Jihlavská
svítící chodba (1)
(Ivan
Mackerle – 9.2.2001)
O
jihlavském podzemí se povídají fantastické věci. Žijí
tam bytosti z jiného světa? Je tam vstup do legendární říše
Agharti? Nebo brána do odlišného časoprostoru?
Katakomby plné překvapení
Možná,
že za to může můj článek, který byl otištěn počátkem
roku 1996 v časopise Květy, kde jsem tajemnou zelenkavou záři
v podzemní jihlavské chodbě do souvislosti s říší Agharti
skutečně dával. Článek tehdy vyvolal vlnu zájmu o jihlavské
podzemí především mezi milovníky záhad, výzkumníky
paranormálních jevů, ale i mezi parapsychology, senzibily a
spiritisty. Stále častěji se objevovaly zprávy o přízracích,
obvykle stínech mnichů v kápích, zjevujících se ve svítící
chodbě, o tajemných hlasech, ozvěně kroků neviditelných
bytostí a vzdálené chrámové hudbě. Návštěvníci, ale i
průvodci podzemím popisovali další a další neuvěřitelné
zážitky. A podstata tajemné zelené záře zůstávala nevysvětlena.
Tajemná záře
Se
záhadami jihlavských katakomb mne v prosinci roku 1994 seznámil
Jan Šustr, technik správy jihlavského podzemí. Vyprávěl
mi, jak v dětství prolézali s kamarády polozasuté podzemní
chodby pod Jihlavou, až jednou narazili na chodbu, ve které
slabě svítilo jakési nazelenalé světlo. I když zhasli
baterky, mohli se vzájemně rozeznávat. Záře vycházela z bílého
povlaku jakési měkké hmoty, která stěny pokrývala. Chodba
je přístupná dodnes a vede směrem k dlouhé únikové štole
asi 11 metrů pod povrchem u kostela sv. Ignáce. Svítící úsek
je dlouhý 12 metrů a je zčásti ražený ve skále, zčásti
obezděný starými cihlami. Po roce 1989 založil Jan Šustr se
svými kamarády skupinu Netopýr, a společně začali
upravovat podzemní chodby pro využití jako turistickou
atrakci. Dnes jsou zpřístupněny veřejnosti - jsou tam
betonové chodníčky a elektrické osvětlení, takže si svítící
chodbu může prohlédnout každý.
Jak je to s říší Agharti
Průzkumu
svítící chodby jsem věnoval dost času a proto považuji za
nutné vysvětlit, jak jsem to vlastně s tou říší Agharti
myslel. Pozorování slabého nazelenalého světla nebo
zelenkavé záře kolem objektů i osob je typické pro případy
zážitků, souvisejících s přechody do jiné
reality. Tato odlišná realita, mnohem širší než tzv.
"objektivní realita" racionálních lidí, leží za
bariérou, vytvořenou naším mozkem, který neustále filtruje
a upravuje naše vjemy tak, aby odpovídaly dohodnutému a po
generace děděnému mechanistickému pohledu na svět a tzv.
"zdravému rozumu". Jedná se sice o subjektivní zážitky
pozorovatele, ale rozhodně to nejsou individuální halucinace
ani živé montážní představy, jak se mylně domnívá
konvenční psychiatrie. Tyto stavy je možno vyvolat záměrně,
například mystickými koncentracemi, šamanskými praktikami,
magickými rituály a podobně, objevují se však i spontánně,
obvykle v místech, kde jsou tzv. "brány" nebo
"okna" do jiných realit, jinými slovy v místech,
kde u člověka dochází z dosud nejasných důvodů k přechodu
z každodenního běžného stavu vědomí do rozšířeného
stavu vědomí, které přesahuje jak svět hmotných jevů, tak
časoprostorové kontinuum. Běžnými příklady prožitků v těchto
stavech jsou setkání s duchovními bytostmi, přístup k
informačnímu poli (akaše) a pod. Mezi tyto příklady zážitků
patří i "cesty do podzemní říše Agharti". Tato
říše je podle starých legend osvětlena nazelenalým světlem,
vycházejícím ze stěn i stropů podzemních prostor, které
ovlivňuje tok času. Ve skutečnosti však Agharta není
konkretní místo pod povrchem země, kam by mohla sestoupit vědecká
výprava s fyzikálními přístroji, ale jde o jakýsi stav
mysli, trochu podobný snění, vyvolaný v podzemí dosud neznámým
mechanizmem. Je to tedy psychický stav, který není možno vědecky
zkoumat, protože vnímané jevy se neodehrávají v materiálním
světě.
