Zázračný obraz
Více
než 300 let se chová v hlavním chrudimském
chrámu
Nanebevzetí Panny Marie obraz Spasitele (Salvátora), o němž stará zbožná
tradice věří, že je zázračný; úcta k obrazu jako největší místní
znamenitosti a pokladu vyvolala již v 17. století slavné pouti a jistě způsobila
i žertovné pojmenování a označení Chrudimanů jako "Salvátorci". |
Z
vozu, odvážejícího naloupenou kořist, obraz upadl, byl sebrán na ulici zřízencem
kteréhosi hostince a jím prodán zaměstnanci, snad jakémusi tajemníku košumberského
Ferdinanda Viléma Slavaty. Nový vlastník obrazu při cestě z Prahy přes
Chrudim tady těžce onemocněl a v domě svého známého Jana Pfeiffra - čp.
78/I na náměstí - nyní budova Městského úřadu - zemřel. Před smrtí
daroval obraz svatého Salvátora svému hostiteli, kterého požádal, aby měl
obraz ve velké úctě, ježto představuje pravou Kristovu podobu. Tak přišel
obraz v srpnu roku 1648 do Chrudimě.
Když
se rozšířila pověst, že švédská vojska táhnou z Čech na Moravu,
opustil prý Pfeiffer se svou rodinou město a dohled nad svou domácností svěřil
své služebné Dorotě Skákalíkové, vdově po Matěji Skákalíkovi: Do
Pfeiffrovy domácnosti se nakvartýrovali čtyři švédští vojáci, z nichž
jeden byl řezník, druhý kovář, dva ostatní byli pacholky. Všichni se
pustili do hry v kostky, i když nebylo vlastně o co hrát. Tu kovář, který
se ubytoval v menší světnici vzadu, kde obraz visel, sňal Spasitelovu
podobiznu se stěny se slovy "rozdělme se o toho ďábla" a
navrhl, aby se hrálo o obraz a na něm. Tu se objevil první zázrak. Hráčům
padala stále stejná čísla, takže jeden z nich ze vzteku bodl do obrazu dýkou
pod levým okem Salvátorovým a druhý po obraze hodil konvicí a obraz navíc
na povrchu pořezali. A tu se stal další zázrak: v místech ran se objevila
čerstvá krev. Dorotě Skákalíkové se podařilo zohavený obraz dostat z
rukou vojáků a bezpečně jej ukrýt, prozatím ve svém loži.
Když
druhého dne vojáci, jimž po včerejšku otrnulo, chtěli pokračovat ve své
bezbožné hře o obraz a Skákalíková tomu bránila, strhla se menší šarvátka,
při níž vojenská dýka, určená pro Skákalíkovou, zasáhla dveře. Byl to
jistě další zázrak.
Švédové
z Chrudimě brzy navždy odtáhli, Pfeiffer se vrátil domů s dozvěděl se od
Skákalíkové, co se za jeho nepřítomnosti stalo s obrazem. Aby zakryl stopy
čerstvé krve na obraze, obrátil se Pfeiffer na chrudimského malíře Samuela
Gindtera s výzvou, aby příslušná místa na obraze přemaloval. Malířův
dvojí pokus neměl úspěch, přemalba odpadla, a tak v zamýšlené opravě
nebylo již pokračováno. O tom všem informoval Pfeiffer jen okruh svých
nejbližších známých.
Když
se chrudimským děkanem stal vysokomýtský Samuel Václav Hattaš, dozvěděl
se při návštěvě v Pfeiffrově domě o zázračném obraze a jeho osudech, a
nakonec vlastníka obrazu přemluvil, aby jej daroval kostelu. Pfeiffer se prý
k daru jen těžko odhodlával s tušením, že rozloučení s obrazem bude pro
něho znamenat smrt nebo aspoň vážnou nehodu. Nemýlil se, poněvadž brzy na
to onemocněl a zemřel.
