Úloha alternativní medicíny v kultuře
Úvod
V západním
typu společnosti, přestože přibývá pohodlí, přibývá také řada nemocí
a štěstí se stává vzácností. Větší cenu má v ekonomice stroj než
lidé. Cena života ve světovém dění poklesla a člověk se stal soukolím
veliké průmyslové mašinérie. Ten člověk, který ji stvořil.
Na
druhé straně člověku přibyl volný čas a informace a tak se začíná ptát:
Proč? Jak? Kam to vede? Je to nevyhnutelné? Kde je řešení? Kdo vlastně
jsem? Co je člověk? Kde jsem se
vzal? Měl se člověk vždy špatně? Co
je štěstí? A další a další filosofické otázky.
Na tyto otázky se hledají odpovědi celé věky a jen málokdo je
nalezl. Lidé hledali smysl života pouze v práci nebo ve výchově svých dětí
nebo v požitkářství a pořád marně. Nyní i díky styku s ostatními
kulturami si u nás začínáme znovu vážit skutečných hodnot života.
Pojem
kultura
Obsah
pojmu kultura od vzniku tohoto pojmu prošel určitým vývojem. V antické
literatuře zahrnoval veškerou lidskou činnost, v současné době se používá
termín kultura spíše pro umělecká díla a další duchovní činnost. Slovo
kulturní se používá ve smyslu slušný,
na úrovni a podobně.
Veškerou
činnost lidstva zahrnujeme pod pojem civilizace.
Při
srovnání obou pojmů vyplyne, že pojem civilizace má daleko „horší
zvuk“ než kultura, i když ve skutečnosti oba pojmy spolu úzce souvisejí.
Naše civilizace prochází řadou krizí a ohrožuje existenci života na Zemi,
kdežto kultura je něco reprezentativního. Jestliže kultuře přiznáme její
úlohy vzdělávací, poznávací a další, tak jí musíme přisoudit i podíl
na krizi civilizace. Materialistické zaujetí, převládající poslední dvě
století vlivem rozvoje technického pokroku, odsunulo do pozadí idealistický
pohled na svět. Teprve nyní po vyhrocení krizí, rozšíření
informovanosti a vzdělanosti a po skončení bipolárního rozdělení světa
je možnost a potřeba civilizační problémy řešit tak, jak si zaslouží -
celosvětově. V celé historii lidstva člověk bojuje za svá práva a
šťastný život všemi prostředky, ale málo čeho dosáhl. Vše se vyřešilo
jen částečně. Nyní však přichází doba, která si vynucuje úplné vyřešení
všech těchto problémů.
Pojem
alternativní medicína
Pod
pojmem alternativní medicína si v širokém slova smyslu můžeme představit
veškerou činnost člověka, protože člověk buď pracuje na tom, aby se měl
materiálně lépe, nebo „pracuje“ na svém odpočinku. Vše co se děje ve
světě je pro něčí potěšení. Otázka je, zda to není na úkor někoho
jiného. Výklad pojmu alternativní (z latiny) nám ukazuje charakter léčby a
její postavení ve společnosti : nativní = jsoucí v přírodním stavu,
alter = jiný, druhý. Tedy je to léčba vesměs přírodními prostředky v souladu
s přírodou a jako nevědecká „laická“ stojí významově až za
„klasickou medicínou“.
V úzkém
slova smyslu, tak jak o ni bude psáno dále, zahrnuje alternativní medicína všechny
léčivé metody a prostředky z různých kultur, které současná věda
nemá plně vědecky podložené, ale jsou vyzkoušeny dlouholetou praxí. K nim
vlivem všemožného využití techniky musíme přiřadit metody úplně nové,
nebo jen zmodernizované metody - nahrazení práce člověka přístrojem a
pod. Metody alternativní medicíny můžeme přibližně rozdělit do těchto
kategorií podle způsobu léčby: chemické (léčivé rostliny apod.),
fyziologické - fyzické (masáže, akupunktura, bioenergie, cvičení apod.),
duchovní - psychické ( relaxace, hypnóza, jóga apod.). Hlavním rozdílem od
„klasické medicíny“ je, že hledá prvotní příčinu onemocnění a
klade důraz na léčbu člověka jako celku. Měli bychom se také zamyslet nad
tím, co je to vlastně zdraví, kterého chceme dosáhnout. Definice zdraví
podle Světové zdravotnické organizace (WHO) zní : „Stav úplné fyzické
duševní a sociální pohody.“ Znamená to nejen práci na těle a na duchu,
ale také na morálních vztazích ve společnosti. Názor na nemoc ve východních
kulturách v základě vyjadřuje totéž. Nemoc je :
1.