Chtěl
jsem proto zjistit, zda se v případě jihlavské svítící
chodby jedná o takovýto psychický fenomén se všemi
doprovodnými jevy, nebo o čistě fyzikální záležitost způsobenou
přirozeným a vysvětlitelným pochodem. Výzkum proto probíhal
ve dvou rovinách. V rovině fyzikální, mající za úkol
zjistit podstatu nazelenalého světla, a v rovině
parapsychologické, zkoumající fenomény z psychické oblasti,
tedy optické a akustické vize, spojené s tímto prostředím.
Jihlavská
svítící chodba (2)
(Ivan
Mackerle – 19.2.2001)
Největší
záhadou jihlavského podzemí pro nás zpočátku bylo to, že
stěny chodby údajně zářily trvale a samy od sebe, aniž by
jim byla dodávána jakákoliv energie. To přece odporuje přírodním
zákonům! Marně jsme hledali fyzikální původ záhadné
luminiscence.
Byli
jsme přesvědčeni, že světélkování musí být buzeno slabým
radioaktivním zářením okolní horniny (smolincem a podobně)
nebo nějaké příměsi radioaktivního zářiče přímo v látce
(například mesothoria). Ale měření radioaktivity horniny přímo
v chodbě neukázalo žádné zvýšené hodnoty. Dále jsme
postupně vyloučili bioluminiscenci i chemoluminiscenci. Tajemná
zelenkavá záře svým charakterem nejvíce odpovídala
fotoluminiscenci. Po ozáření světlem baterky, elektrické
lampy nebo fotografického blesku se intenzita světélkování
podstatně zvýšila. Rovněž při buzení ultrafialovým světlem
záře značně zesílila. Nepochopitelné však bylo, že látka
v chodbě slabě zářila i bez vybuzení. Odebrali jsme proto
vzorky bílého zářícího povlaku na stěnách chodby pro důkladnou
analýzu. Zažili jsme však velké překvapení.
V
laboratoři se najednou látka chovala zcela podle všech
pravidel a zákonů, jako fotoluminifor s dlouhou dobou dosvitu.
Po ozáření světlem a následném umístění do tmy látka
světélkovala, ale její záření postupně pomalu sláblo a
asi po 30 minutách zcela vyhaslo. Objevilo se proto podezření,
že ani v chodbě látka sama nezáří, ačkoliv to tvrdili i
správci podzemí. Naše vlastní ověření této skutečnosti
nebylo důsledné. Při první návštěvě jsme sice do chodby
došli potmě, abychom ji světlem nevybudili, ale neměli jsme
jistotu, zda tam chvíli před naším příjezdem někdo nesvítil.
Proto
jsme při další návštěvě jihlavského podzemí v říjnu
1996 nechali chodbu tři hodiny před sestupem zamčenou, aby v
ní nikdo nemohl svítit, a když jsme pak do ní potmě doklopýtali,
zjistili jsme, že chodba je skutečně absolutně tmavá - po
zelené záři nikde ani stopa. Stačilo pak jenom bliknout
baterkou a známé tajemné světlo bylo opět tu. Vše se rázem
vysvětlilo. V podzemí se pochopitelně bez světla chodit nedá,
a tak kdokoliv, kdo do chodby přišel, látku nevědomky
vybudil, a když pak své světlo zhasl, viděl už jenom pouhý
dosvit.
