Od
časů Případu čerta číslo čtyři a Případu
jantarové komnaty L. Součka bereme německé diskoplány v
Praze téměř jako hotovou věc. Když však všechny předložené
důkazy a indicie rozebereme podrobněji, všechno najednou začne
vypadat spíše jako jedna z dovedných Součkových mystifikací než
jako realita.
Pro
většinu z nás jsou události druhé světové války už jenom
historií. Čas si běží svým tempem a lidská paměť slábne.
Dnešní začínající scénárista už nedokáže realisticky vylíčit
ani poměry panující v naší socialistické společnosti osmdesátých
let. Co si teprve mají ti mladší počít s tak mlhavým tématem,
jako jsou tajné technologie nacistické Třetí říše, když se
narodili třeba třicet let po válce. Ve spekulativní literatuře
se tak objevují nacistické létající talíře, jaderné hlavice,
biologické zbraně i antigravitační motory. Je na tom vůbec aspoň
zrnko pravdy?
Asi
nejucelenější teorií tohoto druhu je příběh diskoplánu,
tedy létajícího talíře, údajně vyvíjeného v pražské
junkersce (dnes Avia Letňany). Nejméně tři očití svědci
vyprávěli o tom, jak jeho prototyp těsně před koncem války
na vlastní oči viděli při zkušebním letu. Odtud se začal
odvíjet částečně fiktivní příběh o možné výrobě
diskoplánu v některé z nacistických podzemních továren.
Snad se plánů létajícího talíře, jeho součástek nebo
dokonce jednoho či dvou kusů zmocnili Američané a pokračovali
v jejich vývoji.
Fikce
nebo skutečnost? Porovnáme-li příběh o vývoji nacistického
diskoplánu se skutečností té doby i s následujícími událostmi,
bude jeho nereálnost ještě zřetelnější. Hitlera zázračné
zbraně na začátku války možná jen fascinovaly, po neúspěšném
tažení v Rusku je začal zoufale potřebovat. Pohlaváři Třetí
říše disponovali pro nás neskutečnou mocí a snažili se přání
svého vůdce plnit ještě dřív, než je vyslovil. To se v
plné míře projevilo v analogickém příběhu bezpilotního
letounu V-1 a raketové střely V-2. Nacisté zde použili nový,
revoluční druh pohonu - raketový. Zkoušky nové zbraně byly
tak přesvědčivé, že na výrobu raket byl vyčleněn již
existující obrovský podzemní komplex Dora v Harzském pohoří.
Nacisté se nehnali za žádnou chimérou, ale za vítězstvím.
V září 1943 začali první vězni pracovat na dalším rozšíření
podzemních prostor, během podzimu byly osazeny všechny potřebné
stroje a v lednu 1944 se počítalo s regulérním nasazením
V-1 do boje. Tento ambiciózní plán se splnit nepodařilo. Na
Silvestra 1943 byly vyrobeny teprve první tří kusy raket, se
sériovou pásovou výrobou se začalo až v dubnu 1944.
Postupující fronta zabránila tomu, aby se továrna dostala až
na plný výkon, tedy k plánované výrobě 900 ks V-1 měsíčně
pří zapojeni 16 000 vězňů a 2 000 techniků. Přesto však
vybudování podzemní montážní továrny pro výrobu zbraně
sestávající z 50.000 součástek netrvalo nacistům ve válečných
podmínkách a při bojí na dvou frontách déle než čtyři měsíce.
Tohoto šíleného tempa bylo možné dosáhnout pouze díky
neomezeným lidským zdrojům v podobě vězňů z Buchenwaldu a
likvidačními pracovními podmínkami, jaké si dnes neumíme
snad ani představit.
Doru
můžeme považovat za typickou německou podzemní továrnu.
Nacisté přesunovali svoji výrobu do podzemí proto, aby byla
chráněna před nálety. Nestavěli vlastně nic náročného,
jenom účelně pospojované výrobní haly s běžícím pásem.
Pokud možno se vyhýbali komplikacím, které by stavbu zbytečně
zdržovaly a prodražovaly. Proto byly podzemní továrny
jednopodlažní a hlavní pracovní sílou v nich bylí vězni.
Někdy se nacisté spokojili i s pouhými železničními
tunely, jako třeba u Davle. Podzemní továrny také mívaly
dalekosáhlé zázemí. Dora měla hned vedle podzemní filiálku
zvanou Laura, dále koncentrační táboř s příslušnou
ostrahou, zdvojené dodavatelské závody na různých místech
Třetí říše a dva raketodromy, Peenemunde a po jeho
rozbombardování Bliznu. Obrovský organizační kolos, do něhož
byly zapojeny desetitisíce lidí. Jenom technický archiv Dory,
před koncem války nacisty pečlivě schovaný a potom zase
objevený, vážil 14 tun. Stal se základem pro pozdější
raketový vývoj a německé raketové střely nám nakonec otevřely
cestu do vesmíru a na Měsíc. Části raket je přitom možné
v Doře vidět dodnes.