Porušení harmonie - rovnovážného stavu v těle, dochází podle teorie
energií jin a jang k nerovnoměrnému rozdělení energie a tím k oslabení
nebo přetěžování organismu.
2.
Trest boží, člověk si má uvědomit své hříchy, protože nejednal podle
božího plánu - v souladu s vesmírným řádem.
3.
Ukázání cesty, jak pracovat na svém duchovním zdokonalení. Zamyšlení se
nad sebou a nad svými životními hodnotami, postoji a názory.
Tyto
názory přináší do našeho zdravotnictví nový přístup k pacientům
a ukazují na nutnost hledat prvotní příčinu a širší souvislosti nemoci.
Historie
alternativní medicíny
Existují teorie a návody jak se k trvalému štěstí a absolutnímu
poznání dostat. Jsou to stará mystéria, která nabádají k duchovnímu
růstu a k péči o tělesné zdraví.
Metody
dnešní alternativní medicíny pocházejí z vědomostí a filosofií
starých vyspělých kultur : egyptské, mezopotámské, řecké, čínské,
indické, kultur indiánských, kmenů afrických a domorodců australských. V těchto
kulturách byla a je medicína spojena s veškerým věděním o člověku,
přírodě a kosmu. Léčení je v souladu se silami lidskými a přírodními,
které jsou personifikovány v náboženských panteonech a mytologické příběhy
znázorňují boj s těmi silami, které vybočují z celkové
harmonie a tím způsobují neštěstí a nemoci. Moderní trend ve vědních
oborech jako je srovnávací mytologie, religionistika apod. je hledat to jediné
universální vědění o člověku a vesmíru zašifrované a přizpůsobené národnímu
náboženství, tradicím a zvyklostem. Tyto zásadní vědomosti držené lidmi
zasvěcenými (šamany a kmenovými náčelníky, kněžími) jsou do dnešních
dob udržovány mystickými společnostmi, které byly po celou dobu historie
navenek veřejně pronásledovány politickými, ekonomickými a církevními zájmy
a jsou nepohodlné dodnes, pro svoje morální hodnoty a vyvyšování významu
života člověka nad zájmy politické. Nepotřebují ani složité církevní
struktury a boží zprostředkovatele. Pro svoji subjektivitu prožitku na cestě
za poznáním vesmírného řádu (Boha) jsou pomíjeny současnou vědou. Umělecká
díla jejich příslušníků zobrazující v symbolech toto učení a
vyjadřující jejich prožitky, jsou nejhodnotnějšími díly lidstva, přestože
ještě nejsou zcela pochopené. Na druhou stranu všichni zasvěcenci tvrdí,
že toto poznání není určeno každému, ale jen vybraným jedincům, kteří
jsou schopni ho pochopit, udržet v tajnosti, předávat ho dalším
pokolením a využívat ho pro blaho celého lidstva a nikdy ho nezneužít. Učení
o přírodních prostředcích se dědilo i mezi prostými lidmi na venkově. Stíhal
je stejně nepříjemný osud jako tyto společnosti.
Mnoho znalostí přírodních léků se ztratilo ke dnešní škodě
dobyvačnou politikou osadníků nových světů. Velice by se hodily při léčbě
vzrůstající řady civilizačních chorob. Vydali jsme se na cestu nehospodárného
využívání přírody a za sto let jsme se dostali na pokraj ekologické
krize. „Primitivní“ národy dokázaly žít tisíce let
v čisté přírodě díky své filosofii. Dnes se k nim chodíme učit
a hledat léky. Obdivujeme je, že netrpí psychickými poruchami, stresem a dalšími
civilizačními nemocemi, které jsou hlavními a nejčastějšími příčinami
úmrtí v dnešní době.
Je
třeba se dívat na dějiny člověka ne jako na sérii válek a to zbytečných,
ale na růst člověka, jeho poznání, uvědomování si významu sebe sama
apod. Ve šťastné, spravedlivé a svobodné společnosti je jednodušší být
šťastným. Ideální společnost snad nikdy nebyla nebo existovala pouze v mýtech,
ale teorie, jak ji vybudovat se stále zdokonalují a minulost poučuje. Celou
historií se táhne touha národa a člověka po svobodě, po právu mluvit
vlastním jazykem, po spravedlivém společenském řádu, kde platí stejný
trest pro chudé jako bohaté, touha po vlastním náboženském vyznání. V celé
historii vznikala díla protiválečná, zdůrazňující základní právo člověka
- právo na život. Toto právo, přestože je bezpochybné, není uskutečňováno
ani dnes. Jak zdůvodnit válečné dobývání území a řešení konfliktu
další intervencí cizích vojsk na pomoc ohroženému státu ? 1. Hrozí vznik
světové války. 2. Vždy se zabíjejí nevinní lidé (civilisté i vojáci,
kteří jsou povoláni do boje bez ohledu na svůj názor nebo jsou přesvědčeni
nepravdivými teoriemi - žoldnéři). 3. Důsledek válečného ničení a zabíjení
je vždy pro všechny a pro všechno katastrofální. 4. Příčina neshody válečných
stran se tím nevyřeší. 5. Neshoda se týká několika vládních představitelů
a ne celého národa. Důvod, pro který vzniká válka, je vždy méně významný
než hodnota života a lidské štěstí. Stále více lidí hlásá ideu neoplácení
zlu násilím, aby nevznikla nekonečná řada vzájemných odplat. K čemu
pak medicína, když člověk roste jako potrava pro válku ?