Tím
se situace úplně změnila. Teď už nebylo třeba hledat neznámý
zdroj energie. Záhadou zůstalo pouze to, jak je možné, že má
látka tak neskutečně dlouhý dosvit. To by bylo možné pouze
u uměle vyrobených luminoforů. Člen našeho výzkumného týmu
Walter Pavliš, geochemik z Přírodovědecké fakulty Karlovy
univerzity v Praze podrobil látku důkladnému chemickému
rozboru i rentgenografické struturální analýze a zjistil, že
se skládá z barytu (BaSO4) a wurtzitu (hexagonální
modifikace ZnS). Druh wurtzitu, nalezený ve vzorku z jihlavské
chodby, byl silný luminifor, který je uměle vyráběn a pod
jménem Sidotovo blejno používaný pro luminiscenční látky
a svítící barvy s dlouhou dobou dosvitu. Přítomnost barytu
vysvětlil ing. Věnceslav Patrovský, CSc. Za druhé světové
války byl baryt používán jako plnidlo do lacinějších druhů
uměle vyráběných luminoforů. Německá firma IG Farben
Leverkusen vyráběla Leuchtgelb,
svítící sirník zinečnatý s příměsí 50 procent
barytu, který byl za protektorátu běžně v prodeji. Tato látka
se používala mimo jiné k označování objektů a vchodů do
protiletadlových krytů, které měly být ve tmě viditelné i
po vypnutí elektrického proudu a tedy i osvětlení. Proč
byla natřena na stěny šestimetrového úseku chodby v
jihlavském podzemí není dosud zcela jasné. Sloužila možná
jako nouzové orientační osvětlení v protiletadlovém krytu,
možná ale také, že zde byly prováděny zkoušky svítivosti
této látky. Chodba se totiž nachází pod bývalými kasárnami,
kde byl za války umístěn Wehrmacht.
Takřka
souběžně s námi prováděl nezávislý průzkum svítící látky
z jihlavského podzemí reportér časopisu Koktejl Zbyněk
Pavlačík. Při analýze látky mu však byl místo wurtzitu
mylně stanoven velice podobný sfalerit (krychlová modifikace
ZnS), který luminofor není, a proto jeho závěr, že se jedná
o uměle vyrobenou sloučeninu sirník barnatozinečnatý (BaZn)S,
je nepřesný. Jisté však je, že záhada tajemné zelenkavé
záře je vyřešena a není na ní nic paranormálního.
Jihlavská
svítící chodba (3)
(Ivan
Mackerle – 25.2.2001)
Zelené
světlo v jihlavské chodbě je tedy fyzikální povahy a nemá
nic společného s aktivací "bran do jiné reality".
Chodba není nijak odlišné a výjimečné místo a nic výjimečného
by se v ní tudíž nemělo dít. Ale…
Vyskytují
se opakovaně zprávy o záhadných optických a akustických
fenoménech. Chtěl jsem si je ověřit a současně zjistit,
zda se jedná o jevy skutečně paranormální, a nebo jen o
jevy přirozené, pouze špatně interpretované, jako jsou například
hry světel a stínů, nezvyklé akustické poměry v podzemí a
podobně.
Pozorování
duchovních bytostí a přízraků se v naprosté většině
odehrává v oblasti prožitkové (subjektivní) a jen velice zřídka
v oblasti jevové (objektivní). Proto je zkoumání běžnými
vědeckými metodami velmi obtížné a často nemožné.
Jelikož
nejsem senzibil a neumím se sám uvést do změněného stavu vědomí,
ve kterém bych dokázal překročit hranici konvenční reality
a mohl vnímat realitu rozšířenou, musel jsem takovou důvěryhodnou
osobu najít a vzít do jihlavského podzemí s sebou. Byla to
Pavlína Brzáková, dívka s mimořádnou citlivostí, která
se při svých cestách po východní Sibiři dostala mezi šamany
a naučila se praktiky pro navazování kontaktu s bytostmi z
duchovního světa. Pro zvýšení pravděpodobnosti úspěchu
jsme si pro den návštěvy jihlavského podzemí vybrali
Halloween, předvečer svátku všech mrtvých (31.10.),
magickou dobu s příznivými podmínkami pro "navazování
kontaktu se záhrobím".
Abych
ji neovlivnil, nic jsem jí o strašidelných jevech v podzemí
neřekl. Pavlína Brzáková se po příchodu do svítící
chodby cítila dobře, nevnímala žádnou stísněnost ani přítomnost
tzv. negativních energií. Atmosféra prostředí byla normální.
V místě nepravidelné nazelenalé skvrny na stěně chodby, o
které někteří průvodci podzemím tvrdí, že je to obraz
mnicha, který se občas pohybuje, cítila v napřažené dlani
slabé brnění, ale přikládala to spíše reakci na spodní
vodu.
Na
klidném místě poblíž těžní šachty asi 20 metrů od svítící
chodby jsme zapálili svíčku a provedli jsme pokus o napojení
její mysli na nehmotné struktury (z okultního hlediska astrální
útvary) spojené s místním prostředím. Pavlína Brzáková
použila metodu automatické kresby. Tato metoda umožňuje
zachytit a zobrazit charakterový potenciál místa a situace,
vnímaný nevědomím senzibila. Po předcházející meditaci
její ruka začala automaticky kreslit obrázek jakési bytosti.
