|
Podle pověsti zde čert z příkazu
svatého Petra měl pomáhat při přestavbě vyšehradského
chrámu. Ďábel se vsadil s knězem, že donese
sloup ze svatopetrského chrámu v Římě dříve,
než kněz doslouží mši. Kněz sázku vyhrál
jen proto, že svatý Petr třikrát srazil čerta
u Benátek k zemi. Když přiletěl pozdě, ze
vzteku mrštil sloupem na kostel. Sloup prorazil
střechu a na podlaze kostela se roztříštil na
3 kusy. |
|
Byly
však i jiné pověsti, vysvětlující existenci
tohoto sloupu. Podle jedné pocházely z obléhání
husitů v roce 1420, kdy sem, byly vrženy prakem,
kterému se říkalo Čert. Podle jiných názorů
velitel oněch husitů se jmenoval Čert. |
Až do roku
1785 visel v kostele za sklem v rámu list, který
sem z Říma v roce 1665 zaslal jakýsi duchovní
původem z Kladska. Psal v něm, že když vymítal
ďábla z jakéhosi Švýcara, přiznal se prý
onen ďábel, že sloup do Prahy přinesl a sdělil
i své jméno - Zardan. K vyšehradskému sloupu
bude prý přikován navěky neviditelnými řetězy.
A jak to bylo
doopravdy?
Tento sloup patřil
k podpěrným sloupům klenby původního románského
kostela sv. Petra a Pavla. Roku 1503 se však
sloup rozlomil a zřítil se na podlahu i s částí
klenby. Zbytek, jakoby zázrakem vydržel a tak
se s opravou nepospíchalo dalších 300 let.
Sloup tedy spočíval
na podlaze chrámu a nad ním byl otvor v klenbě.
V 17. - 18. století patřil k hlavním relikviím
chrámu, jakoby dokládající starou legendu.
Až Josef II.
nařídil vykázat sloup z chrámu a umístit jej
mimo. Po vynesení sloupu 11. října 1787 dvanácti
dělostřelci mimo kostel na tehdejší hřbitov
a po zazdění otvoru začal kostel rychle chátrat
a na konci 19. století byl již polozřícený.
Proto bylo rozhodnuto jen zbořit a vystavět nový,
který je na Vyšehradě dodnes.
Podle názoru O.
Dvořáka se někteří kanovníci věnovali
magii a zaklínání démonů, přičemž se
jednomu nepodařila evokace astrálních sil a
vymkla se mu z rukou. Aby zabránil nejhoršímu,
svedl energii do centrálního sloupu chrámu,
který ji nevydržel a praskl. To, že vydržela
klenba, přisuzuje vytvoření ochranného silového
pole. Jeho odstranění z kostela způsobilo ztrátu
ochranné energie a zchátrání chrámu. (4)
Podle názoru Václava
Emingera (5) stával na kopci Petřín kdysi tzv. "časoměrný
sloup". Píše o něm v roce 750 v knize "Geograf Bavorský".
Tehdejší pražský biskup Vojtěch Slavníkovec však poručil sloup vyvrátit
a převézt jej do svého sídla na Vyšehradě. Při převozu se sloup
rozlomil na tři kusy. Eminger tuto příhodu spojuje se třemi kusy "čertova
kamene".
Psychotronické
průzkumy různých senzibilů v okolí sloupu
odhalují jakési anomálie, které jsou
interpretovány jednak jako zakopaný další díl
sloupu, a dále v okolí jako podzemní chodby či
umístění pokladu. (2,3)
|
Podle
: (1). Dvořák, O.: Tajemství
Zardanova sloupu. Fantas. fakta, č. 12, roč.
1998
(2) Dvořák, O.:
Po stopách vyšehradského pokladu. Fantas.
fakta, č. 4, roč. 2000
(3) Dvořák, O.:
Po stopách vyšehradského pokladu. Dokončení.
Fantas. fakta, č. 5, roč. 2000
(4) Tůma, S.:
Po stopách čertova sloupu. Fantas. fakta, č. 9,
roč. 2000
(5) Eminger, V.: Základní kámen
města Prahy. http://aaawebpages.cz/eminger_1.htm
|