Do
hlavního chrudimského kostela se obraz dostal udánlivě dne 9. 8. 1674 a byl
prozatímně umístěn na malém oltáři blízko oltáře hlavního. Děkan
Hattaš se energicky ujal zjištění, jak se seběhly události v roce 1648
(protokoly, sepsané v tom směru s Dorotou Skákalíkovou, jsou dosud zachovány).
Z chrudimského popudu bylo u arcibiskupské konsistoře v Praze zahájeno církevní
řízení, jehož výsledkem byl souhlas, aby obraz, uznaný za zázračný, byl
vystaven k veřejné adoraci, což se stalo na Boží hod velikonoční, dne 5.
dubna 1676.
Celý
zázračný děj byl nepříliš uměle zachycen neznámým malířem na dvou
rozměrných plátnech, jež visela po obou stranách vstupní podesty arciděkanského
kostela. Pro větší názornost byla malba doprovázena těmito verši:
Jí
se rouhá, zápolí s ní vztekle, ďáblů kratochvíl ni horší není v
pekle.
Nad
Božstvím tak hejřit, spatříc dívka trne, chopí obraz, spěchá, smrt se
na ni hrne.
Ale
zde cos s nebes, kdo srdečně brání, toho s nebe Božství mocí svatou chrání.“
Oba
obrazy byly zničeny požárem v polovině dvacátých let 20. století.
Úcta
k obrazu a víra v jeho zázračnou moc vzrůstala. Občané ze Slatiňan, z Kolína
i odjinud věřili v pomoc, která jim byla prostřednictvím obrazu poskytnuta
při epidemii moru, řádící v roce 1680 a 1713. Při svém pobytu na zámku v
Pardubicích vyžádal si panovník Leopold I., aby mu byl obraz do Pardubic zapůjčen
a odvděčil se darem 400 dukátů, z nichž, popřípadě za ně, byla na rámec
obrazu pořízena koruna.
Nábožensky
vznícená doba baroka spatřovala ovšem zázraky i tam, kde bychom dnes věci
pozorovali s oprávněnou skepsí. Ta byla na místě i tenkrát, když 141etá
slečna Maxmiliána Hubrigová z Čankovic pozorovala, že jí roste hrb. Obětovala
promptně zázračnému obrazu 14 liberní svíci, načež s potěšením
konstatovala, že se hrb ztratil.
Za
pruské okupace Chrudimě - na jaře roku 1742 - dal tehdejší děkan obraz
jako největší poklad města nahradit kopií. Pruský Friedrich II., který měl
v Chrudimi po dobu jednoho měsíce svůj hlavní stan, přiměl děkana, aby
originál obrazu byl vrácen na původní místo a dal obraz hlídat pruskou
vojenskou stráží.
K
obrazu se konaly slavné pouti, které byly v Chrudimi největší náboženskou,
společenskou a ovšem i hospodářskou událostí celého roku. Vždyť prý v
době moru za dobu od 16. 8. do 29. 11. 1733 přišlo do Chrudimě neméně než
52 000 lidí. Obrazu byly obětovány i různé cenné dary a obětiny. Pokud
byly z drahých kovů, vzaly vesměs za své v souvislosti se stáním bankrotem
roku 1811, kdy musely být odevzdány státní kase.
Pro
zbožné poutníky se jako památka z pouti prodávaly kopie zázračného
obrazu v pouťových stáncích. I chrudimský malíř a historik Josef
Cereghetti míval na pouti podobný stánek. Kopie zázračného obrazu se
vyskytují dosud v starochrudimských domácnostech a jako památku na rodné město
si je vozili Chrudimané s sebou i do světa (tak např. i Jan Nepomuk Štěpánek).
Byla-li taková kopie dotýkána na originálu obrazu, což zvyšovalo její
hmotnou i ideální hodnotu, bylo to na kopii vyznačeno zvláštní pečetí,
potvrzující dotek ("Attacta in originali"). Rovněž sklenice
s barevnou rytinou poutního chrámu, tehdy ještě s věžemi barokních cibulí
a parapetem, byly připomínkou vykonané poutě. Dnes jsou milou památkou na
starou Chrudim.