Pozdější výklad tohoto obrázku byl různý. Někteří
okultisté v něm viděli gnóma, tedy ducha živlu země (elementála).
Důležitější je však výklad samotného tvůrce obrázku,
který již dobře zná svou vlastní symbolickou řeč. Pavlína
Brzáková si bytost na obrázku vykládala jako oživenou myšlenku,
tedy bytost uměle vytvořenou myslí ať už jednotlivce nebo
celého davu. Je to tedy obraz toho, co si průvodci představují,
že se v chodbě zjevuje, a neustálým soustřeďováním myšlenek
to nevědomky v psychické sféře vytvářejí. Když byl obrázek
ukázán jedné průvodkyni, ta potvrdila, že se podobá
bytosti, se kterou se občas v podzemí setkává.
Ani
další pomocné metody, jako například infračervená
fotografie a pokus o zaznamenání elektronických hlasů (EVP)
nepřinesly výsledky. Jenže...
Průzkum
chodby pokračoval i v roce 1997 a přinesl nečekané výsledky…
Jihlavská
svítící chodba (4)
(Vladimír
Mátl – 27.3.2001)
I
když byla záhada svítícího nátěru vyřešena, jak průvodci
tak i návštěvníci jihlavské "svítivky" mluvili
opakovaně o podivných jevech, kterými byli svědky (stíny,
zvuky kroků apod.). Výzkum jihlavského podzemí, jehož hlavním
protagonistou byl Ivan Mackerle, se proto v roce 1977 přesunul
do "rezortu" senzibilů.
Začátkem
roku 1997 tedy vyrazil do jihlavské chodby opět Ivan Mackerle,
tentokrát se senzibilkou a na Sibiři zasvěcenou šamankou
Pavlínou Brzákovou. Výsledkem nebyl nijaký dramatický zážitek,
pouze zajímavá automatická kresba senzibilky. Ivan Mackerle
již chtěl odložit "jihlavský případ" ad akta,
ale právě v té chvíli o něj projevila zájem televize…
Ve
čtvrtek 16. května 1997 odpoledne dorazily na pozvání Ivana
Mackerleho do Jihlavy za přítomnosti televizního štábu dvě
senzibilky - Marie Löwová a Jenny Nowak. Měly sestoupit do
podzemí a říci svůj názor na to, "co se tam
vyskytuje".
V
časopise Fantastická fakta 5/97 o tom Marie Löwová píše následující
řádky:
Než jsem sestoupila do podzemí, prohlížela jsem si
jeho plánek, vyvěšený před vchodem, a pro vlastní potřebu
začala vyhledávat místa, kde by bylo něco podivného, pro člověka
nebezpečného a podobně. Našla jsem několik míst - na začátku
a na konci tzv. svítící chodby, kde jsem cítila velmi
negativní energii, další bylo uprostřed této chodby, kde
jsem našla něco, co jsem nemohla přesně identifikovat.
Nebylo to ani vysloveně negativní ani pozitivní, prostě jsem
si s tím nevěděla rady. Svěřila jsem se se svým zjištěním
průvodkyni, která měla tam dole několik podivných zážitků.
Ta se mě ptala, jestli jsem v chodbách už někdy byla, protože
jsem "kritická" místa přesně určila. Na další
hovor nezbyl čas, protože jsem měla poprvé vstoupit do
podzemí, i když s televizním štábem to není zas až tak
nic dobrodružného.
Už jsem navštívila hodně podzemních chodeb v různých
městech Čech, ale při vstupu do zdejších prostor jsem pocítila
zvláštní tíseň, ačkoliv jsem se vědomě vůbec nebála.
Jako by mi na prsou seděla noční můra, hůř se mi dýchalo,
srdce mi bilo o poznání rychleji a celá jsem se roztřásla,
ovšem nikoliv zimou (že by rozrušení nebo tréma z natáčení?).
I na místě samém, tedy na začátku a na konci svítící
chodby, o které jsem ani nevěděla přesně, kde se nachází,
protože v podzemí to všechno vypadá úplně jinak, jsem opět
našla místa, která se mi ani na plánku "nelíbila".
Také jsme se dostali k místu, kde byly viděny podivné úkazy.
