Malta - ostrov megalitů a kolejí (1999)
Malta - malá ostrovní země, doslova na písku a vápenci, s bohatými dějinami a řadou památek je stále více v popředí zájmu archeologů a badatelů. Dochované stavební památky i sahají až do období megalitických kultur pravděpodobně do 4. tisíciletí před našim letopočtem. Na obou hlavních ostrovech je asi třicet megalitických chrámů, z nichž téměř polovina se zachovala a je přístupna veřejnosti. Mezi ty nejnavštěvovanější patří chrám Ggantia na ostrově Gozo, ale také Hagar Qim, Mnajdra a Hypogeum na hlavním ostrově - Maltě.
Koleje jsou dvojité a to i v ostrých zatáčkách. Jinde se sbíhají v širokých stopách a běží do údolí a do kopců. A vůbec nejpozoruhodnější je, že na několika místech běží i pod mořskou hladinu. Stopy mají různý profil, ale jejich rozchod je všude stejný - 140 cm. Ze stop lze vyčíst i rychlost vozidel podle skoků, které jsou jasně patrné. Objevili jsme i rozšířená místa po dopadu, která budí dojem obtisků nějakých pružných obručí.
V průběhu času se objevily různé teorie na objasnění jejich vzniku, smyslu a účelu, včetně nesmyslných názorů o vyleptání kyselinami.
Při naší výpravě na Maltu jsme došli k těmto poznatkům:
Stopy ve vápenci nikdo nefrézoval, nevysekal, ani nevyleptal, nebyly předem plánované.
Koleje nespojovaly v žádném případě kamenolomy s příjezdovými cestami.
Koleje pocházejí od vozidel se speciálně konstruovanými nápravami. Některá z vozidel byla mimořádně těžká, setkali jsme se minimálně se třemi různými profily kol. Většina kolejí byla projeta jen jednou.
Vozidla neměla náhon kol, ale přesto se pohybovala vlastní silou.
Vozidla nepřevážela náklad, jaký je jim běžně připisován - kamenné bloky, netahala je ani zvířata, ani lidé. V době jejich vzniku nebyly ostrovy obydleny, nepotřeboval se žádný kámen ke stavbám. Megalitické stavby jsou daleko mladšího data.
Koleje na Maltě (Cart tracks,
Cart ruts, Kakstein),
hloubka stop až 50 cm, šířka až 55 cm,
rozchod 140 cm.
m01.jpg - Clapthan Junction. Teprve pod tímto svahem se nachází římský kamenolom (o 20 - 30 m níže) | |||
m02.jpg - megalitický chrám Ggantija (Gozo) | |||
m03.jpg - a další nepochopitelný profil koleje | |||
m04.jpg - megalitický chrám Mnajdra | |||
m05.jpg - Megalitický komplex Hagar - Qim - Tempel (vápenec) | |||
m06.jpg - zde někdo sklouzl o 60 cm dolů - nebo nahoru ? (Mosta) | |||
m07.jpg - i takto mohou být koleje široké - až 65 cm | |||
m08.jpg, m09.jpg, m10.jpg, - všechny možné profily kolejí | |||
m11.jpg- všechny možné profily kolejí | |||
m12.jpg - koleje v Tat Targa (hloubka stop až 60 cm, rozchod 140 cm) |