K
poctě svatého obrazu, či spíše k poctě Spasitele, byly skládány a prodávány
písně ("O Salvátor"), mnohdy jako kramářské tisky.
Zatím
co obraz sv. Salvátora byl zachován v kostele, stůl, na němž k zázraku došlo,
zůstal v domě čp. 78/I a přecházel vždy na nové vlastníky nemovitosti
jako její cenné příslušenství. Kupní smlouvou ze dne 1, května 1846
koupil dům pozdější chrudimský starosta Jan Martini, výslovně "s
oním stolem, na němž v 301eté válce prý Švédové hráli o zázračný
obraz sv. Salvátora, nyní v děkanském kostele". Dědictvím po Janu
Martinim přešel stůl, který musel být oplechován, aby se zabránilo jeho
zničení postupným odlupováním třísek, do rodiny Klimplovy a byl chován v
Prachovicích, odkud byl např. k pouti roku 1880 do Chrudimě převezen. V roce
1892 jednala obecní rada prostřednictvím tehdejšího děkana Waltra o získání
stolu. Výsledek jednání jsme nezjistili. Ježto v sakristii arciděkanského
chrámu je takový oplechovaný stůl, můžeme se snad odvážit závěru, že
stůl je do dneška zachován.
Tehdejší
Vlastivědné museum pro východní Čechy v Chrudimi, nyní Okresní muzeum,
konalo v roce 1948 výstavu "Tři sta let salvátorské tradice v
Chrudimi", k níž vyšla publikace téhož názvu, na kterou v
podrobnostech poukazujeme.
Aby
zvýšil slávu a přitažlivost Chrudimě jako poutního místa, dožadoval se
chrudimský magistrát až v Římě roku 1752 ostatků nějakého světce. Z Říma
přivezl takovouto relikvii, označenou jménem svatého Viktorina, do Prahy
poličský občan Blažej Plocer; na to vydala pražská konsistoř dne 18.
prosince 1754 authentiku, tj. církevní potvrzení o pravosti ostatků, jež
byly pak převezeny do Chrudimě. V únoru následujícího roku 1755 byly předány
uršulinkám do Kutné Hory, s nimiž dojednána úprava o okrášlení ostatků
za obnos 170,-zl. Peníze v Chrudimi vyinkasoval místní děkan Haugvic z
Biskupic, který se nestyděl celou vybranou částku si ponechat, takže uršulinkám
nic nezaplatil. Ty na úpravě ostatků nepracovaly. Zdá se, že záležitost v
Chrudimi poněkud pousnula, ježto teprve v srpnu r. 1761 vyšla děkanova
zpronevěra najevo. Za nových 150,-zl., v Chrudimi sebraných, se uršulinky
uvolily k výzdobě ostatků. Ty pak byly dne 4. srpna 1762 od chrudimských
cechů přeneseny z Kutné Hory a dne 5. 8. uloženy v kostele sv. Jana Křtitele
a dne 8. srpna 1762 ve slavném průvodu přeneseny do hlavního kostela.
Ostatky světce uloženy v oltářní tumbě, která při regotisaci kostela v
minulém století nahrazena novou. Jsou nyní v pravé kostelní lodi v oltáři
Jana Nepomuckého, zakryty skleněnou neprůhlednou deskou.
Pražská
konsistoř dovolila pak rozhodnutím ze dne 30. června 1766, aby den přenesení
ostatků sv. Viktorina (translace), tj. 4. srpen, byl v Chrudimi slaven jako
zasvěcený patronu města.
Nehodný
chrudimský děkan Haugvic, který se dopustil i jiných machinací s církevním
majetkem, se stal ovšem v Chrudimi nemožným a po řízení u konsistoře se
do Chrudimě již nevrátil.
Z knihy : Charvát, J.: Stará Chrudim. Vlastivědné vyprávění o minulosti českého města. Okresní muzeum Chrudim, Chrudim, 1991
Foto : Kostel Nanebevzetí Panny Marie (1), (2) – © KPUFO, Chrudim 2001