Bylo to téměř uprostřed svítící chodby, kde jsem
detekovala asi půl metru širokou, řekněme "zónu",
která procházela od pravé stěny chodby k levé. To bylo místo,
které především zajímalo filmaře - chtěli vědět, co tam
cítím a co by to asi tak mohlo být.
První vjem, který jsem měla, když jsem do tohoto pásma
vstrčila ruku, byl ten, jako bych se dotýkala předmětu pod
napětím. Bylo to zvláštní, nikdy jsem se zatím ve své
praxi s takovým intenzivním pocitem nesetkala. Později jsem
si na něj zvykla a snažila se zjistit, jaká je jeho příčina.
Částečně jsem cítila podzemní vodu, což by nebylo nic
divného. Ale bylo tam ještě něco jiného, cosi daleko
intenzivnějšího... Neuměla jsem to televiznímu štábu
popsat, natož vysvětlit, co "to" je.
Ostatně jakékoliv
soudy po prvním ohledání místa by asi nebyly nejserióznější.
Jenže
pracovníci televize potřebovali nějaký zajímavý záběr.
Štáb proto nechal v chodbě zapnutou kameru s mikrofonem a
nechal tam Marii Löwovou asi hodinu o samotě. Žádný mimořádný
úkaz se však natočit nepodařilo. I když - senzibilka
tvrdila, že měla během zmíněné hodiny dvakrát pocit, jako
by za ní někdo stál a pozoroval ji. Když se otočila, nikdo
tam pochopitelně nebyl…
Pozitivní
závěr byl pouze jeden: obě senzibilky se nezávisle na sobě
shodly na "místech i pocitech".
Věci
se tedy nikterak nehnuly kupředu. Jenže ještě téhož roku přišla
hotová bomba: Jihlavského "ducha" se skutečně podařilo
natočit!
Jihlavská
svítící chodba (5)
(Stanislav
Motl – 4.4.2001)
O
další vygradování pátrání po tajemství jihlavské svítící
chodby se postaral reportér TV NOVA Stanislav Motl…
Prožil
jsem na svých toulkách světem všechno možné a netušil, že
vůbec největší zážitek mého života na mně čeká doma.
Přesněji řečeno - v Jihlavě. V jihlavských katakombách.
Jak to všechno začalo
Celý
tento příběh se začal odvíjet u mého kamaráda Pavla Dražana
- režiséra, s nímž jsem natočil řadu reportáží, odvysílaných
později v pořadu Na vlastní oči. Jednoho rána mi Pavel přinesl
do redakce výstřižek z novin. V článku jsem četl o záhadách
jihlavského podzemí, kde prý světélkuje chodba a odkud si někteří
lidé odnášejí prazvláštní zážitky. Někdo prý v podzemí
slyší tajemné zvuky, dokonce snad varhanní hudbu. Někdo prý
uviděl stín tajemného mnicha. Kromě toho se tam dole údajně
nachází jakýsi skalní výklenek, o němž se někteří lidé
domnívají, že je to vlastně brána do jiného časoprostoru.
Pavel
Dražan mi nasadil do hlavy pomyslného brouka. Za pár dní
jsem se sešel se záhadologem ing. Ivanem Mackerlem. Dnes už
každý ze zasvěcených ví, že Ivan odhalil tajemství světélkující
chodby. Přišel na to, že stěna byla natřena zvláštní
luminiscenční barvou - v době druhé světové války si tak
lidé značili přístup do protileteckého krytu... Ivan přišel
s dalšími nápady, jak oživit chystanou televizní reportáž
o záhadách jihlavského podzemí.
A
potom už následovala moje první cesta do Jihlavy. Poznal jsem
Jarku Divišovou, Jirku Havlíčka, Jardu Slámu a další lidi
z jihlavského družení Netopýr. Velkou radost z chystaného
natáčení zrovna nepociťovali. Nedivil jsem se jim. Měli
obavy z laciné senzacechtivosti. Nicméně jsme se dohodli a
13. května 1997 jsem přijel do Jihlavy s celým filmovým štábem.
První noc
Čekala
mě první noc. První noc v jihlavském podzemí. Už v Praze
jsem se totiž rozhodl, že se pokusím v jihlavských katakombách
přespat. V těsném sousedství tajemného výklenku.