A
co nám zbylo po diskoplánech? Celý příběh o německých létajících
talířích stojí vlastně jen na několika svědeckých výpovědích.
Český příslušník závodní ochrany v junkersce údajně
vyprávěl o podivných událostech, k nímž v továrně došlo
24. února 1945. Tehdy bylo k večeru všechno osazenstvo továrny
nahnáno dovnitř a zatemněna okna. Nikdo tak neviděl, co se děje
venku. Ludvík Souček se domnívá, že právě tehdy z letňanské
továrny odstartoval prototyp diskoplánu, a to kolmo a bezhlučně
z narychlo vybetonovaného plácku. Měl mít namířeno do své
mateřské podzemní továrny v Chebu, kde možná leží
dodnes. Tato teorie má ovšem ^několik slabých míst.Vycházíme
z toho, že diskoplán byl vyvíjen v Čechách. Nezdá se mi
pravděpodobné, že by tak tajný výzkumný projekt byl umístěn
zrovna do Prahy, mimo vlastní území
Třetí říše, do velkoměsta, uprostřed hustě obydlených
Čech. Riziko prozrazení by bylo příliš velké. Pravděpodobnější
je druhá lokalita spojovaná s diskoplány, chebské podzemí.
To nebyla „typická" podzemní továrna, spíše výzkumný
ústav. V režimu přísného utajení zde pracovali zde jen
prověření nacisté, žádní vězni. Pod zemí nebylo jen
jedno patro, ale prý osm, dodnes neprozkoumaných. Něco je
zatopené, něco vyhodili do vzduchu nacisté, něco spojenci, něco
spadlo samo. Faktem je, že zde nacisté mohli vyvíjet cokoliv.
Neexistuje žádný důkaz pro to, že by to byl zrovna diskoplán.
Připusťme,
že to byl diskoplán a že dokonce existovalo několik funkčních
prototypu. Snad mohl některý ze zkušebních letů vést i do
Prahy. Možná došlo i k haváriím, jako třeba 12. 12. 1944 u
Toužimi. Trosky havarovaného stroje z lehkého bílého kovu
snad leží v tamějších močálech při cestě na Útvinu
dodnes. (tento případ byl žert místní radnice, pozn. red.)
Toužim přitom leží přesně na spojnicí Cheb - Praha. Z
logiky věci však vyplývá, že úspěšný konstruktér
diskoplánu by se snažil svůj vynález co nejdříve představit
vůdci, což by vzhledem k jeho údajným manévrovacím
schopnostem a minimálním nárokům na přistávací plochu
bylo otázkou několika málo hodin. Neztrácel by čas a několikaměsíčním
poletováním nad Čechami. Vývoj tak složitého stroje až do
stádia prototypu by s sebou nesl i tolik dalších věcí, že
by rozhodně neproběhl bez povšimnutí. Tak, jako špioni
odhalili zkoušky a výroby V1 a V2, objevili by nakonec i
diskoplán. Četné stopy by zůstaly i v archivech - žádanky
o materiál, prostory a lidi, plány, výkresy, dokumentace,
nepodařené součástky, modely, zkušební lety... Diskoplán
měl mít průměr kolem 45 metrů. To je deset osobních aut
postavených za sebou. To by se nedalo přehlídnout ani rozložené.
Otevřená zůstává také otázka pohonu - byl to systém
trysek, malý jaderný reaktor, antigravitace nebo něco jiného?
Můžeme jenom hádat. Možná existence nacistického diskoplánu
nebyla potvrzena ani dodatečně následným navazujícím poválečným
výzkumem. Zbylo tedy jen několik málo hypotéz. Německý
diskoplán létal nad Prahou před více jak padesáti letu. A
za celou tu dlouhou dobu se neobjevil jiný důkaz nebo indicie
o jeho existenci než svědecké výpovědi. Když víme, co všechno
zbylo po VI
a V2, zdá se to
nemožné. Pokud tedy diskoplán skutečně někdy existoval. Můžeme
tedy vyslovit několik hypotéz:
1.
Nacisté měli fungující diskoplán, ale utajili či zničili
ho tak dokonale, že je pro lidstvo ztracen.
2.
Diskoplánu a související dokumentace se zcela nebo částečně
zmocnili Spojenci, spíše USA než SSSR. Na tomto základě byl
vyvinut dodnes tajený americký „létající talíř"
(UFO).
3.
Nacisté pracovali na diskoplánu, ale nikam to nakonec nevedlo.
Ve vývoji po válce nepokročili ani Spojenci.
4.
Nacisté nikdy na žádném diskoplánu nepracovali a celé
„UFO nad Prahou" je jednou velkou, i když dovednou
mystifikací. Osobné jsem přesvědčena o tom, že kdyby
nacisté skutečné měli funkční diskoplán, nemohl tak
dokonale zmizel ze světa. Nejpravděpodobnější se mi proto
bohužel Jeví poslední, nejméně zajímavá hypotéza Ledaže
by se ve věcí nacistického dískoplánu objevilo něco nového.
Potom ráda změním názor.
JUDr.
Jitka Lenková
|