Alternativní
medicína a umění
První
známky vývojového trendu dnešní
západní kultury se určují přibližně od pátého století před. n. l., od
doby antické, kdy vznikly první vědní disciplíny z tehdejších všeobecných
nauk, jejichž nositelé byli duchovní lidé zasvěcení do tajných mystérií.
Tyto mystéria pochází ze starších vyspělých civilizací. Zároveň to
byla doba, která nám je vzorem dodnes a jí se inspirovaly svým způsobem všechny
kulturní styly.
Funkce
umění umožňuje člověku odreagovat se od denních starostí a práce
psychicky i fyzicky, poučit se, najít nový přístup k řešení svých
problémů, uvědomit si duchovní hodnoty člověka a upravit žebříček
hodnot, potěšit se zážitkem z krásy a pod. Pocit libosti, harmonie,
rozšířeného stavu vědomí a změna způsobu myšlení má na člověka léčebný
účinek. Lidi to k sobě přibližuje, více si rozumí i posiluje v boji
za svá práva.
Proto
vznikají díla obracející se na člověka jeho problémy i radosti. Díla
inspirující se náboženskými, mytologickými motivy. Díla vyjadřující
hluboké city lásky a přátelství, která vyhrává nad nepřízní osudu. Díla
obsahující v symbolech nejvyšší poznání lidstva o člověku a vesmíru.
Díla kritizující a satirující lidskou hloupost a nevědomost, nedostatky člověka
i společnosti. Díla zábavná pro zasmání. Verše a písně. Díla zobrazující
utrpení člověka a problematiku jeho vývoje v rozporném světě. Díla
povzbuzující národní hrdost. Díla ukazující návody na dosažení štěstí,
díla s mystickými prvky. Díla filosofická nastiňující jiné možnosti
vidění a řešení problémů, souvislosti s okolním děním a hledání
prvotní příčiny a smyslu jednání. Díla národnostní, ukazující význam
národa a jeho přispění k vývoji lidstva směřujícího k humanitě.
Díla zobrazující své prožitky při rozšířeném stavu vědomí.
Dnes
se tvoří vše, co kdykoliv předtím, jen se na léčebný účinek dává větší
důraz. Vznikají díla všech druhů umění přímo za účelem léčení.
V
hudbě vznikají díla čistě relaxační - hudba provozovaná na elektronických
nástrojích, „hudba“ obsahující přírodní zvuky, ale také díla, kde
jsou pouze jednotvárné údery v určitém rytmu, což má stimulovat
mozkovou činnost za daným účelem.
Malířství
- dělají se díla pro meditaci zobrazující výjevy z „jiných světů“
viděné při meditacích, díla kreslené „automatickou kresbou“ (tužka
jezdí „sama“) vyjadřující momentální naladění kreslícího, naladění
může být i na léčení konkrétního člověka nebo nemoci. (Obrazy Zd. Hajného,
Fr. Kožíška, a dalších.) Mluví se i o zázračných obrazech a sochách, z kterých
tečou slzy, u kterých se člověk vyléčí.
Tanec
- pohyb za účelem načerpání energie fyzické i duševní (tai-chi, rituální
tance, čchi-kong a další).
Literatura,
filmy - popisující mystické zkušenosti a návody, životopisy duchovních učitelů
- guruů, svatých, popisy duchovních hodnot „přírodních“ národů.
Alternativní
medicína a věda
Přestože
dogmatičtí vědci vyjadřující názory, že z přísně vědeckého
hlediska se nemusíme o metodách alternativní medicíny bavit, protože nadpřirozené
a neznámé síly nemohou být podkladem vědecké analýzy, tak řada ojedinělých
výsledků výzkumů z oboru biofyziky, kvantové fyziky,
transpersonální psychologie a dalších potvrzuje určité znalosti o člověku
a vesmíru a principy léčby alternativní medicíny staré tisíce let.