Ještě
předtím jsme však podnikli několik experimentů. Senzibilky
ing. Marie Löwová a Jenny Nowak se nezávisle na sobě shodly
v tom, že mezi výklenkem a protější stěnou prochází něco,
co by šlo pojmenovat jako kladný i záporný druh energie. Obě
se také pokusily o automatickou kresbu, kdy se senzibil uvede
do stavu naprostého soustředění a poté mu ruka automaticky
kreslí nejrůznější obrazce - údajně by tyto obrazce měly
symbolizovat něco, co se v daném prostoru nachází a co není
vidět lidským okem. Obě senzibilky mě zaujaly. Ing. Löwová
například tím, že v podzemí cítila "jakési
bytosti, které někdy byly živé..." a Jenny Nowak
svou automatickou kresbou; na papíře se objevila podivná
postava se zvláštní, spíše hranatou hlavou...
No
a pak už byla řada na mně. Ve starých pověstech jsem čítával,
že hodina duchů by měla být mezi půlnocí a jednou hodinou
ranní. Protože jsem si nebyl jistý, zda duchové registrují
letní i zimní čas - udržoval jsem se raději v bdělém
stavu už od třiadvacáté hodiny až do druhé hodiny ranní.
Kromě občas nepříjemných pocitů, které prožívá zřejmě
každý, kdo se někdy v noci ocitne na tajemném místě úplně
sám - jsem nezaznamenal nic zvláštního.
Takže
jsem se zavrtal do spacáku. Věděl jsem, že už mohu usnout -
kdyby se v chodbě cokoliv přihodilo, vše by měla zaznamenat
časosběrná kamera, která tu nepřetržitě pracovala...
Usnul
jsem. A teď přichází první nevysvětlitelná událost. Aby
bylo jasno - já netrpím na noční sny. Zřejmě spím tak
tvrdě, že si pak žádný sen nepamatuji. Jenomže v této
noci jsem měl sny dva. A velmi živé. A velmi symbolické pro
můj osobní život. Nechci tyto sny podrobně líčit, ale o
druhém snu přece jenom něco říci musím. Odehrával se totiž
přímo v jihlavském podzemí. Najednou jsem z ničeho nic
procházel místy, která jsem znal od předešlého dne. Po nějaké
době se mi podařilo dostat do zcela neznámého podzemního
prostoru. Bylo to tam velmi zvláštní. A - nebyl jsem tam sám...
Pak jsem se probudil. Ležel jsem ve spacáku a hodinky
ukazovaly tři ráno. Cítil jsem se nesvůj. Měl jsem totiž
pocit, že to, co se před chvílí odehrávalo, nebyl sen, ale
skutečnost. Všechno bylo příliš živé...
Zbytek
noci jsem strávil mezi spaním a bděním. Ráno jsem z odzemí
odcházel ani zklamaný, ani nadšený. Žádného ducha - což
se ostatně dalo předpokládat - jsem neviděl.
Přesto
však tento příběh první jihlavské noci měl pointu...
O
pár dní později jsem si na videu prohlížel materiál, který
jsme dole natočili. Bedlivě jsem se díval zejména na to, co
pořídila časosběrná kamera. Najednou - nevěřil jsem svým
očím - vidím sám sebe, jak vylézám ze spacáku, obouvám
si boty a náhle - zmizím... V dalším záběru však zase ležím
klidně ve spacáku. Podle časového kódu jsem zjistil, kdy
byl tento záběr pořízen. Teď se držte - bylo to těsně před
třetí hodinou, tedy v době mého druhého snu... Pamatuji si,
že jsem v průběhu noci několikrát opustil spacák. Ale dal
bych krk za to, že to nebylo mezi druhou a čtvrtou hodinou
ranní... Na inkriminovaný záběr jsem se díval několikrát
za sebou. Se mnou také režisér Pavel Dražan a kameraman Luboš
Stibůrek. Nakonec jsme celou záležitost uzavřeli s tím, že
kamera mohla mít drobný časový výpadek a já zřejmě v onu
dobu opravdu vylezl ze spacáku - byť jsem si to pak
nepamatoval... Přistoupil jsem na tento závěr. Už také
proto, abych já - coby nevěřící Tomáš, který odmítá
jakoukoliv víru v duchy a nadpřirozené bytosti - neztratil
soudnost. Přesto však ve mně celá tato příhoda ve mně
zanechala značné rozpaky.
Ale
celá věc měla své pokračování…
|