ženách
(byly upáleny jenom s tou "úlevou", že kat jim pod hrdlo uvázal
pytlík se střelným prachem) začínalo množství odsouzených budit
podezření.
Proti
čtyřiašedesátiletému Bobligovi v té době nejenergičtěji
vystoupil mladý losenický farář Tomáš František Konig. Boblig
tedy na čas rozvířenou hladinu života města uklidnil a procesy
omezil. Přitom však nenápadně připravoval jejich rozšíření i do
blízkého Šumperka. Tam totiž zatoužil po majetku bývalého
purkmistra, obchodníka s přízí Sattlera. Na Konigovo vystoupení
proti sobě nezapomněl, čekal jen na vhodnou příležitost k odplatě.
Ta
se mu brzy naskytla, když losenický tribunál mezitím vynesl rozsudky
nad dalšími pěti ženami. Ještě předtím, než je kat sťal a
potom spálil, od nich Boblig vynutil "přiznání" nejenom
proti Sattlerovi, ale i proti Konigovi. Ušetřeni však nezůstali ani
další příslušníci katolického duchovenstva. Ti se totiž
Bobligovi stávali nebezpečnými tím, že jako zpovědníci se mnohdy
od odsouzených dozvídali, jakým způsobem od nich bylo "přiznání"
vynuceno.
Odpor
proti Bobligovi vzrostl ještě více, když 5. září 1680 při
hromadné popravě čtyř nešťastnic jedna z nich, uvázána v hořícím
ohni u kůlu, v posledních vteřinách života k tisícovému zástupu
zoufale zvolala: "Ježíši, buď nám milostiv, ježto z donucení
jsme z čarodějnictví obvinily také několik nevinných lidí."
Osmadvacetiletý
Konig se tehdy rozhodl k okamžité akci. S dvěma přáteli - knězi a
dalšími kapucíny, stojícími hranici nejblíže a slyšícími ono
svědectví umírající, sepsal protokol, který adresoval přímo
olomouckému biskupovi. Popisoval v něm nekalou práci Bobligovu.
O
Konigově akci byl však Boblig svými lidmi informován ještě týž
den, a tak biskupovi bez ostychu napsal, jak opovážlivě si Konig vůči
němu počíná, a že tím znevažuje činnost celého soudu. Vědom si
svého postavení doufal v Konigovu omluvu, avšak když nepřicházela,
dopis brzy doplnil dalším. V něm Konigovi přisoudil nejenom roli vůdce
čarodějnické tlupy, ale také poměr s mladou schovankou Alžbětou
Moserovou, která se prý také shromáždění zúčastňuje.
Konig
pomluvám zpočátku nepřikládal žádný význam, ale když byla
Moserová, které se ujal jako sirotka, zatčena, pochopil, jak nerovný
boj ho čeká. Jeho přátelé i zbabělí olomoučtí kapucíni svá
tvrzení také brzy odvolali a tak, když ani u biskupa žádná naděje
pro porozuměni nesvitla, věděl, že jeho osud je rozhodnut. Zakrátko
byl také přeložen jinam a před dalšími Bobligovými útoky jej
zachránila jedině smrt, která ho naprosto duševně vyčerpaného
zastihla ve třiceti letech.
V
Bobligových piklech vůči váženému šumperskému děkanovi Kryštofu
Aloisu Lautnerovi pak připadly klíčové úlohy šedesátileté Marii
Sattlerové a Zuzaně Voglické, děkanově
hospodyni. Ty mu mnoho potíží nedělaly, neboť Sattlerová po
mučení neváhala z čarodějnictví nařknout nejenom svoji rodinu,
ale i další vážené občany města. Avšak ani po tom ještě nebylo
snadné šumperského děkana uvěznit. K tomu došlo až na slavnostní
hostině, kam byl pod záminkou urovnání pozván. Odpor děkanovy
hospodyně zlomila tehdy tolik obávaná "španělská bota".
A tak se zakrátko Lautner dozvěděl, že k "ohavné bandě čarodějnic
a čarodějů, scházejících se s démony na Petrových kamenech pod
Pradědem ke smyslným a chlípným orgiím a hodokvasům pod patronací
samotného ďábla", patří i on sám. Přiznání však z něho
vynutili až teprve po pěti letech nepředstavitelného nátlaku. V
roce 1683 jej úplně zhrouceného odvezli do Mohelnice, kde se obžalovaný
ještě naposledy pokoušel zachránit žádostí, adresovanou přímo
biskupovi v Olomouci. Ten však místo pomoci dal v červnu 1684 svolení
k dalším výslechům …
Sattlerovi,
Voglická a další, kteří Lautnerovi svá obvinění vmetli do tváře,
už dávno skončili na hranici, ale teprve potom se děkan po deseti
dnech soustavných výslechů přiznal k věcem, které nejenom neučinil,
ale ani nikdy učinit nemohl.
Povzbuzen
majetkem Sattlerových, do jejichž zapečetěného bytu vnikl ještě před
majitelovou popravou a v očekávání dalšího (po Lautnerovi zůstalo
téměř 3000 zlatých, což byla cena docela slušného statku i s
pozemkem), vynesl Boblig (už osmdesátiletý stařec trápený
pakostnicí) nad třiašedesátiletým Lautnerem svůj ortel 13. září
1685.
Tehdy
koncem září přijelo do Mohelnice na popravu kolem dvaceti tisíc lidí
až z Prahy, Vídně i Říma. Lautnerovi nejdříve za asistence ostatních
děkanů sedřeli cihlou jeho posvěcení na hlavě a rukou a pak jej násilně
vlekli ke hranici. Neustále po celou dobu volal, že je nevinen, a
zmlkl teprve, až když jej krutě popálil výbuch střelného prachu,
umístěného mu u krku. Byl poslední nejznámější nevinnou obětí
Bobligovou, na níž se dlouho po kraji vzpomínalo.
|
Procesy
pak sice ještě deset let pokračovaly, avšak v roce 1696 je kníže z
Lichtenštejna pro všeobecný odpor zakázal. Ty losinské a šumperské,
v nichž naprosto bezdůvodně zahynulo
mnoho prostých i vzdělaných lidí, však v dějinách zdejších míst
patřily kdysi k nejotřesnějším.
|
|
V
roce 2000 byla děkanu Lautnerovi odhalena pamětní deska. Olomoucký
arcibiskup Graubner se omluvil za excesy v čarodějnických procesech.
Alibisticky a s cynismem však neopomněl zdůraznit, že obviněné
dala popravit světská moc … Navíc, jeden z církevních
hodnostářů přitom řekl, že pokud stovka svědků prohlásila, že
Lautnera viděli na Petrových kamenech při čarodějnických sletech,
musí na tom něco být …
|
A
nakonec – stovka nespravedlivě umučených se ani té pamětní desky
dodnes nedočkala ...
|