Nadsmyslové schopnosti člověka jsou zkoumány vědci desítky let po celém
světě. (U nás byly zkoumány v Psychoenergetické laboratoři při Vysoké
škole chemicko-technologické v Praze.) Vliv kosmických těles na člověka
(astrologii) potvrzuje řada výzkumů o vlivu úplňku Měsíce a porušení
magnetického pole Země vlivem erupcí na Slunci v nichž se nachází systém
ovlivňovaný ostatními planetami Sluneční soustavy. Začíná se zkoumat záření
okolo člověka (aura), zobrazovaná v minulosti na mnoha náboženských
obrazech. (Kirlianova fotografie záření okolo živých buněk ve
vysokofrekvenčním poli.)
Závěr
Na
všechny nemoci jsou léky, jen je najít. Kdyby se tomu nevěřilo, tak by se
nehledaly. Jestliže je organismus schopen nemoc stvořit, musí být schopen ji
i odstranit, jen mu napomoci obrátit chod biologických procesů. Hlavní příčinou
nemocí a neštěstí člověka se zdá být jeho duševní stav, který ovlivňuje
činnost nervové soustavy a ta ovlivňuje buď přímo činnost organismu
nervovými impulsy nebo ovlivňuje organismus prostřednictvím hormonálního
řízení orgánů. Tedy jediná léčba bez vedlejších účinků je probuzení
vlastních léčivých sil v organismu zvýšením imunitního systému vůči
infekci, chemickým jedům, ale i nepříjemným prožitkům.
Nápravou situace ve společnosti by se zlepšila ekonomická situace
rodin, odstranila by se spousta stresu, kriminality, ale i potratů, protože by
byly děti jen pro radost a ne i jako ekonomická zátěž. Děti, které jsou
naše budoucnost, by nepřicházely na svět nechtěné a tento vztah odražený
v jejich osobnosti by si nenesly celý život s sebou.
Kratší
cesta ke štěstí je však vlastní štěstí nezávislé na situaci ve společnosti,
postavené na prožitém poznání
sebe sama - příčin svých stavů, svého postavení v rodině a společnosti,
souvislostí s ostatním děním a poznání principu existence vesmíru a
vývoje člověka. Každý z mystiků, jogínů a dalších zasvěcenců,
kdo poznal, co je skutečné a
trvalé štěstí, říká : Poznej sám sebe. Bůh, ten vesmírný princip, to
věčně jsoucí, je všudypřítomný a je tedy i v tobě. Poznáš-li ho
v sobě poznáš ho i všude jinde.
Alternativní medicína, která se dívá na člověka s úctou a celkově, si proto zaslouží důstojné místo ve společnosti svým morálním a ekologickým principem léčby.
Věra
Drobečková
Použitá
a doporučená literatura:
Bedford,
J. - Kensington, W.: Delpassův experiment. 1. vyd. Praha, Šulc a spol. 1991.
[232] s.
Bezděk,
C.: Záhada života a smrti - etikoterapie. 1. vyd. Praha, Gemma 89 1995. 288 s.
Capra,
F.: Tao fyziky. 1. vyd. Bratislava, Gardenia 1992.
[256] s.
Eco,
U.: Foucaultovo kyvadlo. 1. vyd. Praha, Odeon 1991.
[720]s.
Gilbert,
A.G. - Cotterell, A.M.: Mayská proroctví - Odkrývání tajemství ztracené
civilizace. 1. vyd. Praha, Pragma 1997. [340]
s.
Grof,
S.: Dobrodružství sebeobjevování. 1. vyd. Praha, Gemma 89 1992. [264] s.
Heřt, J. aj.: Alternativní medicína - možnosti a rizika.
1. vyd. Praha, Grada Publishing s.r.o. 1995. 208 s.
Inglis
B. - West, R.: Sprievodca alternatívnou medicínou, 1. vyd. Bratislava, Príroda
a.s. 1992. 352 s.
Morganová,
M.: Poselství od protinožců. 1. vyd. Praha, Knižní klub 1995. [160] s.
Redfield
J.: Celestinské proroctví. 1. vyd. Praha, Pragma 1996. 232 s.
Tomáš,
E.: Milarepa. 1. vyd. Praha, Gemma 89 1991. [288] s.
Vacek,
J.: Smysl života. 1. vyd. Praha, Karmel - Mírový klub Johna Lennona 1991,
[100] s.
Vurm,
B.: Tajné dějiny Evropy. 1. vyd. Praha, Bohemia s.r.o. 1996. 256 s.